Veulen voor week bij moeder weghalen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:58

Ts, wat vinden jou ouders hier eigenlijk van?
Die kunnen toch ook wel bedenken dat dit niet verstandig is?

Je hebt jouw merrie waarschijnlijk niet meer gereden, dus de conditie is ook minder geworden.
Daarbij moet je het je veulen en merrie helemaal niet aan willen doen.
Dit had je natuurlijk ook kunnen bedenken toen je de merrie liet dekken.
Er zijn genoeg kampen waarbij je gewoon een paard kan huren, of je gaat in de zomervakantie.

En bokkers, ga zo'n meisje nou geen hoop in praten met verhalen als '' mijn paard heeft op de kliniek gestaan zonder veulen ''.
Zulke situaties kies je niet voor de lol, en de keuze voor zo'n kamp is wel voor de lol.
Behalve dat TS er zelf iets aan heeft zal het paard alleen maar stress hebben.

Evercreek

Re: Veulen voor week bij moeder weghalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:04

Een veulen dat net 2,5 maand oud is een week lang bij zijn moeder weg houden? Ik hoop dat dit een grapje is..

Schrompeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:06

Ik denk dat TS dit nu wel genoeg heeft gehoord...
Vraag me ook af of TS uberhaubt nog wel naar dit topic kijkt.
Lijkt mij een beetje zinloos om 2 pagina's lang hetzelfde te gaan zeggen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:08

dan hoop ik wel dat ze er iets mee doet..

Schrompeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:08

Dat is aan TS zelf, en helaas niet aan Bokt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:26

Inderdaad. Ts stelt een vraag en heeft antwoord.

@just kiki. Je had het veulsn mes op kamp als ik het zo lees of niet?

Ennuuh alles kan. Voorbeeld van de kliniek is er 1. Maar moet je het willen. Nee.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:07

das de vraag inderdaad zou je het wel zo hard willen dat je moeder en veulen op transport zet en in een vreemde stal, met alle gevolgen van dien.

cynthia5 ik probeer geen hoop in te praten ;) , trouwens ieder doet wat hij wil met zijn eigen paard. Wij kunnen alleen maar raad geven waarom we het niet/wel zouden doen. Kan er alleen ook niet tegen dat er onwaarheden worden verteld in een topic. Zou het leven hier even makkelijk maken indien alle veulens na 1 week waren afgespeend.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:32

Joltsje , ja in eigen weide en merriebox

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:47

Slecht gepland, je vakantie, dat kan je weten toen je merrie drachtig werd.

Wie verzorgd het veulen thuis? Al die momenten dar veulen moet drinken? Kan ze bij een merrie die al een veulen heeft? Bel de DA die heeft vast een oplossing, soms hebben ze op de kliniek een merrie mer genoeg melk en een veulen aan de voet die dat accepteert.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:19

Tcm62 schreef:
Slecht gepland, je vakantie, dat kan je weten toen je merrie drachtig werd.

Wie verzorgd het veulen thuis? Al die momenten dar veulen moet drinken? Kan ze bij een merrie die al een veulen heeft? Bel de DA die heeft vast een oplossing, soms hebben ze op de kliniek een merrie mer genoeg melk en een veulen aan de voet die dat accepteert.

Iemand die dit serieus als oplossing ziet is niet helemaal lekker.
We hebben het over een focking week ponykamp! Dit soort oplossingen ga je bedenken als je merrie dood in stal ligt en je geen andere mogelijkheden meer hebt.

TS, meld je af voor die ponykamp en ga in de zomervakantie je week inhalen. Dan is het veulen oud genoeg om te spenen en geeft het geen problemen voor beiden. Een keer thuis rijden met het veulen in de stal gaat prima, maar een week scheiden gaat je je veulen kosten. Waarom wil je überhaupt fokken als je vervolgens niet de tijd hebt om te wachten tot het oud genoeg is?!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:21

Ik denk dat ze toch wel gaat, anders zou ze dit niet vragen...kennelijk weet ze zelf niet beter..dan beter een beregoede oplossing voor veulen..alleen is maar afwachten of merrie rustig is op kamp zonder veulen...

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:34

Ik denk dat het niet eens een gezellig kamp zal zijn, de moeder is misschien helemaal zich zelf niet, met het hoofd bij de veulen, al dan niet zoekend en vol stress en misschien wel chagrijnig van de stuwing van de volle uier. Nog niet eens te spreken of ze wel of niet al in conditie is, de enigste die er dan lol heeft is TS. Als je echt van je paardje houd, stel je het kamp uit tot de zomer of volgend jaar.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:51

Tcm62 schreef:
Ik denk dat ze toch wel gaat, anders zou ze dit niet vragen...kennelijk weet ze zelf niet beter..dan beter een beregoede oplossing voor veulen..alleen is maar afwachten of merrie rustig is op kamp zonder veulen...

tussen vragen en gaan zit nog wel een verschil.

als ze gaat mag ik hopen dat ze een paard huurt of leent. en niet met de merrie zonder veulen gaat.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:55

Net zo goed als ik mij afvraag of TS wel weet wat het inhoudt een drachtige merrie die een veulen krijgt vlak voor de periode van haar zomerkamp..daar is toch op bokt genoeg over te lezen, dan hoefde ze deze vraag niet te stellen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:57

Als je denkt dat je een veulen zomaar even voor een week weg kunt halen bij de moeder zonder een goede reden dan moet je nog een hoop bijleren... :7

TS: Niet doen! Dat ponykamp loopt vast niet weg!

