Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:11

Jeetje wat een fout.
Jou vriendin moet het hengstenstation benaderen want wie weet is dit niet de enige vergissing met de rietjes en zijn er die dag/ week nog meerdere merries met een veulen dat niet gepland was.
Laat het station maar met een hele goede oplossing komen, kan me voorstellen dat ze ook niet blij worden van deze reclame

Zoe jij hebt lef zeg. Het veulen wordt toch niet naar de slager gebracht?
Je houd een paard niet omdat je die al een tijdje hebt en omdat je er van houd. Je koopt een paard met een bepaalde bedoeling, als je nu al weet dat je daar beide niet gelukkig van gaat worden dan is dit toch een goede keus. Echt werkelijk waar, wat een domme en nutteloze opmerking
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 10-11-15 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:12

Jammer dat het dier niet het dier is wat jij zou willen hebben.

Zelf ook een onbekende merrie misschien ook wel met Fries. Kan me geen beter dier wensen. Moest weg omdat ze volgens die mensen te klein zou blijven voor de sportopleiding toen nog maar 2 jaar en totaal niet oogevoed. Nu acht jaar en heeft ze de juiste hoogte en loopt ze lekker mee in de dressuur.

Marvel

Re: Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:17

Ts: heb je een rechtsbijstandverzekering? Mogelijk kan het dekstation aansprakelijk gesteld worden en bij het erkennen van aansprakelijkheid moeten alle gemaakte kosten vergoed worden. Maar dat zou ik eens bij een jurist voorleggen.

Ik vind het niet raar dat je het veulen te koop hebt staan, maar ik weet niet welke rechten je nog hebt als het dier verkocht is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:18

Boras schreef:
Het lijkt me het meest correcte als je vriendin het veulen terugneemt en jou het aankoopbedrag helemaal teruggeeft.
Dan is dat deel netjes opgelost. Wel zo fijn voor jullie vriendschap. En voor jou, jij hoeft dan niet met het veulen te leuren, hebt er verder geen kosten aan en lijdt er geen verlies op.

Vervolgens kan je vriendin het veulen verkopen en eventueel een merrie kopen.
En de rest van haar probleem van de verkeerde inseminatie ahandelen met wie dan ook.
Dat is niet jouw zaak.

Als je naar de juridische kant kijkt van deze kwestie is dit ook de weg die je moet gaan.
Jij hebt niet gekocht wat je dacht te hebben gekocht. Ook is het zo dat alleen de verkoopster een claim bij de hengstenhouder kan neerleggen, want het is haar paard dat verkeerd is geinsemineerd. Jij kan dat uberhaupt niet, want je bent geen partij in deze. Het is dus de beste weg indien deze mevrouw het paard terugneemt en de kwestie zelf gaat oplossen met de hengstenhouder. Daar zou ik me niet schuldig over voelen. Het beestje krijgt echt wel weer een plekje.

Persoonlijk zou ik ook geen veulen willen van een moeder die als gevolg van artrose is ingeslapen.

Kadanz81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:18

Ik vind sommige reacties erg pijnlijk.. Ik heb dagen gehuild bij de weet dat het niet het veulen is wat ik wilde.
Ik wilde gewoon echt heel graag een rank paardje rond de 1.55 zodat mijn dochter er later ook leuk op kan. Dit is voor mij gewoon echt een enorme domper en ik houd ontzettend veel van hem en het gaat echt aan mijn hart.
Ik heb ook enorm getwijfeld maar ik hou gewoon echt niet van brede grote paarden en dan doe ik hem liever nu weg dan dat ik dat doe als hij nog veel ouder is en ik er nog meer aan gehecht ben.
Daarnaast zoek ik echt wel een goed huis voor hem en hij gaat echt alleen weg naar iemand die er wel helemaal gek van is.

De fokker heeft inmiddels gemaild naar het dekstation en aan mij aangeboden het veulen terug te nemen en anders als ik hem verkoop, het verschil terug te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:19

Jotoma schreef:
Ts: heb je een rechtsbijstandverzekering? Mogelijk kan het dekstation aansprakelijk gesteld worden en bij het erkennen van aansprakelijkheid moeten alle gemaakte kosten vergoed worden. Maar dat zou ik eens bij een jurist voorleggen.

