Veulen kopen, is dat nou slim?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 07:45

xalm schreef:
Ik zou in iedergeval (zoals andere ook al hebben aangegeven) eerst wachten tot het veulen geboren is. Straks heeft er inderdaad een mini op gezeten of een ander ras waardoor het veulen misschien niet is zoals gedacht. Je kan voor jezelf heus wel een lijstje maken met "standaard" kosten voor een veulen. Denk hierbij aan:
Aanschaf
Maandelijkse stalling (zoek een stalling uit en vraag daar de prijs aan, zo heb je iig een uitgangs punt, kan je goedkoper staan is dat mooi mee genomen).
Hoefsmid om de zoveel weken
Inentingen
Tandarts
Wormenkuur.
Daarnaast komen alle onverwachte kosten van een dierenarts (wondje hier, hechtinkje daar).
Daarnaast natuurlijk de "normale" maandelijkse stalling als het dier volwassen is.

Je zegt namelijk nu al dat opfok duur is en dat je hoopt ergens een goedkoper aanbod te krijgen maar je begrijpt hopelijk wel dat de stalling voor een volwassen paard op een pensionstal meestal nog een flink stuk duurder is als de opfok.. Kan je het dan over 4 jaar wel betalen?

Mogelijkheid tot goedkopere opfok is er waarschijnlijk wel.
We hebben nu een oudere pony (waar we dus gewoon stallingsgeld voor betalen)die over een aantal jaar op pensioenstal gaat (ja, daar weet ik de kosten ook van) en mijn leasepaard.
Er vanuit gaande dat onze situatie niet opeens heel drastisch veranderd blijft er dus wel geld over voor een veulen en bijkomende kosten. Dit heb ik natuurlijk wel van te voren bekeken :)
In het allergunstigste geval zou dit veulen een leuk rijpaardje zijn voor zowel mijn dochter als mijzelf.

Maar ik zal inderdaad eerst maar eens wachten of er wat uitkomt en wat er dan uitkomt. Misschien helemaal niet wat verwacht :D

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:09

Mijn merrie heb ik gekocht toen ze 1 jaar en 2 maanden was. Met haar heb ik een ontzettend hechte band. Juist door dat we zo rustig aan hebben gedaan met alles omdat ze nog jong was. Ik merk wel echt verschil tussen mijn vorige paard en de merrie die ik als jong ding kocht.

VogeltjeM

Re: Veulen kopen, is dat nou slim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:27

Ik heb ruim 3 jaar geleden ook een veulen gekocht, hij is nu bijna 4 en echt geweldig <3 Nog steeds niet onder het zadel, omdat hij erg puppy is en er echt fysiek nog niet klaar voor is (is ook een grote jongen). Wel doet hij veel grondwerk en heb ik plannen om hem als handpaard mee te nemen :D

Als je de jeugdperiode als overbrugging ziet tot je er iets mee kan, dan zou ik het niet doen. Het duurt namelijk echt heel lang en de valkuil bestaat dat je toch teveel doet met zo'n kleintje, of er al voor zijn 3e (of net op zijn 3e) op gaat omdat je niet meer kan wachten. Dat is zonde, voor paard én jouzelf. Als je echter de omgang, verzorging en grondwerk het leukste vindt of het superdruk hebt (of beiden :P ) dan kan een jonkie wel geschikt zijn. Ik zou het wel alleen doen als je ook echt affiniteit hebt met paardengedrag en -opvoeding en echt een goed opfokplekje (buiten in een kudde!!!) kan bieden. Zelf heb ik geen gedragsproblemen meegemaakt bij mijn jonkie, hij is hartstikke braaf en dit ook altijd geweest, maar soms hoor je verhalen... :P

Ik zou het nemen van een jonkie zo weer overdoen <3 het is zo bijzonder. Wel zou ik zorgen dat ik er iets te rijden naast heb, want buitenritjes had ik toch wel gemist, merk ik nu ik er een oudere bij heb. :)

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:34

muc schreef:
In een (Duits) tijdschrift stond afgelopen maand wat een paard gemiddeld kost en wat we er voor uit geven etc. Dit was erg interessant.

Daar stond dat een 3 jarig (sport)paard (nog niet zadelmak) gemiddeld €17.000 heeft gekost. (Dit is incl. dekgeld) Ik denk dat dit ook wel redelijk reeel is. (En 20- 30% van de veulens halen de leeftijd van 3 jaar niet)

Misschien toch is goed uitrekenen en de risiko´s afwegen.

