Waar zitten de LUSITANO bezitters hier?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 15:38

abby schreef:
Cinv heeft wel gelijk hoor Loolap. De Veiga's worden gebruikt voor het Doma Vaquera-werk (evenals Cruzado-arabieren of Berbers...). Eigenlijk zijn de Alter Reál de echte hogeschoolpaarden en zit de Andrade tussen Veiga en Alter Reál in.

Raar, ik heb altijd begrepen dat de Andrade's stierenvechters zijn en de Veiga's meer dresuurgericht. Verward

In ieder geval, ik heb wat opzoekwerk gedaan want ik was benieuwd hoe ik er dan bij kwam dat een Andrade de bullfighters zijn Haha!
Ik kwam het volgende tegen

Bron: http://www.stalquovadis.com/

Citaat:
Veiga
Veiga is waarschijnlijk de zuiverste Portugese kant. De raskenmerken zijn vooral in het hoofd terug te vinden. Ze hebben vaak een wat langer hoofd en de convexlijn (bol i.p.v. recht) komt regelmatig terug samen met wat grotere oren. Ze hebben een wat aristocratischere uitdrukking. De manen van de Veiga's zijn over het algemeen steil en niet zo weelderig als de barokke types. Ze zijn zwaarder en hebben een stevig beenwerk met best stevige hoeven. Het lichaam is wat lang gelijnder en ze zijn wat dressuur gerichter gefokt, omdat ze ruimere vlakke en stuwender gangen hebben. Veiga groeien meestal eerst de hoogte in en daarna in de breedte. De Veiga's zijn vaak schimmels. Als er bruinen zijn, dan zijn er ook met een bles mogelijk.

Bron: http://www.lusitano-interagro.com/blood.htm

Citaat:
The Andrades are tall, powerful saddle horses, with rounded croup, head profile nearly straight, very functional, with elegant gaits, excellent for bullfighting, dressage and work.

Citaat:
The Veiga bloodline produced the most genuine war horse of Ancient Lusitania. 'Veigas' are extremely functional and smaller than the other lineages - excellent for bullfighting.

Tja, kwestie van interpretatie misschien Verward Of het hangt van de fokker af? Ik weet het niet, langst de 1ne kant word een Andrade afsgeschilderd als een veelzijdig paard (bullf., dressage and work) maar dat staat bij de Veiga uiteindelijk ook want die is ook extreem veelzijdig volgens de quote
De quote van quovadis spreekt het dan weer tegen ...

Pff, ik geloof dat er een boek is over Lusitano's, heeft iemand dat en kan die misschien een stukje scannen om uitsluitsel te geven? (als't er in staat tenminste)

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 09:53

In de Catálogo APSL 1999 heb ik over de Andrade's geen verdere info gevonden (ze hebben wel een kleiner hoofd)
Bij de Veiga's staat: "Selection has aimed at producing horses for the bullring" De hoofden van de Veiga's zijn langer.
Dus Lola, jouw Xennie krijgt waarschijnlijk niet zo'n waterhoofd als de mijne.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:08

Ik heb het gevonden !!
Hier de meningen van de fokkers zelf (Andrade en Veiga):

The Andrades are tall, powerful saddle horses, with rounded croup, head profile nearly straight, very functional, with elegant gaits, excellent for bullfighting, dressage and work.
Perhaps the most effective description of the Andrade bloodline comes from the breeder himself, Ruy d'Andrade:

"…they are short strong horses, valiant with the bulls, changing from calm to ardent if spurred and from ardent to obedient if left in peace; fast when running and rapid on turns; with good walk, sensible to the spurs, submissive with good mouth, endless strength in everything."

The selection process used by Andrade differed from that applied to the Veiga lineage according to Alfredo Baptista Coelho who writes: "Contrary to Manuel Veiga, [Ruy d'Andrade] started from a solid morphological base and tried to retain the most subtle qualities."

The Coudelaria Andrade - as we know it today - was formed with the stallion Principe VII, from Francisco Chica Navarro (FCN). He was a grandson and great grandson of the "chief of line" Primoroso.

Veiga

The Veiga bloodline produced the most genuine war horse of Ancient Lusitania. 'Veigas' are extremely functional and smaller than the other lineages - excellent for bullfighting.

