Ongekeurde papierhengst hobbymatig laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:43

Je noemt een RMH en Fr.b. en dan papierloze, ik denk dat er maar weinig eigenaren van een bijzonder en zeldzaam ras papierloos fokken, de meesten hebben iets met dat ras en willen daar dan ook bewust iets mee doen en met papieren.

Contructie zoals fjordnina bedoeld is.
Stamboek heeft hengsten.
Deze staan her en der in NL verdeeld bij particulieren die ze ter dekking aanbieden.
Betalen doe je als je laat dekken aan het stamboek, hoeveel dekstations krijgen geen idee.
Wel moet je je ook realiseren dat als je een dekhengst aanbiedt, dat ook sores met zich mee brengt.
Merrie houders die te pas en onpas aan je telefoon hangen en vandaag nog hun merrie gedekt willen hebben, want nu is het ei rijp!
En als die merrie dan maand later terug komt, kan je moeilijk zeggen, komt me nu niet uit.
Dus hele dekseizoen moet je paraat staan.
Er zal geschouwt moeten kunnen worden en afh. van of het natuurlijke dekking in de kudde, aan de hand, of vers sperma of diepvries moet worden zit je ook nog vast aan diverse zaken.
Zou voor verhuizing gewoon zorgen dat mijn eigen paarden als je dan zo graag veulens wilt gedekt en drachtig mee gaan en dan heb je pas jaar later te bedenken waar je sperma voor eventuele volgende paarden vandaag gaat halen.
En fokken voor de verkoop, zeker met papierloze paarden, ga je niet rijk van worden.

Oh en er zijn legio stamboeken waar er geen rofo's of wat dan ook te hoeven worden overlegd om een hengst goedgekeurd te krijgen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:46

Cayenne schreef:
janderegelaa schreef:
Wél 3e bezichtiging maar om onbegrijplijke (of eigenlijk begrijpelijke want bont) niet aangewezen. Wel alle veterinaire onderzoeken gehad anders kom je niet in de 3e bezichtiging. Hij is ook geveild op de select sale. En dat kan alleen als hij helemaal goed is.

Er was hier op Bokt anders een paar jaar geleden een topic over iemand die een hengst op de KWPN Select Sale aankocht en die niet goed bleek te zijn. Dus dat zegt ook geen fluit.

Hij is in ieder geval helemaal op de foto geweest en heeft cornage en sperma onderzoek gehad.

Normaal ben ik niet zo voor dekken met een ongekeurde hengst maar deze is wel echt heel goed en aangezien je er in elk geval een papier bij krijgt waar de afstamming op staat zijn er genoeg mensen die het gokje wagen. Met name door de prijs, dat begrijp ik ook wel.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:47

Nee, ik bedoel een hengst met papieren maar niet gekeurd voor dekking. Dus wel vol papier maar niet gekeurd.

En je verhaal is erg verhelderend en ook een andere reden waarom ik er niet voor zou kiezen grootschalig te gaan fokken, wil het echt hobbymatig en indien mogelijk ook de buurvrouw gelukkig maken met een eigen veulen :).

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:50

Xyris schreef:
Nee, ik bedoel een hengst met papieren maar niet gekeurd voor dekking. Dus wel vol papier maar niet gekeurd.

En je verhaal is erg verhelderend en ook een andere reden waarom ik er niet voor zou kiezen grootschalig te gaan fokken, wil het echt hobbymatig en indien mogelijk ook de buurvrouw gelukkig maken met een eigen veulen :).

Natuurlijk dekken zou ik niet meer willen. Zeker als onervaren hengsteneigenaar zal het niet de eerste keer zijn dat een hengst ongelukkig geslagen wordt door de merrie.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:59

Als je hobbymatig wilt fokken, waarom houd je dan zelf niet gewoon je merries en zoek je elk jaar een geschikte hengst uit?

Om in deze tijden van met een overschot aan paarden te gaan fokken met een niet goedgekeurd paard zou ik niet aanraden. Ook voor de merrie zou ik niet voor minder gaan dan het ster-predikaat.

Een hengst op stal valt niet mee, een paar rietjes met interessante vulling kan snel uit als je de kosten van het houden van een hengst door rekent.

