fokkerij beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicolle73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:59

misschien is het handig om te kijken wat de markt doet. je gaat fokken om te verkopen. dus ik zou een ras kiezen waar vraag naar is en waar jij ook plezier in hebt.
wil je winst maken dan moet je zo min mogelijk kosten hebben iedere maand of jaar. dus een eigen weide met stalling is dan wel belangrijk. want dat is best prijzig.
zo zie ik het. maar zoveel verstand heb ik er ook niet van. in ieder geval succes

idylle

Re: fokkerij beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 15:27

Ik wil in eerste plaats gaan fokken om het ras te verbeteren, helaas zal ik niet alles aan kunnen houden dus zal ik ze moeten verkopen. Wat ik belangrijk vind (ongeacht welk ras het wordt) dat het een verbetering van het ras is en dat het multi inzetbaar is (springen/dressuur/mennen) @goeroe ik spreek mezelf tegen bij de welshjes ik.... ik heb me daarin vergist, want ik wil (zoals het nu is) geen welshjes gaan fokken.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:39

dravers fokken die netjes gereden zijn verkoopt denk ik goed

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:40

Als je welshjes en hackneys te pittig vind zou ik ook eens goed nadenken over minipaarden. Er zitten hele brave tussen, maar er zitten ook hele hete tussen...
"Pony's op een weitje en wat fokken" vind ik te simpel gedacht

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:44

Ze moeten als brave kinderpony's verkocht kunnen worden schrijf je. Aan dat criterium heb je niet zoveel, aangezien de meeste ponystamboeken in hun fokdoel hebben opgenomen dat de pony's een goed karakter moeten hebben. Pittig is niet het tegenovergestelde van braaf. Of je bij een kinderpony eerder aan bijvoorbeeld een Shetlander of een Welsh pony denkt heeft vooral met persoonlijke voorkeur te maken. Binnen elk stamboek zijn brave en minder brave exemplaren te vinden. De meeste pony's hebben wel wat levenservaring nodig voordat ze écht brave kinderpony's zijn. Ik weet niet hoe zo'n verzameling pony's je voor ogen hebt, maar als je de meeste veulens wilt verkopen voordat ze volwassen zijn moet je je afvragen hoe realistisch het is om ze als kinderpony's te willen verkopen. Je noemt een paar keer mini-paardjes en Falabella's als voorbeeld, maar in mijn beleving zijn die ook voor kinderen meestal te klein om meer mee te doen dan knuffelen en daarmee niet de meest voor de hand liggende keuze als je kinderpony's wilt fokken. Het ene moment schrijf je 'misschien Welshjes' en het volgende moment vind je die te pittig. Je wilt graag een klein ras, maar als je er zelf mee aan het werk kunt (zoals met een kleine New Forest) vind je dat toch eigenlijk ook wel leuk. Je wilt een sierlijke pony (geen Fjord of Haflinger), maar die moet wel sober zijn, winterhard en niet te temperamentvol. Ik zal niet zeggen dat dat niet kan, maar de meest logische combinatie van eigenschappen is het niet. De sierlijke rassen vind je te pittig en de sobere en rustigere rassen vind je niet sierlijk genoeg. :+

Je wilt het met zo min mogelijk faciliteiten doen, maar als je serieus met je hobby bezig bent kunnen sommige faciliteiten echt wel handig zijn. Als je graag naar keuringen wilt zijn een stal en warm water niet per se noodzakelijk, maar wel handig. Op het moment dat je gaat trainen (voor de keuring, voor je eigen plezier of om je pony's zo mak mogelijk te maken voor kinderen) is een plekje waar je dat kunt doen (anders dan de wei) toch ook wel handig.

Als het je puur gaat om weidevulling en elk jaar een paar veulentjes hoef je het niet zo ingewikkeld te maken, maar dat strookt niet helemaal met je wens om de pony's zonder al teveel moeite te kunnen verkopen.

Een paar dingen dus om over na te denken. :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:48

Myrthe2003 schreef:

Jammer dat ze niet netjes gereden geboren worden. :') Sowieso vind ik het een bijzonder idee om een ras te fokken voor iets waar ze in de eerste plaats niet voor bedoeld zijn. Dieren die niet geschikt zijn voor waar ze voor bedoeld zijn hoef je niet te fokken, daar zijn er al genoeg van te koop. :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:49

Je moet een ras fokken waar je hart bij ligt en zeker niet verwachten dat het goed verkoopt.

Ja als je een bekende fokker bent(doordat je veel goede paarden hebt gefokt) zal je ze beter en makkelijker kunnen verkopen.

Maar over het algemeen is de geldende regel dat als je fokt er altijd geld bij moet.