Ik vind het niet raar dat je het veulen te koop hebt staan, maar ik weet niet welke rechten je nog hebt als het dier verkocht is.

TS heeft sowieso geen rechten. Althans niet richting het dekstation. Wel richting de verkoper (die die vriendin).

Vind dat ze de verkoop wel erg overhaast heeft ingezet. Ik zou eerst uitzoeken hoe alles nu in elkaar steekt. Uitzoeken wie wel de vader is enz.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:21

ja ik kan snappen dat je je beetgenomen voelt, Blijf bovenal vriendinnen!
voor de rest zal de tijd raad geven denk ik!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:23

Valt me echt op hoe ontzettend veel harde zakelijke opmerkingen hier worden gemaakt.
2 vriendinnen kunnen hier toch sowieso wel uitkomen zonder gelijk allerlei juridische termen rond te strooien, maak je samen sterk en bespreek dit met het hengstenstation
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 10-11-15 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadanz81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:23

Dit is niet overhaast, ik weet al meer dan een maand dat hij waarschijnlijk niet de vader is.
Daarnaast moeten ze hier van het land, hij zou dus deze maand naar de opfok verhuizen of ik moet hem op stal zetten.
Ik vind dat hier erg snel dingen worden geroepen.. Het is voor ons allemaal een hele pijnlijke kwestie.
Zeker omdat de merrie niet meer leeft en ik natuurlijk wel een band met hem heb maar hij is pas 8 maanden, het is nog geen paard waar je alles al mee gedaan en gedeeld hebt.
Ik kan er nu makkelijker afstand van doen dan wanneer hij ouder is en ik er meer mee ga doen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:24

Kadanz81 schreef:
De fokker heeft inmiddels gemaild naar het dekstation en aan mij aangeboden het veulen terug te nemen en anders als ik hem verkoop, het verschil terug te betalen.

Ik zou met beide handen aanpakken dat het veulen teruggenomen wordt :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:24

Jotoma schreef:

Jotoma schreef:

TS kan zelf de hengstenhouder niet aansprakelijk stellen, want ze is geen partij. De verkoopster kan dat wel, maar die moet dat dan ook willen. Tot die tijd, dus tot de eventuele zaak is afgehandeld, kan het veulen niet worden verkocht. Het is immers "bewijsmateriaal".
Laatst bijgewerkt door Babootje op 10-11-15 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:25

Ik lees al even mee, wat een verhaal.

Zelf zou ik nog even wachten met de verkoop, want je hebt tegenwoordig ook erg luxe Friese hengsten.
Afbeelding
Natuurlijk nog steeds geen Arabierenbloed, maar wie weet.

Ik denk namelijk dat als het echt een breed paard zal gaan worden, je dat nu echt al wel zal moeten zien.

In ieder geval heel veel sterkte in deze situatie!

Kadanz81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:28

Ik doe alles in goed overleg met de verkoopster en zij is heel welwillend. Alleen we zijn ook goede vriendinnen en het maakt eigenlijk niet uit of ik hem nou verkoop of dat zij hem terugneemt en zij hem verkoopt. Dat komt in feite op het zelfde neer.

Hij is nu al behoorlijk breed en groot. Hij staat toevallig met een 2 jarige arabieren hengst op het land. Deze groeit hij al bijna voorbij en is echt stevig. Hij heeft wel onwijs mooie gangen en is ontzettend lief.

Maar goed, het is niet echt de vraag wat ik met hem moet doen.
Eerder was de vraag of we (de verkoper) wat konden beginnen tegen het hengsten station.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:30

ben benieuwd hoe het station reageert, ik vind het heel netjes van je dat je geen namen noemt.
Bij de friezen is een paar jaar terug ook een heel schandaal geweest en zijn er heel veel paarden getest op dna omdat een goedgekeurde hengst niet de vader van heel wat veulens was.
Dus het station zal op zijn hoeden zijn

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:31

Kadanz81 schreef:
Ik doe alles in goed overleg met de verkoopster en zij is heel welwillend. Alleen we zijn ook goede vriendinnen en het maakt eigenlijk niet uit of ik hem nou verkoop of dat zij hem terugneemt en zij hem verkoopt. Dat komt in feite op het zelfde neer.