Xyris

Re: Ongekeurde papierhengst hobbymatig laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 21:03

Een hengst uit zoeken is altijd ook nog een optie, maar zou zelf graag een hengst rijden. Heb dat ooit eens eerder gedaan en is één van mijn mooiste herinneringen. Maar mijn visie van een hengst houden zonder te dekken past daar niet bij.

Ik volg je laatste zin niet helemaal Myca

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:05

Als je van plan bent om een hengst aan te bieden, waarom dan niet gaan voor een goedgekeurde hengst?

Het verhaal van Janderegelaa is echt een uitzondering. Datgene wat goed is wordt doorgaans echt wel goedgekeurd.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:08

Als ik lees in je openingspost dat je 1 dressuurwedstrijd al teveel gedoe vindt, dan ben ik bang dat je onderschat wat het houden van een hengst inhoudt.

Je geeft daar ook aan dat je wilt emigreren, dat kan het plaatje iets anders maken. Waar wil je dan naartoe en wat voor soort hengst had je in gedachten?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:15

Ik denk dat jij je eerst moet gaan verdiepen in het houden en rijden van hengsten. En dan je heel goed verdiepen in het (natuurlijk) dekken met een ongekeurde hengst. Het klinkt nu niet alsof je veel kennis hebt van fokken en het houden van paarden.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:26

Hobbymatig fokken? Iedereen die geen bedrijf heeft fokt toch hobbymatig? Wat jij wil is zoals al eerder genoemd, vermeerderen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 21:32

Houden van paarden heb ik voldoende ervaring mee, houden van hengsten inderdaad niet. Vandaar ook dat ik zoveel vragen stel.
Een dressuurwedstrijd vind ik niet een gedoe, ik houd er gewoon niet van om in de picture te staan en wedstrijden te rijden maar ik ben er wel weer zo eentje die een paard wel Z zou rijden. Ik ben er ook geen fan van om anderen mijn paard te laten rijden. Ik weet het, het is kiezen of delen :).

Ik ga hoogst waarschijnlijk danwel in Zweden (stockholm/goteborg) wonen of toegeven aan mijn vriend en op Gotland (eiland) wonen. Voor mezelf wil ik een veelzijdigheidspaard. Dus een beetje springen, lekkere loper voor dressuur en verder veel buitenrijden. Raskeuze ben ik nog niet over uit. Er zijn wel rassen die mij aanspreken zoals de RMH en de Frederiksborger maar welke het wordt, of dat het uberhaupt 1 van deze rasen wordt weet ik niet.

En natasja, een goedgekeurde hengst zou voor mij onbetaalbaar zijn, dus vandaar.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:47

NatasjavE schreef:
Als je van plan bent om een hengst aan te bieden, waarom dan niet gaan voor een goedgekeurde hengst?

Het verhaal van Janderegelaa is echt een uitzondering. Datgene wat goed is wordt doorgaans echt wel goedgekeurd.

Zit nog Recruut achter Natasja. Krack x Samber x Recruut.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:10

Je kunt ook een hengst houden, rijden etc en niet laten dekken. Dan is hij waarschijnlijk nog iets makkelijker ook.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:28

Xyris schreef:
Je hebt een stamboek hengst, deze hengst is niet goedgekeurd voor de fok

Dit kan niet. Een hengst die niet is goed gekeurd komt niet in het stamboek.
Veulenboek of bijregister hooguit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:33

kleinvosje schreef:
Als je dekt met een ongeregistreerde hengst, ben je in mij ogen niet aan het fokken maar aan het vermeerderen. De veulens kunnen niet ingeschreven worden in een stamboek, en er zijn al zoveel papierloze veulens en paarden. Kans op afwijkingen is in mijn ogen ook groter. Dat alles is voor mij reden genoeg om nooit met een niet goedgekeurde hengst te dekken.

Dit is niet waar, en strookt met de europese wetgeving. Als je fokt met een eigen hengst moet de nakomeling ingeschreven kunnen worden, ongeacht of de hengst goedgekeurd is of niet!
Veel stamboeken zijn nu ook overgegaan op een scheiding van goedgekeurde en niet goedgekeurde hengsten, die ze een andere naam geven (andere register bijvoorbeeld, of "permithengst").