Als je fokken leuk vind ga dan eerst kijken welke rassen en types je zelf leuk vind en koop dan bij een gerenommeerde fokker een goede merrie uit een goede moederlijn.
Ga niet af op louter klinkende hengstennamen. Verdiep je in de + en minpunten van het ras of type.
Veel naar de keuringen gaan en kijken.
Luister vooral naar de mensen langs de keuringsring. Schrijf de dingen die je opvallen in het boekje erbij. Vergelijk het met de keuringsuitslag.

Kies een hengst en fok je eerste veulen. Heb je veel geld en plek?....ga rustig verder.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:51

goeroe schreef:
Myrthe2003 schreef:

Jammer dat ze niet netjes gereden geboren worden. :') Sowieso vind ik het een bijzonder idee om een ras te fokken voor iets waar ze in de eerste plaats niet voor bedoeld zijn. Dieren die niet geschikt zijn voor waar ze voor bedoeld zijn hoef je niet te fokken, daar zijn er al genoeg van te koop. :+

Mee eens.

De fokkerij van Dravers is een stuk duurder dan menigeen denkt.
Dekgelden van de goede hengsten zijn hoog.

Dat er Dravers voor niet te veel geld goed verkopen maakt niet dat dat lucratieve business is.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:53

goeroe schreef:
Myrthe2003 schreef:

zou wel handig zijn zadelmak geboren :')

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 16:03

Dank je goeroe! Je hebt me de ogen geopend! Ik snap nu wat je bedoelt en toen ik jou verhaal zo terug las, moest ik stiekem zelf ook wel even lachen :D

Nogmaals: het gaat me niet om het geld, een hobby kost nu eenmaal geld dus dat ik er geen winst mee maak is voor mij geen probleem.

Ik heb zelf een kleine maat NF gehad en dat was een gouden beestje. Aangezien ik shet of mini in m'n hoofd had, keek ik niet verder als mijn neus lang is :o (daarom ben ik blij dat er hier mensen met me mee kunnen denken en kritisch zijn)
Maar NF zou ik graag mee fokken, daar zal ik me nog eens rustig in inlezen.

Graag hoor ik nog van mensen die fokken maar ze niet aan huis Hebben staan Hoe hun het allemaal doen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:11

idylle schreef:
Graag hoor ik nog van mensen die fokken maar ze niet aan huis Hebben staan Hoe hun het allemaal doen

Ik heb mijn merrie op een stal waar je een veulen mag fokken en waar het veulen met de moeder ook de hele dag naar buiten kan.

Veel gaat in overleg met de staleigenaar ivm met waken.
Een alarm is dan handig.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 17:22

Bedankt natasjave! Zijn er ook nog mensen die een weiland huren en dus alles zelf moeten doen?

*edit* als je een fokkerij begint, moet je dan nog ergens ingeschreven of lid van zijn?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:07

idylle schreef:
Bedankt natasjave! Zijn er ook nog mensen die een weiland huren en dus alles zelf moeten doen?

*edit* als je een fokkerij begint, moet je dan nog ergens ingeschreven of lid van zijn?

Ik doe ook alles zelf op die pensionstal.

Een weiland alleen is overigens niet aan te raden. Er kan altijd iets gebeuren waardoor het veulen naar binnen moet.

Verder: wat ga je daarna met het veulen doen? Aanhouden en dus opfokken of verkopen na het spenen.
In het eerste geval moet je achter een opfokadres aan of een leeftijdsgenootje regelen.

Verder is lid zijn van het stamboek wel handig ivm met inschrijven en dergelijke.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 18:16

Ik wil idd wel dat er een stalletje beschikbaar is voor noodgevallen! Hier in de buurt zijn redelijk wat weides met schuilstal te krijgen (waar ik dan een deurachtig iets in zou kunnen zetten) voor niet al te veel geld. Je moet dan alleen wel alles zelf doen. Mesten (stal/land),voeren, eventueel buiten en binnen zetten, mestafvoer regelen,maar zoiets wil ik tegen die tijd zien te krijgen. Verder moet ik eerst nog voor mezelf bedenken wat ik precies wil met een veulen. In eerste instantie dacht ik aan verkopen (gewoon leuk om een goed dier te fokken en dan verkopen) maar wellicht is het ook wel leuk om ze idd in de opfok te zetten en er als 3 jarige zelf mee verder te gaan.
Zoals ik al zei het idee staat in de kinderschoenen, (duur nog minimaal 3 jaar) dus heb nog niet overal antwoord op en ik zal ook heus nog dingen over het hoofd zien of dingen zijn waar ik niks vanaf weet, vandaar dit topic om daar antwoord op te krijgen en dan zien of het me nog steeds leuk lijkt. Ik wil me ook meer in de NF gaan verdiepen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:44

De vacht van een veulen laat de regen nog door.
Daarom moet hij of zijn in een stal kunnen.

