kunnen rode manen vosveulen blond worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:23

Doet me een beetje denken aan die van mij...
In de winter zijn ze bijna voskleurig, met blonde uitgroei :')
En in de zomer zijn ze echt superblond!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:03

CarinaR schreef:
Mijn shet heeft ook van die lichte manen, maar die staat als gewoon vos in de papieren

Is ook vos.

Maar heb inmiddels wel geleerd me niet teveel aan te trekken van wat in paspoorten staat

BMHP

Re: kunnen rode manen vosveulen blond worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:07

hier ook een blonde :)

leuk om de foto,s te zien

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:11

Dit is gewoon een mooie zweetvos hoor.. :D
Ik ken genoeg zweetvossen die niet stekelharig zijn..

Overigens kan ze het flaxen-gen natuurlijk mee hebben gekregen van de vader.
Op zwart en bruin toont dit gen nl niet, maar wil het niet zeggen dat ze geen drager zijn.. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:20

Murosch schreef:
En met 6,5 maanden oud zijn de manen nog steeds licht. Niet spierwit, maar wel blond. Nog steeds geen witte haartjes in de vacht ontdekt, maar ze zit nu al aardig in de wintervacht dus dat wordt wachten tot volgend voorjaar. In principe zou ze wel witte haartjes in haar vacht moeten krijgen als ze zweetvos is toch?

Sabino geeft vaak witte haartjes in de vacht, zweetvos niet, maar afgaande op de vlek op de onderlip is ze ook sabino en zijn die witte haartje dus van daar uit mogelijk. Oma zal vrijwel zeker ook sabino geweest zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 12:59

Dit is oma (moeders moeder), zij is zweetvos en sabino (met witte haartjes door de vacht). Inmiddels 28 en nog steeds bij ons.
Afbeelding

Dit is oom (broer van de moeder), ook een blonde.
Afbeelding

Moeder zelf is roodharig, wel sabino (witte vlekken aan de zijkant van haar buik en witte onderlip).

Veronia heeft maar 1 half witbeen en een witte onderlip. Ik heb nog geen witte vlek onder haar buik kunnen ontdekken. Ik vermoed dat ze toch sabino is/draagt.

Zou moeder dan drager kunnen zijn van het flaxen gen maar toont het niet? Of MOET een vos het altijd tonen? In het laatste geval zou ze het van vaders kant moeten hebben en dat kan, want op zwart/bruin toont flaxen (bijna) nooit voor zover ik had begrepen. Wanneer het uitgesloten is dat het bij moeder vandaan komt, is het misschien namelijk wel interessant voor de hengsthouder om dit te weten.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:49

Moeder kan idd Flfl zijn, dus een drager. Flaxen is recessief en toont dus pas als beide fl genen aanwezig zijn. Hierbij is Fl=geen flaxen gen en fl=flaxen gen. Recessieve genen kunnen verstopt zitten, ook bij een vos. Dus 1 flaxen gen toont ook niet op een vos. Moeder's moet wel een drager zijn als oma een zweetvosje was(van moeder's kant), want oma heeft immers twee kopieën van fl-gen en kan dus niks anders dan fl doorgeven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 16:43

Oke, dat betekent dus dat de vader

OF flfl is en fl heeft doorgegeven
OF FLfl is en fl heeft doorgegeven

Hij moet hoe dan ook 1 fl gen dragen, omdat de moeder geen flaxen toont en vos is. Klopt dit?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:47

Ja klopt, beide ouders moeten hoe dan ook 1 flaxen-gen(fl) dragen, omdat t dus een recessief gen is.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:52

Ik vermoed dat ze wel sabino is, want ze heeft wel de karakteristieke vlek op haar lip. Niet alle sabino's hebben 4 witte benen en een witte buik.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 20:22

klopt dat ben ik met je eens. Ik denk ook dat ze sabino is. Jammer dat het niet aan 2 benen wit is, maar je kunt niet alles hebben :). Ik heb haar manen vandaag nog eens nageplozen en in de wintervacht worden ze niet roder, als je de manen uit elkaar legt dan is het echt lichtblond. Haar vacht zelf is wel donkerder aan het worden door de wintervacht.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 23:34

Ik vond dit topic terug en dan is het natuurlijk ook leuk om even een update te geven... Ze is nog net zo blond als ik had verwacht hoor! :D
Afbeelding

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:49

Supermooi <3 Heb er zelf ook een :D

Afbeelding
Afbeelding

Krijg ook gewoon standaard de vraag of een Haflinger is, of of het een palomino is... Nope, beide niet :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 19:25

Zo zie je dat ook " gewoon een vos" heel bijzonder kan zijn :-).