Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:20

Joolien schreef:
Dat vraag ik me eigenlijk af. Ik zie per jaar tientallen mini-veulentjes met de meest specaculaire kleurtjes voorbij komen. Drogen leuk op, gaan naar de keuring, en dan? Wat wordt er dan mee gedaan? Weer mee fokken? Beetje naar zitten staren in dat weiland?
Ik heb het gevoel dat er een lichtelijk overschot aan dit soort pony's komt, daarnaast wordt er zonder blikken of blozen bewust inteelt gefokt, wat de kans op ziektes ook weer groter maakt.

Vertel mij nou eens, waarom fokken wij dit soort paardjes?

heerlijk om er maar een beetje naar te zitten starten in m'n weiland. <3
waar moet ik anders naar kijken ?

Buiten dat staren geniet ik er ook van om er mee te mennen , en eerlijk ... ik reed volop paard .. had grote paarden maar m'n kleintjes doen echt niet onder voor de grote. In geen enkel opzicht.

Ik vraag me juist altijd af waarom er zo minachtend over mini's gedaan word door mensen die niet zo veel met klein hebben ?

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:21

hmm ik vind mijn paardjes stuk voor stuk aaibaar en knuffelig hihihi. :D ;)

En ik weet ook stuk voor stuk wat hun sterke en minder sterke punten zijn.

Stel er wordt een dwerg geboren bij mij. Spreek ik over een duidelijk misvormd paardje. Dan komt de DA even langs voor euthanasie. Hoe moeilijk het ook is en wat het me dan ook gekost heeft. Hier zadel ik een ander niet mee op. En het diertje al helemaal niet.
Godzijdank is dat in al die jaren nog nooit voorgekomen. Geluk of wijsheid?? Of beide. Wie zal het zeggen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:25

Tja, waarom fokken we met andere dieren die eigenlijk geen doel hebben? Kan je rijden op een goudvis of een konijn? Ik heb niks tegen het fokken van gezonde dieren. Als men zijn verantwoordelijkheid neemt en de ouderdieren laat onderzoeken voor er gefokt wordt, waarom zou er dan niet gefokt mogen worden?

Ik denk zeker niet dat minipaardjes een hype zijn. Zelf heb ik er niet zoveel mee, maar ik zie wel degelijk aansprekende dieren hier op Bokt. Als je er niet op kan rijden, is het dan gelijk nutteloos en een hype?

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:25

Ja Melanie ik rijd zelfs nu nog paard. Ook dat vind ik leuk. Wedstrijden, shows gewoon buiten rijden. Maar je kunt niet alles en tijd is tijd die je maar 1x per dag kan benutten.

MarlindeRooz

Re: Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:27

Ik ben zelf iemand die wel gek is op paarden maar niet echt op rijden, dan is mennen / vrijheidsdressuur / horse agility etc super! :D

Ik ben zelf hartstikke gek op alles onder de 1.25. Alles daar boven vind ik eigenlijk eng. _O-

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:28

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:32

Ik heb het hele topic doorgelezen en ik vind dat er mensen reageren die echt heel goed en bewust bezig zijn, alle lof.
Maar ik zie ook weides vol shetlanders die er nogal verwilderd uitzien en die omdat er een hengstje bijstaat elk jaar nog meer voskleurige of zwarte veulens krijgen. Ik vraag me we eens af waar die beesten allemaal blijven. Op de Hedelse paardenmarkt staan er tientallen, zo niet honderden bij elkaar en daarvan worden er heel erg veel voor een schijntje verkocht (25 tot 50 eur) om vervolgens een enkeltje Italië/oostblok te krijgen.

Dat zijn de pony's waarvan ik me af vraag: Moet dat nou? Voor het geld hoef je ze niet te fokken, voor de lol?? Nou ik zie er de lol niet van in, je kunt ook heerlijk naar je beesten kijken zonder dat er elk jaar een veulen bij moet.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:37

Ik fok dan wel niet, maar sinds ik de mini's heb leren kennen op meerdere stallen en ook bij particulieren ben ik helemaal om.

