Hengst voor mijn draver merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:35

Fokken kost geld (het dekgeld krijg je met veel geluk terug bij verkoop van het veulen, maar zelfs dat is niet altijd het geval) en er is een zeker risico dat je veulen en/of merrie kwijtraakt, dus goed dat je er nog even goed over nadenkt of het risico je dat waard is. :)

Je hebt het al over verbeteren van de galop, dus dan neem ik aan dat je voorkeur uitgaat naar het fokken van een recreatiepaard. Als je dit voor jezelf doet, ga dan in elk geval voor een hengst die jou aanspreekt. Als je het veulen voor de verkoop fokt, denk er dan ook nog even over na waarom je dat eigenlijk wilt, want er zijn eigenlijk genoeg leuke paarden te koop voor de recreatie. En wil je het verkopen, dan moet je niet uitgaan van je eigen wensen, maar van de wensen van de markt...

Een draver x arabier wordt vaker gefokt en geeft vaak leuke paarden die bij het NRPS ingeschreven kunnen worden.

Een springpaard x draver kan ook een goed verkoopbaar recreatiepaard opleveren en zeer waarschijnlijk zal de galop wel verbeteren. Vroeger hebben een aantal draverkruisingen in de internationale springsport gelopen zelfs en Galoubet A (Almé uit een dravermoeder) is zelf ook geen onverdienstelijke dekhengst geweest voor de springsport. :D

Ook als je een veulen wilt fokken voor de drafsport, verwacht dan geen geld eraan te verdienen, maar doe het uit liefhebberij. Mollema kent je merrie goed en kan je wellicht ook adviseren over een passende dravershengst.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 15:17

vraagteken schreef:
Fok gewoon met een echte draver. Dan heb je nog de keuze om eventueel met koersen mee te doen en anders heb je er een super leuk recreatiepaard aan.
Neem eens contact op met de Flevofarm in Eenrum. Zij kunnen je best goed advies geven en een dravershengst hoeft niet heel erg duur te zijn. Waarschijnlijk kennen ze jouw merrie of haar afstamming wel en kunnen ze je adviseren in wat bij haar past. Veel plezier in elke geval, veulentje fokken is zo leuk!

Ik vind zelf recreatief leuker. Maar bedankt voor je tip! En ja veulens zijn super leuk ! (:

Set_Elkol

Re: Hengst voor mijn draver merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:21

leuke bij een draver passende Arabische hengsten zijn misschien Mythos, AF Barahbay, Valaam Khan, AF Montoyo, dat zijn wat meer sport gerichte hengsten.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 15:23

Set_Elkol schreef:
leuke bij een draver passende Arabische hengsten zijn misschien Mythos, AF Barahbay, Valaam Khan, AF Montoyo, dat zijn wat meer sport gerichte hengsten.

Oh ik zal eens kijken!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:25

zie nu dat Valaam een jaar geleden al naar het buitenland is verkocht dus die valt denk ik af.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 15:26

Set_Elkol schreef:
zie nu dat Valaam een jaar geleden al naar het buitenland is verkocht dus die valt denk ik af.

Oh helaas :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:38

Ik denk dat je met deze merrie helemaal niet moet fokken. Wanneer je fokt moet je verbeteren, En verbeteren doe je alleen door 2 goede paarden te kruisen. Wanneer je een matige merrie laat dekken kun je ook een matig veulen verwachten.

De optie kruisen met een goede springhengst lijkt mij onzin. Een commerciële springhengst kost al vlug 1500 euro dekgeld. En geen enkele sport ruiter wil een paard uit een draver moeder, als er ook 100000 paarden te koop staan met een mooi papier van beide kanten.

Dan blijft er nog de optie over om te fokken voor de endurance sport of puur recreatie.

Fokken met als doel recreatie vind ik ook persoonlijk ook onzin. Recreatie paarden zijn er genoeg. De markt word al overspoeld door goed gefokte paarden die het niet inzich hebben voor de sport. Waarom zou je nog willen fokken voor die totaal verzadigde markt?

Dan nog de endurance sport. Dit is je beste optie als je toch perse wil fokken met je merrie. Maar ik hoor jou zeggen dat je liever een koeler karakter wil fokken. Dan lijkt mij fokken voor de endurance sport ook geen succes.

