Meerwaarde 2-jarige naar de keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:17

Dees schreef:
Nee, dat bedoelde ik niet.
Ik denk dat trekpaarden op 1-2 jarige leeftijd meer 'af' zijn dan sportpaarden op die leeftijd en er dus simpelweg meer te keuren is.

KoudbloedKim, uitzonderingen maken de regel. Jij zult er on-ge-twij-feld wel weer eentje zijn tegengekomen die ouder is geworden. Echter, als fokkers van zware trekpaarden mij deze data toevertrouwen, geloof ik ze. Voor mij een reden om nooit aan zo'n paard te beginnen, veel te weinig duurzaam.

Want de gemiddelde levensverwachting van een warmbloed veulen is 8 jaren oud...Na op een grote pensionstal te hebben gewerkt waar ze achter elkaar weggebracht werden voor hun 10de levensjaar...Denk ik dat het weinig verschilt van koudbloeds... :roll:

QuirJarig

Re: Meerwaarde 2-jarige naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 16:24

Ik dacht serieus dat koudbloeden juist ouder werden dan veel warmbloed paarden... haha.

Maar ik denk dat dat vaak niet zoveel uit maakt om wel of niet met 2 jaar naar de keuring te gaan. Alleen is t bij koudbloeden (en misschien wel meer stamboeken) gebruikelijker om te gaan.

Ik was op zoek naar uitslagen van nrps keuring, maar vind niet heel erg veel 1 en 2-jarige terug. Veulens en 3 jaar en ouder een stuk meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:26

Over het algemeen geldt wel; hoe groter het ras, hoe minder oud.
Maar Trekpaarden kunnen ook gerust in de 20 jaar worden hoor. :j

Zelf zou ik denk ik alleen met een 1 of 2-jarige naar de keuring gaan als ik een professionele fokker was.

QuirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 16:32

Ja, dat geloof ik inderdaad en klinkt ook wel logisch. Bij honden is dat ook zo...

Het doel van de pony is eerst de sport in, maar uiteindelijk hoop ik dat ze een aantal mooie veulens gaat geven! Zij zal, als alles goed gaat en haar veulens goed zijn/voldoende aanspreken, mijn begin worden van sport/dressuur pony's fokken.

Dus dat is nu nog niet zo, maar hopelijk wel ooit eens t doel. Nu is t overigens wel zo dat dat straks in Zweden verder moet gaan... Ik heb nu nog geen idee met welk stamboek ik dan verder wil, omdat nrps dan waarschijnlijk niet meer te doen is vanuit Zweden (tenminste, voor mij zijn predicaten een "must" om met de merrie te fokken en om even op en neer te gaan voor een keuring of ABOP of ...).

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:40

Voor de twee jarige en de ouders heeft een keuring geen meerwaarde.
Enige is dat je het zou kunnen gebruiken om wat ervaring op te doen.
Bij het NRPS is het zo dat ze alle jaren opnieuw naar het dier kijken.
En dus niet mee nemen wat het dier in de voorgaande jaren heeft gedaan.
Dat betekend dat als je 2 jarige bijvoorbeeld een 2de premie haalt je niet bang hoeft te zijn dat hij volgend jaar ook niet verder komt dan een 2de premie.

Voor de ABOP gelden geen regels wat betreft de amazone.
Dus een volwassenen mag een D-pony voorstellen op de ABOP.
Let daarbij wel op dat de combinatie wel oogt.
Een te grote amazone is een stoorzender.

QuirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 17:00

ponyparadijs schreef:
Voor de twee jarige en de ouders heeft een keuring geen meerwaarde.
Enige is dat je het zou kunnen gebruiken om wat ervaring op te doen.
Bij het NRPS is het zo dat ze alle jaren opnieuw naar het dier kijken.
En dus niet mee nemen wat het dier in de voorgaande jaren heeft gedaan.
Dat betekend dat als je 2 jarige bijvoorbeeld een 2de premie haalt je niet bang hoeft te zijn dat hij volgend jaar ook niet verder komt dan een 2de premie.

Voor de ABOP gelden geen regels wat betreft de amazone.
Dus een volwassenen mag een D-pony voorstellen op de ABOP.
Let daarbij wel op dat de combinatie wel oogt.
Een te grote amazone is een stoorzender.

Bedankt! Hier heb ik echt wat aan, super.

Wil haar graag zelf op de ABOP rijden, ben maar een kleintje en pas goed op een (grote) D-pony. Ik kon alleen nergens vinden of een volwassenen en pony mocht rijden.

Er zijn denk ik geen jonge pony competities waar je als volwassenen met een (D-)pony mee kunt doen, toch? Ik heb in ieder geval niets kunnen vinden, was leuk geweest als dat wel kon.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:16

Nee de jonge dressuur pony competities mogen alleen door kinderen gereden worden.
Dus tot en met je 18de volgens mij.
Maar dat zou je op de KNHS site moeten kunnen vinden.
Maar die beginnen ook pas op 4 jarige leeftijd.