Welke kleur is mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MphM

Re: Welke kleur is mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 21:40

Heb (nog) geen foto van rug. Ouders onbekend.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:41

Dan weet je toch niet of de ouders schimmel in de stamboom hebben..

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:43

volgens mij is hier een central topic voor, daarom even een Tem

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:43

Molinito schreef:
Wij dachten valk, maar die hebben nooit een aalstreep...

Valk kan zéker wel een aalstreep hebben. (countershading dan wel)

Mijn valk heeft een deel van het jaar een aalstreep.

Ik weet overigens niet zeker of deze alleen valk is, of dat er meer speelt.
Wordt hij steeds lichter, of wisselen de verschillende kleuren elkaar ieder jaar weer af?

Er is een topic met kenners waar dit soort vragen vaak besproken worden. Ik ga even een linkje zoeken, dan kun je daar zelf ook reageren!

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 21:43

LauLauu schreef:
Dan weet je toch niet of de ouders schimmel in de stamboom hebben..

Klopt, ik zei ook alleen dat er nu geen tekenen van schimmel te zien zijn.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:44

Dit topic kan gewoon verplaatst worden naar het kleur genetica sub forum, heb al getemd. Ze hoeft dan niet in een ander topic nog te vragen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:45

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:45

Is de foto met lichte vacht van in de winter en de foto met donkere vacht in de zomer? Mijn Quarter heeft dat namelijk ook; hij heeft ook een aalstreep (of countershading, geen verstand van welke het is), witte manen langs zwarte manen en zwarte randjes langs zijn oren. Hij is buckskin, aldus zijn paspoort.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:46

Dit is toch geen schimmel?

Dan maakt het niet uit of zijn ouders nu schimmel waren of niet.

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 21:48

Femke_Tweety schreef:
Molinito schreef:
Wij dachten valk, maar die hebben nooit een aalstreep...

Valk kan zéker wel een aalstreep hebben. (countershading dan wel)

Mijn valk heeft een deel van het jaar een aalstreep.

Ik weet overigens niet zeker of deze alleen valk is, of dat er meer speelt.
Wordt hij steeds lichter, of wisselen de verschillende kleuren elkaar ieder jaar weer af?

Er is een topic met kenners waar dit soort vragen vaak besproken worden. Ik ga even een linkje zoeken, dan kun je daar zelf ook reageren!

Ik had op een website gelezen (niet op een forum) dat een echte valk geen aalstreep heeft.
Zelf weet ik daar niets van.
Qua kleurverandering weet ik alleen wat er op de foto's te zien is..
Ik vind de zwarte stippen ook wel iets apart in zijn witte voetjes.
Op de foto van toen hij jaarling was, leek er wel iets van schimmel op zijn hoofd te zien, maar dat is juist helemaal weg, hij is nu 2 jaar en 2 mnd

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:51

NatasjavE schreef:

Hij is nog maar 2, dus hij zou best nog kunnen gaan schimmelen. Ik dacht daaraan omdat hij op de eerste foto's veel appeltjes heeft en ook een wittige glans.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:53

Schimmel zie ik er absoluut niet in :+

Heb er verder geen verstand van dus ik kan je niet helpen! Maar hij is wel knap!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:54

Een valk heeft inderdaad geen aalstreep, maar kan wel countershading hebben. Dat ziet er net zo uit. Veel mensen noemen dat een aalstreep. Een dun (wildkleur) paard heeft wel een aalstreep maar vele kleuren kunnen countershading hebben. Hij is sowieso valk, wss met countershading, dun zou evt. kunnen (dan is het een dunskin) maar zie niet echt wildkleur kenmerken verder, al kan het lastig te zien zijn. Maar een donkere streep bij een valk kan dus prima.
Dat witte in de manen is frosting, komt vaak bij valk voor.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 08-01-16 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 21:54

Happy16 schreef:
NatasjavE schreef:

Hij is nog maar 2, dus hij zou best nog kunnen gaan schimmelen. Ik dacht daaraan omdat hij op de eerste foto's veel appeltjes heeft en ook een wittige glans.

Hij heeft zeker nog appeltjes. ☺️
Er zijn al wat mensen met enige kennis geweest, die zeiden dat je dan nu wel iets om de ogen zou moeten zien als het een schimmel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:55

Bij de 1e foto (wintervacht) is geen 'aalstreep' te zien, bij de zomerfoto's wel. Dat betekent dat het geen aalstreep is, maar volgens mij countershading.

Dit is een bekende PRE die waarschijnlijk dunskin is (wordt door de eigenaren echter dunalino genoemd) en hetzelfde kleurpatroon heeft:
Afbeelding

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 9611_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 5363_o.jpg

Wat leuk trouwens om dit jonge paard hier voorbij te zien komen! Toen hij te koop stond heb ik hem ook een tijdje overwogen. Heel apart, met die sokjes!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-16 22:03, in het totaal 3 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:57

xyzutu2 schreef:
Bij de 1e foto (wintervacht) is geen 'aalstreep' te zien, bij de zomerfoto's wel. Dat betekent dat het geen aalstreep is, maar volgens mij countershading.

Dit is een bekende PRE die dunalino is en hetzelfde kleurpatroon heeft:

Wat leuk trouwens om dit jonge paard hier voorbij te zien komen! Toen hij te koop stond heb ik hem ook een tijdje overwogen. Heel apart, met die sokjes!

