Welk kleur ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:15

Ambertjeluna schreef:
Nog even een vraagje op welke leeftijd krijgen ze ongeveer hun uiteindelijke kleur ? :)

Dit jaar een 23 jarige merrie op de wei die van vrij lichtbruin naar diep donkerbruin schoot met de wintervacht :=

Appaloosa's kunnen ook heel lang doorkleuren, net als schimmels.
Normaal bij zwarte bijvoorbeeld blijft de kleur na het eerste jaar redelijk stabiel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:10

ponyparadijs schreef:
Zoe_97 schreef:
om een schimmel te worden moet 1 van de ouders schimmel zijn. Het schimmelgen is dominant en zal dus altijd tonen, een paard kan niet drager zijn (en het dus doorgeven) als het zelf geen schimmel is.

Een schimmel ouder kan ook een gekleurd veulen geven
Het is dus niet zo dat je met een schimmel ouder 100% zeker een schimmel fokt

Een schimmelouder kan wel een gekleurd veulen geven, als die schimmel heterozygoot is voor schimmel. Uit gekleurde ouders kan geen schimmelveulen komen.

TS die van jou was al zwart sinds hij de eerste haar kreeg. Hij zal ook nooit een andere kleur worden dan zwart. Een zwart veulen wordt niet ineens bruin.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 19:13

Afbeelding
Dit is een foto zoals hij nu is ik denk dat hij zwart zo blijven/worden maar mijn oom denkt dat hij schimmel zal worden wat denken jullie ? <3
Als je goed kijkt zijn z'n acherpootjes een beetje grijs

ponyparadijs

Re: Welk kleur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:20

Achterbenen is niet de eerste plek waar ze gaan schimmelen
Zo om de ogen zie ik niets wat op een eventuele aankomende schimmel lijkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:25

Absoluut geen schimmel, want hij heeft geen schimmel ouder.
Je hebt gewoon een leuk zwart veulen.. ;)

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 20:03

Ben wel hel blij met een zwartje <3

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:24

Elk dier heeft altijd 2x een gen ergens voor (1x van vader, 1x van moeder). Hij kan dus aan een kind 1 van deze 2 genen doorgeven, en omdat een kind weer van zowel vader als moeder 1 zo'n gen doorkrijgt heeft ie er zelf weer 2.

Schimmel is dominant. Indien er dus minimaal 1 schimmel gen wordt doorgegeven, door een van de ouders, toont deze áltijd. Daar staat tegenover: als een ouder geen schimmel is heeft deze dus ook sowieso géén schimmelgen om door te geven. Daarom kan jouw dier geen schimmel zijn.

Qua basiskleur kan een paard alleen óf zwart, óf vos doorgeven. Zwart is dominant over vos. Als er dus een gen voor zwart wordt doorgegeven, kan een paard al geen vos meer worden. Bij het ontbreken van zwart-genen, wordt een paard dus wel vos. Een paard wordt dus alleen maar vos als hij van zowel vaders- als moederskant een vosgen heeft gehad ipv een zwartgen.

Bruin wordt veroorzaakt door een "agouti-gen" die een verkleuring van (alleen) het lijf van een zwart paard veroorzaakt waardoor een zwart paard een bruin lijf krijgt. Een bruine heeft daardoor nog wél zwarte manen/staart/benen, want die verkleuren niet mee. Agouti toont áltijd op zwart, maar nooit op vos. Een zwart paard draagt dus nooit agouti (want anders was ie wel bruin geweest), maar van een vos weet je het niet zeker, want daar kun je het niet aan zien.

De ouders van jouw paard zijn zwart en vos.
Dat betekent sowieso dat je nooit een schimmel kunt krijgen, maar verder wel, theoretisch gezien, alle andere kleuren, er vanuitgaand dat de vader van je paard een gen voor vos met zich meedraagt dat niet toont. Als dat niet het geval is (vaderpaard heeft 2 zwartgenen), kan je paard nooit vos zijn.
Maar, te zien aan de kleur, is je paard sowieso niet vos. Het lot wil dat een zwart paard normaal gesproken niet volledig zwart geboren wordt, maar meestal een grijstint heeft bij bijv benen. Als een paard wel écht pikzwart is, heeft ie vaak een andere uiteindelijke kleur (bruin/schimmel). Deze lijkt grijzig, dus hoogstwaarschijnlijk zwart.

