Wie helpt mij mee? Gelderse merrie zoekt dressuurhengst!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:43

xJasmijnw schreef:
Zou dit eventueel een goede match zijn?

Dat is het nou net.
Je merrie staat in een zwaarder type. Wil je een goede match, is het genetisch gezien het meest interessant om richting dat zwaardere type te fokken. Dus IHW, Groninger of wellicht Gelders, dat soort dieren. Daar vind je de meeste genetische aansluiting, de beste match.

Maar dat is (zo ik het lees) niet het model dat jij voor ogen hebt voor je veulentje. Jij wilt volgens mij luxer, rij-typischer. De hengsten die je noemt staan echter wel in een heel ander type dan je merrie. Dat kan geen kwaad, er zal heus een leuk veulentje uit komen, maar zoek dan niet naar "een goede match" want er is niets te matchen. Alles wat eventueel wel zou kunnen matchen, gaat je onherroepelijk weer terugbrengen bij dat zwaardere type.

Wil je een type-kruising richting luxer, ga dan vooral voor een hengst met veel bloeduitstraling en kies dan die ene die er voor jou écht uitspringt.

Hou ondertussen wel in je achterhoofd dat je met dit type merrie zeer waarschijnlijk geen überdeftig bloedbeestje gaat fokken. Als dat wel is wat je wilt, is het misschien handiger om een andere merrie te gebruiken of het ideale veulentje te kopen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:54

NatasjavE schreef:
xJasmijnw schreef:
Maar ligt het aan mij NatasjavE, ik zie dat jij veel met Gelderse doet, dat het allemaal rond de 1,65 blijft plakken?

Gemiddelde stokmaat bij de Gelderse ligt net iets lager dan bij de rijpaarden.
Maar meeste Gelderse zijn ook laat rijp. Mijn Gelderse merrie was bij stamboekopname 165 en is nu 170+

Gelderse mag ook iets kleiner zijn omdat ze anders wel erg "groot"worden. Ze zijn rondgeribt en daardoor wordt het boven 170 wel heul erg veel paard.

Maar je moet inderdaad gaan voor de hengst waar je zelf blij van wordt.

Ik sluit me aan bij Natasja. Die van mij is nu 1,68. Voor het mooie mag er zeker nog een goede 5 cm bij (ikzelf ben 1,78). Hoe hij is, ben ik blij dat er niet die 5 cm bij zit. Ze zijn vaak goed rond geribt waardoor ook lange benen er prima mee weg komen. Het misstaat zeker niet.

Verder veel succes met je keuze maken. Niet veel verstand van, maar Alexandro zou bij mij zeker een favoriet zijn.

xJasmijnw

Re: Wie helpt mij mee? Gelderse merrie zoekt dressuurhengst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:28

Ik snap zeker je punt. Ik wil verder ook geen uber deftig veulentje. Het mag een stoere zijn, alleen er is nog geen Gelderse hengst waar ik echt gek op ben.

Ik ben het alleen niet eens met het feit dat je zegt dat een dressuurpaard niet goed kan worden gecombineerd met een gelders /tuigtypisch paard. De kwaliteiten van een gelderse en de beweging van een dressuurpaard kan juist heel gaaf worden. Ik ken meerdere dressuur zz paarden die als moeder een tuigpaard hebben.

Maargoed, ik snap jullie punt. Veel mensen in de Gelderse paarden branche willen graag bij Gelders blijven Als het om fokken gaat, qua papier snap ik dit zeker.

Ik hoop toch dat sommige mensen nog wat over de hengsten kan vertellen die ik aangaf. Dat zou zeker helpen in mijn keuze.

:D

Dankjewel Martine! Gaat zeker goed komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:52

xJasmijnw schreef:
Ik snap zeker je punt. Ik wil verder ook geen uber deftig veulentje. Het mag een stoere zijn, alleen er is nog geen Gelderse hengst waar ik echt gek op ben.

Die van jou heeft helemaal niet zo'n zwaar type. Uit mijn Gelderse merrie heb ik van Alexandro een zeer chique ding gefokt. En Sander x Ahoy leverde de uberchique Danser op.

