[TI] Hengst voor tinker merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Hengst voor tinker merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:12

Je kunt ook kijken naar n ander type grai...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:19

Een goed type grai. Een grai merrie uit een grai vader en daar een lichte cob op zetten... Zou niet mijn voorkeur zijn persoonlijk. Dan val je zo tussen types in. Terwijl ik met deze merrie icm een mooie grai hengst wel potentie zie.

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:42

Caily schreef:
Je kunt ook kijken naar n ander type grai...

Alleen zijn er niet veel grai's beschikbaar of licht dat aan mij

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:46

Klopt, Billy was ook keuk geweest maar helaaaaas is die recent geruind... zijn zoon is dus Nolan. Dan heb je nog Bing en Baggio. En geloof dat dat het wel zo'n beetje was. Ik zal nog even speuren.

Qua lichte cob zat je met Chok nog wel aardig, die kan een grai wek hebben. Alleen die is dan weer verkocht... :/

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:48

cp112 schreef:
Een goed type grai. Een grai merrie uit een grai vader en daar een lichte cob op zetten... Zou niet mijn voorkeur zijn persoonlijk. Dan val je zo tussen types in. Terwijl ik met deze merrie icm een mooie grai hengst wel potentie zie.

100% garantie heb je toch niet het is en blijft gokken hoe het uitpakt
Maar heb nog geen wauw factor gehad bij grai hengsten , Nolan springt eruit, maar is nog niet volledig goedgekeurd ,en ben erg benieuwd welke grai's er dan nog als optie zijn
Ook moet het vervoer te regelen zijn aangezien jill in het Zeeuwse woont

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:50

En Venco staat ook nog steeds ter dekking..... O:)

Zie mijn profiel

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:50

cp112 schreef:
Klopt, Billy was ook keuk geweest maar helaaaaas is die recent geruind... zijn zoon is dus Nolan. Dan heb je nog Bing en Baggio. En geloof dat dat het wel zo'n beetje was. Ik zal nog even speuren.

Qua lichte cob zat je met Chok nog wel aardig, die kan een grai wek hebben. Alleen die is dan weer verkocht... :/

Baggio is haar papa dus dat wordt m niet
Bing is loopt niet over bij ons
Wij zelf zitten met djoser in ons hoofd ook qua karakter
Maar moeilijk moeilijk

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:56

Even het lijstje erbij gehaald.
Boris helaas niet ter dekking dit jaar. Wie weet volgend jaar? Alleen wel weer aan de maat. Maar wel mooi van type en nakomelingen zijn ook veelal goede grais.
Venco, denk dat je daarmee té licht in de benen gaat fokken.
Glen king hill staat niet ter dekking voor derden helaas.

Cato gaat jou merrie geen verfijning in het lijf meegeven denk ik, dat mist hij zelf ook wat. Zijn halsopzet vindt ik matig, die van jou merrie ok dus om daar op in te leveren zou zonde zijn.

Celtic mist ken ik verder niet. Foto op nsvt site kan ik niet beoordelen. Weet ik niet of en waar hij nog ter dekking staat?

Voor nu blijf ik bij Nolan qua mooiste match. Goede halsopzet, gaat je niet inleveren oo de benen maar zal je waarschijnlijk (gezien de genen ook) wel verfijning in het lijf gaan geven. Hij is alleen niet zo groot maar dat was niet zo'n probleem geloof ik?
Zijn moeder is trouwens een model merrie. Inmiddels een oude oma :Y) maar de eigenaresse van Nolan heeft haar ook nog.

Glenn king hill zou, als hij dekt (en daar durf ik niet op te rekenen) en je met de maat kan leven, ook een mooie optie zijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:57

xWhitneyx schreef:
cp112 schreef:

Baggio is haar papa dus dat wordt m niet
Bing is loopt niet over bij ons
Wij zelf zitten met djoser in ons hoofd ook qua karakter
Maar moeilijk moeilijk

Djoser is nou niet bepaald een lichte cob haha. Vanwaar die keuze?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:03

xWhitneyx schreef:
cp112 schreef:

100% garantie heb je toch niet het is en blijft gokken hoe het uitpakt
Maar heb nog geen wauw factor gehad bij grai hengsten , Nolan springt eruit, maar is nog niet volledig goedgekeurd ,en ben erg benieuwd welke grai's er dan nog als optie zijn
Ook moet het vervoer te regelen zijn aangezien jill in het Zeeuwse woont

Nolan is wel volledig.goedgekeurd alleen nog niet definitief :) dat "komt" als hij 5 is en hij terug moet. Hij is wel gewoon goedgekeurd op sperma en röntgen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:04

*Valt zomaar binnen*
En waar zou Gulliver onder vallen, qua Cob? Ook licht? Ik vind hem niet heel zwaar.
i.c.m. met Fayette (grai) kwam daar tot twee keer toe een cobje uit.
Zie profiel van mij en bokker Flettie.

