Dichtnaaien..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:23

Maar voordat het bij de baarmoeder is,moet die viezigheid nog een hele weg afleggen :j
Volgens mij is er zelfs al,onderzoek naar geweest en was het niet nodig .

Maar dat weet ik niet zeker, hoor
Is wel eerder een flink topic over geweest op bokt

Denk persoonlijk dat je met een dier wat verwerpt gewoon niet moet fokken,laat die dan lekker grasmaaien :)
Maar goed, ieder zijn ding he
en zoals ik al zei heb het wel eens gezien en had niet het idee dat die merrie er last van had

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:23

Dichtzetten gebeurd ind regelmatig bij merries. Helaas ook gezien dat ze een merrie waren vergeten open te maken. Veulen is er naast de vagina uit gescheurd en geboren. Om dit daarna weer bij elkaar en zonder ontsteking voor elkaar te krijgen valt niet mee. Moet erg pijnlijk voor de merrie zijn geweest. Was echt een ravage..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:24

Wat ik wél ken, is dat merries dicht gezet worden omdat ze lucht naar binnen zuigen bij het draven, wat belastend kan zijn. Maar dan moet dat draad wél opengeknipt worden voor de bevalling. Anders scheurt ze uit. Ik heb het bij twee jonge merries moeten laten doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:27

ellepel schreef:
Dat dichtnaaien was bedacht omdat sommige merries de vulva wat open hebben staan.
Dan zou er viezigheid naar binnen komen en zouden de merries daar baarmoeder problemen van krijgen :j

Ik heb wel een merrie gezien die het had,was daar vrij los en ik had niet het idee dat ze er last van had.

Persoonlijk vind ik het klink klare onzin, ik geloof niet dat door een wat open staande vulva er rommel in de baarmoeder komt.
Maar goed, het gebeurd en een alarm er op aangesloten?.

Lijkt me sterk, dat zal dan wel die birth alarm die bedoeld word?

De mijne zoog lucht met haar vagina, dat kon je duidelijk horen.
Na spoelen werd zij toen dicht gezet.

Je hebt een geboorte alarm wat in de vulva wordt geplaatst, maar dat werkt op een andere manier dan dicht zetten.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:28

ruitje schreef:
Alarm is broodje aap denk ik :') .

Alarm is zeker geen broodje aap, ik ken meerdere stallen die ermee werken.

http://foaling-alarm.eu/nl/only-adwords/
Citaat:
De signaalzender, welke met twee steken aan de ene schaamlip wordt bevestigd, neemt onmiddellijk waar wanneer de aan de andere schaamlip bevestigde kleine magneet zich verwijdert.

Het dichtzetten is een ander verhaal, maar dat is hier al meerdere malen uitgelegd.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:28

Ik ben zelf een keer erbij geweest dat de DA een merrie dichtnaaide.. ze halen een stuk huid eraf zeg maar en naaien het dan aan elkaar zodat het aan elkaar kan groeien.
Omg kreeg spontaan zelf pijn daar beneden toen ik t zag :x :x :')

unihorses

Re: Dichtnaaien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:32

alarm dat is wel een beetje freaky ..
maar mijn merrie is ook dichtgenaaid van achteren omdat ze het hele jaar hengstig was zonder breek ( door luchtzuigen meerdere vruchtjes ofzo ) mocht ze ooit drachtig raken moet dit echt geopend worden voor bevalling anders wordt het een bloedbad. ( haar huid is nu aanelkaar gegroeid )

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:45

Mijn merrie is nu dicht genaaid, inderdaad om lucht en andere bacteriën uit de baarmoeder te houden. Ze is een oudere merrie, en het is haar 7e veulen, dus het is daar al allemaal wat meer uitgerokken ;-) het is gebeurt door een ervaren DA en ze heeft er geen last van gehad!

Maar inderdaad, enkele weken voor de bevalling moet je zulke merries wel terug open snijden, anders scheurt de boel zelf open, met alle gevolgen van dien!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:46

Just_Sannee schreef:
Ik ben zelf een keer erbij geweest dat de DA een merrie dichtnaaide.. ze halen een stuk huid eraf zeg maar en naaien het dan aan elkaar zodat het aan elkaar kan groeien.

