cp112 schreef:Hoe kom je aan die wijsheid? Een effen kleurige, ookal komt deze uit bonte ouder, heeft géén bontgenen. Want dan was hij wel bont geweest.
Een bont paard kan wel effen dragen en geven. Een effen paard kan NOOIT bont dragen of geven (tenzij met een bonte gekruist maar dat is logisch natuurlijk, dan komt het bonte gen bij de bonte weg en niet de effen).
Er zijn serieus mensen die bovenstaande uit jou quote namelijk voor waar aannemen. Heb het meegemaakt op de boktmarkt. Ging om een effen zwarte minihengst. Maar hij droeg een bont gen hoor want hij had een bonte nakomeling (uit een bonte merrie).
Wat jij hier stelt dacht ik ook, tot ik van twee effen honden (franse bulldog) één bont pupje kreeg
. Toen ben ik me gaan inlezen en het kan toch echt wel (bij paarden heet het een cropout):https://en.wikipedia.org/wiki/Cropout
Waarschijnlijk is het niet maar we kunnen niet garanderen dat TS's paard nooit een bont veulen zou kunnen geven.
qua kleur bedoel ik dan. Uit 2x zwart kan geen bruin komen. Dan is een van de ouders bruin of de nakomeling zwart (eventueel in de zomer bruinige gloed, maar blijft basiskleur zwart).