Plus ook een mooi rustig karakter.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:06

MamaMiesje schreef:
*Valt zomaar binnen*
En waar zou Gulliver onder vallen, qua Cob? Ook licht? Ik vind hem niet heel zwaar.
i.c.m. met Fayette (grai) kwam daar tot twee keer toe een cobje uit.
Zie profiel van mij en bokker Flettie.

Plus ook een mooi rustig karakter.

Gulliver is zelf een lichter type cob maar fokt over het algemeen zwaarder door.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:07

Dat is wel weer waar :j
Maar kan dan wel een mooie bijdrage aan meer haar en meer koel in de kop geven :j
+ en dat is wel een puntje:
i.c.m. met onze merrie (die zelf geen z.e. heeft, maar háár moeder en half zus weer wel), gaf dat tot 2x toe wel twee z.e. -ers.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:31

cp112 schreef:
Glenn king hill zou, als hij dekt (en daar durf ik niet op te rekenen) en je met de maat kan leven, ook een mooie optie zijn.

GKH is ook een zoon van KR, net zoals Baggio (de vader van deze merrie).

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:32

Euiw dan valt die dus alweer af :Y)

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:33

ik volg ...

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 23:06

Waar ikzelf bang voor ben, is dat er met een echte grai-hengst een veulen uit gaat komen dat misschien meer aan doet als 'bonte warmbloed met wat extra haar', om het maar even heel kort door de bocht te nemen.

Met bijvoorbeeld Nolan blijf je in dat grai type steken, terwijl wij juist weer wat meer terug richting cob willen.

als je er nu een grai op gaat zetten, dan zou een eventueel merrie veulen daarna dus al helemaal niet met een cob gedekt kunnen worden, aangezien die verschillen steeds groter gaan worden? (En dan ga je dus eigenlijk 'gedwongen' steeds lichter fokken?)

Het risico is nu dat de verhoudingen niet helemaal lekker gaan zijn als er gekozen wordt voor een cob hengst. Maar, is daar verder iets zinnigs over te zeggen qua kansen, of qua belemmeringen die het veulen ervan zou kunnen krijgen?

Of zou dit veulen meer een 'tussenstap' gaan worden, waarmee bij eventuele verdere fok, juist door die afstamming (grai merrie met een cob hengst doel ik nu op) echt alle kanten opgekeken kan worden?

(Nb. Als alles meezit dan heb ik tegen die tijd een vast contract, en dan is het toch wel mijn hoop om dit veulen te kunnen kopen, maar het moet dus wel verkoopbaar blijven want er staat nog niks vast)

Hoop dat ik mezelf duidelijk verwoord heb..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:49

Mijn mening zal niet de populairste zijn maar persoonlijk zou ik ook eerder voor een lichtere cob gaan. Ik doe dat met mijn grai merries ook.

Nu heb ik uit een mijn grai merrie en onze cob hengst Bones een heel fijn veulen gefokt dit jaar waar ik persoonlijk heel tevreden mee ben. Ik hoop de combinatie nog eens te herhalen maar mijn merrie haar conditie is niet zoals het zijn moet de laatste tijd dus we zullen zien of ze ooit nog gedekt wordt. Hoeft natuurlijk niet altijd zo uit te pakken maar luxe op luxe kan inderdaad nog luxer gaan, ik snap je redenering wel TS. Dan liever een grai veulen met wat meer body en (eventueel) cob trekjes, maar dit is geheel persoonlijk. En als je toch ook op de hengst let zullen er toch wel een paar binnen het plaatje moeten vallen? Ik ben verder niet op de hoogte welke hengsten dat zouden kunnen zijn voor jou maar er zullen vast anderen zijn die je wel kunnen helpen daarbij :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 03:01

Een hengst die ook ingedeeld is in het cobtype, maar veelvuldig nakomelingen geeft in/richting het grai type, is Garish vd Vrijheidshoeve. Ik weet niet of hij nog leeft en of hij nog dekt, maar wellicht kan je hem ook eens bekijken. Het is een hele vriendelijke en makkelijke hengst, en zijn nakomelingen doorgaans net zo. Ik denk zeker qua karakter dat hij de scherpe kantjes van Jill weg zou halen.

Garish heeft in combinatie met mijn Stermerrie, cobtype, ook verschillende nakomelingen gehad. Twee zijn er al veulen zijnde naar het buitenland gekocht, de derde is nog in bezit van de fokkers. Als veulen zijnde was deze kampioen met zeer veelbelovend commentaar, prachtig veulen om te zien. Toen zij als volwassen paard op de keuring verscheen werd zij beoordeeld met een tweede premie. Waarom? Goed gebouwd, mooie beweging, maar valt tussen twee types in, de type-inspectie is er tijdens de keuring zelfs door de jury terug bij geroepen.

