(Hobby)Fokkerij, wat komt erbij kijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaKB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 01:06

Haha, mijn droom is ook om later een kleinschalige welsh fokkerij te beginnen maar ik kan nog langer wachten :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 01:15

Scooby007 schreef:
Ik heb een tijdje zitten na denken over welk ras ik zou willen tegen de tijd dat het mogelijk zou zijn om deze droom te realiseren, nou had ik even een vraag aangezien ik al veel goed geholpen ben.
Ik zat dus te denken om welsh pony's te fokken, maar mijn vraag is, zijn die gewild? Ik dacht zelf van wel, maar wil ook even jullie mening weten. Het leuke bij de welsh vond ik dat ik daarbij ook wat met de stokmaten zou kunnen spelen en het nog interessanter maken door ook wat op kleur te fokken, al zou dat niet het aller belangrijkste zijn.

Bruikbaarheid is vrij essentieel ongeacht welk ras of stokmaat je kiest. Probleem daarbij is dat je weliswaar een deel daarvan kan beïnvloeden/controleren door je merrie en hengstenkeuze, maar training speelt een belangrijke rol hierin (wie doet dat deel?). Wat is dus de markt waarvoor je wil fokken, wat is het budget wat daar bij hoort en kan en wil jij dat type paard ook zelf hebben? Het blijft immers primair je hobby.

Als je land wil kopen zal je rekening moeten houden met hoeveel paarden je kwijt kan. Opfok is handig, maar je kan er niet op rekenen. Hooi zoals jij het hebben wil is ook niet altijd even simpel. Ga qua land maar uit van 3ha per merrie zodat je de veulens ook kan aanhouden tot zeker 3 jaar (en als de meningen verder veranderen zou dat wel eens tot 5 kunnen oplopen) + hooien en dan zit je waarschijnlijk al aan de krappe kant met 2-3 merries en incl. gebouwen, etc. op zo'n 10ha (a minimaal 30.000 euro nu).

Koop een voor jouw fijne merrie die geschikt is voor zowel rijden/mennen voor jezelf als als fokmerrie voor je fokkerij. Gezelschapsshet/veulenopvoeder er bij en met 2ha kom je een heel eind. Maar plezier met je eigen paard(en) moet voorop blijven staan, anders wordt geen van beide gelukkig met elkaar.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 01:50

Scooby007 schreef:
Ik heb een tijdje zitten na denken over welk ras ik zou willen tegen de tijd dat het mogelijk zou zijn om deze droom te realiseren, nou had ik even een vraag aangezien ik al veel goed geholpen ben.
Ik zat dus te denken om welsh pony's te fokken, maar mijn vraag is, zijn die gewild? Ik dacht zelf van wel, maar wil ook even jullie mening weten. Het leuke bij de welsh vond ik dat ik daarbij ook wat met de stokmaten zou kunnen spelen en het nog interessanter maken door ook wat op kleur te fokken, al zou dat niet het aller belangrijkste zijn.

Ook bij de welsh is het belangrijk niet zomaar wat door elkaar te gooien. Nwr's met Btjes of Atjes met Btjes wordt vaak niet gewaardeerd.. Uiteraard is het ook daar wel mogelijk wat te proberen om een fijne partbred te krijgen. Maar dan eerder een duitse hengst op een nwr merrie bijv. Ik zou zeggen kom eens op de keuringen kijken om te zien wat de verschillende secties zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:24

Ik fok hobbymatig. Bedrijfsmatig lukt niet want dan zou ik het veel grootschaliger aan moeten pakken en moeten kunnen aantonen dat ik er mee geld kan verdienen.
Maar dat kun je niet, geld verdienen met paarden fokken. Dus dan weet je alvast dat je dit hobbymatig moet gaan doen.

Omdat de prijzen van paarden tegenwoordig bitter slecht zijn, zijn veel fokkers gestopt met fokken waaronder ook echt goede fokkers. Maar kennelijk komen er nog te veel veulens want de prijzen zijn nog altijd erbarmelijk. Dat moet echt veranderen.

Als je dus gaat fokken moet je zorgen dat je echt een hele goede merrie hebt, waarin ook in de moederlijn bewezen sportpaarden zitten. Begin dan liefst met een elite merrie, en zoek daar een goede geschikte hengst bij.

IK heb mijn goede merrie 4 jaar gust gehad, tot afgelopen jaar waar ze mij weer een veulen gaf, maar nu is ze weer gust. Mijn man wil haar weer laten insemineren maar ik weet niet of ik dat wil. Ik denk namelijk dat ik haar veulen ook zelf ga opfokken omdat het echt een goed veulen is. Opfokken moet eigenlijk deel zijn van je hobby, want anders moet je hem vaak voor te weinig weg doen omdat mensen gewoon niet bereid zijn een eerlijke prijs er voor te geven. Ik kan niet wachten om te zien hoe mijn veulen uit groeit, zo nieuwsgierig ben ik er naar.

Tegenwoordig is er meer vraag naar hele simpele, brave en vooral goedkope paarden, dan naar de goede rijpaarden. Wil een rijpaard goed opbrengen moet hij direct heel talentvol zijn en dat zijn er uiteraard maar weinig. Je moet er niet op rekenen dat het je lukt die een te fokken, ook al zou het wel je fokdoel zijn.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:10

absque_dubio schreef:
Scooby007 schreef:

Ook bij de welsh is het belangrijk niet zomaar wat door elkaar te gooien. Nwr's met Btjes of Atjes met Btjes wordt vaak niet gewaardeerd.. Uiteraard is het ook daar wel mogelijk wat te proberen om een fijne partbred te krijgen. Maar dan eerder een duitse hengst op een nwr merrie bijv. Ik zou zeggen kom eens op de keuringen kijken om te zien wat de verschillende secties zijn.

Het was inderdaad meer mijn idee on leuke part-bred rijpony's te fokken dat als fokdoel te nemen en dan welsh kruisen met bijvoorbeeld een leuke Duitse rijpony hengst of iets in die richting.