Dat word netjes onder verdoving gedaan. De stukjes huid worden er af gehaald omdat het anders niet aan elkaar groeien kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:49

Ik heb het wel gezien , roesje dan wat huid eraf alles dicht en done

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:58

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:05

Wij hadden ook een merrie waarbij we dit hebben laten doen.
Vlak voor de geboorte werd ze opengemaakt.
Na de geboorte weer dichtgemaakt

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 04:21

Dichtzetten en dat alarm zijn wel twee verschillende dingen. (het zal ook wel allebei kunnen)

Deze manier van alarm vind ik altijd een spannend idee, ik zou er zelf niet voor kiezen. Het idee is dat het alarm afgaat als er iets (blaas/pootjes) tussendoor komt, maar het komt ook voor dat een merrie wel bezig is maar er iets mis is waardoor er niets naar buiten komt. Dan krijg je dus geen alarm en heb je niet in de gaten dat er iets aan de hand is, terwijl je er op zo'n moment juist wel heel graag bij zou zijn. Voor mij liever een gewoon alarm dat aangeeft dat de merrie onrustig is/ligt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 06:57

Jes schreef:
Dichtzetten gebeurd bij merries die luchtzuigen om baarmoeder infecties te voorkomen, wordt twee weken van te voren weer open gamaakt voor de bevalling.

Een alarm bestaat idd ook maar is bij mijn weten maar weinig gebruikt, dan wordt de merrie echter niet dichtgezet maar komt er een alarm dat met een magneet werkt aan de vulva. Als de pootjes dan doorkomen, gaat de magneet uit elkaar en dat geeft een alarm aan de eigenaar.

Precies dit .
Het wordt gebruikt op fokstallen .betrouwbaar systeem maar duur .
Ik zou zelf voor een ander systeem gekozen hebben .Mocht dit niet Al gebruikt worden op t werk

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 07:25

maximuss schreef:
Bedoel je dit soort alarm, TS?

http://foaling-alarm.eu/nl/about-sigloo/

Ja zoiets zal het wel zijn...

Zinzi_jewel schreef:
Jes schreef:
Dichtzetten gebeurd bij merries die luchtzuigen om baarmoeder infecties te voorkomen, wordt twee weken van te voren weer open gamaakt voor de bevalling.

Een alarm bestaat idd ook maar is bij mijn weten maar weinig gebruikt, dan wordt de merrie echter niet dichtgezet maar komt er een alarm dat met een magneet werkt aan de vulva. Als de pootjes dan doorkomen, gaat de magneet uit elkaar en dat geeft een alarm aan de eigenaar.

Precies dit .
Het wordt gebruikt op fokstallen .betrouwbaar systeem maar duur .
Ik zou zelf voor een ander systeem gekozen hebben .Mocht dit niet Al gebruikt worden op t werk

Het verhaal wat ik hoorde had betrekking op een fokstal, dus dat zal dan wel kloppen!

Iedereen bedankt voor de reacties, nogmaals ik had er nog nooit van gehoord en vind het onwijs leerzaam.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:26

Wilawander schreef:
Just_Sannee schreef:

Dat word netjes onder verdoving gedaan. De stukjes huid worden er af gehaald omdat het anders niet aan elkaar groeien kan.

Ik weet hoe het werkt, maar dan is het nog een minder prettig gezicht als je een extreem inlevingsvermogen hebt :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:13

Officieel heet dit een caslickoperatie. (Twee dunne reepjes worden er weggehaald en aan elkaar gezet. Dit geneest en voor de bevalling wordt het weer geheel of gedeeltelijk open gemaakt).

http://www.bokt.nl/wiki/Caslick_ingreep

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:19

ruitje schreef:
Alarm is broodje aap denk ik :') .

Dichtnaaien gebeurd bij meerdere diersoorten. En overigens ook bij paarden die aan de achterkant 'lucht zuigen' .

Dit bestaat wel dergelijk. Erg handig

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:14

Dichtzetten is vaker nodig bij merries die een of meer veulens hebben gehad. Tijdens de geboorte kan een stukje van de vulva scheuren, net als bij mensen en daar kunnen ze later wat last van hebben. Dit uit zich dan in het luchtzuigen tijdens lopen of springen, wat voor ontstekingen in de baarmoeder kan zorgen en soms vinden de merries het ook gewoon hinderlijk. De ingreep is klein en snel, geeft weinig tot geen napijn en geweest binnen een paar dagen.