Helemaal waar! Daarbij komen nog de kosten van zadelmak maken door een professional als je het goed wilt doen EN je weet niet hoe je nieuwe aanwinst zich gedraagt onder het zadel? Zijn ze wel braaf genoeg voor jou als ruiter en kan je er dus überhaupt wel op?? Het is een mooi avontuur, maar héél kostbaar en met veel risico's...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:45

Mijn vriend en ik reden in September 2010 langs een weiland. OP dat moment loopt er een zwart veulen met witte benen door het weiland te showen met zijn staart in de lucht.
Mijn vriend en ik kijken opzij en zijn opslag verliefd <3
2 weken lang iedere dag naar het zwarte veulentje gekeken en de verliefdheid bleef.
We wisten van wie het weiland was, dus we hebben uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken om te gaan vragen van wie het veulen was en of het veulen misschien te koop was.

Het bleek een 9 maanden oud hengstveulen te zijn en het bleek ook nog eens te koop te zijn.
Zonder het veulen ook maar van dichterbij gezien te hebben, hebben we een bod uitgebracht en bod werd aangenomen.
Als ik het zo bedenk gewoon een heel foute manier om een paard te komen. :') En ik zal het ook niet zo snel iemand aanraden. :+

Na het gesprek zijn we voor het eerst bij het veulen gaan kijken en het was echt een schat.

Ondertussen is het kleine veulentje een GROTE knul geworden en het meest geweldige paard wat wij ons maar voor kunnen stellen. Helemaal ons karakter.
We hebben hem de tijd gegeven om uit te groeien en op dit moment is hij net 5 geworden en zijn we hem aan het inrijden.

De kleine knul toen we hem voor het eerst op de foto zette:
Afbeelding

De grote jongen nu:
Afbeelding

en ja, een jong paard kopen en in de opfok zetten is duur. (Je kan er een leuke 3/4 jarige voor kopen)
Maar ik vond het de tijd en het geld wel waard.
Wij gingen iedere week kijken en hebben zo een band met Jan opgebouwd en zijn heel betrokken geweest bij zijn opgroeien. Een geweldige ervaring.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:49

Wij hebben een veulen gekocht voordat het geboren was nog. Stalhouder kocht een merrie die hoogdrachtig bleek. Merrie wilden ze wel veulen niet. Aangezien onze oude merrie al aardig op leeftijd was met cushing was de keus snel gemaakt.

Merrie was papierloos bruin roan maar met veel arabierenbloed, vader volbloed vos arabier. Wat eruit zou komen was dus wel een verrassing. Binnen een maand na aankoop was het veulen er, helaas de geboorte niet gezien maar het natte hoopje op de grond was gewoon in een keer goed.

Scheelt dat we op stal konden blijven staan daar en ik al jaren ervaring hadden met paarden en jongere dieren ook. Als beginnende paardeneigenaar zou ik er zelf nooit aan begonnen zijn. Helaas is het mannetje niet ouder geworden als twee jaar en drie dagen. Maar we konden er echt alles mee.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:56

Zo naast alle succes verhalen:

Ik zou er wel goed over nadenken. Ik heb mijn Kyano ook als veulentje gekocht; in een opwelling, ik kon hem niet eens aaien, hij was ontzettend bang. Hij was vies en ontzettend lelijk.

Ik zeg niet dat ik er spijt van heb, maar je weet gewoon niet 'wat het wordt'. En dan bedoel ik niet mooi of lelijk want dat zou mij weinig uitmaken, in jouw ogen is het toch altijd de mooiste, maar qua karakter.....

Uiteindelijk heb ik met Kyano dus heel veel issue's met beleren voor de wagen; en als ik dan nu op marktplaats gewoon 'kant en klare' menpony's zie, tja, dan denk ik wel eens, waarom heb ik geen beleerde pony gekocht. Ze zijn wat duurder maar ik heb nu 2 jaar stalling sowieso gehad om te 'wachten'. Is in mijn geval 2200 euro, had ik een leuke menpony van kunnen kopen denk ik zo.

