Eventing/Military fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:05

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:11

Maar een volbloed die zich effectief in de sport bewezen heeft, is nog iets anders dan een pas gekeurde volbloed zonder eigen prestaties in de eventing of springsport of zonder al bewezen nakomelingen...
Heraldik xx zelf zou ik bv ook gebruiken mocht dit nog kunnen omdat die zichzelf bewezen heeft, veel goeie nakomelingen heeft en ook commercieel genoeg is om een eventueel hengstenveulen toch nog te verkopen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:19

Als je bij het KWPN kijkt hoeveel sommige van de jonge, juist goedgekeurde hengsten te dekken krijgen, dan gaat niet iedereen zo te werk. Maar de springhengsten worden dan natuurlijk ten minste wel op hun springen beoordeeld. Dat zou met een Volbloed ook moeten gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 07-01-16 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:23

Peterina schreef:
Wat vinden jullie dan van deze hengst: http://www.sporthorse-data.com/d?i=10736061
Is volledig GGK en je kan er KWPN A-register papieren voor het veulen krijgen, mits merrie voldoet aan hun eisen voor A-register.

Deze hengst ben ik al een paar jaar aan het volgen, was ook zijn vader aan het volgen maar die is vroeg gestorven aan koliek, en hij lijkt ook veel vermogen te hebben en al redelijk goed te doen in de sport.
Hij staat vermeld als 9e beste in deze rangschikking van ZfDP Eventers ... en dat voor een 5-jarige:
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 7874_o.jpg

Ik ben zelf opgegroeid met XX's en AA's ... waren toen destijds de enige 'warmbloeden' beschikbaar ... en hebt ook sport gelopen met beide rassen. Heb een merrie die wel zou passen bij hem, maar vroeg mij af of er überhaupt een markt was (voor ik die richting in ga).

Ik ken de hengst zelf niet maar 9de op de ranglijst van Zfdp eventers is niet te vergelijken met KWPN, Holstein, Hannover, Westfalen etc. maar voordat ik meteen oordeel ga ik eerst meer lezen over de hengst.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:30

Himyar schreef:
Als je bij het KWPN kijkt hoeveel sommige van de jonge, juist goedgekeurde hengsten te dekken krijgen, dan gaat niet iedereen zo te werk. Maar de springhengsten worden dan natuurlijk ten minste wel op hun springen beoordeeld. Dat zou met een Volbloed ook moeten gebeuren.

De meestopvallende hengsten uit de keuring worden vrij veel gebruikt door fokkers in hun 1e jaargang, de jaren nadien stagneert dit dan tot de hengsten effectief beginnen te presteren. Het merendeel van de jonge hengsten wordt echter ook niet zoveel gebruikt, tenzij door de hengstenhouders van die hengsten zelf.

Als ze nu bv bij het kwpn een 3-jarige volbloed aangeboden krijgen, moet die dan niet hetzelfde traject tot goedkeuring volgen als een warmbloed? Ik ga ervan uit van wel?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 14:48

carika schreef:
Ik ken de hengst zelf niet maar 9de op de ranglijst van Zfdp eventers is niet te vergelijken met KWPN, Holstein, Hannover, Westfalen etc. maar voordat ik meteen oordeel ga ik eerst meer lezen over de hengst.

Natuurlijk niet maar uit ieder lijst kan wel een vergelijking genomen worden met wat binnen die bepaalde Stamboek bezig is.
Ik haal hem aan omdat ik ook het verhaal van niet-te-verkopen-XXhengstenveulens heb gehoord en dacht dat deze misschien een extra bonus kon geven wat kleur betreft.
Ik kende zijn vader beter, en die was top athleet, en zijn moeder heeft ook nog twee ggk zonen gegeven, waarvan eentje op Grand Prix dressuur niveau liep.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:49

Bennfentes xx heeft destijds als driejarige het KWPN verrichting normaal doorlopen. Vervolgens heeft hij CCI3* gelopen en zich gekwalificeerd voor het WK in Aken.
En hoeveel lopen er rond?
Echt een gemiste kans geweest.

