xJasmijnw schreef:Zou dit eventueel een goede match zijn?
Dat is het nou net.
Je merrie staat in een zwaarder type. Wil je een goede match, is het genetisch gezien het meest interessant om richting dat zwaardere type te fokken. Dus IHW, Groninger of wellicht Gelders, dat soort dieren. Daar vind je de meeste genetische aansluiting, de beste match.
Maar dat is (zo ik het lees) niet het model dat jij voor ogen hebt voor je veulentje. Jij wilt volgens mij luxer, rij-typischer. De hengsten die je noemt staan echter wel in een heel ander type dan je merrie. Dat kan geen kwaad, er zal heus een leuk veulentje uit komen, maar zoek dan niet naar "een goede match" want er is niets te matchen. Alles wat eventueel wel zou kunnen matchen, gaat je onherroepelijk weer terugbrengen bij dat zwaardere type.
Wil je een type-kruising richting luxer, ga dan vooral voor een hengst met veel bloeduitstraling en kies dan die ene die er voor jou écht uitspringt.
Hou ondertussen wel in je achterhoofd dat je met dit type merrie zeer waarschijnlijk geen überdeftig bloedbeestje gaat fokken. Als dat wel is wat je wilt, is het misschien handiger om een andere merrie te gebruiken of het ideale veulentje te kopen.

Mijn voorkeuren daar zijn: Chippendale, Nespresso en Glamourdale. Dus ik ben benieuwd.