Zijn er nog hengsten die bekend staan om fijn karakter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Re: Zijn er nog hengsten die bekend staan om fijn karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:27

Ik vind Alexandro P niet zulke fijne karakters geven. De meeste andere Gelderse hengsten wel. Maar Oscar geeft bijvoorbeeld hele tijne karakters, of zijn zoon Uphill.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:27

Klinkt heel aardig. Dekgeld is 1250 zag ik.
Maar leren omgaan met een karakter... hoeveel mensen kunnen dat?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:27

Desiree schreef:
NatasjavE schreef:
Alexandro en Wilson geven extreem goede bewerkbare karakters en zijn veelzijdig inzetbaar.

Van Kos? Die Kos van El Corona, die Amor x Doruto was? Dat verbaast mij.

Maar ik denk dat er geen vraag is naar een gelderse hengst icm met het soort merrie waarmee ik fok. Dat is een Grancorrado uit een Silvio merrie.

Koss was zelf erg hengst maar gaf ze al behoorlijk braaf.

De Wilson en Alexandro kinderen zijn echt super goed in de kop.

Ik heb zelf een Alexandro uit mijn Elegant x Zep. De Elegant is een hete eigenheimer.
De Alexandro is veel koeler in de kop.

Teus van 't Klooster(fokker van Arlando) heeft hem zadel en tuigmak gemaakt. Hij zei over hem dat ie soms wel wat bang was maar dat ie steeds heel goed bleef nadenken en bleef vertrouwen op de mensen om hem heen.
Hij had inmiddels een paard Alexandro's tuigmak gemaakt en gaf aan ze graag op stal te hebben omdat ze allemaal zo waren.
Wakker maar ontzettend mensgericht en braaf.

Ik doe alles met die Alexandro. Zo'n makkelijk diertje.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:30

Tsja, als we kijken naar geldersen, dan ben ik gek van Ahoy. Maar die is ook al dood. Hij heeft wel een erkende nakomeling gegeven als het goed is. Ahoy gaf geweldige karakters.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:32

Ahoy vond ik dan weer niet zo fijn :)

Ahoy heeft in Rubus een goedgekeurde zoon. En Danser is een kleinzoon van hem. Danser is een boefje...net als zijn vader Sander.

Zep dat waren superkarakters. Elegant ook wel maar dat zijn wel binnenvetters. Moet je mee om kunnen gaan.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 08-01-16 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:34

Desiree schreef:

Als dit om Douglas gaat? Bij ons paard gewoon gezond paardenverstand. Eerlijk zijn en respect hebben voor het paard. Ga er niet opzitten met het idee even je wil op te leggen en dat hij het maar moet doen.

Vorige eigenaresse wilde alleen maar jakkeren en springen en toen deed hij het niet meer :+

Mijn dochter was 15 toen we hem kochten en ze was echt niet super ervaren en ik had er in het begin ook een hard hoofd in maar door hem gewoon eerlijk te rijden werd hij een heel fijn paard waar ze in drie jaar tijd mee bereikt heeft waar ze nu staat. Fokker van Daimler is een grote voorstander van Douglas. Hij geeft hele fijne springpaarden. Ben wel een beetje bevooroordeeld vrees ik :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:34

Desiree schreef:
Briar ook, ondanks dat laatste puur dressuur gefokt is. Maar geeft Briar geen lastige nakomelingen?

Ze kunnen soms ook verrassend goed springen! Er springen er momenteel een paar op 1.50m niveau.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:35

Percy schreef:
Desiree schreef:

Als dit om Douglas gaat? Bij ons paard gewoon gezond paardenverstand. Eerlijk zijn en respect hebben voor het paard. Ga er niet opzitten met het idee even je wil op te leggen en dat hij het maar moet doen.

Vorige eigenaresse wilde alleen maar jakkeren en springen en toen deed hij het niet meer :+

Mijn dochter was 15 toen we hem kochten en ze was echt niet super ervaren en ik had er in het begin ook een hard hoofd in maar door hem gewoon eerlijk te rijden werd hij een heel fijn paard waar ze in drie jaar tijd mee bereikt heeft waar ze nu staat. Fokker van Daimler is een grote voorstander van Douglas. Hij geeft hele fijne springpaarden. Ben wel een beetje bevooroordeeld vrees ik :o

ja, ging om Douglas. Eerlijk rijden moet lukken. Dat kan ik wel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:37

Overigens...Recruut is beschikbaar.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:39

ja dat weet ik, maar ik denk dat Recruut toch niet meer in aanmerking komt. Ik denk niet dat ik zo´n veulen kan verkopen. Ik geloof dat het dekgeld niet meer is dan 500 euro en dan moet ik mijn merrie ook nog ergens naar de Achterhoek brengen en haar daar laten.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:40

De papa van mijn paard is Pavarotti van de Helle. Staat bekend om zijn lieve karakter. Helaas overleden..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:42

Als het voor de verkoop is zou ik Recruut niet doen nee.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:42

Jammer dat je zo'n eind weg bent gaan wonen anders had je gerust Daimler eens kunnen rijden. Denk ook wel dat jij de juiste ruiter zou zijn. Schoentje heeft er meerdere onder het zadel gehad. Die kan vast heel goed een karakterschets geven.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:47

De hengsten van du bois hebben hele vriendelijke karakters! Maar dat zijn ponys

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:55

Wat valt het dan eigenlijk nog tegen hoeveel brave hengsten er zijn.
Er is niemand die zo even een rijtje opnoemt zonder naar andere stamboeken te kijken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:18