Als laatste de optie fokken voor eigen gebruik. Dat klinkt heel leuk, Maar een veulen hoeft niet perse op zijn moeder te lijken. Dus dat je nu een heel lief en leuk paard heb, dat hoeft het veulen helemaal niet te worden. Daarbij is een veulen fokken behoorlijk kostbaar en een flinke gok. Dat ik denk dat je dan beter gewoon een paard erbij kunt kopen. Dan heb je een stuk meer zekerheid.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 18:50

Westernfreak schreef:
Fokken kost geld (het dekgeld krijg je met veel geluk terug bij verkoop van het veulen, maar zelfs dat is niet altijd het geval) en er is een zeker risico dat je veulen en/of merrie kwijtraakt, dus goed dat je er nog even goed over nadenkt of het risico je dat waard is. :)

Je hebt het al over verbeteren van de galop, dus dan neem ik aan dat je voorkeur uitgaat naar het fokken van een recreatiepaard. Als je dit voor jezelf doet, ga dan in elk geval voor een hengst die jou aanspreekt. Als je het veulen voor de verkoop fokt, denk er dan ook nog even over na waarom je dat eigenlijk wilt, want er zijn eigenlijk genoeg leuke paarden te koop voor de recreatie. En wil je het verkopen, dan moet je niet uitgaan van je eigen wensen, maar van de wensen van de markt...

Een draver x arabier wordt vaker gefokt en geeft vaak leuke paarden die bij het NRPS ingeschreven kunnen worden.

Een springpaard x draver kan ook een goed verkoopbaar recreatiepaard opleveren en zeer waarschijnlijk zal de galop wel verbeteren. Vroeger hebben een aantal draverkruisingen in de internationale springsport gelopen zelfs en Galoubet A (Almé uit een dravermoeder) is zelf ook geen onverdienstelijke dekhengst geweest voor de springsport. :D

Ook als je een veulen wilt fokken voor de drafsport, verwacht dan geen geld eraan te verdienen, maar doe het uit liefhebberij. Mollema kent je merrie goed en kan je wellicht ook adviseren over een passende dravershengst.

Hee! Bedankt voor je reactie. Ja ga er zeker over na denken en is iets voor later.
Mollema kent mijn merrie ja, maar zocht wel eens op het internet na draver hengsten die mooi liepen maar pfoe wat een dek geld..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:56

Ben ik de enige die de merrie kwalitatief niet het juste materiaal is om mee te fokken? Dan doel ik niet op papier of de stempel draver. Maar haar bouw vind ik maar matig.

Persoonlijk zou ik iets leuks aankopen en niet met haar fokken.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 19:31

Knert schreef:
Ben ik de enige die de merrie kwalitatief niet het juste materiaal is om mee te fokken? Dan doel ik niet op papier of de stempel draver. Maar haar bouw vind ik maar matig.

Ze heeft al wel keer veulen gehad.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:39

Anoniem schreef:
Ik denk dat je met deze merrie helemaal niet moet fokken. Wanneer je fokt moet je verbeteren, En verbeteren doe je alleen door 2 goede paarden te kruisen. Wanneer je een matige merrie laat dekken kun je ook een matig veulen verwachten.

De optie kruisen met een goede springhengst lijkt mij onzin. Een commerciële springhengst kost al vlug 1500 euro dekgeld. En geen enkele sport ruiter wil een paard uit een draver moeder, als er ook 100000 paarden te koop staan met een mooi papier van beide kanten.

Dan blijft er nog de optie over om te fokken voor de endurance sport of puur recreatie.

Fokken met als doel recreatie vind ik ook persoonlijk ook onzin. Recreatie paarden zijn er genoeg. De markt word al overspoeld door goed gefokte paarden die het niet inzich hebben voor de sport. Waarom zou je nog willen fokken voor die totaal verzadigde markt?

Dan nog de endurance sport. Dit is je beste optie als je toch perse wil fokken met je merrie. Maar ik hoor jou zeggen dat je liever een koeler karakter wil fokken. Dan lijkt mij fokken voor de endurance sport ook geen succes.

