Het verzorgen van een shetlander. Bijdrage of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:34

RaafSmits schreef:
Ik vind het raar dat iemand "rechten "zou hebben door het betalen van 20/25 euro p/m aan iemand die zijn pony aanbied als "verzorgpony "

Wettelijk geen rechten idd, maar emotioneel is het wat anders. Ik heb ook wel verzorgers gehad, en daarmee sprak ik dagen af. Als ik op zondag wilde rijden, dan deed ik dat. Als zij op zondag ook wilden, dan hadden ze soms dus pech (maar vaak liet ik ze ook wel gaan, ik was immers dankbaar dat ze mijn paard aandacht gaven als ik zelf niet kon).
Maar als ik ze laat betalen, vind ik, dat ze recht hebben op een x aantal dagen per week. Als ik dan zelf een week vrij ben, vis ik dus zelf naast het net.

Wat ik altijd afsprak was: je mag mijn paard en mijn spullen gebruiken, op voorwaarde dat je je aan mijn regels (met betrekking tot omgang en training) houdt. Spullen die je stuk maakt moet je vergoeden. Je mag altijd komen, alleen niet rijden als ik zelf al gereden heb. Alle (medische) kosten voor het paard zijn voor mjj, als je zelf spullen wil aanschaffen blijven die van jou ( en als ik die stuk maak vergoed ik ze).

Verzekering technisch was dit ook makkelijker, omdat ik oa een minderjarige bijrijder heb gehad. Ik heb me laten vertellen dat wanneer zij mij zou betalen ik een dienst zou leveren en ik aansprakelijk zou kunnen worden gesteld voor letsel wat mijn paard haar zou toebrengen.

Maar goed, ik hou zelf graag een flinke vinger in de pap, dus ik heb mensen nooit laten betalen. Dan ben ik ze ook niets verschuldigd als ik om bepaalde redenen niet meer wil dat ze komen.
Bovendien zijn de onderhoudskosten van mijn paard zo laag, dat ze al bij een laag bedrag voor meer dan 50% voorzien in de kosten van het onderhoud van mijn paard, waardoor ze voor de wet de eigenaar zouden zijn? Nah;)

Eigenlijk had ik die mensen moeten betalen, zij hielpen mij (soms) meer dan ik hen. Alleen jammer dat ze geen van allen te vertrouwen waren en daarom heb ik geen bijrijders meer voor mijn paard. Ze werkt graag, maar werd alleen maar ongelukkig van de bijrijders die ik had. Ze leken zo aardig en leuk, maar achter mijn rug om mepten ze mijn paard in elkaar.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:35

betalen geeft mensen het gevoel rechten te kopen..... :o

Lianne86

Re: Het verzorgen van een shetlander. Bijdrage of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:37

En daarom doe ik het gratis :')

Ik ben persoonlijk tegen bijdrages... MIJN pony, dus mijn kosten... Op de wei kost ie me evenveel :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:49

Wel een bijdrage vragen.
Anders heb je eerder kans op van die meiden die even leuk voor de zomer komen en je vervolgens van de winter t kan bekijken.
En je hebt meer kans op net iets meer verandwoordelijkheids gevoel al zegt het niet altijd wat.
Ik vind een shet niet anders als een groot paard,ook zij hebben gevoel.
Had voor mij fjord 2x verzorgsters die in het begin betaalde en later toen ik merkte dat ik echt wat aan die meiden had zijn we met de bijdrage gestopt.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:51

Bijdrage zegt juist niet dat ze doorgaan.... :S Heel bot gezegd, ik betaalde zelfs iemand om mijn pony te rijden, zou je toch denken die blijft wel :) Stopte er ook mee...(had alle vrijheid, paard stond op dezelfde stal als haar pony etc.) Als ze moeten betalen... Waarom zou je dat doen als er hier in de buurt 10 paarden worden aangeboden zonder bijdrage? Dus hou ook de omgeving in de gaten...

