gekloonde hengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:47

mooney schreef:
Voor de fok zou de echte hengst of de kloon niets uit moeten maken, genetisch materiaal is precies hetzelfde.
De kloon zelf zal fenotypisch (uiterlijk) altijd verschillen van het orgineel, omdat dit niet alleen bepaald wordt door je genen maar ook hoe die worden geactiveerd en de omgeving.

Dus als ik je goed begrijp kunnen alleen de "uiterlijke genen" op verschillende manieren geactiveerd worden. En gebeurt dit niet voor de genen die bijdragen aan beweging en karakter.

Ik denk dat je gelijk hebt met dat activeren. Maar dat dit voor alle genen zo is. En dus WEL invloed heeft bij het fokken met een kloon.

Het mag duidelijkzijn dat ik dus nooit gaan fokken met een kloon.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:20

Nee, mooney bedoelt dat de kloon wel dezelfde genen heeft en dus dezelfde genen meegeeft aan de nakomelingen. De kloon zelf kan wel slechter (of beter) bewegen dan de hengst zelf. Evenals het verhaal met de stokmaat en aftekeningen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 17:06

Ik zie toch een voordeel. Tegen dat je weet dat een hengst behoort tot het kleine kransje topverevers, is hij oud en onbetaalbaar of zelfs dood.
Dan is een kloon toch wel waardevol.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:39

mooney schreef:
Voor de fok zou de echte hengst of de kloon niets uit moeten maken, genetisch materiaal is precies hetzelfde.
De kloon zelf zal fenotypisch (uiterlijk) altijd verschillen van het orgineel, omdat dit niet alleen bepaald wordt door je genen maar ook hoe die worden geactiveerd en de omgeving. Zo heeft de draagmoeder bijvoorbeeld ook invloed op hoe het veulen uit zal groeien omdat het baarmoederlijk milieu van de kloon dus anders is dan die van het orgineel. Milieu gaat niet pas in als het veulen geboren is.

Ik vind het vooral wetenschappelijk heel interessant, ik denk dat we van klonen heel veel kunnen leren. Vooral Nurture VS nature is uitstekend te bekijken in klonen.
Voor de fokkerij is het qua doorgeven van eigenschappen echt geen probleem, je krijgt geen slechter paard van de kloon dan dat je van het orgineel had gekregen. Vaak zijn de klonen wel wat goedkoper in dekgeld, omdat mensen 'bang' zijn voor het woord kloon.
Toch vind ik klonen voor de fok een beetje onzinnig, je wil voor de fokkerij vooruit en steeds maar weer dezelfde hengst 'terug laten komen' door klonen zorgt voor stilstand. Beter een goede zoon selecteren om het genetisch materiaal te behouden dan een kloon te maken.

Materiaal is precies zelfde maar dan is het veulen dat nog geboren moet worden al vrij oud qua DNA, want de leeftijd ervan blijft doorlopen......dat is te on natuurlijk en ze zullen korter leven en snel ouderdomskwalen gaan krijgen.

Als de hengst 15 jaar is en er wordt daarvan een kloon gemaakt.......dan wordt het dier geboren met een DNA van 16 jaar oud, dat kan nooit goed zijn.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 18-03-15 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:41

Nies_ schreef:
Nee, mooney bedoelt dat de kloon wel dezelfde genen heeft en dus dezelfde genen meegeeft aan de nakomelingen. De kloon zelf kan wel slechter (of beter) bewegen dan de hengst zelf. Evenals het verhaal met de stokmaat en aftekeningen.

Dus wat is het nut ervan?

Behalve dat je zeggen kan dat je een kloontje hebt van die ene goeie hengst, maar verder heb je er niks aan. Het zal nooit de originele hengst evenaren.

Fokken is gokken maar dan wel met een jong blanco veulen met een nieuw DNA dat nog aan een leven moet beginnen.

