[TI] Tinker Fancy word aardig dik ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Re: Tinker Fancy word aardig dik ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:21

Ik snap nooit zo goed dat mensen paarden nemen, maar als een VA moet komen dit zolang uitgesteld moet worden. Drachtig of niet, als deze merrie een zware wormbesmetting heeft krijgt jou drachtige merrie dit ook.

Overigens mocht ze drachtig zijn zou ik daar maar niet te licht over denken. Zeker bij een hele jonge merrie is de kans op complicaties wel een stuk groter. Vergeet nooit meer het verhaal van een VA die het veulen in stukken moest zagen omdat het er niet door paste.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:30

Jullie zeggen zelf dat het haar verantwoordelijkheid is, waarom dan blijven herhalen dat ze niet goed bezig is? Je kan de wereld niet verbeteren, doe jullie eigen dieren verzorgen zoals jullie dat wensen, dan doet TS het op haar manier.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:16

Caily schreef:
Jullie zeggen zelf dat het haar verantwoordelijkheid is, waarom dan blijven herhalen dat ze niet goed bezig is? Je kan de wereld niet verbeteren, doe jullie eigen dieren verzorgen zoals jullie dat wensen, dan doet TS het op haar manier.

Ho ho.
Ts opent een topic met vragen. Als ze geen antwoorden wil of alleen maar wat in het straatje past kan ze beter geen vragen stellen.
Het is een paarden forum waar liefhebbers zitten van paarden. Mensen die graag zien dat dieren goed verzorgd worden en niet dat een dier een dierenarts onthouden wordt. Je kan niet verwachten dat men het advies om een da of va in dit geval in te schakelen maar achterwegen laat.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:26

waxmeltsenzo schreef:
Caily schreef:

Ho ho.
Ts opent een topic met vragen. Als ze geen antwoorden wil of alleen maar wat in het straatje past kan ze beter geen vragen stellen.
Het is een paarden forum waar liefhebbers zitten van paarden. Mensen die graag zien dat dieren goed verzorgd worden en niet dat een dier een dierenarts onthouden wordt. Je kan niet verwachten dat men het advies om een da of va in dit geval in te schakelen maar achterwegen laat.

Helemaal met waxmesltsenzo eens ! :j

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 19:46

Ik weet echt wat het beste is voor mijn paarden ! Ik heb er 5, allen zijn in goede conditie. Deze dame is nog ernstig ziek geweest deze zomer en daar heeft ook een dik prijs kaartje aan gezeten maar haar gezondheid gaat voor alles !

Ten eerste vroeg ik mij af of het voorkomt dat een jong veulen al gedekt kan worden ... Het enige wat ik als antwoord kreeg was ze heeft wormen of haal er een dierenarts bij.

Om personelijke reden kon ik nog geen dierenarts laten komen en dit gaat jullie geen bal aan.

Maar voor degenen die het wel graag willen weten, ik ga morgen de dierenarts bellen en vragen naar zijn mening, ook in verband met wat er deze zomer gebeurd is ...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:25

De persoonlijke reden gaat idd niemand iets aan. Wel vervelend dat je in meerdere reacties ter sprake brengt laat het achterwegen.

Er is ook wel degelijk aangegeven dat de mogelijkheid op dracht er is. Al is die vrij onwaarschijnlijk.

Er is ook al eerder door iemand geopperd dat wormen gevaarlijk kunnen zijn voor de drachtige merrie, aangezien er meerdere dingen kunnen zijn zou je juist omdat je meerdere dieren hebt gewoon snel een VA in moeten schakelen. Dit doe je nu dan morgen uiteindelijk wat natuurlijk goed is.

En wat de kosten zijn geweest dat is iets wat je kunt verwachten zeker als je meerdere paarden hebt er kunnen er zo ineens twee tegelijk heel ziek zijn.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 05:49

Heel vervelend zijn hoge DA kosten.
Echter is scannen financieel geen strop. 50,- max. En het geeft je wel zekerheid in zoverre dat mogelijk is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:50

volgens mij vraagt ook niemand naar de reden? Alleen word er wel meerdere malen aangeraden om toch na te laten kijken.