Nu kan je heel veel meer doen die eerste 3 jaar dan in een opfok dumpen en wachten, je kan genoeg andere dingen doen, maar toch voelt het wel een beetje als 'wachten' tot je kan gaan werken, en eenmaal beleerd is het weer 'wachten' tot ze oud genoeg zijn om echt te gaan trainen, en pas als ze een jaar of 5 zijn kan je pas echt fanatiek aan de slag natuurlijk.

Soms denk ik wel eens, als ik nou een 5 jarige had gekocht, beleerd en wel, dan had ik a) geweten wat ik er aan heb en b) meteen serieus aan de slag gekund.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:06

Ik denk dat het weinig uitmaakt of je een ouder beleerd paard koopt of een jong onbeleerd paard/veulen wat betreft risico's en kosten. Het risico dat er iets gebeurd is er altijd en de vaste lasten (stalling, hoefsmid, etc.) zijn er altijd. Wel komen de kosten van het beleren erbij. Het zien of het karakter je ligt, dat weet je ook zo snel niet als je een ouder paard koopt na een paar keer kijken.

Ik denk dat een veulen kopen in dit geval juist fijn is (bij genoeg ervaring etc.), aangezien je de eerste 6 maanden kan kijken hoe het karakter zich vormt (mits je afspreekt pas te kopen als het veulen is afgespeend.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:12

Ik heb ruim 7 jaar geleden ook een veulen gekocht. Heb er nu geen spijt meer van is weleens anders geweest. Maar ik denk niet dat ik ooit nog een veulen ga kopen. Als ik ooit nog een ander paard ga kopen ga ik voor toch minimaal een 5 jarige. Die al geleerd zijn en wat ervaring hebben. Met het "wachten" op zich heb ik nooit geen problemen gehad. Kwam meer daarna. Dus ja is het slim, ik zou het niet meer doen. Maar het is dan weer wel een leuke ervaring. Al denk ik niet perse dat je band met het paard beter is wanneer je hem van veulen af aan kent. Zeker niet als ze in de opfok staan en je gaat zo af en toe kijken. Maar het is wel mooi om een dier te zien opgroeien. Of om nu terug te kijken naar wat voor klein ding het was toen ze kwam en hoe ze er nu bij loopt.

Ik had ze trouwens al "gekocht" voor ze geboren was. Ben gek van friezen en door kennissen in contact gekomen met iemand die een veulen zou krijgen. Als het veulen gezond geboren zou worden zou ik het kopen ongeacht of het een hengstje of een merrie was. Tja of dat nu slim is weet ik niet maar met een veulen weet je toch nooit zo goed hoe ze gaan uitgroeien en dat is altijd afwachten. Ook het karakter weet je nog niet. Alleen haar gezichtsuitdrukking is nog wel hetzelfde gebleven dat is ook wel grappig om terug te zien op foto's dat ze bepaalde houdingen nog steeds heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:32

Als je niet al van plan was om een paard te kopen: niet doen.
Ik heb een stalgenoot met zo'n ongelukje uit haar bijrijdpaard. Ze heeft er best wel flink spijt van als ze ziet wat een goede beleerde paarden had kunnen kopen voor dat geld van 4 jaar investering. Het blijkt ook nog eens geen nakkelijke te zijn en dat betekend dat het iedere eeek extra geld kost om hem goed te laten doorrijden.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:53

Mij lijkt het ontzettend leuk om te beginnen met een veulen en dat dan helemaal zelf te beleren etc. Alleen ben ik erg moeilijk qua paarden. Ik ben een onzekere ruiter dus ik durf niet op Veel paarden te stappen.

Maar ben jij nou iemand die met veel soorten karakters overweg kan, dan wordt het interessant en zou ik het gewoon doen. Met zo'n veulen kun je een prachtige band opbouwen (heb dit gezien bij de eigenaresse van mijn verzorgpaard. Gekocht toen hij 1 was en hij is nu 17 en stapelgek op haar)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:43

Dat met die betere band is zooooo overdreven.
Ik heb altijd al tussen de veulens gezeten en sommige zijn gewoon niet leuk al breng je er 20 jaarmee door, andere wel.
Sommige veulens zul je dus van zijn leven geen band mee opbouwen (of zoals bij een kennis, zelfs doodsbang van worden) en anderen kun je helemaal gek mee worden.
dat is niet anders met een volwassen paard. Het past of past niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:01

ik denk dat velen het idee van een veulen idealiseren....afgezien van het feit dat je er de eerste 3.5 jaar niet op kunt...iets wat ik persoonlijk absoluut niet belangrijk vind....moet je genoeg ervaring hebben om een veulen op te voeden.Inrijden kun je uit besteden,maar het blijft een groen paard.Dus ook genoeg rijtechnische ervaring kan geen kwaad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:05

