fokkers van ""recreatie"" paarden en/ of kruisingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: fokkers van ""recreatie"" paarden en/ of kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:15

Ik snap niet zo goed waarom je perse een paard zoekt zonder papieren.

Dat je een paard zoekt wat binnen een bepaald budget valt ok. En dat als je er een tegen komt zonder papier maar heel leuk vind,...lekker kopen dan.

Maar zeggen,...er moet perse geen papier bij zitten snap ik niet.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:39

Ik denk dat het TS gewoon niet uitmaakt of paardje papier heeft of niet. Zolang het paard maar aan haar eisen voldoet. Ik denk dat als ze haar droompaard tegenkomt binnen haar prijsklasse en precies wat ze zoekt MAAR mét papier, zou ze vast gaan kijken. Denk ik tenminste.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 01:01

Het fjordenpaard in Drenthe hebben diverse beleefde en onbeleerde paarden staan.
Op paarden.aangeboden.nu is hun site geloof ik

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 08:14

Had al eerder aangegeven dat ik als ik mijn kanjer tegenkom met papieren, ik het niet zal laten :) even terug lezen.

Maar zie onder de paarden met papieren veel leed qua artrose en dergelijke, terwijl mensen die kruisingen alsmaar heerlijk rijden. En heb helaas zelf ook die ervaring.

Daarom sta ik open voor een paard zonder papieren :j

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 08:16

AfricanLady schreef:
Het fjordenpaard in Drenthe hebben diverse beleefde en onbeleerde paarden staan.

Had ik al gebeld maar zij fokken voornamelijk ponies.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:23

Zuidlaardermarkt staat vol met dergelijke recreatiepaarden. Misschien een tip om daar te gaan kijken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:24

Er lopen een hoop paarden in NL en daarbuiten rond die met papieren zijn gefokt maar onnozel in elkaar zitten en er lopen ook een hoop paarden in NL en daarbuiten rond zonder papieren die prima deugen.
Het zijn voorzien van een afstammingspapier is lang niet altijd een indicatie van kwaliteit.

Maarrrrr: je doet jezelf als fokker wel een lol als je in ieder geval zorgt dat de afstamming van je kruising ergens geregisteerd wordt. Dus een papier. Er zijn heus stamboeken die daar aan mee willen werken en zodra je kruist met een KWPN-merrie moet het KWPN zelfs meewerken aan registratie, al kruis je met een falabella. Paarden met papieren zijn later makkelijk er verkopen iomdat een breder publiek er interesse voor zal hebben en je gunt daarmee je paard ook een grotere kans op een beter bestaan. Papierloos fokken is echt onzinnig en als je het uit kostenbesparing doet, is het echt kortzichtig.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:50

Papierloos fokken is toch gewoon vermeerderen Dees? ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:51

Wat sommige QPA-'fokkers' doen kan ik anders ook niet echt verantwoord fokken vinden...

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:47

maatje31 schreef:
AfricanLady schreef:

Had ik al gebeld maar zij fokken voornamelijk ponies.

Oké want ik was er laatst en ze hadden toch wat paarden staan

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:58

Alja schreef:
Papierloos fokken is toch gewoon vermeerderen [naam verwijderd]? ;)

Misschien. Maar fokken met papier is dat veelal toch ook :=

Een kruising Fries / Fjord is echt wel heel leuk om te zien hoor. Geen idee waar je zo'n diertje kunt inschrijven, maar die beestjes zijn zo leuk, daar is echt wel vraag naar. Is het dan nog vermeerderen? En wat dacht je van shetlandertjes met stamboom, terwijl er amper vraag is naar die beestjes... is dat dan geen vermeerderen?

Sommige kruisingen zijn echt wel heel tof. Ik zie geen reden om dat soort fokkerij met de nek aan te kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:13

En de recreatieruiter zit zeker ook niet te wachten op een Jazz met papier die tussen de oren niet helemaal in orde is en voor een standaardruiter (lees geen a la Anky) niet veilig te rijden is.

Echter bij de link die eerder gegeven is
http://paarden.aangeboden.nu/onze-paarden/
moet wel opgemerkt worden dat de ouders van deze paarden waar die Quarter/Paint/Appaloosa zijn NIET 5-panel getest zijn en het is zeer raadzaam om deze WEL te laten testen voor aankoop !!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:57

Er zijn genoeg rassen met papieren die niks met Jazz van doen hebben. Kwpn gefokte paarden zijn feitelijk ook kruisingen en geen raspaarden, alleen dan met papier en een fokdoel met oog op gebruik. Een paard zonder papier kijk ik echt niet op neer. Een fokker die van alles bij elkaar doet om te kijken wat er uit komt, daar heb ik wel moeite mee.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:50

maatje31 schreef:
Had al eerder aangegeven dat ik als ik mijn kanjer tegenkom met papieren, ik het niet zal laten :) even terug lezen.

Maar zie onder de paarden met papieren veel leed qua artrose en dergelijke, terwijl mensen die kruisingen alsmaar heerlijk rijden. En heb helaas zelf ook die ervaring.

Daarom sta ik open voor een paard zonder papieren :j

Paarden zonder papieren zullen ook met artrose te kampen hebben.

Deze paarden zijn zelfs niet op gezondheid gefokt.(is iets waar ze bij de Nederlandse stamboeken op selecteren)

Ik zie genoeg stamboekloze mrt medische problemen.

Het is prima om open te staan voor een paard zinder papieren. Maar het leek alsof het zonder meer een paard zonder papier moest zijn.

Laat in iedergeval het dier keuren. Met of zonder papier.