Jarling hengst "opstandig"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:19

Lastige situatie.
Ik zou inderdaad niet té lang wachten met voer geven, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij jou omver loopt voor dat voedsel.
Ik heb zelf ook mijn hengst niet in de opfok gehad.
En vanaf jongs af aan lekker kroelen, beetje poetsen e.d.
Ik heb mijn hengst gecastreerd toen hij 2 was. (hij kwam bij merrie's te staan, ik vind dat zijn karakter er na de castratie niet op vooruit is gegaan)
Ik vind het zeker een voordeel dat mijne al veel eerder verkeersmak ed was.
Probeer zelf rustig te blijven en ook kijken of je paardje jou wel snapt en dan nog een keer vragen.
Kijk ook waarom hij dingen doet; loopt hij je omver uit angst? of dominantie?
Dat maakt namelijk ook verschil in je vervolgbeslissingen.
Ik denk dat een paard van 15 nog prima een jonger paard kan opvoeden.
2x daags musli vind ik zelf wat ruim voor een jaarling hengst. '
Mijn laatste tip: houd de training simpel: rondje lopen, kort een borsteltje ervoor heen. Geen hoge eisen stellen maar kijken wat je paardje aankan.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:24

Afbeelding
Dit zijn mijn jaarlingen hengsten, zelfs bij 30+ graden spelen ze nog dolgraag. Dat gaan 99% van de bejaarde paarden echt niet met ze doen.

Gun je jonkie nog zijn babytijd door lekker met soortgenootjes te kunnen spelen.

Een ouder paard kan opvoeden maar zal niet zo met een jonkie spelen zoals ze onderling kunnen doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:25

MaricoGraphy schreef:
wat betreft het zo lang mogelijk hengst laten begrijp ik TS ergens wel.
Harley is gecastreerd nog voor hij 2 jaar werd. Maar nu mist hij eigenlijk bespiering in de borst waardoor hij er erg smal uitziet en waardoor mij vriendin twijfelt of harley over een jaar of 2 wel breed genoeg zal zijn voor mij als ruiter.

Geduld. Paard gaat tot 6 jaar de hoogte in en zwaart dan tot 8 uit.

Lang genoeg uit de buurt blijven tot je veilig voer in bak kunt doen/bak neer kunt zetten heeft alles met je eigen veiligheid te maken en niks met het is geen hondje dat hoeft niet. Paard van 400+ kg wil je niet in je nek hebben hangen omdat die geen 3 sec kan wachten totdat jij uit de buurt van de voerbak bent. Netjes meelopen van en naar de wei is net zo goed een veiligheidskwestie. Opfok heeft voor en nadelen, maar met een merrie op het terrein is lang hengst laten een slechte keuze. Rap castreren of zsm de opfok in zonder merries in de buurt om de testosteron omhoog te jagen met alle gevolgen van dien. Gevecht aangaan met een paar honderd kg baby met het concentratie vermogen van een stuiterbal geeft frustratie, blessures en ongewenste gewoontes die je erg lastig weer uit krijgt. Bespiering moet je er later toch weer op trainen, want die hormoonbespiering verdwijnt na de castratie. Hij zit nu al (o.a. door aanwezigheid merrie) al aardig met zichzelf in de knoop. Ik zou met de DA overleggen wanneer die ballen er af kunnen, gezien het gedrag vermoed ik dat beide al ingedaald zijn en dan kunnen ze er ook af.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:29

Sowieso hoef je een jaarling niet te 'trainen', dingen zoals borstelen, volgen, je persoonlijke ruimte respecteren, wachten, voetjes geven en vast staan zijn dingen die niet traint. Dat moeten ze gewoon gaan snappen, ik leer alles los aan, staan zelden vast, ze kunnen het wel, uren als het moet, maar prettig vind ik het niet.

Op de leeftijd van twee jaar heb ik ze dus pas 'in training' gedaan, dingen gaan doen wat concentratie vereist. Losstaan zonder te stappen, halthouden, het commando stap & draf, zo'n dingen.

Nu zijn ze vier jaar oud en heb ik voor mij persoonlijk, tophengsten. Kan ze met een gerust hart overal mee naartoe nemen en ook met zijn drieën tegelijk. Als ik met de alledrie tegelijk wandel heb ik sowieso steun aan de oudste, de leider, zij moeten achter hem lopen en hij loopt naast mij. Ik laat de oudste halthouden en dan verwacht ik van de twee jongste dat ze ook halthouden, zo niet, volgt er een 'uh uh' en dat is voldoende voor hun.