Verder inderdaad alleen fokken met papieren.

Ook komt er nog veeeeel meer bij oa dekgeld, scan's, als veulen er is merrie en veulen door va na laten kijken, en alle vele andere kosten.
Vergeet ook nirt dat het niet vanzelf sprekend is dat de merrie meteen drachtig word.

En ben je in de gelegenheid om bijv de veulens, jaarlingen tweejarigen enz aan te kunnen houden als je ze nog niet hebt kunnen verkopen.
Ook hengsten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:07

Hier zijn we net begonnen met een kleinschalige fokkerij, of laat ik het zo zeggen, we zijn ingeschreven. We hebben de merrie waar we mee willen fokken al lopen, maar deze is nog een beetje jong om nu al te dekken dus die mag nog even wachten. Volgend jaar zal ze gedekt gaan worden dus voor we ons eerste veulen hebben gaat er nog wel wat tijd overheen.
Waarschijnlijk zetten we er dan nog een merrie bij, beetje afhankelijk van wat de wei gaat doen, en of we er wat bin kunnen kopen. (of dat 1 van de andere paarden eruit moet)

Wij gaan wel voor een heel ander ras, en dus een hele andere markt. Ook zou ik ze eigenlijk opgeleid willen verkopen maar voor het eerste veulen dan weg is, zijn we wel weer een paar jaar verder.
Maar dan hebben we het eigenlijk maar over een vrij beperkte markt. De vraag is uiteraard hoe het gaat lopen, maar dat weet niemand van tevoren.

Wij gaan trekpaarden fokken, en ik wil ze zo beleren dat ze breed inzetbaar zijn als werkpaard, maar uiteraard ook als rijpaard.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 22:10

RX bedankt voor je reactie ivm veulen en regen. Als ik dus over 3 jaar daadwerkelijk wil fokken, dan komt er minimaal een weiland met schuilstal en liefst met 1 of 2 'echte' stallen erbij.
Ook ben ik me bewust van de kosten die het met zich meebrengt. Zolang ik een hengstveulen niet kwijtraakt, zal het de opfok ingaan (als ik denk dat hij waardevol kan zijn voor het ras ivm nakomelingen) en anders laat ik hem ruinen zodat hij 'thuis' kan blijven zolang die niet verkocht is.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:15

Goed dat je er van te voren in verdiept.
Ik wens je veel plezier en succes!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:18

Het is ook wel handig als er ook slaapmogenlijkheden zijn ivm waken.
Ook kun je de pech hebben een flessenveulen te hebben en dan moet je iedere 2-3 uur je bed uit.
Dat zijn ook zaken om overna te denken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 06:17

Oei sizzle, daar had ik nog niet over nagedacht.... dat is wel 'n punt waar ik een oplossing voor moet bedenken, aangezien ik fulltime werk... Hebben jullie daar ervaring mee, een flessen veulen? En zo ja, hoe hebben jullie dat gedaan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 06:52

Heb een flessenveulen, soort van, gehad. Kon niet zelfstandig bij de moeder drinken.
Heb me geïnstalleerd in een caravan van een stalgenoot die op de pensionstal stond.
Ondanks alle moeite veulen alsnog na 36 uur in laten slapen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 06:57

Ik heb betaald zodat hij voor mij gedaan werd (zeer duur veulen geworden) :+
Maar die stond al ergens. Als je dat moet regelen dan moet je er rekening mee houden dat je spontaan vrij moet kunnen krijgen.
Maar de bevalling in de gaten houden zul je ieder jaar rekening mee moeten houden.
Dan klinkt een tentje of caravan nog romantisch, maar niet meer als het 3 weken na datum komt en het is de hele week koud en nat.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:18

Mijn ervaring met flessen veulens is ook niet echt geweldig.. Elke 4 uur een fles melk erin breekt je wel na 2 weken. Ik wist niet eens meer of het nou dag of nacht was (want dat gaat snachts ook door).
Maar dit had bij alle 3 de veulens een medische oorzaak waardoor ze zelf niet konden drinken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:20

palousa_boy schreef:
Mijn ervaring met flessen veulens is ook niet echt geweldig.. Elke 4 uur een fles melk erin breekt je wel na 2 weken. Ik wist niet eens meer of het nou dag of nacht was (want dat gaat snachts ook door).
Maar dit had bij alle 3 de veulens een medische oorzaak waardoor ze zelf niet konden drinken.

Wahaha,...dan weet je hoe het is om als moeder borstvoeding te geven.
Sorry,..off-topic :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:22

Ik zal nooit moeder worden :D