Grondwerk met veulen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:08

Aan het werk. Overdrijven is ook een kunst. Niks mis met wat basisopvoeding

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:12

Maar gaat het bij die basisingen blijven of gaat Ts, als het veulen vlug leert, al verder willen gaan? De verleiding kan heel groot worden om dan verder te gaan en dat is dan zeker nefast voor het veulen en hun onderlinge relatie...

@ hierboven:Ts vraagt hier advies over grondwerk en ja dat is psychisch "werken" voor een paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:13

Tegenwoordig mag een paard tot zijn 4e echt alleen maar in de wei staan, je mag er nog net naar kijken, en daar houdt het een beetje bij op. Daarnaast heb ik het idee dat er meer en meer "vervelende" paarden komen...
1+1?

Vroeger verzorgde ik de paarden van de melkboer. Als de merrie een veulen had, werd dat gewoon aan het tuig vast geknoopt, en ging het gewoon mee op woensdag en vrijdag. Rondje door het dorp. Waren Gelderse. Heb bijna nooit een makkelijker paard mee gemaakt....
Maximus: dat ligt eraan wat je onder grondwerk verstaat....

Evelijn

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:19

Je vult wel meteen dingen in, maximuss...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:21

@ ladymadonna: hier enkel basis dingen (meelopen aan halster, wijken voor druk, voeten geven) tot 4,5 en dan de rest. Nog nooit problemen mee gehad en paarden groeien uit tot heel fijne, stabiele (rij)paarden. Niks mis mee...
De stijging van het aantal probleempaarden: het fokken van te sensibele sportpaarden die bij de verkeerde mensen terechtkomen. Niks meer, niks minder...

@ evelijn: ja, heb al meerdere dergelijke situaties meegemaakt...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:26

Dat laatste ben ik met je eens, maar wil daar wel het gebrek aan boerenverstand aan toevoegen.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 09:51

maximuss schreef:
Maar gaat het bij die basisingen blijven of gaat Ts, als het veulen vlug leert, al verder willen gaan? De verleiding kan heel groot worden om dan verder te gaan en dat is dan zeker nefast voor het veulen en hun onderlinge relatie...

@ hierboven:Ts vraagt hier advies over grondwerk en ja dat is psychisch "werken" voor een paard.

Ik zou echt alleen maar de basis doen hoor. Ik heb wel geen ervaring met veulens maar ik weet toch wel dat je ze niet mag overvragen. Ik wil alleen maar het beste voor storm, en dat ik hem kan houden :)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:06

Fijn dat je zo je best wil doen!

Wat het belangrijkste is, is dat alles wat je er nu 'instopt' indruk maakt. Zowel positief als negatief.
Ongeveer vijf minuutjes met hem proberen te wandelen en dan stap is stap en ho is ho is meer dan voldoende. Achteruit zou ik nog niet doen, volgens mij is de belasting dan meer (Correct me if I'm wrong).
Ook als je loopt, zoveel mogelijk rechtuit lopen. Dus niet teveel draaien en zeker niet te kort draaien.

De basis opvoeding, dus stilstaan, wat borstelen, vastzetten, voetjes geven en 'braaf zijn' (niet bijten, je omver duwen) en met je meelopen, is heel belangrijk. Als je dat aanleert, geen probleem. Maar doe dat vif à tien minuutjes, geef hem een extra aai en laat hem weer gaan.
Van mamma weg, zou ik ook nog niet doen. Misschien iemand vragen om met de merrie te lopen?

Verder: wees heel consequent.
Dus altijd hetzelfde van hem vragen. Ho is echt ho, niet na twee stappen.
Mag hij je de ene keer wel besnuffelen, maar de andere keer (nadat hij eens heeft gehapt) het niet? Dan wordt het verwarrend. Denk over zulke dingen goed na.