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 18:15

Ik ben er nog steeds niet uit, haha :')
Qua regio hier, ik woon eigenlijk midden in de stad, dus er is niet veel keuze qua paarden en er zijn veel mensen die wat zoeken.
Toch nog maar even verder nadenken, hulp bij het bedenken is natuurlijk altijd welkom! :D

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:30

Ik heb 2 Shetlanders en een veulentje, Ik heb nu anderhalf jaar een verzorgster en soms komt ze wat meer en soms wat minder.
Kind heeft ook school en gaat straks over naar de brugklas.
Ben juist blij dat ik iemand kan toevertrouwen bij mijn pony's zonder nadenken
Geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt om haar te laten betalen.
Zijn mijn pony's en ik heb gekozen ze te houden en dat ik dan te weinig tijd heb ... Tsja.
Met goede afspraken kom je al een heel eind.
Als er iemand met de pony's zou rijden oid zou ik een hoefsmid bijdrage reëel vinden.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:38

Ik vraag voor mijn shet niks, het zijn voornamelijk best jonge kinderen die er wat mee doen en ik vind het gewoon niet nodig om er wat voor te vragen. Ben allang blij dat de shet regelmatig aandacht krijgt, maar spreek wel met ze af dat ze helpen met klusjes etc. Dat vind ik meer dan genoeg, ze doen in principe een dienst voor mij, niet echt andersom.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:47

Het zijn vooral jonge kinderen, die gewoon super blij worden van een shetje.
daarnaast heb jij gelijk wat aanspraak voor je shetje..

persoonlijk zou ik een symbolisch bedrag vragen en een deel van dit bedrag bijvoorbeeld besteden aan je verzorgstertje..

bijvoorbeeld 25 euro per maand of max 50 euro per maand.

En dan regel je de ene keer een instructrice voor haar, voor het rijden, of om te leren longeren (is toch 'specialer' als de eigenaar zelf en geeft een mooie herinnering)..

of koop wat spulletjes zoals een zeil om 'schriktraining' te doen (of die pony het nu wel of niet nodig heeft, zo'n kleintje vind dat weer hartstikke spannend en stoer).

of een eigen koffertje met poetsspulletjes.. een kinder kruiwagentje met mestvorkje of kleine bezem.

In tegenstelling tot 'betalen' zorgt ervoor dat je verzorgster blijft komen (wat niet werkt, want het zullen de ouders zijn die betalen en die gaan een echt jong verzorgstertje niet dwingen.. als ze niet gaat, mag ze gewoon niet meer).. maar juist de dingen die jij regelt of geeft zijn dan het middel dat het voor haar extra leuk maakt waardoor ze blijft komen (ook al betalen de ouders het dan dus zelf).

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:54

Wel jammer dat jullie allemaal zo ver weg wonen :o
Ben ook een beetje zoekende naar een shet om te verzorgen, puur voor mijn dochter om haar om te laten gaan met een pony.....dus niet meer dan een beetje tutten en een wandelingetje.
(ze vind pony's momenteel echt helemaal geweldig....wat ik natuurlijk niet erg vind O:
Vind het alleen zo jammer dat er altijd een bijdrage word gevraagd.
Vroeger...in mijn tijd....had je dat nog niet.

Als mensen echt fanatiek gaan rijden/lessen of wedstrijden ermee gaan rijden, vind ik dat je er best een bijdrage voor kan vragen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:56

Ik zou enkel betalen voor het rijden van een paard of pony. Ik ga niet betalen om de lasten en de gehele verzorging op me te nemen dat is onzin.

Mijn bijrijdster betaalde 100 euro per maand, om twee keer per week en vaak drie keer te komen rijden. Pony staat in volpension dus ze moest verder niets doen. Dan is het terecht om een bijdrage te vragen, ze heeft immers alleen de lusten maar niet de lasten. Qua verzorging en beweging heb ik tevens niemand nodig, het was dus niet op mijn aanvraag maar van haarzelf en haar moeder.

Bijvoorbeeld; Als er een meisje zou komen die vanwege mijn tijds-/interessegebrek zich met mijn pony bezig zou houden, dwz grondwerk, verzorgen maar niet rijden vanwege leeftijd/gezondheid/lengte noem maar op, dan zou ik daar geen bijdrage voor vragen. De ene hand wast de ander in zo'n geval, ik blij, pony blij, meisje blij.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:01

Ik vind het een beetje belachelijk om een bijdrage te vragen.

- het gaat waarschijnlijk om (jonge) kinderen, die hebben helemaal geen inkomsten dus eigenlijk betalen papa en mama. Ik vind het een beetje flauw om aan een 10-jarige geld te vragen. Ik zie de vertwijfelde blik al voor me van zo'n kind. Die kan daar toch niks mee.