Een alarm in de vulva geeft een zeer grote zekerheid van alarm bij geboorten en geeft zelden een vals alarm. Er worden dan met een paar hechtingen magneetjes in de vulva gezet, die pas uit elkaar gaan als de vochtzak uit de vulva komt. Het systeem belt dan naar een of meerdere mobiele nummers. Ook hier ondervinden ze weinig hinder van en als eigenaar ben je op deze manier vrijwel altijd bij een geboorte om eventueel in te kunnen grijpen bij problemen. Kortom dit zorgt voor minder geboortecomplicaties en zelfs voor minder dode merries en veulens bij geboorte.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:23

bij mij op stage werd er inderdaad een keer een merrie dicht genaaid voor de helft zodat ze nog wel kon plassen. dat was omdat er anders teveel lucht in de baarmoeder komt en het eitje verstoten werd ofzo..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:28

Toevallig kwam ik gisteren een filmpje op fb tegen waarbij de merrie die aan bevallen was dus ook was dicht gezet en zo'n alarm had.
Zou eens kijken of ik die nog terug kan vinden.

Edit gevonden
https://www.youtube.com/watch?v=EkZnm0RdZGU
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 04-12-15 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:29

Na het dichtzetten kunnen ze uiteraard gewoon plassen, maar ook nog gedekt worden. Er wordt een klein stukje dicht gezet, dat wat te ver open staat.
Vrouwen worden ook vaak dichtgezet na een bevalling om geen flubberpoes over te houden ;)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:34

Mijn paard zuigt lucht "van achter". Er is mij al regelmatig aangeraden om haar dicht te laten zetten, maar volgens mijn eigen DA is het daar bij mijn paard te erg voor. (tussenschot tussen de anus en de vagina ligt ruim 10 cm open). Zij kan hierdoor dus ook mesten en plassen te gelijk, heel maf als je er niet gewoon aan bent. De mest loopt dus ook de vagina binnen, maar gelukkig is mijn paard bestand tegen de bacteriën en gaat het ondanks de klinische bemerking super goed met haar.

We kunnen er tegenwoordig dikwijls om lachen. Als ik aan het rijden ben, en ze schrikt,(dan gaat ze dus stil staan) en ik een keer stevig been geef, vliegt er mest door de lucht en hoor de zuigend geluid.
Daarbij rij ik haar best intensief en voer ik iets meer dan ik normaal doe. Daardoor word zij wat voller in haar achterhand, en hoor je het geluid niet zo erg.

Als ze hengstig is daarin tegen, kunnen mensen ons aan horen komen haha. Dan kan het wel heel opvallend zijn, maar daar heb ik geen problemen mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:37

Schoentje schreef:
Na het dichtzetten kunnen ze uiteraard gewoon plassen, maar ook nog gedekt worden. Er wordt een klein stukje dicht gezet, dat wat te ver open staat.
Vrouwen worden ook vaak dichtgezet na een bevalling om geen flubberpoes over te houden ;)

Een dichtgezette merrie kan niet natuurlijk gedekt worden.
Wel met KI.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:38

Brainless schreef:
Een dichtgezette merrie kan niet natuurlijk gedekt worden.
Wel met KI.

Klopt :j

Schoentje schreef:

En bedankt voor de info :')
Citaat:
Mijn paard zuigt lucht "van achter". Er is mij al regelmatig aangeraden om haar dicht te laten zetten, maar volgens mijn eigen DA is het daar bij mijn paard te erg voor. (tussenschot tussen de anus en de vagina ligt ruim 10 cm open). Zij kan hierdoor dus ook mesten en plassen te gelijk, heel maf als je er niet gewoon aan bent.
Dergelijke bacteriën zijn slecht voor de baarmoeder, zorgen voor infecties (voor vocht dat zich ophoopt als het er niet goed uitkan) en dat kan er weer voor zorgen dat je merrie niet lekker in dr vel zit. Als het echt zó erg is als jij zegt zou ik voor een 2nd opinion gaan. Dichtzetten kan zodanig gebeuren tot een klein opening voor het plassen. Zeg maar 5 a 10 cm open houden.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-12-15 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt