Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cayenne schreef:janderegelaa schreef:Wél 3e bezichtiging maar om onbegrijplijke (of eigenlijk begrijpelijke want bont) niet aangewezen. Wel alle veterinaire onderzoeken gehad anders kom je niet in de 3e bezichtiging. Hij is ook geveild op de select sale. En dat kan alleen als hij helemaal goed is.
Er was hier op Bokt anders een paar jaar geleden een topic over iemand die een hengst op de KWPN Select Sale aankocht en die niet goed bleek te zijn. Dus dat zegt ook geen fluit.
. Xyris schreef:Nee, ik bedoel een hengst met papieren maar niet gekeurd voor dekking. Dus wel vol papier maar niet gekeurd.
En je verhaal is erg verhelderend en ook een andere reden waarom ik er niet voor zou kiezen grootschalig te gaan fokken, wil het echt hobbymatig en indien mogelijk ook de buurvrouw gelukkig maken met een eigen veulen.
.
kleinvosje schreef:Als je dekt met een ongeregistreerde hengst, ben je in mij ogen niet aan het fokken maar aan het vermeerderen. De veulens kunnen niet ingeschreven worden in een stamboek, en er zijn al zoveel papierloze veulens en paarden. Kans op afwijkingen is in mijn ogen ook groter. Dat alles is voor mij reden genoeg om nooit met een niet goedgekeurde hengst te dekken.
Neonlight schreef:kleinvosje schreef:Als je dekt met een ongeregistreerde hengst, ben je in mij ogen niet aan het fokken maar aan het vermeerderen. De veulens kunnen niet ingeschreven worden in een stamboek, en er zijn al zoveel papierloze veulens en paarden. Kans op afwijkingen is in mijn ogen ook groter. Dat alles is voor mij reden genoeg om nooit met een niet goedgekeurde hengst te dekken.
Dit is niet waar, en strookt met de europese wetgeving. Als je fokt met een eigen hengst moet de nakomeling ingeschreven kunnen worden, ongeacht of de hengst goedgekeurd is of niet!
Veel stamboeken zijn nu ook overgegaan op een scheiding van goedgekeurde en niet goedgekeurde hengsten, die ze een andere naam geven (andere register bijvoorbeeld, of "permithengst").
janderegelaa schreef:NatasjavE schreef:Als je van plan bent om een hengst aan te bieden, waarom dan niet gaan voor een goedgekeurde hengst?
Het verhaal van Janderegelaa is echt een uitzondering. Datgene wat goed is wordt doorgaans echt wel goedgekeurd.
Zit nog Recruut achter Natasja. Krack x Samber x Recruut.
Suzanne F. schreef:Wat een leuk bont dier! Hoeveel nakomelingen heeft hij nu en welk percentage is bont?
Verder ben ik geen voorstander van fokken met een ongekeurde hengst. Maar bont is er zo weinig. Ik vind het echt een gemiste kans van het KWPN om niet eens een goede bonte te keuren.
janderegelaa schreef:Suzanne F. schreef:Wat een leuk bont dier! Hoeveel nakomelingen heeft hij nu en welk percentage is bont?
Verder ben ik geen voorstander van fokken met een ongekeurde hengst. Maar bont is er zo weinig. Ik vind het echt een gemiste kans van het KWPN om niet eens een goede bonte te keuren.
Nog geen nakomelingen, dit is het eerste seizoen dat het sperma gebruikt wordt. Ik hoop op veel bont natuurlijk.
Myca schreef:Als je hobbymatig wilt fokken, waarom houd je dan zelf niet gewoon je merries en zoek je elk jaar een geschikte hengst uit?
Om in deze tijden van met een overschot aan paarden te gaan fokken met een niet goedgekeurd paard zou ik niet aanraden. Ook voor de merrie zou ik niet voor minder gaan dan het ster-predikaat.
Een hengst op stal valt niet mee, een paar rietjes met interessante vulling kan snel uit als je de kosten van het houden van een hengst door rekent.