Test gedaan, maar 't heeft nog geen naam...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FotsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:30

dacht ook gelijk aan mushroom, komt wel voor in quarters maar niet in haffen en mushroom toont alleen in homozygote vorm, was het een zuivere haf?

Natuurlijk veulens zijn toverballen en haar echte kleur kan nog veranderen.

Flaxen lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk op zwart, en gulastra staart kan maar dat verklaart de manen nog niet, al lijken die niet zo licht te zijn.

als ze aaEe is dan is het geen zweetvos, ze is zwart.

OutOfTheWood

Re: Test gedaan, maar 't heeft nog geen naam...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:35

Mushroom komt niet bij Quarters voor, alleen bij shetlanders.
Zilver met Dun komt wel bij QH voor en dat lijkt er erg op :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:41

Ik vind de voorstel om terug naar Wageningen te gaan met de uitslag en een foto nog niet zo'n slecht idee!

Waarom:
- Het grotendeel van de Haflinger populatie in Nederland is homozygoot voor Agouti ... heel raar dat deze nu net nog niet eens heterozygoot getest is ? Zo kunnen natuurlijk, maar lijkt mij sterk.

- Ee ... zou in principe kunnen: e = vos, van Haflinger, E = zwart, van Quarter

Dan nog een vraag ... ben je zeker dat de andere helft Quarter is? met dat been beharing zou ik eerder richting Tinker denker. Wat dan natuurlijk een hele reeks andere kleur mogelijkheden geeft ivm mogelijke White genen. Heeft het veulen 'ergens' nog wit? onderbuik?

Het zou niet de eerste keer zijn dat een foutieve DNA test verslag is afgegeven ... navragen kan altijd.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:42

en heb je al gedacht aan sooty?

FotsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:44

volgens mijn boeken en ik citeer: Mushroom is een zeldzame en nieuwe kleur, waargenomen bij shetlanders, Haflingers en mogelijk bij Quarter Horses. Het betreft uitsluitend paarden die afstammen van slechts enkele bloedlijnen in Verenigde Staten.

De kleur zou via animal genetics te testen zijn.

Dus nu ik het opnieuw lees, kan ze mushroom zijn :P

maar zoals peterina zegt, vind ik ze ook veel beharing hebben voor een half Quarter te zijn
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 20-11-15 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:45

NathalietjeB schreef:
en heb je al gedacht aan sooty?

Sooty geeft deze beeld niet. Sooty is normaal niet een egale verspreiding over het hele lichaam.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:52

Interessante casus! Ook heel benieuwd wat de kleur van het veulen is zodra die iets ouder is.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 20:52

Echt het is geen X tinker. We hebben zelf een tinker en zitten we Ff in de rokers maar ze heeft 0 overeenkomst met een tinker..

Haflingers hebben stiekem heel wat behang alleen zie je dat niet door dat het heel wit is en vaak dus een beetje wegvalt. Plus dat de moderne haf dit niet of minder heeft dan de oudere types... Mijn eigen haf heeft ook best flink sok..
Een veulen uit de zelfde kudde... Maar dan vol haf.
Afbeelding

De rest van de reacties ga ik nog even door lezen

Edit.

Quote OutOfTheWood
Foto van haar ouders zou inderdaad handig zijn ( vooral de QH dan :P )
Als ik die had ... Uhu dan had ik wel in de OP gezet hé.... :')
misschien is het handig de op te lezen. Ergens geef je aan silver met dun.. Silver is getest en is het niet.

Dank mam voor de aanvulling. Lees onder verder!
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 20-11-15 21:04, in het totaal 6 keer bewerkt

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:57

Haar manen worden zilver/grijs kleurig. Dat lijkt steeds duidelijker te worden.
Ze waren meer haflinger bruin en worden nu echt duidelijk. grijzer.
De lichaamsbeharing wordt onder de wintervacht steeds donkerder. De staart is (haflinger) wit. Boven de hoefjes heeft ze echt witte beharing.
Ik ben zo benieuwd wat er na de wintervacht onderuit komt.... Omdat het zo vaag was, is de test gedaan, nu weten ze nog niks.....

Moeder is een haflinger, vader is een quarter uit Limburg. Geen idee wie of wat, Helaas.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:01

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:05

Ben ook benieuwd wat het jaarling kleur gaat geven.

Ik zou toch terug gaan naar Wageningen ... dit hoeft niets te kosten.