Een Kloon is weer een achteruitgang van kwaliteit, oude DNA materiaal waarvan de leeftijd gewoon door blijft lopen gelijk met de originele hengst................

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:00

teiger150 schreef:
Ik heb liever een zoon, dan een kloon... :+

Hahaha teiger! :')

Van jazz zijn 3 klonen. Ik hb zelf voor school mij verdiept in het klonen en ben ook op stal broere geweest om hun wat vragen erover te stellen. Ik heb toen ook de klonen gezien.

Zelf vind ik klonen niet ideaal voor de fokkerij. Hierdoor krijg je toch een bepaalde vastloop periode. Wel vind ik dan weer dat als een goed presterende ruin gekloont word een vooruitgang. Zo kan je toch nog die genen doorgeven.

Wat betreft het verschillen van kloon en origineel is een stukje genetica en klimaat. Als een kloon gemaakt word, word er gebruik gemaakt van een huidcel waar compleet DNA in zit. Deze word in een lege eicel geplaatst en in een draagmoeder geplaatst. Als de dracht voltooid word zal het veulen(kloon) bij de moeder blijven. En geen enkele merrie voed zijn veulen op dezelfde manier op waardoor het toch andere eigenschappen ontwikkeld als het origineel. Ook de omgeving(mensen, eten, drinken, hoeveelheid buiten, evt ziektes op jonge leeftijd enz) heeft invloed op de ontwikkeling van een kloon, waardoor het altijd zal afwijken van het origineel.

Maar qua DNA zijn het compleet identieke paarden.

koend

Re: gekloonde hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:41

Die redenering van oud DNA vind ik toch eigenaardig.
Dan zou een oude hengst minder goed fokken dan een jonge?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:56

Dat van verouderd DNA gaat niet op bij paarden.
Paarden hebben veel telomerase dat geactiveerd wordt.
Je krijgt bij paarden dus absoluut niet het Dolly probleem.
Beetje inlezen voor men willekeurig wat verkondigd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:02

koend schreef:
Ik zie toch een voordeel. Tegen dat je weet dat een hengst behoort tot het kleine kransje topverevers, is hij oud en onbetaalbaar of zelfs dood.
Dan is een kloon toch wel waardevol.

Daar hebben ze toch ook diepvries-sperma voor bedacht?
Zie vrij regelmatig sperma verhandeld worden van enige jaren oud.
Maakt dus niet oud dat de hengst nu al oud is of evt zelfs overleden, wat er in het stikstofvat zit, blijft wel goed.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:27

koend schreef:
Of het als stamboek een voordeel is, weet ik niet.
Als individuele fokker zou ik het wel tof vinden om een bewezen hengst te kunnen gebruiken. Zo'n hengst behoort tot de beste vijf à 10 procent van zijn tijd. Toch wel indrukwekkend!

Grappig zo die meningen, mij trekt het dan weer niet. Want zo hengst behoorde in ZIJN tijd misschien wel tot de beste 5 a 10 procent. Maar tegenwoordig is de kwaliteit al weer beter dan toen. Dus hoe verhoud zich dat dan? Stamboek scores zijn een graadmeter waar je als fokker mee kan vergelijken en meten. Dus een hengst die nu bovengemiddelde scoort met bijvoorbeeld 120 kan bij wijze van spreken over twintig jaar de 100 nog niet eens halen. Omdat de gemiddelde kwaliteit beter wordt dus de kwaliteit die de 100 vormt als gemiddelde. Dus tja is het dan nog interessant. Wil je dan niet liever een zoon die misschien nog beter is dan zijn vader (door fokken en geluk). Want als vader en zoon bijvoorbeeld beide 120 scoren voor hetzelfde mag je er eigenlijk van uitgaan dat de zoon beter is (mits vader en zoon niet tegelijktijdig zijn gescoord). bij het stamboek streeft men toch naar verbetering van kwaliteit. Dus de paarden die 100 scoren worden al steeds beter.

