dilemma, zelf fokken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

Re: dilemma, zelf fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:24

Ik zou het niet doen. Een veulen wordt geen kopie van de moeder en in het slechste geval heb je er helemaal niks mee.

Besteed de komende 3 of 4 jaar onverdeeld aan je kindje, spaar het geld wat je aan het veulen + onderhoud kwijt zou zijn en zoek daar een leuk dier voor wat t.z.t. bij je wensen past. Ik kan niet in je 'persoonlijke agenda' kijken, maar stel dat er nog een tweede kindje komt... dan staat je veulen (inmiddels vierjarige ;) ) ook maar te staan.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 19:46

Het hoeft ook geen kopie te worden. Merrie is braaf en als ze al schrikt draait ze haar kont weg, tijdens het rijden is ze ook eerlijk maar wil niet steeds hetzelfde rondje lopen tenzij het in rengalop kan. Ze wil echt werken. Zal nooit bokken of steigeren maar gaat dan eerder harder lopen. Dus zeker wel een brave en eerlijke.

Als het aan mij lag had ze allang een veulen gehad, samen zwanger zijn hihi. Een 2e kindje is nog niet zeker en voor mij moet het veulen echt nog niet beleerd zijn op 4 jaar. Merrie is ook pas met 8 jaar zadelmak gemaakt. Het zou echt een opvolger voor de merrie worden, zoals ik al zei de merrie gaat ook niet eeuwig mee.

Had al eens rond gekeken (doe ik iig altijd) en de Du Bois pony's spreken mij erg aan. Heb al diverse nakomelingen gezien en zijn doodbraaf. Maar dit is een andere discussie.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:55

Wat heb je eigenlijk voor paard? Wat voor stamboek, hoe groot is ze, hoe is haar postuur?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 19:56

Ze is een arabierxpalomino volgens haar papieren, stamboek is Royal Belgian Palomino stamboek ze is 1.54cm en een normaal postuur. Mooi gelijnd en in verhouding zal eens foto's zoeken

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 20:02

Afbeelding

Afbeelding
een stand foto heb ik helaas niet op deze computer

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:16

En als je je merrie laat dekken door een van deze hengsten? http://www.stoeterijdubois.nl/nl/?id=22
Moet je wel een beetje maat uitzoeken maar ook op een fijn karakter. Er zitten ook nog palomino´s tussen en een cremello.
Misschien dat het stamboek een b register heeft zodat er toch papieren bij te krijgen zijn.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 20:18

Idd de Du Bois pony's zat ik aan te denken. De maat maak ik mij niet teveel zorgen over. Merrie heeft altijd kleinere partners gehad dan haar en haar veulens zijn groter dan zij zelf. Een kennis van mij heeft haar zoon, nog steeds hengst en ja een kopie van haar :')

Don Cremello is geregistreerd bij het stamboek waar ze ingeschreven staat

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:35

ik begrijp dat je merrie met haar jaren fit genoeg is, laat de DA kijken wat zijn mening is en vind je een leuke hengst waarom niet.

Wat wij belangrijk vinden is dat veulens een ander veulen hebben om mee optegroeien.
Wij hebben 2 jaarling hengsten en hebben ze bewust lang bij de moeders laten lopen.
Ja ze nemen wel de gewoonten over, ma herken je in heel veel kleine dingen.
Ik heb heel veel geleerd en ben trots op de boys.

Er zijn meer redenen om het niet te doen dan wel, je hebt de tijd om te overdenken.
succes

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:09

Mocht je beslissen om een veulen te fokken, denk dan ook is aan Don Fascination.
http://www.sporthorse-data.com/d?i=10551479
Super braaf mens-vriendelijk karakter, maat, beweging.
Goedgekeurd bij A.E.S. en R.B.P.
Loopt nu Z1 dressuur in Nederland.

Wij hebben hem zelf gefokt en hebben nog zijn moeder en grootmoeder thuis lopen. Beau (zijn roepnaam) kan ook altijd geheel vrijblijvend bezichtigt worden.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 20:46

Die is wel gaaf! Jeetje zal het er deze week nog eens over hebben. Waar staat hij ergens?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:25

Dank U! :o
Wij (eigenaar, amazone en trainer) vinden hem ook gaaf! Zelfs de stal eigenaar waar hij nu staat die niet helemaal verkocht was om het idee van een hengst op stal te hebben, was al na 2 dagen helemaal verkocht aan hem! :D
Beau staat in Nederland ... daar wonen zijn ruiter en trainer ... in Helenaveen (Noord Brabant).

Afbeelding

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:43

Tjonge, waar zou dat palomino vandaan komen binnen die duitse bloedlijnen! Jammer dat hij geen springpaard is.....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:27

Desiree schreef:
Tjonge, waar zou dat palomino vandaan komen binnen die duitse bloedlijnen! Jammer dat hij geen springpaard is.....

