Engelstalig artikel over de dressuurfokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 20:31

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:56

Himyar schreef:
Maar er wordt geredeneerd dat omdat de Geldersen niet veel volbloed hebben ze daarom 100 procent verschillen van volbloeden. Terwijl naar mijn idee het verschil tussen de Geldersen en het hedendaagse sportpaard en het verschil tussen de betere volbloed en het hedendaagse sportpaard volgens mij groter is.
Aangezien beiden niet veel meer doen met de voorbenen dan de achterbenen.

Ik begrijp echt niks van dit verhaal. Snap ook je volbloed obsessie niet zo. Je hebt er al eerder een topic over geopend.

In mijn opinie heeft de hedendaagse volbloed echt helemaal niets te zoeken in de warmbloedfokkerij. Het enige positieve wat hij zou kunnen brengen is wat nieuw bloed voor de rest verslechterd hij alleen maar. Een enkele uitzondering daargelaten.
Het is niet voor niets dat dochters van een volbloed een andere beoordeling krijgen op de keuring anders worden ze nooit ster.

Himyar

Re: Engelstalig artikel over de dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 21:37

Ik begrijp je reactie, er zijn veel volbloeden die geen verrijking zijn voor de sportpaarden fokkerij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:11

Himyar schreef:
Maar er wordt geredeneerd dat omdat de Geldersen niet veel volbloed hebben ze daarom 100 procent verschillen van volbloeden. Terwijl naar mijn idee het verschil tussen de Geldersen en het hedendaagse sportpaard en het verschil tussen de betere volbloed en het hedendaagse sportpaard volgens mij groter is.
Aangezien beiden niet veel meer doen met de voorbenen dan de achterbenen.

Volgens mij ben jij degene die er een GP versus XX van maakt.

Maar...

Als ze niet van elkaar zouden verschillen genetisch gezien dan zou je er ook geen F1 kruising mee kunnen maken. Of wel?

De redenatie dat een Gelderse qua bewegingspatroon dichterbij een volbloed zou zitten dan de dressuurpopulatie die afstamt van het Gelderse Paard is lachwekkend te noemen. Ik zou zeggen pak het fokdoel van het GP en DP erbij en je ziet erg veel overeenkomsten.(zie boekje selecteren om te presteren)

100% verschillen GP's niet met volbloeden...kan ook niet blijven paarden en ook Gelderse hebben volbloed in de genen. (en ook zij zijn daar door verbeterd) Ik beweer dat ook nergens.

Overigens ik wil het Gelderse Paard niet heilig verklaren niet iedereen vind ze geweldig....helemaal prima.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 08:34

Ik bedoelde niet genetisch. Ik bedoelde dat ze beiden veelal meer gebalanseerd lopen dan menig hedendaags dressuurpaard (niet allemaal). En dan bedoel ik dat het achterbeen en het voorbeen een vrijwel even grote pas naar voren maken met vrijwel evenveel heffing van beide benen. En dus niet dat er van voren van alles gebeurt en in het achterbeen veel minder. En daarmee wil ik niet zeggen dat een Gelderse een precies dezelfde bewegingsvorm heeft als een volbloed, maar dat het voorbeen en het achterbeen "bij elkaar passen".
Overigens heeft Westpoint, die ik eerder aanhaalde, 48% volbloed. Hij is een mix van allerlei verschillende lijnen.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 04-02-16 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 08:44

Overigens gaat het mij niet NIET om Engels Volbloed OF Gelders bloed of wat voor bloed dan ook. Het gaat om de bewegingsvorm van het dressuurpaard. Als je naar een Rembrandt, Rubinstein, Amon, Ahlerich, etc. van vroeger kijkt, dan zie je dat die paarden een minder spectaculair voorbeen gebruik hadden dan veel paarden tegenwoordig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:53

Wat wel interesant is om te lezen is het evenwichtsmodel van Karel de Lange..ik denk dat dat met name belangrijk is voor een goed paard. Een paard wat in evenwicht gebouwd is en waarbij voorbeen en achterbeen dezelfde grote maken qua pas, of het achterbeen liefst nog een iets kleinere grote maken qua pas.

Wat je bij bij veel paarden ziet is dat ze achter een grotere pas maken dan voor en daardoor hun gewicht op de voorhand stuwen. {volbloed inbreng?} ook rijzen die paarden niet in hun schoft omhoog in de beweging.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 09:09

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:30

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 09:33

Ja, sympathiek aandoend paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:34

En nu er een andere ruiter op zit ook sympathieker gereden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 09:51

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:15

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 20:41

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:44

Op zich vond ik de artikel interessant en snap eindelijk de drukte over de referenties naar het Nederland en/of Duitse fokkerij niet. Dat men deze twee landen gebruikt als referentie kan ik inkomen daar zij toch zeer bekend zijn als 'world leaders' wat betreft de hedendaagse dresuur normen en wat 'gezien' en 'geaccepteerd' wordt als normaal in de hogere klasse van dressuur.
Als deze landen die veel aanzien hebben toch bezig zijn met wat de schrijfster aanziet als verkeerde fokkerij normen en zij het ook meld in de topic dan is dat toch niet erg. Tenminste ik zie geen reden voor reactie mits men zich niet aangesproken voelt natuurlijk. :D

Misschien ook nog iets in gedachten te nemen/houden: De schrijfster fokt al jaren geen warmbloeden meer maar Baroque paarden, mn Lipizzaners. Echt ideale paarden om te vergelijken met warmbloeden ( :n ).