Naar mijn inziens is dit gewoon zonde, en zeker niet iets wat je bewust moet gaan opzoeken. Beenwerk verzwaren is iets wat erg lastig is, zeker omdat Jill qua lijf fors genoeg is. Er zijn (nagenoeg) geen hengsten die mij binnen schieten.

Een lichte cob nemen is naar mijn inziens wel het domste om te doen, dan krijg je heel veel kans op een situatie zoals ik hierboven beschrijf.

Foktechnisch zou ook ik kiezen voor een grai. Je kan ook buiten het stamboek kijken, of afwachten wat er komend jaar wordt aangeboden, als er binnen het stamboek niets is wat aanspreekt. Beter een goed veulen van een niet GGK hengst dan een mislukte van een wel GGK hengst denk ik maar zo.

Wil je echt niet richting de grai gaan fokken. Dan zou ik op zoek gaan naar een cob die dat beenwerk echt goed doorgeeft. Dat wordt nog een hele klus, want niet elke hengst die dat heeft, geeft het door, en ook niet ieder minder zware hengst geeft dat hoe dan ook niet door.

Ik heb mij te weinig in het verzwaren van beenwerk verdiept om namen te kunnen noemen van hengsten die dit doen. De enige die mij binnen schiet die vrijwel constant veulens geeft met behoorlijke stampers én goed behang doorgeeft is Silver Cash vd Gorterstraat. Maar hij heeft niet (veel) zulke lichte type merries gedekt voor zover ik weet.

Maar eigenlijk geldt altijd, bekijk vooral nakomelingen. Zeker bij Tinkers kom je dan nog wel eens voor verassingen te staan. En de hengst zelf krijg je hoe dan ook niet in de wei.

En als je niks vindt? Beter een goed veulen kopen dan een diertje fokken waar je niet trots op gaat zijn. Een nakomeling van Jill is natuurlijk leuk, maar ik heb inmiddels al herhaaldelijk ervaren dat al mag je de moeder/vader van een paard nog zo graag, dat is geen garantie dat de nakomeling ook leuk is. En dat is nog wel een stukje zuurder dan wanneer je "gewoon" niet klikt met een dier.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 07:19

Ik ga met Lotte me mbt als je echt wilt gaan verzwaren. Dan moet je dus geen lichte cob gaan pakken. Die gaat je niet verzwaren :n dan juist een flinke pakken.

Ik weet nog wel een die goed behang en flinke stampers doorfokt Lotte :P

tinkerkyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 07:43

Ik zal me er ook even mee bemoeien :)
Indd eens met Lotte, zo'n tussentype is niet echt wenselijk. Even grof gezegd, stel je voor je dat een prop met luciferbeentjes fokt, dat zou zonde zijn.Dan beter een zwaarder veulen kopen dan te proberen een zwaardere te fokken uit een lichte merrie (met lichte voorouders).
Qua zware cobs heb je natuurlijk een veel ruimere keus en er zijn er indd genoeg die flinke stampers en goed behang doorgeven, maar dan nog blijft het een grote gok of ze dat ook doen bij een merrie van dit type :)
Mijn keuze zou ook Nolan zijn.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:32

Sorry, maar ik ben het niet eens met fokken met een hele zware cob met zo'n luxe merrie, eventueel alleen wanneer je de merrie en haar nakomelingen ook kent zodat je weet wat voor hengst je nodig hebt. Een lichte cob voor mij is gewoon een cob die alleen niet de massa heeft van een hengst als bijvoorbeeld Bullseye.
Ik weet niet of het daarbij ook nog een maiden is maar ga dan geen hengst van type Bullseye nemen want hengst en merrie liggen dan qua bouw en type te ver van elkaar af. Dan vind ik ook dat het kopen van een veulen misschien een betere optie is als er bepaalde eisen zijn waaraan het veulen moet voldoen, omdat je dit nooit van te voren weet. Maar er zullen echt wel grai/cob combinaties zijn die kunnen werken, daar blijf ik bij :+ Al zul je dan wel de tijd moeten nemen naar hengsten te zoeken die passend zijn. Er zijn nu eenmaal cob hengsten die grais produceren en cob hengsten die cobs produceren. Kan best eens leuk uitpakken dan.

