Hengst gezocht voor Fries x IJslandse merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isabell485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 09:28

kohtje schreef:
Ik zou beginnen met de merrie door een dierenarts te laten keuren. Dat je straks niet fokt met bv een merrie met spat of overhoef.

Ze is tijdje geleden nog gekeurd en zonder poespas is ze door de keuring heen gekomen dus daar maak ik me geen zorgen over.

Isabel

Re: Hengst gezocht voor Fries x IJslandse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:33

Misschien kun je eens overwegen om er een Groninger op te zetten! Zijn over het algemeen niet super groot, maar hebben wel een lange hals en lange rug. Zijn ook wat steviger en hartstikke koel in het hoofd, maar toch met voldoende werklust!

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:53

Drafur, een grijze fjorden hengst. Ik heb een dochter van hem uit een Friese moeder.

Heel fijn karakter.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:02

Een fjord zou ik vanwege de korte rug en nek ook zeker niet doen..

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:24

isabel_94 schreef:
Misschien kun je eens overwegen om er een Groninger op te zetten! Zijn over het algemeen niet super groot, maar hebben wel een lange hals en lange rug. Zijn ook wat steviger en hartstikke koel in het hoofd, maar toch met voldoende werklust!

Ik snap je idee, van lange hals en lange rug. Ik ben het alleen niet helemaal eens met dat Groningers niet zo groot zijn. Kleinere idd 1,62, groter dan toch ook wel richting de 1.67m.
Kweet niet of dat handig is voor een eerste veulen van deze relatief kleine merrie.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:28

De onze is maar 1,60. Groeit nog wel wat, maar zal nooit veel groter meer worden. Volgens mij was haar broer ook zo klein. Misschien dan een Groninger hengst uitzoeken die wat kleinere nakomelingen geeft?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:30

Ik vind die barock pinto wel erg goed passen

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:32

Kijk voor de Groninger hengsten eens naar Borre, Mats, Teun en Erik-T. Of Gelderse hengst Goedhart, die voert ook Groninger bloed en heeft een leuk kleurtje!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:04

Ts ik heb je een pb gestuurd :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:05

Die barock pinto is bellman en staat in Spanje, is beschikbaar middels diepvries

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:39

Hengst van Ivy is misschien ook wel wat voor ts

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:56

Isabell485 schreef:
kohtje schreef:
Ik zou beginnen met de merrie door een dierenarts te laten keuren. Dat je straks niet fokt met bv een merrie met spat of overhoef.

Ze is tijdje geleden nog gekeurd en zonder poespas is ze door de keuring heen gekomen dus daar maak ik me geen zorgen over.

Maar geen foto's ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:59

Ik zou met een merrie die zoveel tekortkomingen heeft in het exterieur niet gaan fokken. :n
Zoek dan een degelijk veulen om te kopen. Ik zou de kans dat je merrie haar exterieur doorfokt te riskant vinden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:01

kohtje schreef:
Isabell485 schreef:

Maar geen foto's ?
Verwacht je nu van ts een volledig verslag?

On-topic, leuke merrie! Ik zou proberen de tölt te optimaliseren en zeer zeker de bouw. Kleur zou daarna pas komen.

Ik ken een aantal fokkers van gangenpaarden, voornamelijk in Duitsland. Zal ik de foto's van je merrie eens doorsturen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:28

Ik vind het gewoon niet handig om met een merrie te fokken die niet op de foto is geweest.
Dus Ailill ik geef het meer als tip. Je wordt toch iet blij als je met een merrie fokt die erfelijke afwijkingen heeft die simpel op een foto te zien zijn.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:38

Joolien schreef:
Ik zou met een merrie die zoveel tekortkomingen heeft in het exterieur niet gaan fokken. :n
Zoek dan een degelijk veulen om te kopen. Ik zou de kans dat je merrie haar exterieur doorfokt te riskant vinden.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Je merrie heeft niet bepaald een voordelige bouw en als je het veulen door omstandigheden niet kan houden is het de zoveelste op de markt.

Er wordt zo veel gefokt elk jaar, ik zou als ik jou was gewoon een mooi correct gebouwd veulen aankopen. Dan kan je over een paar jaar altijd nog besluiten te fokken!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:46

Solmyrkvi schreef:
Joolien schreef:

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Je merrie heeft niet bepaald een voordelige bouw en als je het veulen door omstandigheden niet kan houden is het de zoveelste op de markt.

Er wordt zo veel gefokt elk jaar, ik zou als ik jou was gewoon een mooi correct gebouwd veulen aankopen. Dan kan je over een paar jaar altijd nog besluiten te fokken!

Helemaal mee eens hoor. Maar doorgaans levert dat zoveel weerstand op dat ik daar mee opgehouden ben en gewoon maar een hengst aanraad.