Als jij met een dressuurhengst fokt maak je echt wel goed kans op een chique dressuurpaarden type.
Natuurlijk is de kans op een hele chique minder groot dan als je een dressuurhengst op een bloederige rijpaardmerrie zet.

ik zou met Ahoy bloed als belangrijkste punt vinden,..let op een sterk achterbeen met voldoende buiging.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:05

Ik vind een correct kruis belangrijker; met een bekken die het achterbeen kan laten dragen ipv stuwen. Lopen kan een tuigpaard wel, verzameling is vaak lastig. Ferro gaf paarden die geweldig konden dragen, dus ferro bloed zou een optie zijn, of bijvoorbeeld een nakomeling van Donnerhall, die geeft ook paarden die kunnen verzamelen.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 18:44

Ja ze is niet heel zwaar inderdaad. Haar vader Olaf is ook erg Slank gebouwd(voor zover ik die ene foto heb gezien)

Je hebt inderdaad gelijk Lante. Verzamelen vind ze moeilijk. Ferro en Donnerhall lijnen vind ik erg mooi, meeste wel iets buiten mijn budget.

Als we eruit zijn zal ik jullie op de hoogte houden!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:21

Vivaldi staat wel bekend om zijn lange en wat trage achterbeen. Net als Ahoy.
Van de Vivaldi zonen hebben Geniaal en Eyecatcher het beste achterbeen. Die laatste weet ik niet of die maat en ras doorgeeft.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:08

Ik heb met van Olst gebeld, we gaan haar daar heen brengen en dan gaan we de beste match uitzoeken :) Mijn voorkeuren daar zijn: Chippendale, Nespresso en Glamourdale. Dus ik ben benieuwd.

Hier werken ze veel met Lord Leatherdale en Negro. Iemand ervaringen?

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:27

O leuk, ben net op hengstenshow van van olst geweest. Loopt genoeg met ferro bloed, en ook best wat chique paarden. Ik vond zelf ook crosby een hele mooie hengst, dat is zoon van chippendale (x flemmingh) uit een goede moederlijn. Hij heeft het Verrichtingsonderzoek voor kwpn gelopen maar dat was iets te vroeg, is daarna kampioen bij het nrps geworden. Die zou ik ook even bekijken als je daarbent. Chippendale is ook zeker chique. Ben benieuwd wat het wordt!

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:32

Ja, ik heb inderdaad al iemand gehad die mij Crosby aanbeveelde. Als we haar erheen brengen dan kunnen we de hengsten ook zien, dus zal zeker naar hem kijken, wie weet!! Ik hou jullie op de hoogte, rond 20 april zou ze weer hengstig moeten zijn dus dan brengen we haar erheen. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:15

Lastig..ik zou weer niet gauw met een van Olst hengst dekken bij jouw merrie. Beste hengsten maar de LLxNegro combi's hebben een wat plat kruis en dat is precies wat jouw merrie ook heeft en wat ik niet bevestigd zou willen zien. Ook missen die hengsten juist wat bloed vind ik...

Geniaal is een van de betere Vivaldi nakomelingen vind ik, met een mooi front, mooi voorbeen en mooi achterbeen.

Ferro bloed vind ik wel een goede optie, maar dan in dit specifieke geval weer net even geen Negro.

Mischien is Capri Sonne nog wel interesant...{om even met je mee te denken en bij de van Olst hengsten te blijven}
Is alleen nog weinig bekend over hoe hij fokt..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:24

Mijn Alexandro heeft echt geen strakke rug. Is wel een aanrader voor jouw merrie.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 07:34

Er zijn er zeker een paar die afvallen. Maar er zitten er genoeg bij met geen plat kruis.

Komt helemaal goed. Die mensen daar hebben en er gelukkig veel verstand van.

