Veulen registreren bij KWPN of NRPS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:21

janderegelaa schreef:
Nee hoor, dat klopt inderdaad. Maar ik vind de keuring bij het NRPS ook een wassen neus want er is niet eens vrij bewegen.

Daarnaast is wereldwijd het AES beter bekend dan het NRPS en staan ze flink hoger op de WBFSH ranking.

Ieder zijn mening natuurlijk.
Maar een stamboek waarbij je dus met je merrie niets aan predicaten kan verdienen vindt ik dan ook zoals jij zegt een wassen neus

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 05:52

_cheyenne_ schreef:
Knoop doorgehakt! Het wordt NRPS.

Bedankt voor jullie reacties!

Slimme meid !

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:44

ponyparadijs schreef:
janderegelaa schreef:
Nee hoor, dat klopt inderdaad. Maar ik vind de keuring bij het NRPS ook een wassen neus want er is niet eens vrij bewegen.

Daarnaast is wereldwijd het AES beter bekend dan het NRPS en staan ze flink hoger op de WBFSH ranking.

Ieder zijn mening natuurlijk.
Maar een stamboek waarbij je dus met je merrie niets aan predicaten kan verdienen vindt ik dan ook zoals jij zegt een wassen neus

Je paard moet het doen in de sport bij het AES. Een ander vooraanstaand stamboek die ook heel ver boven het NRPS staat op de WBFSH ranglijst en ook niet aan predicaten doet is Zangersheide. En er zijn er nog wel een paar. Zo raar is het dus niet.

ponyparadijs

Re: Veulen registreren bij KWPN of NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:55

Ik ben van mening dat je niet alleen op sport kan selecteren.
Ik denk dat het in de fokkerij van belang is dat je ook het exterieur beoordeelt
En dat is dus ook de reden dat ik niet voor de AES zou kiezen.
Maar mijn merrie zit goed op haar plaats en ik hoef geen ander stamboek.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:03

ponyparadijs schreef:
Ik ben van mening dat je niet alleen op sport kan selecteren.
Ik denk dat het in de fokkerij van belang is dat je ook het exterieur beoordeelt
En dat is dus ook de reden dat ik niet voor de AES zou kiezen.
Maar mijn merrie zit goed op haar plaats en ik hoef geen ander stamboek.

Zonder functioneel exterieur heb je geen prestaties in de sport. Daar hoef je niet voor te keuren. Terwijl keuringsuitslagen te vaak afwijken van sportprestaties. Helemaal bij het NRPS waar ze niet eens vrij bewegen of vrij springen. En het wordt ook bevestigd want het NRPS presteert sportief nauwelijks iets.

TS moet het gewoon zelf weten, ieder zijn voorkeur. En het is echt een schitterend veulen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:13

Bijna alle NRPS hengsten die daarna presteren worden vaak ineens ook KWPN :+

Hoe dan ook zijn alle stamboeken gewoon maar een registratie bureau. Het succes ligt bij de fokkers en eigenaren.
Ik hecht in iedergeval weinig waarde aan de naam van de club.

Omdat het kwpn zo moeilijk doet over buitenlandse leden (rete duur) en weigerd om een postadres te accepteren heb ik destijds ook geinformeerd om alles naar het NRPS over te schrijven. Maar je raad het ak, dat had het KWPN ook wat voor bedacht, zodat het me echt te duur was en uiteindelijk maar gewoon het lidmaatschap opgezegd.

Als je niet specifiek een passie hebt voor een van de clubjes en fokdoelen dan maakt het echt weinig uit waar je lid bent zolang het paard maar doet waar je hem voor hebt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:16

Zo is het.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:52

Sizzle schreef:

Precies! :D
NRPS is goede keuze TS zeker als je ook met je merrie naar de keuring wilt. En ze zijn daar in ieder geval ook nog eens vriendelijk. Ook fijn. :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:16

Coloured schreef:
Sizzle schreef:

Precies! :D
NRPS is goede keuze TS zeker als je ook met je merrie naar de keuring wilt. En ze zijn daar in ieder geval ook nog eens vriendelijk. Ook fijn. :)