Hij heeft ook springbloed! ;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:05

Ja maar mijn merrie is zó springen gefokt en heeft absoluut geen dressuurgangen en dan ben ik toch bang dat het veulen straks niet bijzonder springen kan, maar ook niet bijzonder beweegt.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:20

Beau is echt gaaf en ook erg lief! Mijn -verkochte- ruin stond op een stal waar Beau ook gestaan heeft.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:51

Gezien de goedkeuring bij die stamboeken: is die palomino röntgenologisch ook volledig goedgekeurd naar Nederlandse maatstaven (NRPS, KWPN)?

Voor de TS: ik zou er zelf mee gaan fokken. Puur omdat het leuk is om een keer mee te maken. Maar vooral ook omdat je een fijne merrie hebt en dan is het immers hartstikke tof als je daar over een paar jaar een leuke nakomeling van over hebt gehouden.
Lekker een veulentje voor je zelf, voor je eigen doel fokken, dat is het allerleukste om te doen.
En goede pony's zijn ook goed te verkopen, mocht dat ooit aan de orde komen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 17:04

De keuze is gevallen om idd eenmalig te fokken na goedkeuring DA. We gaan nu een aantal hengsten bekijken waaronder Beau.

Heb al eerder een veulen gefokt en heb alles meegemaakt. Zo mooi om te zien.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:19

Ik heb dit jaar een veulen gekregen van mijn merrie van 19 jaar. Ze droeg 360 dagen en kreeg een heel klein veulen.
Ze had wel eerder veulens gehad maar dat is al een aantal jaar geleden. De baarmoeder is toch van minder kwaliteit en daardoor heeft het veulen eigenlijk te weinig voeding gehad.
Wat jij zegt over dat je er weinig werk aan hebt is echt niet zo, ik ben drukker dan voorheen met 3 volwassen paarden. En heb zeer veel stress gehad rond de geboorte en daarna. Ook heeft mijn veulen een aangeboren afwijking.
Ik zou zelf nooit meer fokken!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 17:24

Ben mij hier ook bewust van. Ik heb toen de tijd met mijn hengstje eigenlijk weinig werk gehad.
Ze word ook, als het lukt om drachtig te worden, nauwlettend in de gaten gehouden.

De moeder van mijn hengstje was ook 19 toen zij hem kreeg en heeft alles zelf gedaan en had een beer van een veulen. Was ook een aantal jaar geleden dat de merrie een veulen gehad heeft. Veulen is toen geboren met ongeveer 350 dagen dacht ik.

Het moet niet altijd verkeerd gaan maar de kans is er zeker wel!

Wel zonde voor je veulen :(:) is het ernstig als ik vragen mag?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:41

Peterina schreef:
Mocht je beslissen om een veulen te fokken, denk dan ook is aan Don Fascination.
http://www.sporthorse-data.com/d?i=10551479
Super braaf mens-vriendelijk karakter, maat, beweging.
Goedgekeurd bij A.E.S. en R.B.P.
Loopt nu Z1 dressuur in Nederland.

Wij hebben hem zelf gefokt en hebben nog zijn moeder en grootmoeder thuis lopen. Beau (zijn roepnaam) kan ook altijd geheel vrijblijvend bezichtigt worden.

Merrie is 1.54, daar zou ik geen hengst van 1.72 op willen zetten eigenlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:53

Dat is geen gigantisch verschil. Het zijn beide rijpaarden.
Dat zou ik geen enkel bezwaar vinden.
Brede botten met smalle kruisen is een probleem, niet zozeer de stokmaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:57

Sizzle schreef:
Dat is geen gigantisch verschil. Het zijn beide rijpaarden.
Dat zou ik geen enkel bezwaar vinden.
Brede botten met smalle kruisen is een probleem, niet zozeer de stokmaat.

Merrie is wat ouder en dan zit er minder rek in als veulen erg groot groeit in de baarmoeder. Tel daar voorbeeld van te klein veulen door minder voeding bij op en hengst die qua stokmaat een stuk dichter bij ligt geeft betere kansen. Daarbij fokt ze al groot. Bij een gezonde merrie van zeg 10-12 en veulen 2 of 3 zou ik er ook niet zo veel moeite mee hebben.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 18:26

Heb op mijn toenmalige merrie die 1.20cm ook een hengst van 1.42cm gezet. Wonda heeft 4 veulens gehad geloof ik.

Wonda is op zich niet heel fijn gebouwd zeker aan haar achterhand niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:26

In principe is 20 cm een normaal geaccepteerd verschil.
De merrie heeft immers ook al meerdere veulens gehad.
Maar dat moet uiteraard ook de fokker uiteindelijk voor zichzelf beslissen.

Mijn merrie had vooral moeite met een half gelders veulen omdat de botstructuren dan groter en grover waren.
Lange benen zitten daarentegen doorgaans niet echt in de weg.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 21:43

Daarom gaan we eerst een aantal hengsten bekijken en alles op een rijtje zetten. Daarbij wil ik eerst groen licht van de DA voor ik ook maar voor een hengst kies. Zal wel een keuze komen maar als de DA het niet verantwoord vind gebeurt het niet. Dan kopen we wel een veulen :)

DA woont trouwens 200m verderop dus die kan binnen een x aantal minuten bij ons staan als dat nodig mocht zijn.