Bedankt iedereen voor jullie adviezen.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 07:55

Netto of Nespresso zou volgens mij ook wel kunnen denk ik....al zou ik zelf dan eerder voor Nespresso gaan.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 07:56

Nespresso heeft inderdaad mijn voorkeur, ook goede aanleg voor piaffe en passage. Netto is ook gaaf maar helaas boven ons budget!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:01

xJasmijnw schreef:
Er zijn er zeker een paar die afvallen. Maar er zitten er genoeg bij met geen plat kruis.

Plat kruis is beter dan een te hellend kruis.

Kruis van een Gelderse is exact goed voor een dressuurpaard. Dat is ook weer het model waar ze bij de dressuurpaarden weer naar toe willen.

Rechte strakke rug, strakke lendenen en een te recht kruis,...das niet handig, dat geeft te weinig souplesse.
Maar een goede rug, iets strakke lendenen en een licht hellend kruis dat is een kenmerk die je juist ziet bij veel topdressuurpaarden.

Nespresso ken ik niet maar ziet er deftig uit. Edit,..mooi gefokt.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:24

xJasmijnw schreef:
Nespresso heeft inderdaad mijn voorkeur, ook goede aanleg voor piaffe en passage. Netto is ook gaaf maar helaas boven ons budget!

Als je echt met die hengst zou willen fokken, dan zou ik eerder nog een beetje door sparen, dan dat ik met een hengst dek die eigenlijk voor mezelf een 2e keus is. Maar de fokkerij blijft een moeilijk ding, ga op je gevoel en smaak af....vooral als je niet persé hoeft te verkopen. Succes, benieuwd waar uiteindelijk op uitkomt.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 08:34

Nee hoor,zeker geen 2e keuze. We hebben ons zelf gewoon een budget gegeven omdat je ook natuurlijk niet weet wat je merrie fokt(eerste veulen) en dat daarbij vind ik 1000/1100 gewoon meer dan genoeg :D

Ja ik vind hem ook leuk gefokt NatasjavE!ben benieuwd om hem in het echt te zien!

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:38

xJasmijnw schreef:
Nee hoor,zeker geen 2e keuze. We hebben ons zelf gewoon een budget gegeven omdat je ook natuurlijk niet weet wat je merrie fokt(eerste veulen) en dat daarbij vind ik 1000/1100 gewoon meer dan genoeg :D

Ja ik vind hem ook leuk gefokt NatasjavE!ben benieuwd om hem in het echt te zien!

Het kost inderdaad genoeg.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:04

xJasmijnw schreef:

Die fokt heel erg sjiek.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:07

janderegelaa schreef:
xJasmijnw schreef:

Die fokt heel erg sjiek.

Moet eerlijk zeggen, dat ik nog geen veulens van heb gezien. Vindt 'm wel goed gefokt, mooi compact paard, met veel buiging in de gewrichten. Ik denk dat hij op deze merrie wel het type kan verbeteren.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 14:18

Van Nespresso verwachten ze dit jaar pas de eerste veulens, dus kan goed kloppen dat je er nog geen veulens van heb gezien, hihi.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 14:24

En wat denken jullie van Diego ? Negro x Don Gregory x Rubinstein II
Zit ook Donnerhall bloed, wat mij ook aanspreekt, fijne karakters toch?

Meerdere mensen hebben mij deze hengst al aanbevolen, kan alleen niet echt veulens vinden.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:41

xJasmijnw schreef:
En wat denken jullie van Diego ? Negro x Don Gregory x Rubinstein II
Zit ook Donnerhall bloed, wat mij ook aanspreekt, fijne karakters toch?

Meerdere mensen hebben mij deze hengst al aanbevolen, kan alleen niet echt veulens vinden.

Ik heb zelf een Voice, die voert Donnerhallbloed via De Niro......maar dat is wel een snelle boef hoor, nu komt ie wel uit een Uniform moeder, dat moet wel even gezegd worden. :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:12

xJasmijnw schreef:
Van Nespresso verwachten ze dit jaar pas de eerste veulens, dus kan goed kloppen dat je er nog geen veulens van heb gezien, hihi.

Afbeelding
Dit is het Nespresso x Zambuka veulen van Thora en Rhea hier op Bokt.