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:35

Neonlight schreef:
kleinvosje schreef:
Als je dekt met een ongeregistreerde hengst, ben je in mij ogen niet aan het fokken maar aan het vermeerderen. De veulens kunnen niet ingeschreven worden in een stamboek, en er zijn al zoveel papierloze veulens en paarden. Kans op afwijkingen is in mijn ogen ook groter. Dat alles is voor mij reden genoeg om nooit met een niet goedgekeurde hengst te dekken.

Dit is niet waar, en strookt met de europese wetgeving. Als je fokt met een eigen hengst moet de nakomeling ingeschreven kunnen worden, ongeacht of de hengst goedgekeurd is of niet!
Veel stamboeken zijn nu ook overgegaan op een scheiding van goedgekeurde en niet goedgekeurde hengsten, die ze een andere naam geven (andere register bijvoorbeeld, of "permithengst").

Zolang er een afstamming bekend is van een hengst is een stamboek verplicht om die afstamming ook te registreren op de papieren. Wel kan er om aanvullende info gevraagd worden zoals een DNA onderzoek.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:44

Klopt helemaal janderegelaa!
Zelf hebben we vorige week een merrie laten dekken door een niet goedgekeurde hengst, maar een zogenaamde "permithengst". Met DNA onderzoek krijgen we hier vol papier bij.
Deze hengst is bewust niet aangeboden op de hengstenkeuring vanwege de kosten, bovendien niet in het nederlandse stamboek ingeschreven maar in het moederstamboek (Engeland). Het wil niet zeggen dat het een slechte hengst is omdat deze niet is goedgekeurd en dat fokken daarmee bij voorbaat kansloos en slecht is, omdat deze niet is goedgekeurd.

Wel beaam ik dat je hier goed mee om moet gaan. Papier vind ik zelf toch erg belangrijk. Geen garantie op papier betekend voor mij wel een andere keuze. Zo was Don Cremello du Bois jaren geleden al een goede match voor mijn appaloosamerrie, maar zonder goedkeuring zou ik geen volle stamboekpapieren krijgen (hengst buiten het stamboek). Ik heb bewust een aantal jaar gewacht tot de hengst wel goedgekeurd zou zijn voor ik hem gebruikte, en nu loopt dat veulen dus ook in de wei.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 06:44

janderegelaa schreef:
NatasjavE schreef:

Zit nog Recruut achter Natasja. Krack x Samber x Recruut.

Ja en?

Dat zal hem niet geholpen hebben.

Ik zie Recruut graag op het papier. Maar dat zien(zagen???) ze niet graag bij het KWPN.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:50

Wat een leuk bont dier! Hoeveel nakomelingen heeft hij nu en welk percentage is bont?

Verder ben ik geen voorstander van fokken met een ongekeurde hengst. Maar bont is er zo weinig. Ik vind het echt een gemiste kans van het KWPN om niet eens een goede bonte te keuren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:58

Suzanne F. schreef:
Wat een leuk bont dier! Hoeveel nakomelingen heeft hij nu en welk percentage is bont?

Verder ben ik geen voorstander van fokken met een ongekeurde hengst. Maar bont is er zo weinig. Ik vind het echt een gemiste kans van het KWPN om niet eens een goede bonte te keuren.

Nog geen nakomelingen, dit is het eerste seizoen dat het sperma gebruikt wordt. Ik hoop op veel bont natuurlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:01

janderegelaa schreef:
Suzanne F. schreef:

Nog geen nakomelingen, dit is het eerste seizoen dat het sperma gebruikt wordt. Ik hoop op veel bont natuurlijk.

Waar is die bonte Tuschinski naartoe? Is die verwant aan deze?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:19

Ik heb zelf twee frederiksborgers en ben het eens met Sjolvir.