Het is een kwestie van opvoeden imo, niet van trainen, en de beste opvoeding krijgen ze van een soortgenoot die vitaal genoeg is om te corrigeren en te 'trainen'.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 18:30

Ok... heb ff niet alles gelezen (heb bezoek) en zal straks uitgebreid reageren;
maaar : opfok is on een aantal redenen niet mogelijk. Hij was dus tot afgelopen weekend in kudde van mijn oude, mijn jonge en de merrie.
musli krijgt hij omdat er "iets extra's" inmoest van de DA . Dit omdat hij kennelijk al met 3 maanden was weggehaald van zijn moeder ( kan dit jammer genoeg niet bewijzen zoal oob zijn afstamming dus niet zeker is) en behoorlijk te korten had.
Verder is het niet leuk als zo een ( toen nog ukkie) op het moment dat jij voer geeft jou letterlijk en figuurlijk in je nek springt. Dus dat heb ik op mijn manier (ranghoger/ranglager )opgelost, alleen heb ik inmiddels een Kommando en beloning eraan gekoppeld en dit gaat supergoed zo.
en nog eens : ik heb WEL genoeg ervaring met hengsten... alleen wil ik dus juist NIET zo hard van stapel lopen en wil graag tips over welk gedrag ik gerust kan negeren en welk ik moet corrigeren.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:31

Ik denk dat wat je probeerd te doen opzich een goede manier is. Ik zal alleen nog even 1 jaar wachten en hem lekker op de wei laten staan.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:32

Zekerheid over hoogte of breedte krijg je nooit wanneer je een veulen koopt, zeker bij een papierloos dier.

Ik heb uit mijn merrielijn sommige hengsten op 2 jarige leeftijd en andere op 4 jarige leeftijd laten ruinen. Nooit een probleem ondervonden dat de jong geruinden "ieler" bleven dan de later geruinden. Als een merrielijn ze massa meegeeft dan krijgen ze dat hoe dan ook echt wel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:37

cobiie schreef:
Zekerheid over hoogte of breedte krijg je nooit wanneer je een veulen koopt, zeker bij een papierloos dier.

Ik heb uit mijn merrielijn sommige hengsten op 2 jarige leeftijd en andere op 4 jarige leeftijd laten ruinen. Nooit een probleem ondervonden dat de jong geruinden "ieler" bleven dan de later geruinden. Als een merrielijn ze massa meegeeft dan krijgen ze dat hoe dan ook echt wel.

Dat is inderdaad een fabel, soms hoor je mensen zeggen "Oh die is vast laat gecastreerd", blijkt hij gelijk gecastreerd toen het mogelijk was. :Y)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:38

Oei, met 3 maanden al weg bij de moeder?? dat beloofd ook niet veel goeds.
Triest voor dat dier!!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 18:38

Ok... nog ff... zo dingen als poetsen/stilstaan enz... moet hij echt nog niet (of te wel ik vanmiddag met de waterslang bezig was en hij het reuze interessant vond... dus even spelen :-) )
Mee lopen als nodig, moet hij wel.
En : mijn oude speelt meer met hem als mijn ruin van 15... in tegendeel : mijn oude is opgebloeid (was 20 jaar klophengst ) en speelt en stijgerd als een jonkie... en wordt weer soepel.
Gelukkig heb ik genoeg ruimte voor allemaal. ...

sasja0705

Re: Jarling hengst "opstandig"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 18:39

Yep... 3 maanden. .. dat vermoed ik tenminste aan zijn gedrag toen ze zien... is zielig, juist daarom wil ik aöles juist doen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:42

Maar dat extra's los je niet op met muesli, dan kun je beter bloed laten trekken en kijken waar hij tekort komt en gericht supplementen voeren.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:43

KimD schreef:
Maar dat extra's los je niet op met muesli, dan kun je beter bloed laten trekken en kijken waar hij tekort komt en gericht supplementen voeren.

Mee eens.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:47

WillBokkers schreef:
KimD schreef:

Mee eens.

Is echt tegen beter weten in overigens, zo'n jonge dieren moet je eigenlijk niet teveel bijvoeren en mee rommelen. Die van mij krijgen alleen 's winters een handje muesli bij, voor de rest zijn de groot geworden op gras. :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:47

ja maar dat het zielig is dat bedoel ik niet, dat is zielig inderdaad maar het dier heeft een deel van zijn opvoeding gemist en dat ga jij als mens niet op lossen! Daar gaat een professional zich al niet graag aan wagen.
Zo een paard heeft vaak al moeite met zich sociaal te gedragen tussen soort genoten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:52

rapido schreef:
ja maar dat het zielig is dat bedoel ik niet, dat is zielig inderdaad maar het dier heeft een deel van zijn opvoeding gemist en dat ga jij als mens niet op lossen! Daar gaat een professional zich al niet graag aan wagen.
Zo een paard heeft vaak al moeite met zich sociaal te gedragen tussen soort genoten.

Mijn jongste is ook met drie maanden bij de moeder weggehaald wegens omstandigheden, ik kreeg hem toen was hij zes maanden. Hij had inderdaad sociaal wat problemen, want in de tussentijd stond hij op een pensionstalling. Maar die 'problemen' heeft mijn oudste binnen no-time opgelost, daar heb ik me niet mee bemoeit, pas toen hij stabiel was heb ik hem weer in handen genomen.