- de kinderen zullen een beetje poetsen en spelen maar van serieus rijden of echt meerwaarde halen uit de pony doen ze niet. Het is niet alsof je ze een wedstrijdpaard ter beschikking stelt. Jij bent degene die er het meest uithaalt.

- jonge ruitertjes zullen toch moeten blijven lessen op de manege ernaast dus ze hebben al kosten aan hun hobby. Ik zou zelf niet trots zijn op mezelf als een kind haar waardevolle lessen op moet geven om zelf wat aan te kunnen rommelen met mijn pony .

- je argument dat betalen leidt tot 'langer volhouden' vind ik zelf onzin. Ik heb ook bijgereden en moest daarvoor betalen, prima hoor maar zodra ik een gratis aanbod kreeg was ik wel weg. Niet omdat ik niet gek was op het paardje maar omdat ik mijn geld ook maar 1 x uit kan geven en als dat niet hoeft, dan liever niet natuurlijk. Zo zullen (de ouders) van jouw verzorgertjes ook wel denken hoor als ze elke maand 25,- moeten betalen. Ik denk dus juist dat betalen ervoor zorgt dat ze eerder weg gaan.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:06

Ik zou zeggen nee. Geen vergoeding.
Je vraagt iemand voor jouw dier te zorgen omdat jij er zelf geen tijd voor hebt.

Natuurlijk zal diegene het zelf wel graag doen. Maar ik vind dat je daar geen geld voor kan vragen..

als er iets gebeurd waardoor de pony dierenarts kosten maakt.. dat is heel vervelend, maar jouw verantwoordelijk als eigenaar.

En daarnaast watvoor iemand zoek je.. een jong meisje/jongetje kan zelf waarschijnlijk geen vergoeding betalen en daarmee wijs je denk ik een grote , niet minder betrouwbare, groep kinderen af...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:11

Ik zou sowieso niet verwachten dat een kind van 8-12 jaar meerdere maanden of zelfs jaren enthousiast elke week naar een verzorgpony blijft gaan. Dat is gewoon niet realistisch.
Ze moeten op zondag mee naar opa en oma, ze moeten vaak ook naar zwemles, muziekles en de BSO en gaan op gegeven moment naar de middelbare school.

Kinderen van die leeftijd kunnen zich helemaal niet zo vastleggen op 1 ding. Die zijn nog aan het ontdekken, dan vinden ze dit leuk, dan dat. Ik zou er dus niet teveel van verwachten maar gewoon accepteren dat je af en toe een paar maanden een leuk verzorgertje hebt en dat je pony dan lekker aandacht en beweging krijgt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:16

Persoonlijk zou ik zeggen óf verplicht lessen 1x per week óf een kleine bijdrage van maximaal 25 euro (en dan bij voorkeur het eerste). Dan is het aan hun zelf of ze wel of geen handige investering doen in hun toekomst. Ik denk dat dat wel fair is. Maar dan vind ik wel dat het kind meerdere keren per week moet kunnen komen, maar zoals je zelf al aan geeft zal dat geen probleem zijn.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:09

Als ze er niet op rijden, dan vraag ik geen bijdrage, als ze er wel op rijden, dan gaat het vaak om een paar dagen per week, vraag ik wel een bijdrage, niet veel, maar wel iets, ook afhankelijk van het aantal dagen per week dat ze komen.

Waarom? Verzorgen helpen ze mij mee uit de brand dus daar vraag ik uiteraard niets voor, en vrij rijden op een manege kost ook geld, bij mij kan het dan ook alleen dan voordeliger.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:04

Voor een shetlander zou ik geen bijdrage vragen.
Het zijn waarschijnlijk kinderen die komen poetsen, wandelen en af en toe een ritje maken.
En als ze les willen, is dat voor hun eigen kosten.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:20

Ik vond het als verzorger zijnde altijd fijn dat ik geen bijdrage hoefde te leveren, toen reed ik ook nog op de manege, dus dan zou ik nooit een verzorgpaard gehad kunnen hebben. We hadden wel een aantal afspraken, zo reed ik alleen als er iemand bij was, vaak was de eigenaar gewoon thuis dus die keek zo nu en dan uit het raam. Ook mestte ik de stallen uit en op de dagen dat ik reed legde ik het hooi ook alvast klaar.