Veel plezier met hem :)

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:07

Bedankt voor alle tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:13

Ik zou hem zeker de basis mee geven, maar heb helaas zelf moeten ondervinden tot te vroeg iets vragen uit den boze is. Mijn 1ste haf veulen is op zijn 3de voor het eerst aan de long gegaan, op een grote wei bij gebrek aan een afgesloten ruimte en leerde zo dat hij zich kon losrukken. Dus wilde ik dat met mijn 2de veulen niet meer mee maken en starte ik al heel vroeg met een paar minuutjes aan de longe. Wel, laat me zeggen dat dat nadien echt wel in mijn gezicht ontploft is en helemaal niet voor herhaling vatbaar is. Zelfs mijn shet is pas de eerste keer aan de longe gegaan toen hij 4 was.

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:16

Niet doen. Laat hem lekker bij mama en leer hem alleen de benodigde basisdingen. Tot 4 jaar wachten, vind ik wel erg lag, zeker bij een hengst. Als hij bij jullie blijft en is nog niet geruind, dan kun je wel beginnen met hem opvoeden, vooral consequent blijven. een hengst heeft gauw de neiging om te happen, daar kun je op een positieve manier mee aan de gang gaan. Onze veulens gaan naar de keuring maar zelfs dan vragen we niet meer dan nodig is. Als ze maar het vertrouwen in je hebben (dus je vaak ziet, voelt, ruikt) laten ze het keuringsklaar maken uiteindelijk gewoon toe, zonder hier vooraf eindeloos mee geoefend te hebben. Het vertrouwen dat de merrie dan doorgeeft is voldoende om het veulen te hanteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:20

Wat een onzin dat je een veulen van 2,5 maand niet even bij de merrie weg mag halen.. Hoe doen die mensen dat met rijden dan? Wachten tot het veulen afgespeend is?

Op mijn eerste adres gingen we al heel vroeg 5 minuten wandelen op het erf toen ze eenmaal aan het meelopen gewend waren, merrie bleef in de box en veulen ging even mee, na 5 minuten zetten we ze weer terug, nooit problemen mee gehad.
Bij de mensen waar ik later ging rijden oefenden we het meelopen ook al heel vroeg (met merrie er bij) en het rijden pakte ik ook al vrij snel weer op, dan stond het veulen ook even alleen.. Gaan ze echt niet dood van hoor.
TS, de basis is nooit verkeerd, hoe ouder ze worden hoe sterker ze zijn dus als je met 2,5 maand wat basisdingetjes doet is daar niks mee.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:25

Menselijke opvoeding.

Ja, ik wil je best aaien.
Ja, ik mag overal aan komen.
Nee, jij mag me niet bijten of schoppen.
Nee, jij moet nu aan de kant als ik dat vraag.
Ja, jij blijft samen met mama, naast mij als ik met je loop.
Ja, jij moet wachten als ik je los klik.
Ja, we gaan samen borstelen, mama en jij worden samen schoon.
Ja, je voetjes horen hier ook bij.
Ja, ik houd je voetje iets langer vast, alvast voor de hoefsmid.

Nou, dat is toch wat ik de eerste maanden het veulen geef.
Na een maand of 3.

Ja, ik haal mama even weg.
Ja, ik haal jou even bij mama weg voor 5 minuten.
Ja, jij leert stil te staan.
Ja, jij leert zonder mama naar de wei lopen, mama komt ook zo.

Met 6 maanden, afspeen tijd.

Ja, we gaan gezellig aan de wandel. (Met een groepje)
Ja, we leren nu ook een beetje verkeer kennen.
Nee, container bakken, zeiltjes, paraplus en dat soort zooi, zijn niet eng.
Nee, je wacht op mij.

De ja, en de nee, er goed in brengen.

Dan lekker met een jaartje het klei op (opfok zegmaar) en met 2,5 terug laten komen.

Ja, nu krijg je weer de basis opvoeding.
Ja, ik mag jou nog steeds overal aan raken.
Ja, ik leg nu een handoek op je rug.
Ja, we gaan in de bak spelletjes doen.
Nee, er is nog steeds een grens.
Nee, stil staan is stil staan.
Ja, we gaan lekker aan de wandel.

En met 3 begin ik langzaam met longeren.

Opvoeding....

