Door wie laten dekken: welk ras? welke hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:06

Als zij een leuk veulen wil fokken uit haar eigen merrie, moet ze dat gewoon lekker doen. Warrom zou je perse een veulen met commerciële waarde moeten fokken? Tis toch leuk om een veulen van je eigen merrie te fokken?? En mocht het zo zijn dat ze inderdaad verkocht moet (het veulen) dan is er altijd wel ergens een leuk baasje te vinden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:32

Fellor schreef:
En mocht het zo zijn dat ze inderdaad verkocht moet (het veulen) dan is er altijd wel ergens een leuk baasje te vinden.

Vertel dat even tegen de paarden op de paardenmarkt in Utrecht...
This is the real world hoor, moet je zien hoe lang jouw nieuwe paard te koop heeft gestaan.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 01:32

Nou inderdaad er zijn paarden genoeg die in de salami belanden.
wakker worden mensen!veulens worden ook weer groot.
Ik zou alleen fokken als je het zelf kunt houden tenzij je proffesioneel bezig bent natuurlijk maar dat is dit meisje niet.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:45

of je fokt een commercieel aantrekkelijk paardje. Er worden ieder jaar zoveel paarden geboren, dat ik me soms afvraag waar die allemaal zouden blijven....

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 16:13

Pipo schreef:
Een franse draver die niet in de drafsport loopt is eigenlijk een dier wat puur recreatief gebruikt kan worden. Deze beestjes zijn geen paarden die makkelijk in de sport meedraaien op reguliere wedstrijden. Dus als je daar een veulentje uitfokt is de kans heel groot dat het een veulen wordt, wat misschien heel lief is, maar waar je eigenlijk niets mee kan, behalve een bosritje rijden dus voor recreatief gebruik.

Van dit soort paarden zijn er zat, dus je fokt niet bewust een kwalitatief goed veulen, maar in mijn ogen ga je vermeerderen, en dat lijkt mij niet de bedoeling.

Daarnaast kost een veulen heel veel geld, wat het dier uiteindelijk niet gaat opbrengen. Daarom kan je beter gewoon een veulen kopen met een goed papier erbij!

Hier ben ik het echt absoluut niet me eens. Bij ons staat er een halve draver en deze kan echt enorm springen. Ik denk zelfs dat als ze haar op wedstrijd uit zouden brengen dat ze echt heel ver zou kunnen schoppen op spring gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 16:20

Nou Tammy, aparte springpaarden brengen erg veel geld op, dus als die draver werkelijk zo goed zou springen, dan zou de eigenaar het dier vast wel uitbrengen in de sport.

Weet je trouwens hoe hoog L/M/Z staat?

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 16:21

Pipo schreef:
Lijkt mij dat Jappeloup absoluut een toevalstreffer is, want anders zouden alle springruiters wel op dravers klimmen.

Je moet je wel bedenken dat er met rijpaarden meer geprobeert word om mee te komen in de hogere klassen bij het springen. En al die duizenden paarden die dit niet halen?? Wat gebeurt daar dan mee?? Inderdaad... die worden ook recreatief gereden.
Er zijn natuurlijk niet veel dravers die gebruikt worden om te springen, maar ik weet er bij ons in de buurt een paar die erg goed kunnen springen.
En waarom geen recreatief paardje fokken? Daar is net zo goed vraag naar hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 16:28

Uit de sportpaardenfokkerij komen ook altijd minderen, je fokt niet altijd een topper............sterker nog.......je fokt bijna nooit een topper. De paarden die niet aan de top komen zijn zeer geschikt voor recreatie.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 17:19

Niet alle paarden die top niet halen, worden direct voor de recreatie gebruikt hoor!!! Wat dacht je van alle semi-amateurs die toch goed meekomen in het Z springen of Z-dressuur. En die rijden echt niet allemaal recreatief hoor!!! De top is voor ons gewone mensjes met 1 of 2 paarden toch niet haalbaar. Vorige week was hier in Groenlo de laatste wedstrijd voor de selectie van de Gelderse kampioenschappen. En wat dacht je? Alleen maar mensen die professioneel met paarden bezig zijn (lees, dagelijks werk en eigen bedrijf in de paarden) gingen door. En dan hebben we het dus alleen nog maar over regionaal niveau!!!!
Dus het is ook nog maar net waar je paardje terecht komt....