Want zeg nou zelf? Wie wil nou niet zwemmen met een paardje die je niet meteen omver dendert ;)

Afbeelding

Bovendien om even terug te komen bij de konijnenfokkerij, lang niet alles krijgt een huisje en de overmatige belandden voor een groot deel bij de cheeta's :D

DestinyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:39

Er zijn altijd goede en slechte fokkers maar lijkt mij dat dit voor meer paardenrassen geld niet alleen de mini's.
Ken het dat mensen altijd zo min over ze doen, wat moet je met zo'n kleintje je kunt er toch niks mee, vind ik dikke onzin ze leuk en werkwillig.
Persoonlijk heb ik het idee dat er te veel hobby fok is die maar wat raak fokken.
Mijn eigen nmprs pony is hier eigenlijk ook wel een voorbeeld van als veulen veel belovend maar naar mate hij groter werd kwamen de mankementen aan het licht.
Hij heeft bijvoorbeeld zomereczeem, en een wat weke rug, hij is dus een beetje uit verhouding.
Voor mij geen probleem heb hem nog steeds lief en zou hem voor geen goud willen missen maar dit heeft me wel bewuster gemaakt.

Gelukkig zijn er ook goede fokkers en als ik er ooit weer één bij zou nemen ga ik zeker meer rond kijken bij de betere fokkers dan zomaar wat te kopen.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:51

Misschien klinkt dit heel erg stom hoor...
Maar het gaat toch om de liefde die ze jou geven? Niet om het gene wat je er mee kunt doen?
Ja oke de een is meer geïnteresseerd in het rijden van paarden, maar er zijn ook genoeg mensen die het geweldig vinden de aandacht van een kleinere pony te krijgen waar ze niet op kunnen rijden. En mennen is ook een erkende sport en daarnaast heb je nog vele andere leuke dingen die je kunt doen met deze kleine lieverds.

Ik vind : het gaat om de liefde die ze jou geven.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:04

Hier een liefhebber van mini's die er nog géén heeft, maar het is een droom......een "ooit " of een "nooit "
Daar ben ik namelijk nog niet uit voor mijzelf.

Sinds ik dagelijks op bokt ben zie ik inderdaad een legio van die paardjes voorbij komen.
Sommige prachtig mooi, andere beduidend minder in mijn ogen......maar ik lees ook weer dingen met betrekking tot erfelijke afwijkingen binnen de rassen.
En dat stuit me dan weer tegen de borst.

Ik kan me goed voorstellen dat het een ultieme droom is van de fokker om het meest exclusieve paardje op stal te hebben staan, maar inderdaad, hoeveel "mindere" paardjes verdwijnen dan niet door de achterdeur met dit doel voor ogen.
En waar komen die terecht?
Worden dat 2de en 3de hands fok producten met alle gevolgen van dien?
Natuurlijk krijg je dan een exclusieve wildgroei onder deze paardjes......en moet je dat willen, vraag ik me wel eens af.
Ook dat is óók een rede dat ik er nog geen heb, naast het feit dat ik gewoon nog geen geschikte plaats heb om ze te houden, en zeker niet het geld.

Waarom zou ik ze willen??
Op de eerste plaats dat het werkelijk prachtige miniatuur paardjes kunnen zijn voor het ( eigen )oog.
Waanzinnige kleurtjes, knuffel paardjes, klicker ( training ) paardjes, aangespannen paardjes, show paardjes, springpaardjes, wandelpaardjes......
Gewoon een heerlijk handzaam diertje wat eigenlijk waanzinnig veel mogelijkheden bied.
Het lijkt me enig om zo een kleine paarden kudden te kunnen bezitten.
Ik hoef niet zo nodig een groot paard om plezier mee te kunnen hebben, en die kleintjes hebben dan wel zo hun voordelen.

Máár.....ik ben er dus nog niet helemaal uit.
Hoe schattig en mooi ook, ik wil niet meedoen met een "hype " waarvan het ras en de dieren uiteindelijk het slachtoffer is.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:04

Ik denk dat ik een beetje een ander type heb dan waar men hierop doelt maar alsnog, ze zijn minstens zoveel sportpony als de grotere dieren, ze zijn minstens zo veelzijdig als een "echt" paard.

Afbeelding

Kampioen van SMR wedstrijddag 2015 (beste score van de dag)

Afbeelding

3e prijs met ringsteken tijdens Koningsdag

Afbeelding

Hippiade 2014

Afbeelding

Wassenaar 2014

Afbeelding

Goede invulling voor fotomeetings!