En ik ben zelf wel heel benieuwd hoe de hengstkeuze in de komende tientallen jaren wordt beïnvloed als men gaat fokken met klonen. Want zowel opa, vader als de hengstkeuze voor de merrie zelf kunnen eigenlijk hetzelfde dier zijn, met dezelfde voorouders. Dus beperkte variatie. En dan wordt uiteindelijk de pool en keuze toch steeds kleiner? Of zie ik dat dan helemaal verkeerd? Doordat iedereen nu al wil fokken met de allerbeste hengst vind ik dat bepaalde hengsten al in heel veel lijnen voorkomt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:38

sajavado schreef:
teiger150 schreef:
Ik heb liever een zoon, dan een kloon... :+

Hahaha teiger! :')

Van jazz zijn 3 klonen. Ik hb zelf voor school mij verdiept in het klonen en ben ook op stal broere geweest om hun wat vragen erover te stellen. Ik heb toen ook de klonen gezien.

Zelf vind ik klonen niet ideaal voor de fokkerij. Hierdoor krijg je toch een bepaalde vastloop periode. Wel vind ik dan weer dat als een goed presterende ruin gekloont word een vooruitgang. Zo kan je toch nog die genen doorgeven.

Wat betreft het verschillen van kloon en origineel is een stukje genetica en klimaat. Als een kloon gemaakt word, word er gebruik gemaakt van een huidcel waar compleet DNA in zit. Deze word in een lege eicel geplaatst en in een draagmoeder geplaatst. Als de dracht voltooid word zal het veulen(kloon) bij de moeder blijven. En geen enkele merrie voed zijn veulen op dezelfde manier op waardoor het toch andere eigenschappen ontwikkeld als het origineel. Ook de omgeving(mensen, eten, drinken, hoeveelheid buiten, evt ziektes op jonge leeftijd enz) heeft invloed op de ontwikkeling van een kloon, waardoor het altijd zal afwijken van het origineel.

Maar qua DNA zijn het compleet identieke paarden.

Precies, dus wat is het nut ervan? het zal nooit de originele dier evenaren en de kloon is gelijk oud materiaal ook al is het nog een veulen maar qua DNA is het oud en DNA heeft beperkte levensduur dus de kloon zal snel oud worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:41

koend schreef:
Die redenering van oud DNA vind ik toch eigenaardig.
Dan zou een oude hengst minder goed fokken dan een jonge?

Het is gewoon zoals de natuur het bedoeld, een nieuw leven.
Dan maakt het niet uit of het om een jonge of oude hengst gaat, wat er uit voortkomt is gewoon een nieuw leven.

En dat is de kloon absoluut niet...........Dat is een heel ander verhaal, want je kopieert het als ware.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:42

Sizzle schreef:

Volgens mij wel hoor, want anders konden de paarden niet oud worden en hadden ze het eeuwige leven, helaas tellen de jaren ook bij deze diersoort en de DNA ervan ook, het is niet oneindig.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:04

Ragdollcat schreef:
Als de hengst 15 jaar is en er wordt daarvan een kloon gemaakt.......dan wordt het dier geboren met een DNA van 16 jaar oud, dat kan nooit goed zijn.

Ik weet het niet hoor, want als je zo redeneert, zou dat dna al veel ouder kunnen zijn. Want de 2 helften zijn gekopieerd en doorgegeven door de ouders die het ook weer van hun ouders gekopieerd en doorgegeven hebben en die ook weer en zo gaat dat door. Ook in het lichaam van een paard zelf wordt het dna steeds maar weer gekopieerd bij celdeling. Ik denk dat dat dus niet zo heel veel uitmaakt.

