Hengst gezocht voor gelderse keur sport merrie van Parcival

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 07:47

smurffie schreef:
Dus 3 miskramen? Dan zou ik niet willen fokken, veel te zwaar voor een merrie.

Nee, 1 miskraam. De andere twee keer was het vruchtje weg.

3 x gedekt door special D. Dus dezelfde hengst ja.

Maar hebben jullie na gister nog leuke hengsten gezien? :)

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:25

SophievdV schreef:
Zonder enige onkosten te hoeven te betalen?

Alleen de kosten die ik zelf heb, stalgeld en eventuele dekafdracht, maar ook dat is maar net hoe je het afspreekt.
Ik zou dit overigens ook niet bij iedereen doen, afgelopen jaar ook een oudere merrie gehad die moeilijk drachtig te krijgen was en daarbij ook de dracht niet altijd voldragen had.
Dat was voor de fokkerij een heel interesante merrie en dan kun je er als hengstenhouder voor kiezen om wat verder te gaan dan gebruikelijk, we hebben haar uiteindelijk niet meer drachtig gekregen maar de afspraak was alleen dekgeld betalen bij een levend veulen.

Gimmick11

Re: Hengst gezocht voor gelderse keur sport merrie van Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 09:47

Ik ken de hengstenhouder van Edmundo wel, misschien maar even kijken.
Maar ik zit nu ook aan negro te denken....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:01

aadburg schreef:
SophievdV schreef:
Zonder enige onkosten te hoeven te betalen?

Alleen de kosten die ik zelf heb, stalgeld en eventuele dekafdracht, maar ook dat is maar net hoe je het afspreekt.
Ik zou dit overigens ook niet bij iedereen doen, afgelopen jaar ook een oudere merrie gehad die moeilijk drachtig te krijgen was en daarbij ook de dracht niet altijd voldragen had.
Dat was voor de fokkerij een heel interesante merrie en dan kun je er als hengstenhouder voor kiezen om wat verder te gaan dan gebruikelijk, we hebben haar uiteindelijk niet meer drachtig gekregen maar de afspraak was alleen dekgeld betalen bij een levend veulen.

Natuurlijk :) En bij echt interessante merries zijn speciale regelingen mogelijk.

Ik viel gewoon over de uitspraak dat de TS maar 'gewoon' moest vragen of ze voor 0 euro kon dekken. Ook hengstenhouder moeten hun onkosten ergens van kunnen betalen. In overleg is vaak vanalles mogelijk en vragen staat vrij.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:41

Wat is je fokdoel TS, wat wil je met het veulen?

En heb je zelf nog interessante hengsten gezien op de HK?

De FR kwam uit een Uphill moeder (niet uit een Upperville), maar die heeft het niet gehaald.

Nul betalen vind ik ook wel wat optimistisch.. Misschien bij een hele grote hengstenhouder waarvan de hengsten toch al om de dag springen, of die zelf een dekbok en insemineerder in dienst heeft. Maar een hengst die wat minder dekt moet dan speciaal voor 1 merrie op de bok, dat zijn toch onkosten die gewoon bij de hh op het bordje komen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:53

Zelf vind ik Floris en Goedhart momenteel de twee gaafste Gelderse hengsten. Goedhart valt af, is kleinzoontje van Parcival. Ik zou dus zeker eens naar Floris kijken!
Je hebt trouwens echt een prachtige merrie! <3

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:11

Ik zou de kampioen van gisteren wel een mooie combi met jouw merrie vinden.
Braaf karakter, gemakkelijke gangen en een goede hals. Moeders geeft dat extra's wel mee.

Ik zou geen hengst gebruiken die veel (oud) tuigpaardenbloed voert. Zoals Danser en Edmundo. (Edmundo ook voor de hals trouwens niet.) Daar krijg je over het algemeen in combi met jouw merrie (moeder van jouw merrie is eigenlijk ook helemaal tuigpaard gefokt) niet gemakkelijker gesprongen galop van maar eerder meer "stugheid", verwacht ik.
Negro is een bewezen optie. Super gave hengst. Maar het genetisch profiel van jouw merrie (database KWPN :) )geeft aan dat de verwachting is dat je merrie verkleinend fokt en ook richting vierkantsmodel. Dan moet je met Negro wel weer oppassen dat het allemaal niet te propperig en te klein gaat worden.
Floris zou ik daarom ook niet doen.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 07-02-16 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:27

3 keer met special D , het kan zomaar zijn dat er genen zijn in de hengst en in je merrie die niet matchen .
Ik had dat 7 jaar terug . 5 weken te vroeg .
Konden 2 dingen zijn volgend DA of genen matchen niet of een rino variant !
Advies was wel om een andere hengst te kiezen bij nieuw dek .
Zou dus in jou geval niet voor special D gaan .
Er zijn overigens ook merries die een dracht om welke reden dan ook niet voldragen . Zo hebben wij er een op t werk . Daar gebruiken we draagmerries voor .
Maar dat is als je 1 x een leuk veulentje wilt fokken niet te doen qua kosten .
Ik zelf ben wel fan van Floris of Henkie .
Of de kampioen van dit weekend

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:12

Coloured schreef:
Ik zou de kampioen van gisteren wel een mooie combi met jouw merrie vinden.
Braaf karakter, gemakkelijke gangen en een goede hals. Moeders geeft dat extra's wel mee.

Ik zou geen hengst gebruiken die veel (oud) tuigpaardenbloed voert. Zoals Danser en Edmundo. (Edmundo ook voor de hals trouwens niet.) Daar krijg je over het algemeen in combi met jouw merrie (moeder van jouw merrie is eigenlijk ook helemaal tuigpaard gefokt) niet gemakkelijker gesprongen galop van maar eerder meer "stugheid", verwacht ik.
Negro is een bewezen optie. Super gave hengst. Maar het genetisch profiel van jouw merrie (database KWPN :) )geeft aan dat de verwachting is dat je merrie verkleinend fokt en ook richting vierkantsmodel. Dan moet je met Negro wel weer oppassen dat het allemaal niet te propperig en te klein gaat worden.
Floris zou ik daarom ook niet doen.

Floris komt uit een merrie met veel lengte :) En hij fokt ook niet beknopt, voor zover we dat aan de hand van de veulens kunnen zien.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 14:25

He wat leuk! Ik vond het erg leuk om Floris te zien zaterdag! Is ook nog een optie....

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:30

SophievdV schreef:
Dees schreef:
Zou in ieder geval voor een hengst gaat waarbij je niet hoeft te betalen voor een guste merrie.
Dus bij gust NUL euro te betalen.

Dat bestaat niet.. of het betreft een wel hele gulle hengstenhouder. Ik doe het nooit. Bij gust heb je de gust regeling en dat spreek je vooraf af.

Bestaat wel, heb die afspraak al meerdere keren gemaakt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:53

Weet je trouwens ook dat Upperville dit jaar vers beschikbaar is? Lijkt me eigenlijk best heel mooi passen op jouw merrie.
Upperville geeft lengte mee en een dosis sportaanleg. En een fijn karakter. Mooie moderne Gelderse paarden. Je voegt geen extra tuigbloed toe, wat jouw merrie niet nodig heeft. Denk dat je daar een interessant Gelders veulen mee kan fokken..

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 08:47

Inmiddels staat mijn Wivina bij Edmundo, hopelijk wordt ze vandaag nog geïnsemineerd <3
Redenen voor onze keuze;
ten eerste zijn karakter. Hij is erg eerlijk, echt een leuk beest.
Hij is vrij van Koss. Upperville en Cabochon waren toch mijn favorieten.
En zijn kleur is ook een mooie meevaller <3
Ik vind zijn hals nog wel vrij kort, en ook nog best wel een tuiger, maar ja, we zullen maar zien hoe het uitpakt, mocht er daadwerkelijk een gezond veulen geboren worden!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:27

Spannend , ben benieuwd als je d'r drachtig krijgt wat het veulen wordt .