Als laatste de optie fokken voor eigen gebruik. Dat klinkt heel leuk, Maar een veulen hoeft niet perse op zijn moeder te lijken. Dus dat je nu een heel lief en leuk paard heb, dat hoeft het veulen helemaal niet te worden. Daarbij is een veulen fokken behoorlijk kostbaar en een flinke gok. Dat ik denk dat je dan beter gewoon een paard erbij kunt kopen. Dan heb je een stuk meer zekerheid.

Eerlijk gezegd ben ik het daar wel mee eens.

Er zou echt wat minder gefokt mogen worden, er zijn zoveel paarden die te koop staan en men ze niet zo snel kwijtraken en massaal wil men van oudjes af en of blessure paarden waar men ook voor niks vanaf willen.

Dat Mollema het dier kent zegt niks, een goed papier zegt ook niks, want deze merrie heeft het niet zo goed gedaan in de drafsport ondanks de goede papieren..............begrijp je wat ik bedoel.

Het is echt een kwestie van veel geluk hebben en hard werken. De mindere eruit selecteren etc. etc. in de draverswereld.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 02-02-16 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:41

Janinevv schreef:
Knert schreef:

Sorry ts voor mijn ongezouten commentaar. Als jij ermee wil fokken moet je dat doen. Persoonlijk vind ik de merrie matig, al heeft ze 14 veulens gehad.

Dravers worden ook echt gericht voor het draversvak gefokt. Dat is goed terug te zien in je merrie. Daarnaast lijkt Haar beenstand opmerkelijk evenals haar rug, schoft en hals.

Wanneer je wil verbeteren buiten de dravershengsten om, gaat het zeer moeilijk worden.

Dus ook mijn advies. Dravershengst of leuk paardje aankopen voor erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:30

Janinevv schreef:
Knert schreef:

Heel hard gezegd, als ze een goede fokmerrie was geweest had jij haar nu niet gehad. Een goede fokmerrie is veel geld waard in de drafsport. En als ze tot 5 jaar heeft gekoerst kun je ook niet meer spreken van onderschat talent of een laat bloeier.

Dravers zijn simpelweg geen rijpaarden en voor de drafsport zijn alleen de beste goed genoeg. Met sommige merries moet je gewoon niet willen fokken.

Wat niet weg neemt dat jij een heel leuk paard er aan kunt hebben, dus geniet gewoon van je paard en laat het fokken over aan merries die daar geschikt voor zijn. :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 16:20

Allemaal bedankt voor de reacties.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:25

Heb je al een beetje een beeld wat je wilt?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 17:09

Set_Elkol schreef:
Heb je al een beetje een beeld wat je wilt?

Nee krijg erg verschillende reacties! Laat het allemaal even bezinken :o

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:12

Janinevv schreef:
Set_Elkol schreef:

Oh ik zal eens kijken!

Mythos zou ik niet doen als je een mak karakter wilt. Zijn best pittige kinderen die hij maakt ;)

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:23

Ik zou er inderdaad niet mee fokken. Fokken vind ik echt dat je met een bepaald doel moet doen, dus met een goede merrie en een goede hengst. Er staan al zo veel paarden te koop voor recreatie. Als je een veulen wilt fokken vind ik dat je echt moet weten wat je er mee wilt. Dus of zelf houden, of zorgen dat er echt interesse naar is op de markt. Dravers worden er sowieso al veel te veel gefokt, daarbij is het gewoon: de besten gaan de baan op en de rest wordt doorverkocht. Een draver fokken of een kruising daarvan vind ik dus zinloos.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:27

Wat dacht je van Kaleido's Don Pedro? Recent ggk en het sport predicaat gehaald, zit arabische bloed in en gegarandeerd een leuk kleurtje. Tevens kan je de veulen inschrijven bij het appaloosa stamboek en ermee naar de keuring

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:31

ponycrosserr schreef:
Dravers worden er sowieso al veel te veel gefokt,

:') Je bent duidelijk niet op de hoogte, off je moet 150 veulens veel vinden... Er wordt niet veel meer gefokt.