Wel vind ik dat dat klonen heel interessant is, maar niet voor de fokkerij. Genetische diversiteit moet men juist stimuleren en niet blijven hangen in genomen van vroegere hengsten. Het enige waarvoor het wel nuttig zou kunnen zijn, is het klonen van een ruin die voor de fok interessant geweest zou zijn of goede hengsten die te vroeg gestorven zijn. Maar zoals met alles: doe het met mate.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:22

Ragdollcat schreef:
Sizzle schreef:

Volgens mij wel hoor, want anders konden de paarden niet oud worden en hadden ze het eeuwige leven, helaas tellen de jaren ook bij deze diersoort en de DNA ervan ook, het is niet oneindig.

Uiteraard zijn er cellen in het lichaam waar het DNA sneller verouderd en minder snel verouderd. Voorplantingscellen kunnen logischerwijs nooit cellen zijn waarin het DNA snel verouderd want dan zou iedere generatie minder oud worden :)* , cellen die snel slijten en veel verloop hebben DNA wat veel sneller verouderd. Bij het klonen van dolly hebben ze gewoon de verkeerde type cellen gebruikt om het basis materiaal uit te halen, dit is een probleem heb je tegenwoordig niet meer omdat met nu wel voor cellen kiest waar het DNA minder snel veroudert. Dolly was al 18 jaar terug he, ze hebben daar in de tussen tijd echt grote stappen in gemaakt :j

Persoonlijk zie ik echter niet zo de meerwaarde van het klonen van hengsten voor de fok, we werken naar mijn idee al met een vrij smalle genetische basis, waarom zou je die nog smaller maken door 2 of 3 x zolang met eenzelfde hengst te blijven fokken omdat je hem kloont. Een te vroeg geruind paard of een vroeg overleden paard snap ik nog wel, maar Jazz, zijn er nog steeds niet genoeg jazzen??

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:55

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:23

Ragdollcat schreef:
Sizzle schreef:

Als je het proces niet begrijpt ga dan niet zitten: volgen mij wellen.
Tijdens de herprogramatie wordt bij paarden de telomeren weer hersteld, iets wat dus bij schapen niet ging.
Er is niets dat op dit moment aantoonr dat paardenkloons versneld verouderen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:56

Pas nog in een oude hoefslag gezien (2010/2009) of in een docu, weet ik zo even niet meer, die man had een merrie twee keer gekloond. Hij vertelde ook dat het drie hele verschillende paarden waren :j
Ik vind het wel interessant, dus ik volg :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 22:26

Ondertussen kan je wel het DNA van een wereldhengst krijgen voor 750 €, vers en met goede voorwaarden!

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:44

Klonen kan een zekere meerwaarde bieden aan de fokkerij

Zie de kloon van de volbloed hengst Gem Twist, een van de beste paarden ooit, en dan sperma is nu weer beschikbaar via zijn kloon gemini.
Veel merrie's kunnen dit bloed goed gebruiken.

Verder is Ratina Z 3 keer gekloond, en dat betekend dat er weer diverse nakomelingen komen die rechtstreeks bloed van Ratina Z voeren.
Ook de merrie Grande Dame is gekloond.

Andere gekloonde hengsten zijn bijvoorbeeld
Cruisin
Top gun la silla
ET
Calvaro
Air jordan alpha z
Levisto Alpha z
Chelano Alpha Z
Zandor Alpha Z
Poetin
Quidam de revel
Otterongo

Ze hebben exact dezelfde genetica als het paard waarvan ze gekloond zijn, dit in tegenstelling tot een volle broer of zus.

Dus het zal een absolute meerwaarde zijn voor de fokkerij.

Ik heb zelf al diverse nakomelingen gezien van Gemini (kloon van gem twist) en het zijn werkelijk top veulens.

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:01

mooney schreef:
De kloon zelf zal fenotypisch (uiterlijk) altijd verschillen van het orgineel, omdat dit niet alleen bepaald wordt door je genen maar ook hoe die worden geactiveerd en de omgeving. Zo heeft de draagmoeder bijvoorbeeld ook invloed op hoe het veulen uit zal groeien omdat het baarmoederlijk milieu van de kloon dus anders is dan die van het orgineel. