Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tcm62 schreef:Slecht gepland, je vakantie, dat kan je weten toen je merrie drachtig werd.
Wie verzorgd het veulen thuis? Al die momenten dar veulen moet drinken? Kan ze bij een merrie die al een veulen heeft? Bel de DA die heeft vast een oplossing, soms hebben ze op de kliniek een merrie mer genoeg melk en een veulen aan de voet die dat accepteert.
Tcm62 schreef:Ik denk dat ze toch wel gaat, anders zou ze dit niet vragen...kennelijk weet ze zelf niet beter..dan beter een beregoede oplossing voor veulen..alleen is maar afwachten of merrie rustig is op kamp zonder veulen...
Desiree schreef:Een week weg, terwijl het veulen de melk nog nodig heeft, en dan na een week de moeder erbij terugplaatsen zodat het veulen weer gaat drinken, daar krijg je ook nog mastitis bij.
Als je op kamp gaat, moet je gewoon merrie MET veulen meenemen. Het veulen kan wel in de stal achterblijven als je gaat rijden. Wel thuis vast oefenen in vertrouwde omgeving.
gabyfedde schreef:Desiree schreef:Een week weg, terwijl het veulen de melk nog nodig heeft, en dan na een week de moeder erbij terugplaatsen zodat het veulen weer gaat drinken, daar krijg je ook nog mastitis bij.
Als je op kamp gaat, moet je gewoon merrie MET veulen meenemen. Het veulen kan wel in de stal achterblijven als je gaat rijden. Wel thuis vast oefenen in vertrouwde omgeving.
En dan maar hopen dat er veulenveilige stallen zijn...
Als het veulen op de uitgerekende datum geboren wordt is het pas 2,5 maand oud. Maar.. Er zijn ook merries zat die meedere weken na uitgerekende datum bevallen en dat zou betekenen dat het veulen nog jonger is.
Merrie en veulen lekker thuis laten en een ander paard lenen/huren voor die week.
gabyfedde schreef:En dan maar hopen dat er veulenveilige stallen zijn...
Als het veulen op de uitgerekende datum geboren wordt is het pas 2,5 maand oud. Maar.. Er zijn ook merries zat die meedere weken na uitgerekende datum bevallen en dat zou betekenen dat het veulen nog jonger is.
Merrie en veulen lekker thuis laten en een ander paard lenen/huren voor die week.
vikki schreef:En hopen dat het veulen dan al voldoende weerstand heeft opgebouwd om beschermd te zijn met evt andere ziektekiemen op een andere plek... Kortom, hoe leuk het ook zal zijn, op ponykamp gaan met je eigen paard, ook ik zou maart veel en veel te vroeg vinden. Mijn advies is dus ook niet doen.
Desiree schreef:gabyfedde schreef:En dan maar hopen dat er veulenveilige stallen zijn...
er moet van te voren wel geïnformeerd worden of het mogelijk is om het veulen mee te nemen en of de stallen inderdaad veilig zijn.
Op zich is het met het oog op spenen later wel goed om de merrie af en toe bij het veulen weg te halen, al is het maar om ermee te gaan rijden. En met twee maanden is het prima om daarmee te beginnen.vikki schreef:En hopen dat het veulen dan al voldoende weerstand heeft opgebouwd om beschermd te zijn met evt andere ziektekiemen op een andere plek... Kortom, hoe leuk het ook zal zijn, op ponykamp gaan met je eigen paard, ook ik zou maart veel en veel te vroeg vinden. Mijn advies is dus ook niet doen.
Op KI stations is het een komen en gaan van merries en veulens. Ze kunnen wel wát hebben.