Er worden KWPN hengsten bij het NRPS gekeurd die, als ze -exceptioneel- goed presteren, ook KWPN gekeurd worden. Zo werkt het vangnet. Het zijn zelden NRPS gefokte hengsten. Ik weet er geen in elk geval. En dat komt omdat ze geen visie en beleid hebben anders dan een bepaald percentage bloed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:20

Ach, zo is ook een deel van het Kwpn duits gefokt. Who cares.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:26

janderegelaa schreef:
Er worden KWPN hengsten bij het NRPS gekeurd die, als ze -exceptioneel- goed presteren, ook KWPN gekeurd worden. Zo werkt het vangnet. Het zijn zelden NRPS gefokte hengsten. Ik weet er geen in elk geval. En dat komt omdat ze geen visie en beleid hebben anders dan een bepaald percentage bloed.

Blijkbaar hebben ze wel oog voor een goed paard en dat is minstens zo belangrijk.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:48

Coloured schreef:
janderegelaa schreef:

Blijkbaar hebben ze wel oog voor een goed paard en dat is minstens zo belangrijk.

Hartstikke belangrijk maar wat komt er uit hun eigen fokkerij? Hoeveel rijpaardhengsten die ze keuren komt van een NRPS gekeurde hengst? Volgens mij dit jaar alleen Well Done. De meeste jaargangen zit er niet eens een echt NRPS gefokte hengst bij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:00

Voor het veulen van TS is dat toch niet zo relevant?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:05

Sizzle schreef:
Voor het veulen van TS is dat toch niet zo relevant?

Welnee maar het is wel een mooie discussie.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:08

Maar hier niet echt on-topic of wel?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:13

Dan kom ik weer even on topic: gezien de bovenstaande discussie zou ik dus niet bij het NRPS registreren voor de keuringen omdat ze geen prestatie fokkerij hebben. Zonde van het geld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:22

Als het puur gaat om de registratie zou ik gewoon niet de duurste nemen.
Omschrijven kan dan altijd nog.
Uitzondering is als je nu al weet dat je met het veulen in de toekomst KWPN gaat fokken, dan heeft regB nog nut ivm PROK en Sport predicaten.
nasr ik begrijp dat TS sowieso meer richting de arabieren kijkt (?) dus dan is het NRPS veel logischer.

Mocht je veulen ooit GP worden dan zal het KWPN in iedergeval trots vermelden dat het om een KWPNer gaat (ook al wilde ze hem eigenlijk eerst liever niet) :P
Maar goed, dat zal overal wel zo werken.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 20:24

Op dit moment kijk ik nog niet naar fok, eerst maar eens zien dat ik het gezond en wel thuis heb staan. Hengstenkeuze is over 4 jaar toch alweer anders dan nu. En dan ga ik kijken naar een hengst die de kwaliteit van mijn merrie kan verbeteren. Of dat er dan Kwpn of nrps als kaartje aanhangt zien we dan wel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:28

janderegelaa schreef:
Je kunt ook naar het AES gaan die hebben dit jaar een actie voor € 25,-.

Ja, voor 25 euro noteren ze de afstamming aldaar in hun computersysteem en krijg je een Brits paspoort.
Maar de kosten voor het chippen en schetsen zijn niet inbegrepen. Daarvoor moet je dan nog je eigen dierenarts laten komen.
Ga je dan rekenen, dan kon NRPS wel eens goedkoper zijn. En krijg je wel een keurig Nederlands paspoort bij een keurig Nederlands stamboek.

Het is trouwens gezien de inhoud van je reacties hier, evident Janderegelaa, dat jij niet vaak de hengstkeuring van NRPS bezoekt. Vrij bewegen en vrij springen is daar weldegelijk ieder jaar aan de orde en er lopen jaarlijks meerdere volledig NRPS gefokte dieren mee.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:27

Dees schreef:
janderegelaa schreef:
Je kunt ook naar het AES gaan die hebben dit jaar een actie voor € 25,-.