Tot de 2* kan je prima af met een paard met wat minder bloed. Is wellicht zelfs in je voordeel.
Maar voor 3/4* is minimaal 60% echt een must. Tuurlijk er zijn uitzonderingen, zoals een Vira, maar dat zijn uitzonderingen.

Overigens maakt het mij niet uit of het xx komt via de vader of via de moederlijn. Persoonlijk zie ik het liefste via de vader, dan een warmbloed vader met voldoende bloed en dan weer een volbloed. En dan uit een hele degelijke merriestam.

Het lijkt mij dat de uitslagen van Badminton er niet om liegen. Het is volbloed wat de klok slaat of Irish Sporthorse.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:54

Laatst bijgewerkt door Himyar op 07-01-16 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:00

Peterina schreef:
Bestaat er zoiets in Nederland en/of Belgie? Of is er vraag na?

In Frankrijk, Engeland, Australia, New Zealand ... ben ik het wel tegen gekomen.
Daar wordt veelal gebruik gemaakt van oa AA, XX en SF hengsten met hoge 'bloed' percentages.

Ik weet dat in NL en B ze schrikt hebben van XX/AA in het warmbloedfokkerij maar gericht voor Eventing is er misschien wel vraag na?

Reden voor vraag: Er komen de laatste tijd een paar zeer deftige XX/AA of halfbloed hengsten langs op FB maar de geïnteresseerden komen precies meer van Frankrijk, Poland, Hongarije, en een enkel Duitser.

Ik denk dat je ook moet kijken naar de paardensport in die landen zelf. In Engeland is de hunter gewild, idem in Australie, Nieuw Zeeland, Canada en de USA, dus nog veel traditionle inbreng van de volbloed. De vraag en het aanbod zijn anders dan hier. Met goede warmbloeds en gewijzigde eventing regels is de invloed van de volbloed afgenomen.
En daarmee ook heel veel van de waardeering. Ik zie hier net over de grens dat er liever vanuit een xx merrie met een bv Trakhener hengst wordt gefokt dan met xx-hengsten.

De vraag (eigenlijk sturing) komt meer uit het stamboek dan uit de markt zelf lijkt het wel. De markt is klein en vraagt een heel specifiek product die vaak grotendeels zelf wordt opgeleid.

Je fokt spring of dressuur gericht voor een gemiddeld nog een goede prijs, hoe wil je dan eventers voor een flink lagere prijs als meerwaarde voor de fokkers verantwoorden? meer risico en lagere prijzen? een grote uitdaging denk ik.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 15:00

@ _lautje_
Inderdaad in die opzicht kan je dat informatie ook terug vinden op de lijsten van WBFSH.
Engels, Frans, Iers, Australisch, en New Zealanders rijden allemaal op paarden met volbloed XX of met veel XX.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:02

Mijn 'volbloed' misbaksel. Kroonjuweel x appolonios xx x Pretendent (zelf een halfbloed) x Vesins xx.
Paard heeft ruim 60% bloed en merk echt een groot verschil in herstel en acceleratievermogen tov een 'normale' warmbloed.
Karakter is wat gevoeliger, maar wel altijd die wil om net wat dieper te willen gaan.
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... 8704_o.jpg

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:11

Lautje: weet helemaal niet of je paard een merrie is, maar als ik ervan uitga dat het een merrie is waar je een veulen bij wil, zou je dan een volbloedhengst kiezen of dan ook eerder een warmbloed waar wel veel volbloed in zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:12

Himyar schreef:
Voor Jaguar Mail is het nooit zo'n probleem geweest dat hij van een Volbloed vader is.
http://eurostallions.ie/product/jaguar-mail/

Ik ben blijkbaar niet de enige met een lichte zwak voor deze hengst :+ Hij heeft toch redelijk wat nakomelingen die mee in de (sub)top lopen als ik het promofilmpje mag geloven.