Sowieso zou ik TS adviseren eerst na te denken of ze zonder deze 'verrassing' ze ook van plan was om een paard te kopen.
Weideongelukjes kun je overal voor bijna niets krijgen, dus het feit dat toevallig nu deze merrie dat overkomt is niet specifiek een buitenkansje of zo.
Laat het het 'probleem' van de eigenaar niet jouw probleem worden.
Was je toch al van plan om een veulen aan te schaffen, kijk dan eens een paar maanden rustig aan of dit veulen aan je eissen voldoet.
Ga niet enkel voor de ohhh wat schattig factor, want je zit er wel nog jaren aan vast.
Blijkt dit dier dan op geen enkel punt te voldoen aan wat jij graag met een eigen paard had gewild, dan geeft dat enkel ergernis.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:14

Tjah, als je het puur kostentechnisch bekijkt kun je vééééél beter een beleerde 3 jarige kopen dan een veulen en dat aanhouden tot het 3 en beleerd is. Een beleerde 3 jarige heb je voor 2000-2500 euro terwijl je minimaal het 5 voudige kwijt bent als je een paard 3 jaar moet onderhouden en kosten hebt aan beleren.
En dan weet je qua karakter nog maar weinig, een 3 jarige kun je uitkiezen op een karakter wat bij je past, of dit veulen bij je zou kunnen passen weet je pas als het een halfjaar oud is.

Ik vraag me ook af of je van plan was een paard te kopen? En of je er de financiele middelen voor hebt?
Zo niet, zou ik het nu nog helemaal niet overwegen, dan zou ik zeker afwachten tot het veulen gespeend gaat worden en evt op de markt komt, dan kun je nog kijken of het je aanstaat, of de prijs gunstig is enz.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:59

Sizzle schreef:
Dat met die betere band is zooooo overdreven.
Ik heb altijd al tussen de veulens gezeten en sommige zijn gewoon niet leuk al breng je er 20 jaarmee door, andere wel.
Sommige veulens zul je dus van zijn leven geen band mee opbouwen (of zoals bij een kennis, zelfs doodsbang van worden) en anderen kun je helemaal gek mee worden.
dat is niet anders met een volwassen paard. Het past of past niet.

Ben het hier volkomen mee eens.
Wel is het gewoon leuk om je paard vanaf veulen te zien opgroeien. Dat heeft wel iets speciaals.
Belangrijk is imo wel dat je er "vanaf kunt blijven". Zo hebben we er ook 1 op de pensionstal meegemaakt die er echt elke dag lang mee aan het tutten was. Te veel van het goede voor het jonge paard.
Wij hebben eigen veulens en het gewone contact met voeren en mesten (schuilstal)
En soms een borsteltje erover is gewoon leuk voor beide.
In de opfok zetten wat we doen met de hengsten is wel een stuk minder leuk. Als veulen wel zorgen voor een goed begin met mensen, dan zit dat er na 2,5 jaar nog goed in.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 12:11

Sizzle schreef:
Sowieso zou ik TS adviseren eerst na te denken of ze zonder deze 'verrassing' ze ook van plan was om een paard te kopen.
Weideongelukjes kun je overal voor bijna niets krijgen, dus het feit dat toevallig nu deze merrie dat overkomt is niet specifiek een buitenkansje of zo.
Laat het het 'probleem' van de eigenaar niet jouw probleem worden.
Was je toch al van plan om een veulen aan te schaffen, kijk dan eens een paar maanden rustig aan of dit veulen aan je eissen voldoet.
Ga niet enkel voor de ohhh wat schattig factor, want je zit er wel nog jaren aan vast.
Blijkt dit dier dan op geen enkel punt te voldoen aan wat jij graag met een eigen paard had gewild, dan geeft dat enkel ergernis.

Nee, was niet van plan om NU een paard te kopen maar tzt waarschijnlijk wel.
Mijn kinderen hebben een oudere pony die over 2/3 jaar echt op pensioen gaat.
Mijn dochter rijdt dan ook al weer wat langer en is dan ook fysiek meer aan een paard toe, dan aan een pony verwacht ik.