Afbeelding

Longeren

Afbeelding

Laatste wedstrijd B springen voor hij naar de L ging

Afbeelding

2 super brave hengsten

Afbeelding

Zwemmen met de paardjes

Een greepje uit mijn Photobucket om te laten zien wat ik er nou precies mee wil. Fokken dus net als bij de grote paarden op conformatie, karakter en beweging. Fokken = verbeteren en dan zullen de meeste minipaardfokkers ook wel doen. Qua gebruik kan je er ALLES mee behalve op rijden. In de aangespannen sport kunnen ze gewoon meelopen, ze kunnen naar speciale shows voor minipaarden.

Helaas zijn er veel mensen die doordraven in het kleiner willen fokken of alleen maar op kleur fokken. Je wil gewoon een mooi correct minipaard fokken en dat heb je niet als je gewoon een hengst op een merrie zet, het is een proces wat jaren in beslag neemt. Daar zijn veel fokkers al tijden mee bezig. Daarom fokken ze, daarom maken ze elk jaar weloverwogen beslissingen mbt hengstenkeuze.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:09

stal_HD schreef:
Ja Melanie ik rijd zelfs nu nog paard. Ook dat vind ik leuk. Wedstrijden, shows gewoon buiten rijden. Maar je kunt niet alles en tijd is tijd die je maar 1x per dag kan benutten.

Ik rijd min of meer niet eens meer, maar mis het totaal niet .. als ik iets paard wil doen dan heb ik m'm mini's.
poetsen , verzorgen , voeren, trainen voor de wagen enz. niets anders dan bij een maxi daarom is het gemis van een grote ook veel minder denk ik.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:14

Ik kom me als hobbyfokker ook maar melden :)

Eerst en vooral wil ik kwijt dat het punt van 'vermeerderen zonder duidelijk doel' ook een frustratie is onder de serieuzere fokkers. De markt wordt ingepalmd door ondoordacht gefokte goedkope paardjes en dat geeft een verkeerd beeld van het miniatuurpaard en de doelstellingen errond.
Moeten de serieuze fokkers zich dan inhouden? Nee, want dat gaat het ras er op achteruit.

Het fokken met papierloze pony's heeft NIETS met miniatuurpaarden te maken.
Het stamboek laat ook geen papierloze paardjes meer toe in de fokkerij

Wat ik hier wel grove aanhalingen vind, is 'dat je er toch niets mee kan doen'.

1. Je kan er heel veel mee doen, het is maar wat je leuk vindt
2. Iedereen maakt voor zichzelf uit wat hij leuk vindt. Er bestaat geen 1 ras op deze aardbol dat iedereen leuk vindt.
De ene moet niets hebben van klein, de ander niet van groot. De ene zweert bij koudbloed, de ander vindt er niets aan.

Wel heb je als fokker de verantwoordelijkeid om verantwoord te fokken met gezonde dieren en een doel na te streven zodat je gefokte veulens de beste kans maken op een goed leven. Bij jou of bij een ander. Of dat nu als gebruikspaardje of showpaardje is. DAt er bij de mini's naar verschillende doeleinden gefokt wordt is alleen maar leuk voor de koper die van kleiner houdt en zo binnen zijn favoriete ras veel keuze heeft in wat voor paardje die wil.

Hier wordt steeds zorgvuldig nagedacht over combinaties. En ja, natuurlijk kan het resultaat wel eens tegenvallen. Dat heb e bij alle rassen.
Mijn paardjes hebben geen gebreken, zijn gezond en de dekhengst + een merrie zijn reeds getest op de gekende dwerggenen (negatief).

Ik fok naar goede comformatir en beweging. Maar dat wil niet zeggen dat je al in je eerste generatie al meteen het perfecte paard hebt. Dat is soms een werkje van jaren goed doordacht fokken.

Voel je vrij om mijn website te bekijken indien gewenst :)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:21

En dit zie je dan gebeuren in je weide.... een kudde die harmonieus kan samenleven, een lust voor het oog, vooral voor mijn oog. :P

Veel sportpaarden zouden jaloers zijn op hun leven, vrees ik. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:24

Ach ik heb dan wel een echte shet en geen mini, maar ik vind ze net zo groots in karakter, als dat ik na een jaar op een Arabierenstal van die "pony's" vind. (Ik ben zelf nogal groot, dus vind het al snel een pony).