Hetgeen wat ze leren van soortgenoten is echt niet te vergelijken met wat wij denken ze te kunnen leren.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:56

Dus hij is te vroeg bij zijn moeder weggehaald waardoor hij geen paardentaal leert, en nu mag hij niet met zijn leeftijdsgenootjes spelen om paardentaal te leren?

Sommige mensen zijn echt onbegrijpelijk.....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:58

Te meer het beste het dier voorlopig nog in een kudde te laten staan waar hij niet de dominantste kan zijn.
Daarom is een goede opfok waar men al jaren ervaring heeft echt geen verkeerd idee. En ook dat kost de hele wereld niet

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:34

Ik lees tussen de regels door dat je 'medelijden' met dit paard hebt door zijn verleden. Een paard heeft geen zicht op zijn verleden, die is zoals hij is. Je kunt hem dus wel anders behandelen omdat jij hem 'sneu' vind maar daar heeft hij niks aan.

Bekijk je paard gewoon eens blanco, wat voor gedrag vertoond hij NU en wat kun je NU doen om dat op te lossen?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 20:40

Dus weer niet alles gelezen maar holy oliebol, waar ben ik aan begonnen om even advies te vragen... bokt weet het allemaal weer.... om even puur op de laatste posts te antwoorden: mijn DA is een goede,dus huj heeft onderzocht en toen advies gegeven. Wij hebben het hengstje gekocht ZONDER te weten, wat er eventueel "mis" was. Ik heb ook al veulens gefokt ( weliswaar dan wel op GOEDE leeftijd verkocht) maar zijn er dus achter dat er iets niet helemaal klopte.
dus graag aub ontopic en geen verwijten of veroordelingen als jullie zelf de ervaring niet hebbwn. Ronduit iets roepen ,brengt dus niets!
En mijn excuses dat ik nu fel ben en vooral tegenover die die wel goede tips gegeven hebben... de rest:be mij guest en kom hier een paar dagen die jonge man beleven.... en dan kunnen jullie laten zien wat jullie kunnen.
met veulentjes in de opvok is het dus niet omdat hem kennelijk de basis ontbreekt.
In de kudde nu gaat het goed... ik vroeg om tips en niet om onzin

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:45

Ik zou dit paard zo spoedig als mogelijk op een goed opfokadres plaatsen.
Hij kan nu makkelijk mee in een zomeropfok omdat ze daar veel ruimte hebben en het makkelijker is om hem in te scharen dan in de winter.

Denk dat hij als hij inderdaad te jong weggehaald is bij de moeder ook geen fatsoenlijke opvoeding heeft gehad toen hij bij de moeder stond.
Alleen nu is het mijn inziens niet de tijd om dat te herstellen. Erg vervelend maar wel waar.

Als een veulen bij de moeder staat neem je het mee lopen meteen effe mee. Naast de moeder aan het halster staan, meelopen, voetjes tillen etc.

Nu is hij daar veel te speels voor, te weinig concentratie en te baldadig.

Nu is het beter om te wachten tot hij gecastreerd is en wat ouder (en dus meer concentratie kan opbrengen)

Makkelijk is anders maar helaas.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:08

Mijn ervaring is dat je een jong paard gewoon in een groep moet zetten, gemengde kudde. 24/7! Maximaal eens per week er uit halen om te kijken of alles goed gaat.. Keertje borstel d'r over.. Maar that's it! De paarden die ik ken die dagelijks in handen komen, mensen due ze al vanalles willen leren worden daar alleen maar stront vervelend van. Pak ze als ze 3 zijn en ga dan lekker aan de slag. Heeft het paard een goede opvoeding gehad en niet kunnen leren dominant tegenover de mens te zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:20

Gewoon opladen en snel naar een opfok brengen. Hier kan hij samen met andere hengsten leren wat rangorde is en onderling voeden ze elkaar op.
En ik vind het echt onzin als je zegt dat als ze uit de opfok komt niet netjes voetje kunnen geven of mee kunnen lopen. Onze jaarling kon vanaf veulen af aan meelopen en voetjes geven. Staat nu 24/7 buiten en als ik kom geeft ze ook netjes voetjes. Het opfok adres kijkt meerdaags bij de dieren. Gewoon een goede opfok uitzoeken en laten staan. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:25

sasja0705 schreef:
ik vroeg om tips en niet om onzin

Die tips krijg je. Dat jij ze niet op waarde weet te schatten is een ander verhaal.

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:32

Nee dankje voor mij ook geen opfok hoor. Heb mijn beesje ook als hengst veulen gekocht, op een pension stal gezet met gemengde kudde. Af en toe gepakt om lekker te tutten en knuffelen soms een stukje te wandelen. Is tot zijn 4 hengst gebleven. En durf er een klein kind mee te laten wandelen of rijden, zet geen stap verkeerd. Nu heb we weer een hengst jaarling inmiddels opstal en doe Het weer het zelfde.

Ts gewoon consequent blijven en streng als het nodig is maar vooral veel belonen als ze het goed doen.