Manen van een haflinger knippen ... mislukt en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:20

meiske1577 schreef:
Manen trekken zou ik echt nooit doen, uit onderzoek is gebleken (als je dat al nodig had) dat dit echt pijn doet bij je paard. Je trekt namelijk dan letterlijk het haar uit zijn manenkam.
..

ik weet niet hoor maar de paarden gaan er hier helemaal voor staan ze vinden het heerlijk.

Ts idd gewoon het achterste deel wat korter knippen dan valt het niet meer zo op.

pippie

Re: Manen van een haflinger knippen ... mislukt en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:26

ik knip ze altijd nat als het droogt valt het vaak wat minder "geknipt"

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:27

ryukapple schreef:
meiske1577 schreef:
Manen trekken zou ik echt nooit doen, uit onderzoek is gebleken (als je dat al nodig had) dat dit echt pijn doet bij je paard. Je trekt namelijk dan letterlijk het haar uit zijn manenkam.
..

ik weet niet hoor maar de paarden gaan er hier helemaal voor staan ze vinden het heerlijk.

Ts idd gewoon het achterste deel wat korter knippen dan valt het niet meer zo op.

Nou dan heb jij paarden met een hoge pijngrens, maar hier laat een deel het toe en het andere deel drukt je het liefst tussen de muur want het doet gewoon pijn.. wenkbrauwen plukken doet ook zeer, manen trekken net zo.
Inmiddels ben ik van het trekken afgestapt en ben ik met een "mes" aan het snijden. Bij een dik bos doe ik ze uitdunnen met een uitdunschaar.
Heel simpel kost niks en ziet er net als trekken uit.
http://www.ej.nl/paard/poetsen-toiletteren/toiletteren/manen-trimmesje-inklapbaar_624.html

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:30

heb ik met mijn kwpn met dunne manen ook zo vaak gehad :') gelukkig heeft mijn moeder een kappersopleiding (mensen) gehad en knipt zij Olaf's manen nu in een frisse sportcoupe :D

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:35

De effileerschaar die op de vorige pagina werd genoemd is n aanrader. Ik knip er mijn eigen haar ook mee. Kun je kopen bij de Hema (kappers schaar noemen ze t daar geloof ik )

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:39

newt schreef:
ryukapple schreef:

Nou dan heb jij paarden met een hoge pijngrens, maar hier laat een deel het toe en het andere deel drukt je het liefst tussen de muur want het doet gewoon pijn.. wenkbrauwen plukken doet ook zeer, manen trekken net zo.
Inmiddels ben ik van het trekken afgestapt en ben ik met een "mes" aan het snijden. Bij een dik bos doe ik ze uitdunnen met een uitdunschaar.
Heel simpel kost niks en ziet er net als trekken uit.
http://www.ej.nl/paard/poetsen-toiletteren/toiletteren/manen-trimmesje-inklapbaar_624.html

20 paarden met een hoge pijngrens hier dus...
(Niet allemaal van mij natuurlijk) staan bijna te slapen zelfs de gevoelige pony

Als je goed trekt hoort het geen pijn te doen heb ik altijd geleerd, maar doe het dan ook nog niet zelf moet het nog leren

maar oftopic excuses ts ik ga al

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:50

Jiehaaaa ik heb de perfecte tip :') hahaha geintje natuurlijk... Maar zo los ik het meestal op..:
Gewoon net zoals de kapper bij je doet.
Begin bij de schoft, pak een plukje van 3 centimeter breed en doe de rest aan de kant met een grote klem. Pak dan de manen onderaan tussen je wijs- en middelvinger en zet de schaar niet horizontaal, maar verticaal. knip naar je vingers toe, en doe dit best veel totdat de horizontale grens die je nu heel goed ziet vervaagd is. Is je plukje van 3 cm mooi recht, ga dan verder met de volgende 3 cm. Vergelijk goed met het vorige plukje zodat ze goed op een lengte blijven.

Als je de manen dan wat te ''piekig'' vindt kun je de onderste cm nog wat bijwerken met een trimmesje, als de manen aangegroeid zijn kun je dit ook veel beter gebruiken dan een schaar. (dit doe je als volgt, pak de manen aan de onderkant vast en trek eraan zodat ze ''strak staan'', zeg maar. Maak dan een zagende beweging met het mesje op de plek waar je ze korter wilt en maak het dan natuurlijker door middel van aan de onderkant wat plukjes weg te trekken met het mesje)

http://www.divoza.com/collectie/paard/g ... pbaar.html

Maar even verder met hoe je de horizontale grens vloeiender maakt:
Hoe dichter je naar het hoofd komt hoe dikker de manen worden, dus pak de plukjes gerust dunner als het te veel haar in een keer wordt.

