Wie helpt mij verdiepen in NF

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Re: Wie helpt mij verdiepen in NF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 17:27

Ahh zo, klinkt redelijk...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:29

Puntensysteem snap ik nu ook niet. Blij dat Harley geen stamboom heeft en ik dus ook niet op keuring ga.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 17:42

Zijn er meer mensen die een keuringsrapport willen laten zien met een standfoto van de betreffende pony?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:48

Als je meer wilt weten over het punten systeem, zoek eens op 'lineair scoren paard'. De cijfers geven geen goed of slecht aan, enkel in hoeverre en in welke richting bepaalde onderdelen van de bouw afwijken van het gemiddelde.

AnSj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:51

Moratoetje schreef:
Palomino is wel toegestaan bij het nf, alleen keuren ze geen palomino hengsten goed voor de dekdienst.

Voor meer informatie en fokkers kun je kijken op http://www.newforestpony.nl

In Strijen zit een fokker van echte kleine maat Foresters, Stal Cillaarshoek.

Mijn oma uit Strijen fokt ook al jaren kleine maatjes. Stal Manor.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 18:07

Dus als alles 25 punten had, was het goed geweest? Hmmm snap er niet veel van, maar zal eens googelen. Bedankt voor je tip

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:10

idylle schreef:
Dus als alles 25 punten had, was het goed geweest? Hmmm snap er niet veel van, maar zal eens googelen. Bedankt voor je tip

Nee, want gemiddeld zegt niets over goed of fout...het is een beschrijving van de bouw. Geen waardeoordeel.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 18:26

Ok als ik op de lineaire scoren NF PONY Google en ik bekijk daar de verschillende scorebladen, dan heb je bv bij rug als beoordeling: sterk, dan 5 tm 45 en dan week. Als je dan die ingevulde punten bekijkt zie je dat 5 tm 25 in het groen staat en 25 tm 45 in het rood.
Wil het dan zeggen dat 25 gemiddeld is maar dat ze liever onder de 25 zien? (Vind het nu nog maar lastig hihi)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:50

Jij blijft er een waardeoordeel aan hangen...zelfs in dat bestand zelf staat vermeld dat 'een afwijking naar links/groen niet op alle onderdelen beter is dan een afwijking naar rechts/rood'. Het scoreformulier is een beschrijving van eigenschappen, afgemeten aan het vastgestelde gemiddelde. Hoe verder het kruisje uit het midden staat, hoe meer deze eigenschap afwijkt van het gemiddelde. Je kunt bijvoorbeeld opzoeken welke specifieke uiterlijke eigenschappen een bepaalde hengst heeft en dit mede gebruiken bij de beslissing er wel of niet mee te dekken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 18:56

Je hebt gelijk 0000, ik blijf er een waardeoordeel aan hangen. Wat ik niet goed snap is dat het geen waardeoordeel is ondanks dat hij toch beoordeeld wordt? Wat houdt zo'n Lineaire score dan precies in? (Mss is het alwel uitgelegd,alleen heb ik soms wat moeite met begrijpend lezen, vandaar dat ik het hier ook vraag omdat het op bv stamboek van NF te 'moeilijk' uitgelegd wordt voor mij om te begrijpen wat er nu precies staat)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:06

Een beschrijving van de uiterlijke eigenschappen.

Voorbeeld, een hoge schoft is niet direct positief of negatief, paard gaat er niet beter of slechter van lopen. Echter wil je wel weten hoe de schoft van de paarden binnen je populatie (in dit geval binnen nf stamboek) eruit ziet en zich ontwikkeld. Dus bepaal je een gemiddelde en ga je van alle paarden die ter beoordeling worden aangeboden noteren of de schoft van deze dieren gelijk is aan het vastgestelde gemiddelde, of dat die afwijkt. Bij een afwijking wil je uiteraard weten in welke richting en dat ga je plussen of minne. Zodat duidelijk is hoe groot de afwijking is tov het gemiddelde en in welke richting. Doe hetzelfde voor heel veel andere eigenschappen en je krijgt een aardig compleet beeld van hoe de populatie zich ontwikkeld.
Uiteraard zijn er eigenschappen die je makkelijk als goed of slecht kunt aanmerken (bv beenstanden) maar ook daarbij is het dus niet zo dat een lager cijfer/kruisje naar links altijd goed is en andersom slecht. Er zijn ook genoeg eigenschappen die helemaal niet direct een waarde dragen, een langere hals dan gemiddeld kan prachtig in verhouding zijn of helemaal niet, dat kun je puur op dat cijfer niet echt bepalen.

