Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
vosjevos schreef:Kun je volgende keer dat je gaat kijken niet iemand mee nemen die al wat langer in de paarden zit. Een (oud) instructeur die je prettig vind, of iemand met jarenlange wedstrijdervaring. en anders inderdaad toch gewoon een goede paardendienarts laten kijken voor een keuring. Een dierenarts die je zelf uitzoekt, dus niet de dierenarts van de verkopende partij. Een onafhankelijk ervaren paarden dierenarts kan een neutrale mening over het paard. Vraag dan ook naar de sterke en zwakke punten van het paard. Je kan er een hoop van leren. Bovendien kun je goed afwegen of dat dan het paard is wat je zoekt.
Retjethorse schreef:haffies220 schreef:
Je bedoelt dit filmje denk ik:
[ Video ]
Van veraf zie je niet goed hoe hij loopt en ik vind hem ook net iets te dicht bij de camera lopen om het duidelijk te zien, maar volgens trekt hij wat met zijn rechter achterbeen?
Tilmar schreef:Is dit een sport haflinger? Of moet het dat nog worden?
Ik zou nog maar eens even goed nadenken...er zijn zoveel leuke gezonde pony's te koop.
Wat wil je er precies mee?
elenaMM77 schreef:ik vind hem vooral opvallend apart lopen van het harde overgang zachte..
je ziet dan dat hij versneld om in evenwicht te blijven? (niet de juiste bewoording.. maar dan zie je m ineens sneller dribbelen).. iets verder in de 'bak' doet hij dat opnieuw.
vind m ook zoals koudbloed al opmerkte stijfjes bewegen.. achterbeen blijft er voor mijn gevoel behoorlijk achter.
in draf lijkt hij meer in balans te zijn (maar ja, als wij niet lekker in balans zij en we gaan wat vlotter dan lijkt het ook allemaal wat makkelijker), maar ook daar korte pasjes, hoofd niet lekker ontspannen..
als deze pony een half jaartje onder het zadel is, is ie niet fijn doorgereden en/of er mankeert wat aan..
Dankje voor de informatie
persoonlijk zou ik gewoon nog tig paarden uitproberen.. hafs, maar ook andere ponies zodat je een hele goede keuze kunt maken wat je wilt.
overigens, ik ben niet iemand die een scherp oog heeft voor voorkomen en beweging.. als het mij opvalt, dan is het niet zo subtiel meer zeg maar.
nog een goede tip.. het is altijd lastig om direct te voelen of een pony fijn loopt of je kunt er niet uithalen wat je er wilt uithalen bij het proberen voor de gemiddelde recreatieruiter.. Het is daarom ook altijd goed om de eigenaar/handelaar het dier te laten voorrijden voor je er zelf op stapt..
zo heb je enig idee hoe het dier loopt bij iemand die er al wat vaker op gezeten heeft, ook al haal je dat er zelf misschien nog niet helemaal uit.
ladypaard schreef:Lijkt of ie volledig draagt met linkerachterbeen, daardoor zie je dat die kant de bil ook hoger is.
Of dit een soort stijfheid vanuit spieren is of meer aan de hand weet ik zo niet, want vind m in het eerste filmpje ook niet erg lekker over de rug lopen (korte passen en dan naar beneden gevraagd wat lijkt of dat normaal ook zo gaat)
Enige wat ik dan wil zeggen is dat ik m daar wel duidelijk zou laten keuren, en dit ook overleggen met een dierenarts.
eridinges schreef:Hij heeft niet de gangen van een sporthaflinger. Ik zou hem laten staan en niet eens keuren.
Hij loopt kort en ik zie iets achter waar ik mn vinger niet op kan leggen. Ga alsjeblieft naar een andere op zoek mocht je echt de sport in willen gaan. Ik zou naar een stal gaan waar ze veel haflingers fokken. Als je niet veel verstand van haflingers hebt dan kom je particulier niet heel ver denk ik zelf.
Hij zou van zichzelf al veel ruimer moeten lopen.
Crissy schreef:Dit is geen sport haflinger weinig kracht en ruimte in de gangen pony is meer van het oudere type. Ik zou verder zoeken vindt deze niet de moeite. Ik vind hem ook weinig looplust hebben. Als je weer gaat kijken laat de pony dan eerst voorrijden dan kan je vaak al veel zien van de bouw en gangen
VWestra schreef:Ik word niet erg blij van z'n gangen. Houterig, stijf, weinig balans. Er is zoveel moois, zou doorzoeken. Vind de sporthaf foto wel een goede, daar wil je dan naar toeik heb vroeger op een haflingerstal gestaan, er is echt veel moois!
Succes!
VWestra schreef:Bij twijfel kun je ook nog een 2e bezichtiging inplannen en misschien ook iemand meenemen die er veel kijk op heeft en de tips uit het topic meenemen. Dan heb je meer duidelijkheid. Maar van wat je nu omschrijft en de filmpjes zou ik verder zoeken.
elenaMM77 schreef:in principe hoeft een paard of pony niet stijf te worden van stilstaan.. een paard die nooit bereden is, is toch ook niet zomaar stijf?
zeker niet tijdens het weide seizoen waar ze lekker op de wei kunnen bewegen.
haffies220 schreef:VWestra schreef:Bij twijfel kun je ook nog een 2e bezichtiging inplannen en misschien ook iemand meenemen die er veel kijk op heeft en de tips uit het topic meenemen. Dan heb je meer duidelijkheid. Maar van wat je nu omschrijft en de filmpjes zou ik verder zoeken.
Ik ga verder zoeken . Het is toch een maatje voor het leven en je wilt niet dat hij van mankeert
Paardje liep inderdaad niet zo lekker. Je zal jouw droompaardje nog wel vinden!
Eef_Bam schreef:Goed dat je verder gaat zoeken.
De haflinger loopt niet echt lekker met zijn achterhand, erg stijf en reageert ook erg nukkig op de ruiter.
Ik zou je aanraden voor een iets meer ervaren paard van 5/6/7 gaan, als ik zo lees wat jou ervaring is.
Merry98 schreef:Heb ook even voor je naar de filmpjes gekeken.
En ik zou deze overslaan. Misschien omdat ie jong is kan je er nog aan sleutelen. Maar ik zou als je de wedstrijden of sport in wilt gaan voor een ander gaan waar je dat ook daadwerkelijk mee kan gaan doen.
Vind m ook apart lopen en stijf ik n de achterhand.
Voor zo'n jong dier zou dat niet moeten. Tuurlijk wel als die onstabiel is.. maar zie hier geen onstabieliteit maar stijfheid. En waardoor die stijfheid is. Dat is een raadsel. Dat hij (zogenaamd) 3 weken niet gereden is.. dan hoort een paard niet zo stijf te zijn.