Dunalino is een compleet andere kleur (of liet je hem zien vanwege de aalstreep?)

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 21:59

xyzutu2 schreef:

Dit is een bekende PRE die dunalino is en hetzelfde kleurpatroon heeft:

Vacht is zelfde, alleen manen zijn zwart van de mijne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:02

Fenrir schreef:
Dunalino is een compleet andere kleur (of liet je hem zien vanwege de aalstreep?)

Plaatjes kopieeren was zo'n ramp dat het verkeerde woord in de post terecht kwam. Dit paard staat grappig genoeg wel bekend als dé dunalino PRE hengst, maar dat zou sowieso eerder Dunskin moeten zijn (of anders nog een andere mutatie).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:06

Klopt, een valk heeft geen echte aalstreep.

MAAR er is in paardenland nogal wat onduidelijkheid over de term aalstreep.
Mensen die geïnteresseerd zijn in kleuren en genetica zullen het alleen een aalstreep noemen wanneer het paard dun/wildkleur is. Vaak hebben deze paarden ook zebrastrepen op de benen. Soms hebben wildkleur paarden ook halsstrepen en een 'spinnenweb' op het hoofd.
Zie ook: http://www.bokt.nl/wiki/Wildkleur
9 van de 10 andere paardenmensen zullen elke donkere streep op de rug een aalstreep noemen, terwijl dit vaak een vorm van countershading is. Dit is een donkere aftekening op de rug die niet samenhangt met het wildkleur-gen. Een valk kan wel countershading hebben, vandaar dat er verwarring kan ontstaan.
Hier een (engels) artikel over aalstrepen (dorsal stripe) en counter shading: http://colorgenetics.info/equine/dun-or-countershading

Anoniem

Molinito schreef:

Jouw paard heeft toch ook geen zwarte manen? :o?
Of mijn computer doet iets heel erg vreemds me je foto's, of ik zie op je zomerfoto's toch ook duidelijk een streep witte manen langs de buitenrand van de zwarte manen, net zoals bij dit paard.
Of denk je dat die niet meer terugkomen?

Fenrir

xyzutu2 schreef:
Fenrir schreef:

Plaatjes kopieeren was zo'n ramp dat het verkeerde woord in de post terecht kwam. Dit paard staat grappig genoeg wel bekend als dé dunalino PRE hengst, maar dat zou sowieso eerder Dunskin moeten zijn (of anders nog een andere mutatie).

Dunskin? Ik zie hier geen valk in hoor, het is sowieso een palomino, dun zeer waarschijnlijk, en een scheut sooty.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:07

xyzutu2 schreef:
Molinito schreef:

Jouw paard heeft toch ook geen zwarte manen? :o?
Of mijn computer doet iets heel erg vreemds me je foto's, of ik zie op je zomerfoto's toch ook duidelijk een streep witte manen langs de buitenrand van de zwarte manen, net zoals bij dit paard.
Of denk je dat die niet meer terugkomen?

TS haar paard heeft zwarte manen want het is een valk. Dat witte is frosting wat je vaak ziet bij valken. Itt het paard wat jij plaatste (de dunalino), die geen valk maar palomino met dun is, en daarom dus witte manen heeft als basis. De sooty en dun maakt die donkerder. Dat is goed te herkennen aan de grijzige kleur die ze dan krijgen.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 08-01-16 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:10

Molinito schreef:
De donkere is zijn zomervacht, de lichtere zijn wintervacht.

Ik schreef dat ik op de foto's van de zomervacht duidelijk witte manen zag. Dit is volgens jouw beschrijving zijn wintervacht. :)
Vandaar ook dat ik vroeg of je verwachtte dat die witte manen niet meer terug zouden komen.

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 22:12

mooney schreef:
Klopt, een valk heeft geen echte aalstreep.

MAAR er is in paardenland nogal wat onduidelijkheid over de term aalstreep.
Mensen die geïnteresseerd zijn in kleuren en genetica zullen het alleen een aalstreep noemen wanneer het paard dun/wildkleur is. Vaak hebben deze paarden ook zebrastrepen op de benen. Soms hebben wildkleur paarden ook halsstrepen en een 'spinnenweb' op het hoofd.
Zie ook: http://www.bokt.nl/wiki/Wildkleur
9 van de 10 andere paardenmensen zullen elke donkere streep op de rug een aalstreep noemen, terwijl dit vaak een vorm van countershading is. Dit is een donkere aftekening op de rug die niet samenhangt met het wildkleur-gen. Een valk kan wel countershading hebben, vandaar dat er verwarring kan ontstaan.
Hier een (engels) artikel over aalstrepen (dorsal stripe) en counter shading: http://colorgenetics.info/equine/dun-or-countershading

Ah duidelijk!
Dan zal ie valk met countershading zijn. ☺️

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 22:17

xyzutu2 schreef:
Molinito schreef:
De donkere is zijn zomervacht, de lichtere zijn wintervacht.

Ik schreef dat ik op de foto's van de zomervacht duidelijk witte manen zag. Dit is volgens jouw beschrijving zijn wintervacht. :)
Vandaar ook dat ik vroeg of je verwachtte dat die witte manen niet meer terug zouden komen.

Die witte rand zag je zo goed op de foto's waar zijn manen zo kort geknipt waren. Die groeien niet verder mee met de zwarte manen. Ongeacht of t zomer of wintervacht is..
Ik geloof dat iemand het hier al frosting noemde..