Het is toch een kwestie van vraag en aanbod, lijkt mij en als ik zie hoe er hier op bokt toch ook maar "vermeerdert" word met de te rijden pony's en paarden, want je kunt het toch niets anders noemen, wat het gross hier doet (als ik toch zie waar de gemiddelde papierloze Arabier al niet op geknald word), of als ik zie hoe, wederom de Arabieren, om maar in het voorbeeld te blijven hoor, zo worden "doorgefokt" dat een gemiddelde Nederlander daar toch ook niet meer op zou moeten willen kruipen, van die tere show poppetjes zijn dat vaak geworden, wij vooral niet met het vingertje naar de kleintjes moeten gaan wijzen...

Voordat eigenaren van bepaalde rassen zich aangesproken voelen: Ik vind ze dus stuk voor stuk allemaal prachtig, laat dit duidelijk zijn.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:28

hier wil ik ook wel even op reageren, vroeger reed ik paard, recreatief, later had ik geen plek en tijd meer voor een paard, 6 jaar geleden kochten mijn man en ik een leuk klein boerderijtje met een hectare weiland en wat altijd was blijven kriebelen, kon nu wel, een eigen paard, bij huis, maar oke, ik was de 50 gepasseerd en het rijden even uitgeprobeerd, maar nee, dat ging niet zo lekker meer, toen ben ik me gaan verdiepen in de kleine rassen, shetland, nmprs , Welsh en amha, ik viel als een blok voor de lieve en leuke amerikaanse paardjes, maar die waren best prijzig, dus eerst begonnen met nmprs, en ja dan groeit het vanzelf :+ want na de eerste merrie moest er een vriendinnetje bij en toen een hengst, maar die moest ook een vriendje, nu heb ik dus 4 mini's , ze zijn allemaal stamboek opgenomen en goedgekeurd, ze zijn mijn vriendjes, ik speel en tuttel met ze, maar ga ook soms naar een show of keuring, en ja ook hier worden er soms veulens geboren, met zorg uitgezochte combi's gemaakt, mijn hengst heb ik laten testen op dwerg gen en draagt ze gelukkig niet, wat ik verder nog doe? genieten!! gewoon zitten kijken naar de veulens die spelen, of de merries die grazen, heerlijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nikki6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:32

Waarom fokken wij dit soort paardjes? Omdat ze geweldig zijn om naar te kijken, omdat deze paardjes graag met/voor je werken, omdat ze veelzijdig zijn, omdat ze allemaal een eigen karakter hebben, omdat ze eerder vertrouwt voelen dan grote paarden, omdat je er net zo veel leuke dingen mee kunt doen als met elk ander paard (uitgezonderd rijden), en volgens mij zijn er nog wel veel meer redenen te bedenken! Volgens mij geldt zeker voor de zuivere mini's/ NNPRS/ AHMA dat er bewust mee wordt gefokt, gezien de prijzen van die dieren en de shows en de keuringen. Maar net als bij 'gewone paarden', zal niet iedereen bewust nadenken over het fokken.
En wat is er mis met een paardje om naar te kijken? Als hij de ruimte heeft en goed verzorgd wordt, lijkt me daar niks mis mee.
Iedereen heeft andere wensen aan de kwaliteiten van paarden, zo zijn er ook liefhebbers van mini's. :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:33

Zolang men er goed en bewust mee fokt en men er heel veel plezier aan beleeft en zolang de dieren een goed tehuis hebben waar het goed verzorgd worden is er niets aan de hand en of is er niets op tegen.

Maar raak doorfokken zonder na te denken en met allerlei problemen zoals dwerggroei/ sterke inteelt/ als veulen op de markt zetten/ gratis weggeven omdat men er vanaf willen, daar ben ik niet blij mee.

Je ziet dan behoorlijk wat van deze dieren die het slecht hebben en slecht verzorgd worden, ook bij shetlanders en minis.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 20-07-15 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:34

Mooi filmpje Laureas! Paardjes zijn inderdaad een lust voor het oog vind ik.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:40

Joolien schreef:
Dat vraag ik me eigenlijk af. Ik zie per jaar tientallen mini-veulentjes met de meest specaculaire kleurtjes voorbij komen. Drogen leuk op, gaan naar de keuring, en dan? Wat wordt er dan mee gedaan? Weer mee fokken? Beetje naar zitten staren in dat weiland?
Ik heb het gevoel dat er een lichtelijk overschot aan dit soort pony's komt, daarnaast wordt er zonder blikken of blozen bewust inteelt gefokt, wat de kans op ziektes ook weer groter maakt.

Vertel mij nou eens, waarom fokken wij dit soort paardjes?