They have the typical convex head known as the "Veiga head", flat thin legs with prominent hocks, fantastic impulsion and proud flexible necks.

Manuel Veiga describes his horses as follows: "Nervous, full of gallantry, so obedient they seem to outguess the rider's intentions; high thin head, long free-flowing manes, elevated movements and a striking agility challenging all threats and dangers with indomitable courage…"

The Veiga is a true race within the Lusitano breed and the stallions when used on mares of any other lineage have the power to transmit to the offspring the most typical characteristics of the Lusitanian race.

The selection criterion was based entirely on the functional qualities, as explained by Alfredo Baptista Coelho:

"… not the height, nor the academic morphology, not the color, nor the form of the head. Everything was offered by the race itself: wonderful fine slightly convex heads today known as "Veiga head", ancient rare colors … fine flat legs with strong hocks, flexible backs, uncommon impulsion, beautiful malleable necks … in short, the race offered him [Mr Veiga] a horse that makes our horse loving people vibrate."

Portuguese State / Coudelaria Nacional (CN) And Alter Real (AR)

The Alter Real was founded in 1748 by the Portuguese king D. João V and has always been active in the breeding of the famous bay horses used by the Portuguese Riding School.

The horse bred by the Coudelaria Nacional (CN) is of the same morphological type as the Spanish Horse of the XVIII century. This explains why most of the present and old lines of the CN are of Spanish origin - mostly descendants from the "heads of lineage" Hucharia, Primoroso and Destinado.

The Coudelaria Nacional produces longer, stronger horses, with high croups that are very good for dressage and driving.

The Lusitano Breed in Modern Times

The above description of the three basic bloodlines does not suffice as a final taxonomy of the Lusitano horse.

Many traditional and important breeders exist and they are producing excellent animals, either by keeping the three basic lines or combining them with great success. More recently the intermarriage of Veigas and Andrades, both extremely functional horses, produced some of the most famous stallions of the last quarter of this century: Neptuno, Opus, Novilheiro and Trinco, all sons of Firme (Andrade) with Veiga mothers.

Jeppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:38

Ik zou graag willen zeggen dat er hier nog een lusitanobezitter zit, maar dat is helaas nog niet het geval.
Ik zou het wel graag willen worden, en dan het liefst van een veulen- of jaarlinghengst met dat prachtige valkkleurtje...... *LOL*

Dus als er iemand nog tips heeft......

Alle informatie over fokkers en/of importeurs(wat een raar woord in dit verband Verward )is dus van harte welkom, ook over cruzado's OK dan!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 18:12

Jeppy schreef:
Ik zou graag willen zeggen dat er hier nog een lusitanobezitter zit, maar dat is helaas nog niet het geval.
Ik zou het wel graag willen worden, en dan het liefst van een veulen- of jaarlinghengst met dat prachtige valkkleurtje...... *LOL*

Alle informatie over fokkers en/of importeurs(wat een raar woord in dit verband Verward )is dus van harte welkom, ook over cruzado's OK dan!

Misschien heb je wat aan deze sites:

http://www.terrasalva.nl/

http://www.centro-lusitano.nl/

http://www.lusitanovrienden.net/

Ik heb trouwens zelf geen Lusitano, zou best willen, maar heb al een ander paardje...
Ik heb een aantal jaar Lusitano's gereden voor iemand (voor de insiders misschien bekend: Theo Pennings, voorzitter van de verening).
Ik vind het echt fantastische paarden, helaas is voor mij het prijskaartje net iets te hoog...

Afbeelding

Afbeelding

Dit ben ik op de toen 4 of 5 (weet 't zo gauw niet precies meer...) jarige merrie Quieta op de Barokke paardenwedstrijd in Wassenaar. Ze was toen voor het eerst op ander terrein, gewoon even mee om te wennen...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 00:21

Jeppy schreef:

Neem eens een kijkje op www.deroovere.nl, ze hebben zowel een locatie in Nederland als in Portugal Knipoog

Toen ik de mijne kocht hadden ze oa een valkkleurige jaarling lopen (wel een merrie Haha! ) en nu hebben ze een valk Cruzado (3 kwart Lusitano) welliswaar weer een merrie Clown

Bewust op zoek naar een hengstje?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 01:24

Volgens mij hebben ze bij de roovere ook nog een jaarling schimmelhengst lopen, 't zal inmiddels bijna een tweejarige zijn. Ik vond het een leuk beestje, hij had alleen een lelijke draadwond aan z'n been.

Jeppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:22

Bedankt voor jullie leuke reacties , daar heb ik tenminst wat aan!
Op die site van de Roovere had ik die merrie idd ook gezien en het toeval (bestaat niet) wil dat vorige maand een hengstveulen van haar (v. Juiz) op marktplaats stond. Helaas was ik net te laat met bellen, hij was al weg. Huilen
Zonde want dat was echt precies wat ik zocht(van de foto af gezien), maar ja , daar doe je niks aan.
Maar ik zag wel dat die merrie weer drachtig was, nu van Honesto.
Dus ik moet toch maar eens bellen naar de Roovere, want dat lijkt me toch ook wel een bertouwbaar bedrijf (iemand ervaringen??).
Maar iig erg bedankt tot nu toe en als er iemand nog tips heeft, gooi het eruit!!!

Groetjes Marieke

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:31

Ik heb m'n veulen van de Roovere en Loola ook. Mijn ervaring is dat ze zeer betrouwbaar zijn.
Het valkveulen waar je naar gebeld hebt is niet verkocht hoor, maar ze hebben besloten het toch zelf te houden.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:46

Ik ken wel iemand in noordwijkerhout die in april weer naar portugal gaat, misschien kan je contact met hem opnemen. Hij heeft er zelf ook een aantal (alleen geen valk en ook niet te koop). Hij is wel helemaal thuis in het ras. Ik ben onlangs ook bij hem geweest.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:06

Dit jaar word mijn haffie gedekt door mijn eigen lusitano hengst, dus wie weet wat dat word?

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:14

Mijn drachtige merrie (gedekt door Honesto) komt ook bij de Roovere vandaan, ben er zeer over te spreken. De paarden komen alleen van gerenomeerde fokkers en Catja kent de paarden door en door zodat je niet voor verrassingen komt te staan als je je paardje eenmaal thuis hebt. Ook na de verkoop is ze altijd bereid je met adviezen van dienst te zijn. Mijn andere merrie komt ook van een hele bekende uit het lusitanowereldje, maar die verkoopt in principe geen paarden. Jammer want ze heeft een hele goede smaak.

Er schijnen ook wat minder "betrouwbare" lusitanohandelaren te zijn, maar ik geloof dat ik me nu op heel glad ijs begeef............

En staar je niet blind op de kleur van een paard, natuurlijk is valkkleur heel mooi maar komt helaas niet zo heel vaak voor, als je een schimmel of een bruine vindt met een gouden karakter en hij/zij is gezond, dan is dat onbetaalbaar. Wij hebben nu ook een paard met een kleur die mijn smaak niet is, maar wel een geweldig karakter, en wat een ander er van vindt, dat zal me een biggetjesrozeworst zijn. Ik wil me wel graag prettig voelen bij een paard, ik breng tenslotte heel wat uurtjes met ze door. Maar ik ben geloof ook wel een beetje een rare snijboon op hippisch gebied hoor!

Jeppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:03

Natuurlijk hebben jullie helemaal gelijk, al is ie pimpelpaars met gele appaloosastippen, als ie maar goed in z'n kop is en als het maar klikt.

Zo heb ik nu al jaren een fjord terwijl ik dus niet echt een uitgesproken fjordenfan ben. Daarbij komt dat hij zelfs voor een fjord nogal lomp en een klein beetje op de voorhand is gebouwd, maar samen schoppen wij het nu wel al tot de M1 (+6) *LOL* Kijk en dat noem ik dus karakter OK dan!
Daarom heb ik hem na jaren verzorgen (pennymeisje) ook gekocht en niet omdat ie geel is! Ja en nu mag ie nooit meer weg....
Maar een valk (of een ander donkerig kleurtje) zou wel heel leuk zijn en als ik dan toch al veels te veel geld uit ga geven voor een keertje in mijn leven (hoop ik), dan liever echt goed Knipoog

En nu snap ik waarom ik niet meer teruggebeld/gemaild werd over dat veulen.Jammer want dat zag ik wel zitten.

Jeppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:16

Tessebes schreef:
Ik heb m'n veulen van de Roovere en Loola ook. Mijn ervaring is dat ze zeer betrouwbaar zijn.
Het valkveulen waar je naar gebeld hebt is niet verkocht hoor, maar ze hebben besloten het toch zelf te houden.

Goh nu snap ik hoe jullie dat doen Blond hihihihi

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:19

Jeppy"]
[quote="Tessebes schreef:

[/quote]

Uhm... ik snap niet wat je bedoelt eigenlijk.

Jeppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:28

Tessebes"]
[quote="Jeppy"][quote="Tessebes schreef:

[/quote]

Uhm... ik snap niet wat je bedoelt eigenlijk.
[/quote]
Oh sorry, nu voel ik me helemaal blond. Bloos!
Ik bedoel die stukjes tekst kopieren, ik heb nu eindelijk het knopje quote ontdekt.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:00

Ik heb mijn veulen ook bij Catja vandaan(Ze wordt nog eens beroemd dankzij ons)

En wat Labe zegt is waar. Catja kent al haar paarden heel goed en ze voedt daarbij ook nog eens haar veulens uitstekend op!!
Als je je paard al thuis hebt kun je ook nog altijd voor advies bij haar terecht.
Toen het met Xantha niet zo wilde lukken, kreeg ik meteen allemaal adviezen van haar en als het niet lukte dan zou ze wel langskomen om te helpen. Fantastisch!!! OK dan!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 20:06

Ik ben hier de enigste denk ik die haar Lusi van bij Jacqueline vandaan heeft (die deed het Lusi gebeuren zo wat "samen" met Catja maar is gestopt wegens omstandigheden)

In ieder geval geen slecht woord over deroovere, zeker aan te raden!
Er zitten hier niet voor niets 4 tevreden Lusi eigenaren op Bokt Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 23:20

Ik heb die van mij bij Hetty gekocht, maar die is nu vertrokken naar Portugal. Catja neemt nu de zaken waar hier in Nederland, als ik het goed begrepen heb.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 00:01

Mijn Lusitano komt uit Duitsland (Bayern). Ook bij een particuliere (kleinere fokker vandaan). Veel veulens worden naar Amerika verkocht (m.n. de Isabel-kleurige), dus heeft ze veel verstand van het uitvoeren (of hoe heet dat) van een paard.
Ze heeft vaak valkkleurige veulens (de hengst is een palomino en krijgt met de bruine merrie vaak een valkkleurig veulen.
Ik ben ook erg tevreden over haar advies.
Als je haar internet-site wil kun je me pb-en.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 00:06

O ja, Okki (bijrijdpaard) komt bij Andre Mos van Terra Salva vandaan. www.terraselva.nl. Persoonlijk zou ik wel eerder voor de Roovere kiezen.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 00:37

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 00:51

Idra schreef:

Haha! Die idd... ik had een typfoutje gemaakt.
Okki staat trouwens op die site bij de referenties. Zijn volledige naam is Ocidental.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 18:59

Loolapelooza schreef:
Ik ben hier de enigste denk ik die haar Lusi van bij Jacqueline vandaan heeft (die deed het Lusi gebeuren zo wat "samen" met Catja maar is gestopt wegens omstandigheden)

In ieder geval geen slecht woord over deroovere, zeker aan te raden!
Er zitten hier niet voor niets 4 tevreden Lusi eigenaren op Bokt Haha!

Ik bedoelde niet Catja maar Hetty Haha!

In ieder geval deden/doen beide vrouwen deroovere.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:08

vicky schreef:
Ik ken wel iemand in noordwijkerhout die in april weer naar portugal gaat, misschien kan je contact met hem opnemen. Hij heeft er zelf ook een aantal (alleen geen valk en ook niet te koop). Hij is wel helemaal thuis in het ras. Ik ben onlangs ook bij hem geweest.

Mag ik weten wie dat is??