Janine; lekker niet mee fokken. Als leek een goed Draversveulen fokken is moeilijk, en kost een bak geld. Daarnaast heb je geen garantie op een levend veulen en een gezonde merrie na de geboorte. Koop er lekker een jong paard bij als je daar aan toe bent. Voor kruisingen is er ook maar een kleine markt, hoe goed de hengst ook is die je erop zet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:36

Janinevv schreef:
Ashkerlon schreef:
Arabier is ook een optie. Halve arabieren kunnen ingeschreven worden bij het NRPS.
De combinatie Draver/Arabier is een combinatie die ook wel graag gezien wordt voor Endurance.

Oke bedankt! Maar is een arbarier niet ehm teveel warmbloed? Weet even niet hoe ik moet verwoorden

Arabieren zijn uiteraard geen warmbloeden. Arabieren zijn volbloeden. Een warmbloed is een paard wat volbloed-bloed en ander bloed heeft.

De merrie door een draverhengst laten dekken gaat denk ik weinig nut hebben. Ik kan me niet voorstellen dat er een draver als recreatiepaard wordt verkocht met de papieren er bij.

Ik zou ook gaan voor een arabisch volbloed als je een leuk endurancepaard wil fokken maar sowieso eerst naar de tekentafel: wat wordt je doel met het veulen? Als je dat niet voor ogen hebt kun je een Fries over je merrie halen omdat die zo koel zijn maar daar heeft niemand natuurlijk wat aan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:52

Als je er voor de endurance een AV hengst op zet zou ik wel kiezen voor een hengst die zich daarin ook bewezen heeft. Maakt het toch wat interessanter voor de endurance-ruiters dan 'gewoon' een kruising. (Al ben ik wel fan van Barahbay :D ).

Ben in die lijnen niet zo thuis, ken alleen eenhoorns Dahman, maar er zijn er ongetwijfeld nog veel meer.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:59

WendyBZ schreef:
ponycrosserr schreef:
Dravers worden er sowieso al veel te veel gefokt,

:') Je bent duidelijk niet op de hoogte, off je moet 150 veulens veel vinden... Er wordt niet veel meer gefokt.

Janine; lekker niet mee fokken. Als leek een goed Draversveulen fokken is moeilijk, en kost een bak geld. Daarnaast heb je geen garantie op een levend veulen en een gezonde merrie na de geboorte. Koop er lekker een jong paard bij als je daar aan toe bent. Voor kruisingen is er ook maar een kleine markt, hoe goed de hengst ook is die je erop zet.

Misschien dat het nu wat minder is, maar ik ken meerdere mensen met een draver 'omdat die goedkoop was' die zijn dan niet goed genoeg en worden doorverkocht. Dat zijn dan goedkope paarden, maar er kan wel eens meer geld gaan zitten in het omscholingsproces. Verder kun je niet zo veel met de dravers en ze leveren bij verkoop niets op, tenzij het echt een goede is.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:17

Nou, er niet zoveel mee kunnen ben ik het totaal niet mee eens. Verre van. Heerlijke recreatiepaarden. :) Maar het omscholingsproces zit tijd en moeite in, daar verkijken mensen zich op, dat klopt. Net zoals niet iedereen met een jong paard aan de slag zou moeten gaan. Maar ze zijn goedkoop, dus bereikbaar voor iedereen die een paard wil, maar zijn daar niet altijd geschikt voor.

Fokken voor endurance zou ik ook niet doen. Nog kleinere markt, en je loopt de kans dat je het dier toch tot zijn derde zelf moet onderhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:37

Een veulentje aan de voet is leuk, maar ik zou er alleen mee fokken als je weet dat het een veulen oplevert dat een goede toekomst heeft. Er moet een markt voor zijn, vraag naar zijn. Waarmee ik bedoel: als je het ooit te koop zet, moet je zeker weten dat er zich op korte termijn verschillende geïnteresseerden voor gaan melden, zodat jij het kwijt kunt aan een goed tehuis. Anders heeft het dier geen fijne toekomst. Eindigt het in het ergste geval bij de slager omdat het een paard is waar niemand op zit te wachten. Want helaas is het zo dat er nog steeds gezonde paarden bij de slager belanden omdat er simpelweg geen markt voor is. Ook paarden met een papier.