Ja, voor 25 euro noteren ze de afstamming aldaar in hun computersysteem en krijg je een Brits paspoort.
Maar de kosten voor het chippen en schetsen zijn niet inbegrepen. Daarvoor moet je dan nog je eigen dierenarts laten komen.
Ga je dan rekenen, dan kon NRPS wel eens goedkoper zijn. En krijg je wel een keurig Nederlands paspoort bij een keurig Nederlands stamboek.

Het is trouwens gezien de inhoud van je reacties hier, evident Janderegelaa, dat jij niet vaak de hengstkeuring van NRPS bezoekt. Vrij bewegen en vrij springen is daar weldegelijk ieder jaar aan de orde en er lopen jaarlijks meerdere volledig NRPS gefokte dieren mee.

Ik heb het niet over de hengstenkeuring Dees. Daar doen ze dat wel. En er lopen best wel NRPS gefokte rijpaardhengsten mee alleen worden ze zelden gekeurd.

Op merriekeuringen is geen vrij bewegen en geen vrij springen de laatste keer dat ik er was.

Mijn veulen laten chippen door de DA was nog steeds goedkoper dan registreren bij het NRPS. Waar je overigens moet wachten tot je een ons weegt voordat er eens een chipper komt.

Daarnaast moet je ook voor voor €99,75 en € 16,50 eenmalige inschrijfkosten lid worden van het NRPS. Uiteindelijk ben je ruim over €200,- kwijt. En bij het AES niet. €25,- + chipkosten. En de merrie kan als 3 jarige nog steeds deelnemen aan de NRPS keuring als je dat zou willen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:40

Je ben niet ruim 200 euro kwijt als ze nu haar veulen aanmeld bij het NRPS hoor.
Je betaald voor het aanmelden van het veulen, het chippen, het paspoort en je lidmaatschap voor de rest van 2015 maar 125 euro
Daar komt verder helemaal niets meer bij.
Dus niet iets roepen waar je niet het fijne van weet.

En ik denk overigens dat het verder hier in het topic wel duidelijk is dat jij niets met het NRPS hebt.
Jou goed recht maar maak ze niet zo zwart. Dat staat jou als persoon niet mooi.

En als jij van mening bent dat ze op de merrie keuringen de dieren ook vrij moeten laten bewegen en springen zou ik zeggen ga het eens aankaarten bij het NRPS.
Het is echt niet zo dat ze daar bij het NRPS niet dingen willen proberen of willen bekijken of dat mogelijk beter werkt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:11

ponyparadijs schreef:
Je ben niet ruim 200 euro kwijt als ze nu haar veulen aanmeld bij het NRPS hoor.
Je betaald voor het aanmelden van het veulen, het chippen, het paspoort en je lidmaatschap voor de rest van 2015 maar 125 euro
Daar komt verder helemaal niets meer bij.
Dus niet iets roepen waar je niet het fijne van weet.

En ik denk overigens dat het verder hier in het topic wel duidelijk is dat jij niets met het NRPS hebt.
Jou goed recht maar maak ze niet zo zwart. Dat staat jou als persoon niet mooi.

En als jij van mening bent dat ze op de merrie keuringen de dieren ook vrij moeten laten bewegen en springen zou ik zeggen ga het eens aankaarten bij het NRPS.
Het is echt niet zo dat ze daar bij het NRPS niet dingen willen proberen of willen bekijken of dat mogelijk beter werkt.

Dat heb ik allang aangekaart en mede daardoor ook mijn lidmaatschap opgezegd. Ze staan er namelijk helemaal niet voor open. De recente bestuursperikelen geven dat ook wel aan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:02

Misschien is het de manier waarop?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:31

ponyparadijs schreef:
Misschien is het de manier waarop?

Dat is een aanname. En de bestuursperikelen heb ik niets mee te maken ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:44

Nu zit er een heel fijn bestuur.
En ik elk bestuur zijn wel eens perikelen.
En inderdaad de manier waarop is een aanname maar daarom staat er dan ook MISSCHIEN en een vraagteken!