Ik denk ook dat zoals er nu gefokt wordt, daar voornamelijk paarden uit voort komen die niet voor de doorsnee ruiter geschikt zijn. Ik zit zelf ook helemaal niet te wachten op een rillerig, overgevoelig paard. De recreatie of basiswedstrijdruiter heeft behoefte aan makkelijk te rijden allrounders, die je lekker mee het bos mee kan innemen en fijn z'n rondje rijdt zonder kleerscheuren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:37

DatBenIkNou schreef:
Ik denk ook dat zoals er nu gefokt wordt, daar voornamelijk paarden uit voort komen die niet voor de doorsnee ruiter geschikt zijn. Ik zit zelf ook helemaal niet te wachten op een rillerig, overgevoelig paard. De recreatie of basiswedstrijdruiter heeft behoefte aan makkelijk te rijden allrounders, die je lekker mee het bos mee kan innemen en fijn z'n rondje rijdt zonder kleerscheuren.

Die worden ook gefokt bij het KWPN. :) Ik heb er twee.

Alleen veel mensen denken er niet aan bij aanschaf van een paard. En heel vaak doen de basisruiters het zichzelf ook aan. Kopen een paard wat te gecompliceerd is voor ze omdat ze een mooi dressuurpaard willen.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:40

Oscar! Ontzettend koel en nuchter maar wel werkwillig. Kun je prima aanzitten. Hij is zowel in de spring- als dressuursport ingezet.
Zijn zonen schijnen ook zo te zijn, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.
Qua Gelders de hengst Floris BS. Wordt alleen niet in het springen uitgebracht.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:42

Desiree schreef:
Het paard is springen gefokt dus als het al een dressuurpaard is, zou ik graag springachtergrond terug zien in de bloedlijnen.

Bij dressuurpaarden zou ik bijvoorbeeld Rubinstein aanbevelen voor fijne karakters, maar dat is ook alweer een oudere hengst van ver terug.

Rubinstein komen inderdaad erg fijne paarden van.
Fijne karakters en fijn om mee te werken!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:44

Numero uno.

Ene zegt lastig en ik zeg makkelijk.
Komen ook zeer veelzijdige paarden van.

Heb er een aantal gehad, konden stuk voor stuk bewegen als een dressuurpaard, springen als een springpaard en waren top van karakter

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:47

NatasjavE schreef:
En Danser is een kleinzoon van hem. Danser is een boefje...net als zijn vader Sander.

Wat bedoel je met dat Danser een boefje is?
Ik heb verschillende fokkers met Danser nakomelingen gesproken omdat ik op zoek was naar een nakomeling van Danser maar geen van allen wilden verkopen vanwege het super fijne karakter van de nakomelingen..
Hij laat zichzelf graag zien en geeft een showtje weg, maar is verder kuikenmak.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 09-01-16 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:48

Love_Rosie schreef:
Wat valt het dan eigenlijk nog tegen hoeveel brave hengsten er zijn.
Er is niemand die zo even een rijtje opnoemt zonder naar andere stamboeken te kijken.

Diegene die ik noemde zijn gewoon KWPN.

En het is ook maar net wat je braaf vind he. Ik vind fijn voorwaarts maar niet kwalijknemend een fijne karakter eigenschap. Een ander heeft liever een flegmatieke.

Maar volgens mij nu genoemd.

Vivaldi
Johnson
Oo7
Sandreo
Douglass
Alexandro
Wilson
Rubus
Upperville(moeilijk beschikbaar)
Voice

En ik denk dat Edmundo, de palomino, ze ook heel braaf en veelzijdig zal geven.

Allemaal KWPN :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:50

Coloured schreef:
NatasjavE schreef:
En Danser is een kleinzoon van hem. Danser is een boefje...net als zijn vader Sander.

Wat bedoel je met dat Danser een boefje is?
Ik heb verschillende fokkers van Danser nakomelingen gesproken omdat ik op zoek was naar een nakomeling van Danser maar geen van allen wilden verkopen vanwege het super fijne karakter van de nakomelingen..
Hij laat zichzelf graag zien en geeft een showtje weg, maar is verder kuikenmak.

Ja, het is inderdaad hetgeen hij op shows laat zien. Veel hengst zijn. Net als Koss eigenlijk.

Maar ik geloof direct dat de nakomelingen wel braaf zullen zijn. :j

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:50

NatasjavE schreef:
DatBenIkNou schreef:

Die worden ook gefokt bij het KWPN. :) Ik heb er twee.

Alleen veel mensen denken er niet aan bij aanschaf van een paard. En heel vaak doen de basisruiters het zichzelf ook aan. Kopen een paard wat te gecompliceerd is voor ze omdat ze een mooi dressuurpaard willen.

Daarom schrijf ik ook 'Voornamelijk' NatasjavE.
Er is gewoon echt niet veel keuze als je én een leuk dressuurproefje wilt rond kunnen rijden op basisniveau, én af een toe een sprongetje wilt maken, én af en toe lekker op buitenrit wil zonder gevaar voor eigen leven. Met dát doel zou men veel vaker moeten fokken, gewoon ongecompliceerde en gezonde paarden voor de doorsneeruiter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:51

liberia schreef:
Oscar! Ontzettend koel en nuchter maar wel werkwillig. Kun je prima aanzitten. Hij is zowel in de spring- als dressuursport ingezet.
Zijn zonen schijnen ook zo te zijn, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.
Qua Gelders de hengst Floris BS. Wordt alleen niet in het springen uitgebracht.

Floris zijn grootmoeder staat niet als heel braaf bekend.

Daar zou ik eerst kinderen in het werk van willen zien.

Oscar hoor ik ook vaak alleen Oscar is dood. DV beschikbaar?