Tuurlijk ik weet dat ik het misschien idealiseer en ik wil van de eigenaar zijn probleem ook niet mijn probleem maken maar het is dat ik de merrie zo geweldig vindt dat ik het heel erg zou vinden als dit veulentje in de handel (of misschien nog erger) zou belanden. Dat gevoel laat me dus niet echt los.

Ik heb natuurlijk geen glazen bol om te zien hoe het in de toekomst gaat en wat er uit groeit maar zelfs met een volwassen paard/pony heb je geen garantie of alles goed verloopt op termijn (spreek uit ervaring).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:14

Een paard kopen uit 'medelijden' of 'wat als' is nooit een goede basis, er zijn er zoveel, je kunt ze niet allemaal redden van de handel en uiteindelijk krijgen de meesten toch wel een fijn plekje ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:18

anneliesdj schreef:
Een paard kopen uit 'medelijden' of 'wat als' is nooit een goede basis, er zijn er zoveel, je kunt ze niet allemaal redden van de handel en uiteindelijk krijgen de meesten toch wel een fijn plekje ;)

een paard kopen uit medelijden kan prima...mits je geen hoge verwachtingen hebt,in de zin van wedstrijden rijden enzo... en het gewoon een beetje paard mag zijn in de wei.

En ik ben er nog helemaal niet van overtuigd dat de meeste paarden wel een fijn plekje vinden,maar goed.Misschien is dat in Nederland wel zo,maar hier in frankrijk absoluut niet.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:16

Ik ben een voorstander van veulens omdat we enkele 3 jarige hebben gehad die gewoon misselijke karakters hadden omdat ze niet gewend waren dat er ooit iets van ze verwacht werd buiten op een wei lopen en dat er niet naar omgekeken werd.

Zelf heb ik als 10 jarige een veulen gekregen van mijn ouders. Ik heb haar nu al 14 jaar en heb ook een bijna 8 jarige dochter van haar die ook nooit meer weg gaat. Wij verkopen ook veulens aan mensen die nooit een veulen gehad hebben (maar wel paarden in het algemeen, het moet wel verantwoord blijven) maar ik hoor alleen maar leuke verhalen van de kopers en we hebben met iedere koper nog steeds contact. Wij voeden de veulens wel op zodat ze netjes meelopen, voetjes geven, makkelijk naar de DA en hoefsmid gaan en dat ze lief en sociaal zijn anders verkopen we ze natuurlijk niet zomaar.

Laat je alleen niet verleiden door hun schattigheidsfactor, ze hebben wel echt begeleiding nodig en consequente eigenaren omdat ze anders lastig worden en je er later dan last van krijgt. En opfok hoeft toch niet duur te zijn, zoek een leuke gemengde kudde, zo worden onze veulens ook gespeend en in een gemengde groep thuis gezet. Altijd heel goed gegaan. Dan pak ik ze toch dagelijks even in de hand zodat ze niet alleen maar op een wei lopen. Ik ben namelijk niet zo voor de opfok, ik zie ze liever in een gemengde kudde en onder de mensen. Want een driejarige die nog geen voetjes op wil tillen daar schiet je ook niets mee op.

En tuurlijk een band kun je met ieder paard opbouwen maar mijn merrie heb ik al 14 jaar en haar dochter is voor m'n neus geboren en die twee daar merk ik toch wel een behoorlijk verschil dan de band die ik met onze andere paarden heb. Wij konden ook niet in de toekomst kijken en menige bokker zou mij helemaal voor gek verklaard hebben om als penny meisje een eigen veulen te krijgen (ik had wel al sinds m'n 6e een eigen pony en die was verkocht toen ik Cheyenne als veulen kreeg) maar dat is helemaal super goed gekomen. Ik zou niet zonder haar kunnen. Het is geen zonde om een veulen te kopen iig, ik zou zeggen je hebt nog even dus wacht gewoon eens af.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:31

