Mini hengst, nergens te vinden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:44

Casmihra schreef:
Bizzybijtje schreef:
Ik heb er een, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daarmee te fokken.... Er zijn al genoeg papierloze shetjes. Als je er zo graag een wil kun je die beter kopen.

Redelijk nutteloze reactie dit..... Wat heeft TS eraan dat jij er één hebt waar je NIET mee wilt fokken :')

mee eens :D

Anoniem

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:16

Misschien moet je eerst de rest van mijn post ook lezen. ;)

Chiave

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:20

TS vraagt toch niet om (de zoveelste) preek over wel of niet fokken? Als ze wil fokken, moet ze dat lekker doen. Heb ik ook gedaan en heb 'm gewoon verkocht. Had ook geen papieren. Kap toch eens met dat vervelende gezever over fokken zonder papieren man.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:14

SheeNegro schreef:
En waarom 80 cm? Grotere kans op dwergjes lijkt me zo..

Ik heb een mini hengst zonder papieren van 96cm, er wordt niet mee gefokt.

Wat Martin Klok zegt klopt volledig, het is niet omdat een paardje van schoft klein is, dat die vlugger dwergen zal geven, ... het dwerggen wordt doorgeven via de ouders... en dus kan een minipaard van 95cm net zo goed een dwergdrager zijn als één van 80cm schoft.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:30

Chiave schreef:
TS vraagt toch niet om (de zoveelste) preek over wel of niet fokken? Als ze wil fokken, moet ze dat lekker doen. Heb ik ook gedaan en heb 'm gewoon verkocht. Had ook geen papieren. Kap toch eens met dat vervelende gezever over fokken zonder papieren man.

Helemaal mee eens.

Ieder moet gewoon doen wat ze zelf willen doen, zonder al dat zogenaamd goed advies.

Shetjes krijg je echt nog wel verkocht, en ik denk tegenwoordig zelfs sneller zonder papier dan met. Ga echt geen hoofdprijs betalen omdat er toevallig een papier bij zit, zeker niet voor een shet :D

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:46

Niet in de achterhoek ;)
maar een prachtje en een minitje in Limburg :P
Afbeelding

als ik mijn merrie nog had gehad :P

Overigens over de gehele discussie,
tuurlijk is het haar ding om eentje van 80cm te laten dekken,
en de kans op dwerg dat die groter is, is pure onzin.. het is een GEN, en moeten de ouders het dragen..
een shet van 1.10 (met onzichtbaar dragend dwerggen) kan net zo goed gedekt worden door een mede drager en daardoor maar een dwerg op de wereld zetten.
Dat deze shet 80cm is vergroot de kans helemaal niet, het is een gen dat ze dragen in het bloed, en de grote van de pony heeft daar niks mee te maken (tenzij het nu al een dwerg is, maar dat zal niet...en dan is 80cm ook nog groot zegmaar... met dwergen moet je niet fokken.. maar dat is deze niet ;) )

WEL is het zo,
dat enorm enorm enorm veel hengsten-houders een nee aan je gaan verkopen,
ze weigeren dit... En ergens begrijp ik het ook, niet alleen het dwerggen is hetgeen wat problemen veroorzaakt,
maar ook het heel klein fokken kan problemen veroorzaken...
en dan ook nog eens geen papier kan maken dat fokkers nee zeggen tegen een dekking..
(en wie geeft ze ongelijk, veel mensen slaan dekkingen buiten het stamboek af.. Zie het maar als er vaker 'nee' wordt verkocht als je met je stamboekloze merrie of misschien wel geheel ander ras, bij een top PRE hengst aankomt.. Vaak doen mensen hun hengst niet op stamboekloos of ander ras merrie zetten..)

als je het echt graag wil, en dit wordt toch een volledig papierloos paardje, kan je beter bij iemand zijn die een boel shetlandertjes op een weide heeft staan, en zelf 'wat mee hobby-t en er niet zo over na denkt..
zo'n papierloos hengstje verkleint de kans tevens op een nee 'omdat ze niet buiten stamboek dekken..
die vind je genoeg in de achterhoek ;)

Ik ben er ook geen voorstander van,
maar och, waar een wil is, is een weg,
als jij eentje wil fokken zonder papier voor op de soort kinderboerderij erbij, wie verbiedt het je dan?

(wees wel bewust dat dekken misschien veel meer kost inclusief dierenarts kosten etc. en entingen, dan een jaarling kopen voor erbij, die kosten geen drol tegenwoordig en je helpt er een paardje mee ;) er zijn immers al veel te veel (verwaarloosde) shetlandertjes op deze aardkloot..
ik denk altijd maar zo 'waarom maar erbij blijven fokken, als er nog genoeg geen forever 'TLC' home hebben :)
helemaal bij shetjes zijn we echt puur overloaded..
dat is dan tevens de reden waarom ik er tegen ben, omdat er al zoveel zonder een goed thuis zijn..

'paard zoekt baas paardenopvang' heeft er toevalling nog een stuk op 10 opgezet, (facebook), paardjes van heel erg jong, echte leukerds en jonge diertjes(max 5, merendeels 2 a 3) , merries en ruinen, kinderliefhebbers, die nog een plekje zoeken ;)
ook eventueel merrie + veulen etc. ;)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 08-07-15 18:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:47

YellowGray schreef:
Tsja ik snap je redenatie maar ik vind het toch echt een bijzonder slecht idee. Er zijn zo ontzettend veel shetveulens die niemand wil hebben en die eindigen vaak uiteindelijk bij de slager. Het zou toch mooi zijn als je zo'n beestje kon overnemen ergens in plaats van het probleem alleen maar groter te maken?

Of wel doordat anderen mensen er flink op los fokken mag de TS niet een veulentje fokken voor eigen gebruik? En liefst neemt ze natuurlijk zo veulentje van zo brood fokker zodat die weer flink hoop veulentjes bij kan fokken.
Ik vindt dit weer erge bizarre hoe sommige hier reageren.
Laten we eerder liever wat doen aan die fokkers die er flink op los fokken dan de mensen aanspreken die maar 1 veulentje fokken in hun hele leven voor eigen gebruik.

TS,
Misschien kan je een gezocht advertentie plaatsen op bokt markt.