Heb het net even nagekeken, in België heb je Giel V.anhouche die kleinschalig fokt richting springpaarden maar ook eventingpaarden. Een aantal brengen ze zelf uit en houden ze voor hun eigen fokkerij en andere worden te koop aangeboden.
Als ik alleen maar om me heen kijk hoe bekend eventing begint te worden, dan gok ik dat er op termijn best wel eens meer vraag zou kunnen komen naar goed gefokte paarden specifiek voor deze discipline.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 15:13

BMHP schreef:
Ik denk dat je ook moet kijken naar de paardensport in die landen zelf. In Engeland is de hunter gewild, idem in Australie, Nieuw Zeeland, Canada en de USA, dus nog veel traditionle inbreng van de volbloed. De vraag en het aanbod zijn anders dan hier. Met goede warmbloeds en gewijzigde eventing regels is de invloed van de volbloed afgenomen.
En daarmee ook heel veel van de waardeering. Ik zie hier net over de grens dat er liever vanuit een xx merrie met een bv Trakhener hengst wordt gefokt dan met xx-hengsten.

De vraag (eigenlijk sturing) komt meer uit het stamboek dan uit de markt zelf lijkt het wel. De markt is klein en vraagt een heel specifiek product die vaak grotendeels zelf wordt opgeleid.

Je fokt spring of dressuur gericht voor een gemiddeld nog een goede prijs, hoe wil je dan eventers voor een flink lagere prijs als meerwaarde voor de fokkers verantwoorden? meer risico en lagere prijzen? een grote uitdaging denk ik.

Dat is inderdaad het problematiek.
Als je die richting in wilt gaan dan moet je of met zeer bewezen XX hengsten gaan werken (wat natuurlijk zijn prijskaartje meebrengt en die niet beschikbaar zijn in directe land-omgeving) of met hengsten die veel XX dragen die 'iets' anders kunnen aanbieden. En dat brengt natuurlijk ook risico's met zich mee ... fokt je voor een klein speciaal gericht sport-groep waar je veel moet investeren en risico's moet nemen (denk hier meer gericht op opfok jong producten voordat er terugwinst/verkoop is) of ga je fokken op het 'goed geluk' met 'iets' anders erbij en dan richten naar een 'hobby' sport-groep.

Maar spring of dressuur gericht fokken voor een gemiddeld goede prijs is ook deels verleden tijd denk ik. Ik zit op een kruisweg (cross road) en moet/wil gaan kiezen welke richting verder in te gaan. Heb merries waarmee ik dressuur of spring of eventing richting kan op gaan ... en ja er zit 'kleur' in (kan ik ook niets aan doen hebben ze geerfd en geven door :D ). Fok ik voor dressuur, dan fok ik voor Nederlands markt, fok ik voor springen dan is het Belgisch/Frans, fok ik voor evening dan ??? van daar de dilemma ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:18

Als je richting eventing fokt moet je sowieso rekening houden met het springvermogen. STEL dat je eventing gericht fokproduct het niet haalt qua snelheid in een cross, dan kan je die altijd nog aanbieden (eventueel) als goed springpaard. Voor een pittige barrage heeft hij dan misschien wel nog de perfecte kwaliteiten: cool in het hoofd, werkwillig, wendbaar, dapper en snel. Op zich kan je dan nog van 2 walletjes eten zeg maar. In het allerslechtste geval zijn het prima allrounders voor de ambitieuze amateur, maar denk niet dat dat je doelgroep is.

Ga je specifiek dressuur gericht fokken, dan zit je enkel alleen binnen het segment dressuur en tegelijk ook op een veel grotere markt met veel meer spelers. Heeft het fokproduct ondanks zorgvuldig uitzoeken toch nét niet de goede capaciteiten, dan is het maar de vraag of er wel aanleg is tot springen. Zoniet, dan is het einde verhaal en is het een leuk paard voor de amateur.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:31

Peterina schreef:
Dat is inderdaad het problematiek.
Als je die richting in wilt gaan dan moet je of met zeer bewezen XX hengsten gaan werken (wat natuurlijk zijn prijskaartje meebrengt en die niet beschikbaar zijn in directe land-omgeving) of met hengsten die veel XX dragen die 'iets' anders kunnen aanbieden. En dat brengt natuurlijk ook risico's met zich mee ... fokt je voor een klein speciaal gericht sport-groep waar je veel moet investeren en risico's moet nemen (denk hier meer gericht op opfok jong producten voordat er terugwinst/verkoop is) of ga je fokken op het 'goed geluk' met 'iets' anders erbij en dan richten naar een 'hobby' sport-groep.