Het enige dat ik 123 kan bedenken met deze kleuring en de huidige test resultaat Ee aa,
- is dat het een silver zwart is ... maar dan is er een fout gebeurt in de testing ...
- is dat er een andere White gen in de speling is om die manen en staart zo te kleuren
- is dat er misschien appaloosa in het spel zit ... ja, ja Quarter zou de vader zijn, maar als je niet weet wie, wat dan weet je ook niet of het een appy was met oa quarter bloed.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:07

Mushroom is hier niet in het spel.

Tot nu toe is Mushroom niet te test. En er geen bewijs dat het in een andere ras dan Shetland Pony voorkomt.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:08

Peterina schreef:
Ben ook benieuwd wat het jaarling kleur gaat geven.

Ik zou toch terug gaan naar Wageningen ... dit hoeft niets te kosten.

Het enige dat ik 123 kan bedenken met deze kleuring en de huidige test resultaat Ee aa,
- is dat het een silver zwart is ... maar dan is er een fout gebeurt in de testing ...
- is dat er een andere White gen in de speling is om die manen en staart zo te kleuren
- is dat er misschien appaloosa in het spel zit ... ja, ja Quarter zou de vader zijn, maar als je niet weet wie, wat dan weet je ook niet of het een appy was met oa quarter bloed.

Omdat ze ook zo weinig weten, hebben ze ook een test gedaan... maar dit roept nog meer vragen op. ;(

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 21:08

Ik weet toch nog niet..
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:09

Heb een zwarte mini gekend met (als veulen) een witte (crème) staart. Genetisch helemaal zwart.
Inmiddels is het beestje een jaar of 10 en de staart is zwart...

FotsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:09

aalstreep en zebrastrepen wordt dun genoemd, wildkleur is iets helemaal anders dan mushroom hoor.

mushroom is beetje als zilverappel maar dan zonder de appels :D al schrijft mijn boek dat dit een dubbele verdunning op vos is terwijl zilverappel een verdunning op bruin of zwart is maar deze theorie is al weergelegd geweest door Peterina dus ze zou wel eens heel interessant kunnen zijn, als ze mushroom blijkt op zwart basis. Heb me al eens verdiept in het mushroom maar er is bitter weinig over geweten en is vaak toevallig uit twee niet tonende ouders ontstaan want het verdunt alleen in homozygote vorm.

ja peterina appie zou ook nog kunnen, doet rare dingen met een kleur en is niet getest toch?

LadyMadonna das een gulastra staart die groeit er met de jaren uit

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:11

Kan dat hier ook niet het geval zijn fotsy?

FotsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:14

zeker maar dat verklaart de manen dan nog niet, gulastra staart is enkel de staart ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:14

Peterina schreef:

Tot nu toe is Mushroom niet te test. En er geen bewijs dat het in een andere ras dan Shetland Pony voorkomt.

Niet te testen idd. en er is van alles richting amerika verscheept incl. ladingen shetten. Wat er in de basis van de quarter allemaal gebruikt is, is erg lastig te achterhalen. Echter dat afwijkende kleuren (en gangen) veel verscheept zijn ivm ongewenst hier is wel duidelijk.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 21:15

De manen zijn lichter en grijzig maar dr staart is echt wit. Ook niet verkleuren maar echt wit...

Hahaha apart paard hebben wij @wendylotte

FotsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:23

tamary schreef:
Peterina schreef:

Niet te testen idd. en er is van alles richting amerika verscheept incl. ladingen shetten. Wat er in de basis van de quarter allemaal gebruikt is, is erg lastig te achterhalen. Echter dat afwijkende kleuren (en gangen) veel verscheept zijn ivm ongewenst hier is wel duidelijk.

is wel waar, is het meest 'impure' onder alle rassen, (en niet slecht bedoeld :o , ben zelf een QH liefhebber) is ook een heel jong stamboek dus wat de 'vaqueros' (grondleggers van de Amerikaanse rijkunst) er destijds allemaal ingestopt hebben, zal niemand echt meer weten.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 08:08

Maandag gaan we contact opnemen met Wageningen.. Ik heb toch een het vermoede dat er 'iets' niet klopt..

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 08:19

Spannend.... ik lees even mee :P mijn eerste gedachte was ook Silver... maargoed de test heeft dat uitgesloten. Ben benieuwd maandag :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 08:26

Melissa1996 schreef:
Maandag gaan we contact opnemen met Wageningen.. Ik heb toch een het vermoede dat er 'iets' niet klopt..

Trek dan ook wat staartharen. In theorie kan het een chimeer zijn, waarbij alleen de staart en manen een afwijkend DNA hebben.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:24

Hoe oud is ze op die veulenfoto?
Silver toont toch best lang grijs op veulens, voordat ze verkleuren naar het bruin met lichte manen?
Dan lijkt me dat dus ook niet erg logisch.