xalm schreef:Ik zou in iedergeval (zoals andere ook al hebben aangegeven) eerst wachten tot het veulen geboren is. Straks heeft er inderdaad een mini op gezeten of een ander ras waardoor het veulen misschien niet is zoals gedacht. Je kan voor jezelf heus wel een lijstje maken met "standaard" kosten voor een veulen. Denk hierbij aan:
Aanschaf
Maandelijkse stalling (zoek een stalling uit en vraag daar de prijs aan, zo heb je iig een uitgangs punt, kan je goedkoper staan is dat mooi mee genomen).
Hoefsmid om de zoveel weken
Inentingen
Tandarts
Wormenkuur.
Daarnaast komen alle onverwachte kosten van een dierenarts (wondje hier, hechtinkje daar).
Daarnaast natuurlijk de "normale" maandelijkse stalling als het dier volwassen is.
Je zegt namelijk nu al dat opfok duur is en dat je hoopt ergens een goedkoper aanbod te krijgen maar je begrijpt hopelijk wel dat de stalling voor een volwassen paard op een pensionstal meestal nog een flink stuk duurder is als de opfok.. Kan je het dan over 4 jaar wel betalen?
Mogelijkheid tot goedkopere opfok is er waarschijnlijk wel.
We hebben nu een oudere pony (waar we dus gewoon stallingsgeld voor betalen)die over een aantal jaar op pensioenstal gaat (ja, daar weet ik de kosten ook van) en mijn leasepaard.
Er vanuit gaande dat onze situatie niet opeens heel drastisch veranderd blijft er dus wel geld over voor een veulen en bijkomende kosten. Dit heb ik natuurlijk wel van te voren bekeken
In het allergunstigste geval zou dit veulen een leuk rijpaardje zijn voor zowel mijn dochter als mijzelf.
Maar ik zal inderdaad eerst maar eens wachten of er wat uitkomt en wat er dan uitkomt. Misschien helemaal niet wat verwacht

Nog steeds niet onder het zadel, omdat hij erg puppy is en er echt fysiek nog niet klaar voor is (is ook een grote jongen). Wel doet hij veel grondwerk en heb ik plannen om hem als handpaard mee te nemen
) dan kan een jonkie wel geschikt zijn. Ik zou het wel alleen doen als je ook echt affiniteit hebt met paardengedrag en -opvoeding en echt een goed opfokplekje (buiten in een kudde!!!) kan bieden. Zelf heb ik geen gedragsproblemen meegemaakt bij mijn jonkie, hij is hartstikke braaf en dit ook altijd geweest, maar soms hoor je verhalen...
En ik zal het ook niet zo snel iemand aanraden.