Jouw merrie is van het cob type en gedekt door een cob hengst (voor de derde keer zelfs), daar is een twijfelgeval uit voortgekomen. Toch neem ik aan dat de eerste twee veulens zijn bevallen anders werd de combinatie geen derde keer gemaakt. Dus garantie op het perfecte veulen hoeft er niet te zijn. Een "lichte" cob, zonder de massa van een hele zware kan toch wel beenwerk verbeteren. Het kan, maar hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar er zijn toch wel lichtere cobs die eventueel voor een grai nog kunnen werken. Wat dat betreft blijft her fokken gokken. Al kun je wel proberen de kansen te verbeteren door kritisch te kijken naar beide paarden. Maar als je echt garantie wilt een zwaardere grai te fokken, is die er niet. Voor mij heeft mijn combinatie wel mijn merrie verbeterd en ik ben heel blij met mijn veulen. Krijg er ook best vaak vraag naar of ik haar wil verkopen maar ik ben gewoon zelf verkocht, die gaat echt niet weg <3

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:45

Deze veulens zijn niet bij mij geboren en de achterliggende gedachte bij de hengstenkeuze is ook zeker niet dat deze het beste paste. De achterliggende gedachte is dat er keuze was uit twee hengsten die nabij stonden. Die andere combinatie gaf veelal effen nakomelingen, en vanwege verkoop is een bont veulen makkelijker en werd gekozen voor de andere. Van een van de twee verkochte nakomelingen heb ik onlangs foto's gekregen, ook hij is er een die duidelijk tussen de grai en cob in valt. Mijn merrie is trouwens niet de enige combinatie waarbij dit gebeurd, ik kan je op zijn minst nog drie combinaties noemen van Stermerries in het cobtype waarbij de nakomelingen icm Garish ofwel ertussen vallen ofwel helemaal als grai zijn ingedeeld.

Het is echt geheel verschillend hoe men naar de fokkerij kent wat verbeteren en wat verslechteren is. NSvT is een typefokkerij, en daar kan ik als particulier achter staan. Een grai is een grai en moet je geen cob van willen maken, een cob is een cob en een vanner is een vanner. Een ouderdier geeft niet altijd wat hij is, daarom is het erg belangrijk ook afstamming en nakomelingen te betrekken in de keuze.

Er zijn ook mensen die niet open staan voor de typefokkerij en waarbij een grai wordt gezien als een cob met te licht beenwerk en veel verfijning. Zij zullen juist beenwerk willen verzwaren en een groffer dier willen fokken. In dat geval moet je dus op zoek naar een hengst die beenwerk verzwaard. Een naam als Bullseye is dan een optie, maar die is ook heel erg fors in zijn lijf, en in geval van Jill is dat beslist geen must, naar mijn inziens juist een no, gezien het maiden zijn. Een hengst die mij ook te binnen schiet wbt goed beenwerk is Charley Bin van de Tukker, maar die hengst heeft nog weinig/geen nakomelingen, dus het is maar afvragen of hij fokt wat hij is.

Bij een maiden merrie zou ik persoonlijk altijd kiezen voor een hengst waarvan ik eea aan nakomelingen heb gezien zodat je later terug kan zien wat de merrie en wat de hengst grofweg doorgeven.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 10:56

Iedereen heel erg bedankt voor de uitgebreide reacties.

Caily, precies wat jij zegt inderdaad; jill is een maiden en dus is het nog een verrassing wat zij door zal geven.

Naar mijn (onervaren!) Mening zou er dus net zo goed met een grai hengst een lucifer-pootjes pony uit kunnen komen.
En met een grai als Nolan (die ik wel ontzettend gaaf vind! ) wordt dat nog moeilijk te voorspellen door dat hij ook nog weinig nafok heeft.

Maarja.. fokken blijft gokken, en dan is de juiste keuze misschien toch wel de 'veiligste' optie, om dicht bij die grai te blijven.

Maar uiteindelijk beslist Sandra natuurlijk welke hengst het wordt, en wat er met het veulen gebeurd. zij is en blijft de eigenaresse van Jill.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:05

Ik denk dat wat jij lucifer pootjes noemt simpelweg de verfijning in de benen is die bij de grai hoort. Jill heeft binnen het grai type mooie bloedlijnen die verder gaan dan enkel haar vader. Het fokdoel bij de grai is meer om het geheel beter in verhouding te brengen en eventueel wat meer behang toe te voegen.

Is van Nolan eigenlijk afstamming bekend? Dan kan je die ook eens bekijken.

Fokken is zeker gokken, altijd. Het is echt welke manier van beoordelen en fokken je prefereert in welke richting je moet denken.

Ik koos twee jaar geleden een hengst bij mijn merrie die het mooie en wat verfijnde koppie mooi zou kunnen bewaren. De vorige nakomelingen met andere hengsten hadden een mooi hoofd, maar niet dat specifieke aansprekende wat mijn merrie heeft. Vorig jaar koos ik een hengst die juist wat groffer en wat zwaarder is, in zijn geheel, ook in zijn hoofd. En prompt is er dit jaar een veulen geboren met een mooier en verfijnder koppie dan het jaar daarvoor :+ Ik heb het jaar daarvoor zeker mijn doel behaald, maar dat het met de laatste combinatie nog beter zou worden had ik echt niet gedacht.