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:59

Uh niet handig

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:03

Een week weg, terwijl het veulen de melk nog nodig heeft, en dan na een week de moeder erbij terugplaatsen zodat het veulen weer gaat drinken, daar krijg je ook nog mastitis bij.

Als je op kamp gaat, moet je gewoon merrie MET veulen meenemen. Het veulen kan wel in de stal achterblijven als je gaat rijden. Wel thuis vast oefenen in vertrouwde omgeving.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:07

Kamp is op dit moment niet belangrijk/ heeft geen prioriteit.

Merrie + veulen gaat nu voor, dat wordt dus kamp afzeggen en lekker gaan genieten van je merrie en het veulen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:08

Desiree schreef:
Een week weg, terwijl het veulen de melk nog nodig heeft, en dan na een week de moeder erbij terugplaatsen zodat het veulen weer gaat drinken, daar krijg je ook nog mastitis bij.

Als je op kamp gaat, moet je gewoon merrie MET veulen meenemen. Het veulen kan wel in de stal achterblijven als je gaat rijden. Wel thuis vast oefenen in vertrouwde omgeving.

En dan maar hopen dat er veulenveilige stallen zijn...

Als het veulen op de uitgerekende datum geboren wordt is het pas 2,5 maand oud. Maar.. Er zijn ook merries zat die meedere weken na uitgerekende datum bevallen en dat zou betekenen dat het veulen nog jonger is.
Merrie en veulen lekker thuis laten en een ander paard lenen/huren voor die week.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:15

gabyfedde schreef:
Desiree schreef:

Als het veulen op de uitgerekende datum geboren wordt is het pas 2,5 maand oud. Maar.. Er zijn ook merries zat die meedere weken na uitgerekende datum bevallen en dat zou betekenen dat het veulen nog jonger is.
Merrie en veulen lekker thuis laten en een ander paard lenen/huren voor die week.

En hopen dat het veulen dan al voldoende weerstand heeft opgebouwd om beschermd te zijn met evt andere ziektekiemen op een andere plek... Kortom, hoe leuk het ook zal zijn, op ponykamp gaan met je eigen paard, ook ik zou maart veel en veel te vroeg vinden. Mijn advies is dus ook niet doen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:18

gabyfedde schreef:

er moet van te voren wel geïnformeerd worden of het mogelijk is om het veulen mee te nemen en of de stallen inderdaad veilig zijn.

Op zich is het met het oog op spenen later wel goed om de merrie af en toe bij het veulen weg te halen, al is het maar om ermee te gaan rijden. En met twee maanden is het prima om daarmee te beginnen.

vikki schreef:
En hopen dat het veulen dan al voldoende weerstand heeft opgebouwd om beschermd te zijn met evt andere ziektekiemen op een andere plek... Kortom, hoe leuk het ook zal zijn, op ponykamp gaan met je eigen paard, ook ik zou maart veel en veel te vroeg vinden. Mijn advies is dus ook niet doen.

Op KI stations is het een komen en gaan van merries en veulens. Ze kunnen wel wát hebben.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:23

Desiree schreef:
gabyfedde schreef:

er moet van te voren wel geïnformeerd worden of het mogelijk is om het veulen mee te nemen en of de stallen inderdaad veilig zijn.

Op zich is het met het oog op spenen later wel goed om de merrie af en toe bij het veulen weg te halen, al is het maar om ermee te gaan rijden. En met twee maanden is het prima om daarmee te beginnen.

vikki schreef:

Op KI stations is het een komen en gaan van merries en veulens. Ze kunnen wel wát hebben.

Dat is niet te vergelijken met een ponykamp imo, daar zijn ze vast wat beter 'voorbereid' op de komst van veulens... Ik weet iig nog wel dat ik de eerste maanden van Eclipse zijn leven (en vlak na het afspenen weer) toch wel te kampen heb gehad met de nodige kwaaltjes (longvirusjes, ontstoken ogen), mijn persoonlijke ervaring is dat ze op die leeftijd toch echt nog wel wat 'vatbaarder' zijn.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:59

Check profiel, denk dat we voor niks aan het discussieren zijn. Ze vraagt nu een verzorgpaard omdat ze haar eigen paard weinig ziet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:50

Ik denk dat het sowieso niet meer nuttig is te reageren ;) TS heeft nooit meer gereageerd op haar topic.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:01

Wat wordt hier aanvallend gereageerd naar de TS zeg. Niet heel raar dat ze niet meer reageert.
TS is 15. Wie had op zijn 15e alle wijsheid al in pacht? Ik niet in ieder geval. En dan is het juist goed dat ze de vraag stelt om hier van te leren.

TS: zoals meerdere je al hebben gezegd is het geen goed idee om verschillende redenen. Dit ponykamp kun je beter op een pony van de manege doen en misschien van de zomer met je eigen paard, dan is het veulen wel oud genoeg.

Is het veulen inmiddels al geboren? Alles goed gegaan?