Maar spring of dressuur gericht fokken voor een gemiddeld goede prijs is ook deels verleden tijd denk ik. Ik zit op een kruisweg (cross road) en moet/wil gaan kiezen welke richting verder in te gaan. Heb merries waarmee ik dressuur of spring of eventing richting kan op gaan ... en ja er zit 'kleur' in (kan ik ook niets aan doen hebben ze geerfd en geven door :D ). Fok ik voor dressuur, dan fok ik voor Nederlands markt, fok ik voor springen dan is het Belgisch/Frans, fok ik voor evening dan ??? van daar de dilemma ....

Als hobbyfokker die zelf eventing rij, zou het natuurlijk fijn zijn mochten professionele fokkers zoals jijzelf eventinggericht fokken, alleen vraag ik me af of je hier je boterham mee zal kunnen verdienen?
Ik denk (?) dat de markt voor eventingveulens niet zo groot is tov spring- of dressuurveulens, dus dan zou je je veulens al moeten bijhouden tot ze minstens 4 jaar zijn en heb je dus al wat kosten gemaakt, evenveel natuurlijk als bij spring- of dressuurpaarden, maar voor zover ik weet liggen de prijzen voor eventers over het algemeen toch nog een stuk lager dan voor spring- of dressuurpaarden.

Ik ben nu wel benieuwd welke merries je hebt waar je de eventingkant mee op kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:35

Peterina kan natuurlijk ook gebruik maken van dat gat in de markt. Als ze echt goede merries heeft voor deze discipline en goede hengsten gebruikt die al een bewezen achterban hebben, dan zou de verkoop van die veulens best snel kunnen gaan.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 15:41

Maar ik ben zelf ook een 'hobby' fokker en verdien echt niet met mijn paarden. Ik fok eerder voor de 'gewone' man die een betrouwbare sport-paard wilt waar hij zijn kind op kan wegsturen.

Ben gewoon gezegend met een merrielijn die allround kan ingezet worden en die - dressuur B tot Z (momenteel ivm leeftijd, capaciteit voor hogere klassen), springen tot 145 cm, eventing (LRV M+), western (tja, had ik ook niet verwacht!) en endurance (60 km) - nakomelingen hebben gegeven. En die ook in de Show ring hun mannetje kunnen staan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:43

Antonius schreef:
Lautje: weet helemaal niet of je paard een merrie is, maar als ik ervan uitga dat het een merrie is waar je een veulen bij wil, zou je dan een volbloedhengst kiezen of dan ook eerder een warmbloed waar wel veel volbloed in zit?

Het is helaas een ruin...
Ik heb uit zijn moeder wel een merrie gehad, maar helaas verongelukt als veulen.

Zelf zou ik kijken wat op dat moment beschikbaar is. Een eis voor mij is wel dat dat hengst zelf op (top)niveau heeft gelopen en dit doorfokt. Momenteel voor de eventing kom je dan heel simpel uit bij Jaguar Mail.

Wat ik ook echt een interessante hengst vindt is Chilli Morning. Veel bloed, mooi type, netjes springen en gewoon fijn bewegen. Heeft een goede portie bloed en presteert zelf op top niveau.
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/624223
http://horsetalk.co.nz/wp-content/uploa ... orning.jpg
http://eventingnation.com/eventingnatio ... chilli.jpg

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:45

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:48

Peterina schreef:
carika schreef:

Natuurlijk niet maar uit ieder lijst kan wel een vergelijking genomen worden met wat binnen die bepaalde Stamboek bezig is.
Ik haal hem aan omdat ik ook het verhaal van niet-te-verkopen-XXhengstenveulens heb gehoord en dacht dat deze misschien een extra bonus kon geven wat kleur betreft.
Ik kende zijn vader beter, en die was top athleet, en zijn moeder heeft ook nog twee ggk zonen gegeven, waarvan eentje op Grand Prix dressuur niveau liep.