Dat begint al bij dag 1!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:41

Ik zou je juist niet aanraden om hem naar de opfok te brengen. Voor sommige paarden is het misschien wel goed, maar ik zie er alleen maar nadelen van. Eén van mijn paarden heeft de eerste drie jaar op een land met andere hengsten gestaan. Toen ik hem met drie jaar kocht, kon niemand in de buurt komen en moest hij volledig verdoofd worden om alleen maar aan te kunnen raken.
Gelukkig is het nu niet zo erg meer, maar ik heb nog steeds problemen hiermee.

Ook heb ik een Fjordenhengst met 6 maanden gekocht. Zelfde verhaal, alleen heeft hij zijn eerste levensdagen veel kinderen gezien (geboren op manege). Nooit wat mee gedaan, ook geen opvoeding. Inmiddels is hij bijna 2 jaar en heb gelukkig het trappen, steigeren en lostrekken eruit gekregen. Maar hij bijt en loopt nog steeds door mij heen. Het is een geweldig beest, maar ontzettend lastig omdat hij die opvoeding niet heeft gehad.

Dus begin vast lekker met de opvoeding die hierboven is gezegd. Ga met een maandje of 3 rustig wat meer vragen. Hiermee kun je best het achteruit en bochten meepakken, kan geen kwaad. Vanaf 6 maanden kun je ook wat gerichter aan de slag als hij afgespeend en vanaf 1 jaar kort en onbelast wat cirkelen. Hier heb je later zoveel aan! Die hengst van mij kent alles al, heb nooit zadel of singeldruk geleerd maar kijkt hier niet van op. Door al het werk dat ik er nu al in heb gestoken, kan ik mer 4 jaar letterlijk opstappen en wegrijden.
Gooi ook regelmatig eens een dekje over paar maandjes ook gewoon eens een dekje over zijn rug, paraplu'tje ernaast, borstel 'per ongeluk' laten vallen. Lekker bomproof maken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:41

Yacinta, als de basis er voor een jaar in zit.
Dan worden ze echt niet verwilderd hoor!!

Dat is puur de voorbereiding.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:48

De jonge paarden die ik weleens in de hand heb en die van mijzelf gaan gewoon naar de opfok, maar komen in de winter wel naar huis. Geen een is er geruind voor het 3e levensjaar en allemaal super braaf.

Wat je grondwerk noemt, noem ik gewoon opvoeding. Als je er gewoon een paar keer in de week eens een borstel overheen haalt neem je die dingen eigenlijk vanzelf al mee.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:02

Dat ligt dus maar net aan het paard, ik heb er genoeg gezien die slechter van de opfok kwamen dan ze er naartoe gingen.
Nu zeg ik niet dat ze gelijk verwilderd zijn, maar dat je het vervolgens moeilijker hebt dan wanneer je bezig blijft. Daarbij, als jij een hengstje voor het eerste jaar opvoedt en pas met 3/4 jaar van de opfok haalt waar hij de baas was in de kudde, denkt hij echt niet 'oh ja, dat is mijn mensje, laat ik me maar gedragen!'

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:03

Dat ligt er ook maar aan hoe je het aanpakt.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 23:24

Dus gewoon wat leidoefeningen en de rest niet als ik jullie meningen lees ?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 08:43

Wat had je nog meer bedacht als rest?
Poetsen en leiden is belangrijkste.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 09:21

Evelijn schreef:
Wat had je nog meer bedacht als rest?
Poetsen en leiden is belangrijkste.

Gewoon ook stoppen bij het leiden en achteruitgaan

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:26

Als je goed wilt leiden moet paard ook stoppen en ook eens achterwaarts of met je mee draaien...lijkt me allemaal onder leiden vallen... zou geen dingen doen die lijken op longeren of meer richting kunstjes als knielen en compliment etc.

Een boek wat misschien wel leuk is is De training van het jonge paard van Richard Maxwell.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 09:37

Bedankt

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:40

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:42

Eerlijk, laat dit veulen nog even lekker stil staan en genieten van zijn jeugd. Het veulen is dan net 2 maanden oud. Laat hem nog even,je kan nog genoeg leuke dingen doen zodra het veulen wat ouder is.