Hopelijk zo iets duidelijker :D

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 18:33

Bedankt !

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 13:05

Zo is Storm nu, bijna 5 maanden <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 19:51

Zou er toch een kans zijn dat hij bruin word want hij word volgens mij altijd meer bruin :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:54

Ik vind m nog steeds een zwarte, een zwart veulen kan niet opeens bruin zijn. Bruinen worden bruin geboren.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:01

Genetisch gezien zou een bruin veulen kunnen.. bruin toont namelijk niet op vos, dus moeder zou bruin kunnen dragen.. en toont wel altijd op zwart..

Ik denk alleen ook dat jou veulen gewoon zwart is.. het eerste jaar zijn het echt toverballen en daarnaast kan de zon ook zorgen voor een bruine gloed op een zwart paard

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 16:13

horsies5 schreef:
Genetisch gezien zou een bruin veulen kunnen.. bruin toont namelijk niet op vos, dus moeder zou bruin kunnen dragen.. en toont wel altijd op zwart..

Ik denk alleen ook dat jou veulen gewoon zwart is.. het eerste jaar zijn het echt toverballen en daarnaast kan de zon ook zorgen voor een bruine gloed op een zwart paard

Ja dan zal hij waarschijnlijk zwart worden maar zelfs al is geen zon dan blijf je het bruine zoals op de foto's was er geen zon

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:14

Ambertjeluna schreef:
horsies5 schreef:

Ja dan zal hij waarschijnlijk zwart worden maar zelfs al is geen zon dan blijf je het bruine zoals op de foto's was er geen zon

Het bleekt op in de zon. Veel friezen zijn in de zomer ook bruinig.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 19:22

CrazyCat schreef:
Ambertjeluna schreef:

Het bleekt op in de zon. Veel friezen zijn in de zomer ook bruinig.

In de winter was hij ook wat bruin maar nu word het erger :P

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:29

Ambertjeluna schreef:
In de winter was hij ook wat bruin maar nu word het erger :P

Veel zwarte paarden zijn alleen echt zwart als ze net van vacht gewisseld zijn. Als je bijvoorbeeld na het rijden op een donker paard een zweetplek onder je zadel hebt die je niet even afspoelt en je zet paard in de zon buiten dan heb je vaak een bruin zadel gebleekt in de vacht van je paard.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 21:37

Is het eigenlijk normaal dat hij nog altijd zo'n dikke vacht heeft? Op zen menen en hoofd en het meeste van zijn achterste is al zomervacht maar de rest is nog altijd wintervacht :( :=

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:10

Ja, hoor, mijn jaarling is precies gelijk qua hoeveelheid wintervacht op het moment :P
Hij is trouwens van palomino kleur naar vos gegaan nu xD
Ik wist ook wel dat t echt geen palo kon zijn, maar ik vind vos ook wel mooi.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 16:16

Fennadev schreef:
Ja, hoor, mijn jaarling is precies gelijk qua hoeveelheid wintervacht op het moment :P
Hij is trouwens van palomino kleur naar vos gegaan nu xD
Ik wist ook wel dat t echt geen palo kon zijn, maar ik vind vos ook wel mooi.

Pfff ik hoop dat ie snel in een mooi zomervachtke zit :D

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 21:32

Ik weet het toch niet zo dat hij wel zwart gaat worden :)
Hij blijft maar lichter bruin worden en ik zie ook niks van grijs meer

Hier een fotootje

Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:26

Hij lijkt mij nu verkleurd door de zon naar donkerbruin. Ik zie deze kleur ook wel bij Friezen.

Mijn jaarling is nu donkerder aan het worden qua vos.