De spullen waren van hun en ik heb eigenlijk nooit gehad dat ik iets moest vergoeden. Terwijl ze erbij stonden heeft de pony me er een keer afgebokt wat resulteerde in een gebroken riempje van het hoofdstel. De volgende keer dat ik kwam was heel het hoofdstel alweer in orde.
Ook hing er in december opeens een tas aan de staldeur met als opschrift "Van Sint en zijn pieten" met daarin een chocolade paard als cadeau.

Ik heb enorm veel geleerd en als ik over een paar jaar een paard heb en ik heb een verzorger nodig. Dan zou ik deze gratis aanbieden. Met een aantal voorwaarden waaronder lessen nemen. Ik heb nou eenmaal zoveel geleerd van de paarden, ik zou dat een ander niet willen ontnemen.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:26

Ik verzorg zelf 3 Shetlanders. Ben er ook fanatiek mee bezig.
Maar als ze een bijdrage zouden vragen dan zou ik meteen stoppen.

Want moet ook alles uitmesten voeren in de namiddag. Spullen zelf kopen.

Annemarleens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:39

Ik zou bijv. 20/25 euro per maand vragen, die je dan kan opsparen voor bijv. tuig dat kapot gaat door de berijdster... succes!

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:44

Omdat ik zelf (voor de meesten dan) te groot ben voor shetlanders zou ik er niks voor geven. Maar mag ik er elke week minstens 1x mee rijden dan wil ik 20 euro per maand geven, dan neem ik zelf ook (sowieso elke 2 weken) les op eigen kosten.

Delfgauw.. 40 minuutjes fietsen..

isabel23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:01

ikzelf verzorg nu een jaar een shetlander. Ik mag er alles mee doen; longeren, wandelen, eerst ook rijden, nu zijn we voor de kar aan het oefenen, los springen, vrijheidsdressuur etc.
De eigenaresse heeft alle spulletjes en ik hoef zelf niks te betalen/aanschaffen. Ik hoef hiervoor geen bijdrage te betalen. Ik ga 3x in de week en doe het nog steeds met veel plezier!
Wel moet ik uitmesten, voer klaarzetten etc. maar dat vind ik geen probleem.
Ik ben nu 14 en begon dus toen ik 13 was (toen ik begon was ik maar 1,45 en shet 1,10 dus mocht ik nog rijden). Als ik jou was zou ik geen bijdrage betalen.
Als ik een bijdrage zou moeten betalen, zou ik het van mijn eigen geld moeten doen. En dat willen de meeste kinderen liever niet ;)

silke5555

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:31

Ik vind ook dat je er best iets voor mag vragen. Ga bv eens op een manege rijden een uurtje op een paard zitten kost vind ik schandalig veel laat staan 1tje huren. Jou pony hebben ze bijna voor zichzelf.
Dus daar mag je gerust iets voor vragen. Moesten mijn kinderen geen pony hebben en mochten er ergens verzorgen en rijden. Dan zou ik uit mezelf al wat toe stoppen moesten ze er niks voor vragen. Zou me een klein beetje schamen moest ik dit als ouder niet doen. De eigenaar heeft ook kosten voor een paardje waar een vreemde alle plezier aan heeft. Hoeft niet veel te zijn maar een kleine bijdrage vindt ik normaal.

Marjolijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:02

Misschien is er alles al over gezegd; ik heb niet alle reacties gelezen.

Ik zou geen bijdrage vragen, maar wel afspreken dat als (hoge) dierenartskosten gemaakt moeten worden door toedoen van de verzorger/ster, dat daar een bijdrage aan geleverd moet worden. Denk ook niet dat je van een jong kind geld kunt verlangen. Ze (of hij) betaalt in natura door je pony te verzorgen en aandacht te geven omdat je er zelf geen tijd voor hebt. En anders zie je toch die zak paardensnoepjes die hij of zij van zijn zakgeld koopt voor de pony, als betaling? :)

Ik was zelf ook ooit een meisje met een (gratis) verzorgshet, die later van mij werd en waar ik 20 jaar veel plezier van heb gehad, tot hij vorig jaar doodging

succes! :)