Een speciaal kleurtje maakt het zeker makkelijker om een hengstveulen te verkopen. Denk je dat hij ook genoeg lef en vermogen heeft?

Veel Duitse fokker die volbloed inzetten voor de wambloefokkerij vind je hier:
http://www.horse-gate-forum.com/forumdi ... le-Tropfen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 15:55

Chilli Morning heb ik ook op mijn lijstje staan. :D Alleen ben niet helemaal overtuigt van zijn exterieur. En alleen beschikbaar via diepvries.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:56

Petrina, wij hebben een nakomeling van mytens. Daarvan is mijn intresse in volbloeden ontstaan.
Door toeval hebben wij een paar oud duitse eventers in de nabijheid waar we wel eens op stal komen.
De duitsers zijn traditioneel en behoudend zijn en gaan niet gauw een avontuurlijke weg bewandelen. Een eventer op FEI nivo heeft veel meer werk aan zijn paarden dan de spring of dressuur ruiters. De opleiding van een paard is dus veel intensiever en er kunnen minder paarden worden getraind in vergeliking met andere disiplines.
Ik weet niet of de problemen in training ook mede oorzaak zijn in de lagere verkoop waarde van de paarden. Ik vermoed dat de paarden ook langer bij een ruiter blijven en dat het een tijdje duurd voordat de combinatie resultaten haalt.
De markt is dus heel beschermd en weinig toeganklijk voor een verdwaald fokproduct.

In mijn ogen kan je eventers fokken als je zelf een paar paarden hebt lopen in die tak en op die basis deels zelf opleiden deels wat verkopen. Ook zie ik dat uit bewezen merries de veulens bij voorbaat zijn verkocht met een hengst naar keuze van de klant.

Ik weet niet hoe het werkt met de bewezen xx hengsten, natuursprong voor de volbloedstamboeken en sperma voor de andere stamboeken? met een fors prijsverschil tussen beiden?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:05

_lautje_ schreef:
Bennfentes xx heeft destijds als driejarige het KWPN verrichting normaal doorlopen. Vervolgens heeft hij CCI3* gelopen en zich gekwalificeerd voor het WK in Aken.
En hoeveel lopen er rond?
Echt een gemiste kans geweest.

Tot de 2* kan je prima af met een paard met wat minder bloed. Is wellicht zelfs in je voordeel.
Maar voor 3/4* is minimaal 60% echt een must. Tuurlijk er zijn uitzonderingen, zoals een Vira, maar dat zijn uitzonderingen.

Overigens maakt het mij niet uit of het xx komt via de vader of via de moederlijn. Persoonlijk zie ik het liefste via de vader, dan een warmbloed vader met voldoende bloed en dan weer een volbloed. En dan uit een hele degelijke merriestam.

Het lijkt mij dat de uitslagen van Badminton er niet om liegen. Het is volbloed wat de klok slaat of Irish Sporthorse.

Ik heb een Johnson gefokt met 38% XX en die is nu net gestart in CIC1. Toch weer Jazz:-) http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/305335

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 16:06

Dat is het precies ... de markt is heel beschermd en idd weinig toegankelijk voor buitenstaanders.

Wat ik het kunnen uitzoeken bij navraag bij verschillende XX hengsten eigenaren ...
- wil je XX x XX en registratie in een erkend JC Studbook dan moet je natuursprong,
- als je XX x WB merrie wil dan kan het natuursprong, of merrie afleveren op station waar hengst staat en wordt het verssperma insemineert ... maar dit is een zeldzaamheid!
- grotendeels XX x WB merrie, indien hengst bewezen is of in sport loopt = diepvries.
Wat prijzen betreft ... natuursprongen zijn vaak duurder als je alles mee rekent.