Ten eerste, Amerikaanse miniatuurpaardjes zijn geen pony's :-). En je kunt heel veel met ze doen. In de zomer zijn er shows, met halterklasses, obstakel, springen, showmanship, kostuum, liberty, driving... En zo thuis leer ik ze circuskunstjes, ik wandel kilometers met ze, net ook weer dik 3 met 3 paardjes aan het halster. En ze zijn gewoon zo leuk, de karaktertjes apart van elkaar, hun gekke trekjes. Ja hun kleurtjes, een vosbonte met blauwe ogen, een prachtige blood bay met 3 witte sokjes, een kol en een sneb en zwarte manen en een vosbonte met bruine ogen. Ze zijn de hond die ik nooit zal hebben, omdat ik fulltime werk.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:43

LauLauu schreef:
Ik denk vooral blijven luxer fokken: een paard in het klein, goede verhouding en dan het liefst een 'kleurtje' erbij.. zodat ze van het geld kunnen leven en steeds meer en meer kunnen verdienen eraan.
Het stamboek moet immers niet hetzelfde blijven, maar steeds luxer worden en meer op een paard lijken qua verhoudingen en gangen.

Mensen die echt ermee aan het werk willen gaan niet zo snel een kleintje kopen die duizenden kost. :)

Wat een vooroordelen... Juist mensen die er echt mee aan het werk willen (en showen) kopen zo'n duur paardje. En geld verdienen? Dream on. Misschien sommige grote stallen, maar de meesten van ons zijn hobbyisten, showen kost klauwen met geld, dat haal je er nooit uit. En ja, ik heb er het geld aan uitgegeven alsof het een groot paard was, maar anders kan ik ook wel een sjetje kopen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:47

Ook deze "nieuwkomer" in de minipaarden meld zich... Ik heb altijd dressuur gereden, maar na mijn verhuizing zag ik "de druk" niet meer zo zitten terwijl ik de omgang met paarden vreselijk miste. Nadat ik me in de minipaarden heb verdiept kwam vorig jaar mijn eerste en ook ik ben helemaal om!
Mennen, longeren, lange lijnen, vrijheidsdressuur, fokken, ik vind het allemaal even geweldig!!
Ondanks dat ik meer een particuliere hobbyfokker ben (als ik mezelf al "fokker" mag noemen) gaan we hier ook voor gezonde en goede veulens. ik heb ook als particulier mijn merrie op dwerggenen laten testen (en ze draagt ze gelukkig niet) en zeg nou eerlijk... Wie geniet hier niet van?!

Ps. Zag nog iets over steeds meer vossen en zwarte shetten; vergeet niet dat die gekke kleurtjes bij de echte shetlanders helemaal niet zo hot zijn! Daar zijn effen zwarte of vossen nog altijd het meest geliefd! Kleurfokkerij is voor elke serieuze fokker, groot of klein, een enorme ergenis!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:51

Ik ken legio's minifokkers die echt weten wat ze doen en bewust bezig zijn met het verbeteren. Maar er zijn ook mensen die van alles op elkaar gooien. KWPN met mini's kruisen en omgekeerd. Dan ben je imo gewoon aan het vermeerderen. Er komen dieren uit die totaal uit verhouding zijn en daar heb je vooral het dier mee..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:09

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaand 1 van de bijzondere talenten/ mogelijkheden van een mini. Het inzetten als 'zorgdier'.

Bovenstaand is een mini shetlander, 83 cm maar zo groots in zijn karakter.
Ik doe alles met hem behalve rijden,we trainen aan de dubbele longe, werken aan de hand, mennen, wandelen etc.

Omdat ik net de 'luxe 'miste qua verhouding in zijn exterieur ( hij is ruin en idd krom gebouwd :o )
ben ik verder gaan kijken... het zijn zulke ondergeschoven kindjes... Ik kan nog steeds niet bevatten hoe de vp ligt van de shetlanders..

Sinds vorig jaar zijn er 3 merries (NMPRS/ AMHA) en 1 hengst (NMPRS ) onze stal komen versterken en ik zou niet meer voor een groter paard gaan.
Shows, keuringen en hopelijk in de toekomst aangespannen rijden/ wedstrijden. En met de juiste training het inzetten als zorgdier.

Fokken staat bij mij niet op nummer 1, maar het alledaags 'gebruik' van mijn kanjers is dat wat belangrijk is.
En word er ooit een veulen gefokt zal dit weloverwogen zijn, prok gekeurd, getest op het dwerggen en de juiste combinaties met papier.