Niet mee eens, wat nu als het diertje volgende week ineens dood neervalt en zij hem nog niet teruggenomen heeft? Dan ben je nog verder van huis. Misschien heel cru om te zeggen, maar ik zou zorgen dat het mij (jou in dit geval dus) niet kan raken, op geen enkele manier.
Dus veulen terug laten nemen en vergoeding ontvangen voor jouw gemaakte kosten. Jouw vriendin moet die dan maar zien te verhalen op het dekstation, want jij kan dat niet

Gillbo: Denk dat iedereen wel kan raden om welk dekstation het gaat, foutje kan gebeuren, ook bij grote dekstations.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:32

Waar is het dekbewijs in dit verhaal, neem aan dat je dat nodig hebt om papieren aan te vragen en dat is hetgeen je als rechtsgeldig bewijs hebt..

Kadanz81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:36

Je hebt alleen een dek overeenkomst. Deze hebben we bij de mail naar het dekstation bijgevoegd.
Voor nu noem ik geen namen, mocht het zo zijn dat het hengsten station niet wil compenseren, ga ik dat natuurlijk wel doen.

Als de verkoper een onbekende was geweest had ik ook zeker op mijn strepen gestaan.
Echter is het een goede vriendin die ook veel verdriet heeft hiervan.
Mocht het veulen overlijden of wat dan ook, komen we hier zeker over uit.

Wiz_Peer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:38

oh, ik ben even zo brutaal geweest om te zoeken naar n advertentie. wat is ie leuk!!!
hoe is hij in omgang? lekker nuchter dier?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:39

Kadanz81 schreef:
Als de verkoper een onbekende was geweest had ik ook zeker op mijn strepen gestaan.
Echter is het een goede vriendin die ook veel verdriet heeft hiervan.
Mocht het veulen overlijden of wat dan ook, komen we hier zeker over uit.

Ik snap aan de ene kant wel dat je zo denkt, maar heb dit in veel gevallen toch ontzettend mis zien lopen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:45

Waar staat de advertentie?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:48

Laatst bijgewerkt door Echwel op 10-11-15 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:49

Al eerder benoemd, maar kan je, als de vader bekend is, niet veel meer krijgen voor je veulen? Is het voor jou/de fokker dan niet beter om in elk geval dat (in elk geval) te eisen van het dekstation?

Overigens ga ik mee met Liselot, als de fokker het veulen terug neemt, kan ze waarschijnlijk ook meer tegenover het dekstation. Als jij hem straks verkoopt, is een groot deel van het bewijs weg toch?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:53

Ik snap dat jullie allebei erg verdrietig zijn van dit hele gebeuren.
Kan je niet afwachten wat de uitslag gaat zijn van de vader?
De combinatie met de moeder en een arabier had jullie ook geen garantie gegeven hoe het veulen uit zou gaan pakken. Als de veulen veel op de moeder had geleken in de combi met arabier had je ook niet echt een heel luxe type gehad.
Een veulen fokken en kopen kan altijd erg veel verrassingen geven, je hebt totaal geen garanties hoe dat veulen uit gaat pakken.

Kadanz81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:55

De dekbon is nodig bij een NRPS hengst. Deze hengst was dat niet en dan gaat stamboek opname via DNA.

Ik had zelfs de papieren al binnen. Die moet ik nu terug sturen voor een normaal paspoort.

Het is een heel nuchter ventje de adv staat op mp.

Ik zal is even kijken wat de mogelijkheden zijn om hem langer te laten staan tot dit proces is afgerond.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:05

Dekbewijs is bij ieder stamboek nodig, dat is je bewijs dat je paard gedekt is....
Niet alleen NRPS maar ook Arabieren zoals in dit geval, tenzij het geen goedgekeurde hengst was...

Alleen bij Friezen is er geen dekbewijs meer....