Ik hoop dat je d'r wat aan hebt :), groetjes!
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 05-04-15 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:54

Ik zou de manen trouwens niet trekken als ik jou was. Bij een koudbloed staan dikke manen het mooist (vind ik) en manen trekken kan een hulpmiddel zijn om de manen dunner te maken.
Als je de manen wat dunner wilt (om mooier in te vlechten o.i.d) kun je dit natuurlijk wel doen, maar dan zou ik nog even wachten tot ze wat langer zijn.
De beste manier om de manen te trekken bij een paard met zo'n dikke manen als jou haf is ook in heeeele kleine secties, centimeter bij centimeter en de overige manen naar de andere kant doen met een haarklem.

Succes :)

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:05

Wat ik meestal doe om te voorkomen dat de onderkant langer is dan de bovenkant zoals bij jou, is dat ik de manen naar de andere kant kam en aan de andere kant knip. Kam je het weer terug naar de normale kant van de hals dan valt het netjes. En inderdaad die uitdunschaar gebruiken!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:55

Dit is echt nog wel bij te werken, het beste ff er met een uitdun schaar er doorheen. Daar kan je ook niet zo veel fout mee doen. Wat ook goed helpt is om de manen even naar de verkeerde kant te kammen, er dan een klein stukje af te knippen en weer terug kammen. Zo hou je het heel natuurlijk. Dan moet je alleen echt steeds kleine stukjes afknippen en steeds ff terug kammen, kijken en dan weer andersom kammen, knippen, weer kijken, enz.

Mijn paard knip ik altijd gewoon, wel met de schaar een beetje omhoog gericht. Daarna even de uitdun schaar erdoor. Als laatste knip ik wat langere haren nog weg. Vaak moet ik de volgende dag weer wat lange haren wegknippen en dan is het goed.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:39

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:48

In elk geval zou ik t 1 à 2 dagen met rust laten dan kan het vallen zoals het valt en kan je beter zien wat en waar er gecorrigeerd moet worden.

LindyH schreef:
Je kunt de onderste lagen wat korter knippen, dan steken ze er niet zo onderuit en lijkt het meer één lengte. Maar het blijft lastig bij een paard met zulke dikke manen.

Zo doe ik het voor stelgenootjes ook altijd, de onderste haren ietsje korter knippen dan de bovenste laag, dan kan de bovenlaag naar binnen 'krullen'.
Dan dus 1 à 2 dagen de wind enzo z'n werk laten doen en dan kijken of er nog rare lange plukken in zitten.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 21:42

updatetje: ik ben toenet weer bezig geweest , ik ben gewoon met de schaar aan de gang geweest want trekkken doet pijn? Nouja het ziet er in ieder geval stukken beter uit. Ik zeg niet dat het super mooi is maar het kan er mee door ik laat morgen wel een fotootje zien hoe het is geworden :)

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 21:43

Het is nu een hele korte coupe geworden maar ik denk dat het over een maand over 3/4 er uit ziet hoe ik wou dat het er uit ging zien :)

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 06:29

oke ik ben er nog steeds niet tevredenover en ben van plan om het in een fjordenboog te laten knippen maar ik kan dat zelf niet :( kan iemand anders dat doen voor een betaling. :)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:14

Waar woon je? sowieso zal je het denk ik eerst helemaal moeten weg halen voor het als een boog omhoog staat als de manen altijd plat hebben gelegen

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 09:09

Ik woon tegen eersel aan ..

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:24

Hoe is het nu? Heb je het kunnen redden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:28

Is het echt zo erg? Mijn Fjord had eerst lange manen en daar heb ik ook een sportcoupe van gemaakt. Dat zag er eerst ook echt niet uit, ook super dikke manen, maar dat groeide gelukkig snel bij en toen kon ik het gewoon mooi krijgen. Als ik jou was zou ik er niet zo snel een boog van maken..

Als je wilt kan ik mijn rampfoto's wel laten zien haha. :)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:33

Die van mij is kaal geweest dus zo erg zal t tenminste niet zijn :D

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:25

Snijden niet knippen..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:29

Heb je een handtondeuse?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:40

Wanneer je kiest voor een fjordeboog, wat ik wel heel mooi vindt. Denk ik dat je radicaal alles af moet scheren. Op zijn korst. Pas dan blijft het boogje leuk staan. Als het nu doet zal hij blijven hangen. En dat is ook niet mooi.
het zal je verbazen dat de manen al snel tot een mooi boogje zijn gegroeid. Heb het eens met mn merrie gedaan. Gaat best snel. Met een paar weken al een mooi boogje.

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:45

Als het niet te kort is al, kan je het nog netjes bijsnijden?

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 22:20

oke ik heb een een paar dagen geleden er veel aan gedaan en in mijn ogen is het tot nu toe het beste wat ik er van kan maken . ik stuur morgen wel de foto's op van de manen hoe die nu zijn. :)