Stel dat ze wél drachtig is, dan heb je met een scan zekerheid en lijkt me niet onverstandig ivm aanpassingen voor de merrie kwa ontwormen en dergelijke.

zijn het wormen, en je wacht te lang dan heb je straks een veel groter probleem...

mensen bedoelen het goed, maar als je om advies vraagt via een forum word er op gereageerd met goede bedoelingen voor je merrie. Wij kunnen tenslotte niet door de computer kijken en zien dat is er aan de hand, wij zijn verder geen dierenartsen. En al er wel iemand hier dierenarts is, kan die alsnog niet door de computer zien wat er is ;)

Luuntje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:51

wat een leuke tinkertjes!! <3

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:30

Hoi, hier hetzelfde aan de hand (gehad). Jonge tinkermerrie gekocht (wel iets ouder dan de jouwe) en die was ook zo schraal van boven en bol van onder en geen worm te bekennen. Ze wer dikker en dikker, in dec toen op laten voelen en ja hoor, drachtig. Kan niet zeggen dat ik heel blij was want ik was net moeders een beetje aan het doorrijden. Daar mee gestopt en haar lekker op zwangerschapsverlof gezet. Haar merrieveulen is op 24 maart 2015 geboren, alles goed gegaan goddank en moeder en kind staan nog steeds heerlijk samen. Het is allemaal niet niks hoor, let ook op extra enten en ontwormen van merrie in de laatste maand. Verder moet kind natuurlijk ook geent/ontwormt/gechipt worden. Ik vond het wel bijzonder en had achteraf niets willen missen...succes!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:00

Ts, hoe is het nu?

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 09:51

Niks veranderd. Mijn ouders houden de boel in de gaten nu omdat ik voor werk op pad ben. De dierenarts komt zaterdag morgen ;)

Annemarleens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:46

En? Wat zei de DA?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:05

ik ben ook benieuwd ! :D Mogen jullie een klein veulentje verwachten ?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:09

Ik ben ook benieuwd hoe het afgelopen is Hoop voor jullie dat ze niet drachtig!
Ik zou in ieder geval niet staan te springen als mijn 1.5 jarige drachtig zou zijn.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 09:45

De dierenarts kent mijn dame al aardig goed sinds deze zomer. Ze is niet de makkelijkste, gaat meteen omhoog als ze het ergens niet mee eens is, schopt ook heel snel ...

Maar hij vindt ook dat ze aardig dik is, ook vooral omdat ze zo Klein is, maar hij denkt dat het onwaarschijnlijk is dat ze drachtig is omdat ze nog zo jong is ...

Hij heeft bloed afgenomen, dat word getest en dan krijg ik op zijn vroegst zaterdag het resultaat. Dus nog even afwachten.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:30

Huh? Waarom niet opgevoeld/gescand?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:54

Dat vraag ik me ook wel af ? Opvoelen is zo gebeurd? En heeft hij dan geen mestonderzoek gedaan als hij denkt dat ze niet drachtig is?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:05

Mestonderzoek heeft in deze tijd van het jaar geen enkel nut, in het bloed kan een eventuele wormbesmetting wel gezien worden, plus nog veel meer. Vind het dus geen rare actie van de DA! Als er geen mogelijkheid is tot opvoelbox snap ik dat DA zijn leven niet waagt door de merrie op te voelen/scannen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:12

Hoezo zou dat geen nut hebben dan? Mestonderzoek kan toch het gehele jaar lijkt me.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:13

Je hoeft zelf niet eens te scannen of opvoelen voor te controleren op dracht..zelfs van buitenaf kun je scannen,net zoals bij mensen.
Daar hoeft een DA zelfs geen risico mee te nemen want er is geen risico.

Eenmaal een merrie hengstig word is ze al vruchtvaar, op de leeftijd van de jouwe is dit zeker mogelijk.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:14

Ja dat buitenaf scannen had zeker ook nog gekund, om in iedergeval wat zekerheid te bieden. Bedoel het kan wel onwaarschijnlijk lijken, maar het zal zeker niet de eerste keer wezen met een jonge merrie...Staan geloof ik ook al enkele topics op bokt vanuit een handelaar en of buitenland jonge merries die al drachtig waren..

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:18

Ik snap heel goed dat de DA niet opgevoeld Ed heeft. Bij die van mij ook niet gedaan toen. Ze slaat zonder opvoelbox het licht uit de ogen.veiligheid voor Da Is ook belangrijk.Volgens mij Is er toen wel van buiten af gescand. Als er via bloed gecontroleerd kan worden Is er toch geen probleem?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:19

Maar bij bepaalde tijd overschreden kan je toch in t bloed niet meer zien van de dracht? Of heb ik dat nou mis ?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:31

Met van buitenaf scannen moet je toch alsnog met apparatuur bij de merrie? Als dat gevaarlijk is waarom zou je, veulen komt er toch niet terug uit mocht er een in zitten. TS heeft ervaring met fokken en nog een bewust drachtige merrie lopen dus qua aanpassingen hoeft er weinig gedaan te worden. En of ze nou wel of niet drachtig is, gezondheid is erg belangrijk dus verder kijken dmv bloedonderzoek lijkt me zeker zinvol.

Wbt mestonderzoek, bepaalde wormen houden ahw een winterslaap, voor geïnteresseerden wil ik via Pb wel meer uitleggen maar dat lijkt me in dit topic geen nuttige bijdrage.