Beter kan ik het niet uitleggen vrees ik, maar er zijn vast mensen die er ook wat beter mee bekend zijn hier.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 19:11

Nu snap ik het beter idd, hartelijk dank voor je zeer uitgebreide antwoord!!

Als ik het dan goed begrijp; zo'n beoordeling kan handig zijn met het fokken, als je een pony hebt met een zware hals kun je er een hengst bij zetten met een lange hals en op die manier proberen uit te komen bij de standaard?

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:28

Om echt kennis op te doen zou ik beginnen met het boek De New Forest pony van Yana van Tienen. Alle stamvaders en moeders die de basis vormen staan hierin, keuringen bezoeken en wat fokkers bezoeken die pony's uit eigen lijnen hebben lopen, dus de oudere fokkers die heel bewust hebben gefokt en hele generaties hebben lopen. De meeste mensen hier en op andere fora hebben hun eigen ideaal beeld en die is voor ieder zo persoonlijk.

Fokkerij en reglement documenten van het stamboek zou ik uitprinten en ook eens doorlezen, niet als uitgangspunt maar dat je wel "binnen de regels" fokt. Denk hierbij aan GW Bloed, myotonie drager schap en niet toegestane kleuren.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 21:52

Bedankt voor je tip pony mens!

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:55

Fokken leer je niet uit een boekje of via google. Ze kunnen hoogstens een lei draad zijn. Maar door te kijken, vragen en met diverse fokkers praten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:18

27 Juni is er regionale keuring in Hengelo, en in Juli 2 keer in Norg en Utrecht. Eind Juli is de Centrale merriekeuring in Ermelo. Als je kunt, ga daar dan eens kijken :) Genoeg mensen ook die wel een praatje willen maken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 05:53

Voordat ik er daadwerkelijk mee begin, ga ik idd eerst keuringen bezoeken. Voor nu heb ik toch al heel wat gehad aan Google en natuurlijk bokt! De keuringen van dit jaar vallen helaas op dagen dat ik aan het werk ben, maar over 2 jaar (als ik klaar ben met m opleiding en ik dit nog steeds wil) ga ik alle keuringsdienst vrij nemen en 1 jaar naar de keuringen voordat ik daadwerkelijk begin.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:58

Moratoetje schreef:
idylle schreef:
Is er een specifieke reden waarom palomino niet meer gewenst is (geen ggk dekhengst kan worden) en dit vroeger wel gedaan werd?

Omdat er dan cremello's geboren kunnen worden als je palomino's kruist en die zijn niet toegestaan.
Is dat echt de reden? Want bij valk x valk of palomino x valk heb je toch ook kans op een cremello?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:37

Het slaat ook nergens op _RobinA_, maar ja het moederstamboek wil dit zo :(

Commercieel gezien zou het goed zijn om wat meer kleur te hebben binnen het stamboek, want kleur verkoopt, zo simpel is dat! Ik zou graag zien dat ze een mooie grote palomino kleurige hengst zouden goedkeuren!

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:41

Voor zover ik weet heeft het te maken met oogproblemen, komen wel bij palomino voor en niet bij valk.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:55

Cremello's kunnen oogproblemen hebben, bij mijn weten komt dat bij Palomino's niet voor. Cremello's hebben blauwe ogen, palomino's gewoon bruine.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:06

Ik heb me er nooit in verdiept maar dat is de reden die mij verteld is.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:59

Ik ken het verhaal van de oogproblemen wel, maar dat was enkel bij cremello's als ik me goed herinner.
En of je met een valk een cremello kan fokken, dat weet ik niet. Ik weet wel dat cremello ontstaat uit een vos-basiskleur met 2 creme-genen. Een valk heeft als basiskleur bruin, maar kan natuurlijk wel drager zijn van de vosfactor.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:23

Bruin basis met 2x crème is Perlino

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:42

En dat mag natuurlijk ook niet van Mama stamboek :')