ik,
2x die stap gemaakt. 1x een gekocht D pony veulen (hengstje) en 1x een zelf gefokt D pony veulen zelf gehouden. Ik zeg doen!
Zo leuk om je eigen veulie alles te leren en te zien uitgroeien tot een geweldig paarden/ponybeestje.
Het maakt echt wel uit voor de band, al kan je die met en ouder gekocht dier ook heel goed hebben hoor.
Maar je eigen veulen blijft speciaal. Natuurlijk kun je het karakter niet veranderen dus als het veulen niet matcht heb je pech maar ik heb dat niet meegemaakt. Maar de opvoeding heb je wel in de hand. Mij is het goed bevallen en beide keren is er een mooi beest uitgegroeid dat ik 200% vertrouw. Ook aan een veulen kun je wel enigszins het type bepalen en kijken of het bij je gaat passen.
Verder heb ik sinds mijn jeugd mijn paarden ook niet meer aan huis en zijn de kosten alles meegevallen. Goed zoeken naar goede opfokplek, misschien bij mensen aan huis en inderdaad, laat het beestje de eerste jaren lekker met rust, niet overdrijven qua aandacht, gewoon alleen het nodige doen en de rest aan de natuur overlaten. Wat je doet moet goed zijn en duidelijk voor de veulen. Jij bent de leider, dat is het belangrijkste.

Het enige waar ik je voor wil waarschuwen is dat je hem/haar waarschijnlijk niet meer kan missen dus dat je er lang aan vast zal zitten :j
Laatst bijgewerkt door piezze op 19-03-15 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:32

chimello schreef:
Ik ben een voorstander van veulens omdat we enkele 3 jarige hebben gehad die gewoon misselijke karakters hadden omdat ze niet gewend waren dat er ooit iets van ze verwacht werd buiten op een wei lopen en dat er niet naar omgekeken werd.

Sorry maar dat slaat echt nergens op.
Er zijn genoeg veulens die nooit van zijn leven een leuk paard zullen worden, dat heeft niets te maken met wanneer je hem kocht.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:35

Er staat duidelijk dat IK dat zo ervaren heb en daarom voorstander ben.
Dus je kunt zeggen wat jij wilt en dat jij dat nergens op vindt slaan maar jij praat hier ook over jouw mening. Hoef je mij niet voor te zeggen dat wat ik denk nergens op slaat. Ik baseer me op mijn mening.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:36

Bmamavan2 schreef:
Tuurlijk ik weet dat ik het misschien idealiseer en ik wil van de eigenaar zijn probleem ook niet mijn probleem maken maar het is dat ik de merrie zo geweldig vindt dat ik het heel erg zou vinden als dit veulentje in de handel (of misschien nog erger) zou belanden. Dat gevoel laat me dus niet echt los.

Ik heb natuurlijk geen glazen bol om te zien hoe het in de toekomst gaat en wat er uit groeit maar zelfs met een volwassen paard/pony heb je geen garantie of alles goed verloopt op termijn (spreek uit ervaring).

Ik heb geprobeerd het veulen uit mijn eigen droommerie te kopen (Embryotransplantatie, lang verhaal) en dat is niet gelukt. Toen vond ik het jammer maar uit het oog is in dit geval uit het hart gebleken. Ik heb hem geen seconde gemist. Hij was niet mijn merrie. Hij is uitgegroeid tot een totaal ander paard dan die merrie ooit is geweest. Nu kan het natuurlijk komen doordat het in dit geval niet haar eigen DNA was, maar dat gevoel van je ging bij mij vanzelf over. Uiteindelijk heb ik twee totaal andere paarden op stal staan die ik echt niet zou willen ruilen voor hem.

Probeer geen kopie te kopen van je bijrijdpaard. Dit valt altijd tegen. Geen enkel dier is hetzelfde :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:39

Selka schreef:
Bmamavan2 schreef:

Ik heb geprobeerd het veulen uit mijn eigen droommerie te kopen (Embryotransplantatie, lang verhaal) en dat is niet gelukt. Toen vond ik het jammer maar uit het oog is in dit geval uit het hart gebleken. Ik heb hem geen seconde gemist. Hij was niet mijn merrie. Hij is uitgegroeid tot een totaal ander paard dan die merrie ooit is geweest. Nu kan het natuurlijk komen doordat het in dit geval niet haar eigen DNA was, maar dat gevoel van je ging bij mij vanzelf over. Uiteindelijk heb ik twee totaal andere paarden op stal staan die ik echt niet zou willen ruilen voor hem.

Probeer geen kopie te kopen van je bijrijdpaard. Dit valt altijd tegen. Geen enkel dier is hetzelfde :)

Hier ben ik het wel mee eens, het veulen zal gegarandeerd een totaal ander paard dan de moeder zijn. Het hoeft er in niks op te lijken. Dit is mijn ervaring ook.