Het is een ontzettend zeldzaam ras en daarom lijkt het me juist belangrijk om met de juiste dieren te fokken om het ras in stand te houden en ik fok met mijn Frederiksborger merrie ook enkel met een goedgekeurde hengst. Ik denk zelf dat er niet veel animo zou zijn voor een niet gekeurde hengst als er ook gekeurde hengsten van dat ras zijn. En qua dekgeld verwacht ik bij dat ras niet dat je het veel goedkoper aan zou kunnen bieden wil je er zelf ook nog wat aan over houden.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:39

Myca schreef:
Als je hobbymatig wilt fokken, waarom houd je dan zelf niet gewoon je merries en zoek je elk jaar een geschikte hengst uit?

Om in deze tijden van met een overschot aan paarden te gaan fokken met een niet goedgekeurd paard zou ik niet aanraden. Ook voor de merrie zou ik niet voor minder gaan dan het ster-predikaat.

Een hengst op stal valt niet mee, een paar rietjes met interessante vulling kan snel uit als je de kosten van het houden van een hengst door rekent.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Merries gaan hier ook eerst voor tenminste ster predikaat, voor er mee gefokt wordt, uitzonderingen als 'te oud' oid daar gelaten.

TS : 1 ding wil ik even zeggen. Onderschat de kosten en tijd die je er in moet steken bij het houden van een 'dekhengst' niet. Zelf heb ik het traject nu eenmaal half doorlopen bij het kwpn met een hengst voor de Attest, vervolgens is die eruit gegooid, wel bij het IHW goedgekeurd, maar als je achteraf bekijkt hoeveel tijd en energie en geld je er in stopt, het is echt niet makkelijk. En dan had ik nog het geluk dat ik een hengst had die echt ontzettend braaf was en die met 1 lijntje ertussen naast de merries kon lopen, maar wat als een hengst wel in zoverre verandert door het dekken dat hij niet meer makkelijk gehouden kan worden dichtbij merries, enzovoorts.

Fokken met een niet goedgekeurde hengst is gewoon vermeerderen. Of het dier nou goed genoeg geweest zou zijn misschien of niet, dan liever een paar jaar wachten tot hij weer aangeboden wordt en dan wel goedgekeurd wordt. Daarbij in mijn ogen toon je geen 'respect' naar de hengstenhouders/eigenaren die wel het geld en de tijd steken in hun hengst, oftewel hun werk.

Ik zou het gewoon houden bij een stel goede merries houden aan huis en met ggk hengsten insemineren, meerdere merries bij dezelfde hengstenhouder geeft vaak kortingen, scanpakketten zijn ook niet enorm duur tegenwoordig, noem maar op.

Wil je het wel serieus ? Zet je er dan ook serieus voor in en maak zin om het goedkeuringsproces door te gaan.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 12:10

Thanks voor de vele berichten.
Ik kan niet zeggen dat dit bericht serieus is in de zin van, fit heb ik bedacht en dit wil ik doen. Dit bericht was echt met de intentie; goh het klinkt als een leuk idee maar is dat idee ook wel echt zo leuk als ik in gedachten heb? En dat is het niet. Ook ik sta achter stamboeken en hun inzet om een ras goed te houden/krijgen. Echter vind in kruisingen geen bezwaar als het veulen echt voor eigen gebruik blijft (voorbeeld de buurvrouw wilt graag een kruising veulen uit een hengst en wil het veulen houden.) Maar ik ben er uit. Om het voor mezelf leuk te houden moet ik af zien van een hengst en inderdaad merries kunstmatig laten insemineren zodat, als het uit de kluiten groeit allemaal of noem maar wat op, ik de nakomelingen van de hand kan doen zonder dat ik me zorgen hoef te maken dat ze bij de plaatselijke slager terecht komen.

Ik heb het houden van een hengst voor dekking flink onderschat, maar het starten van dit topic was ook om er achter te komen of mijn beeld wel juist was en dat is het, na al jullie berichten wel. Thanks!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:43

Grappig genoeg doet juist een ander stamboek wat ook onder het zeldzaam ras valt het juist met permit hengsten en goedgekeurde hengsten. Dus met een permit hengst krijg je wel vol papier, maar de hengst is niet goedgekeurd. Reden daarvan is om toch een gedegen bloedspreiding te houden, om zo het ras niet ten onder te doen gaan.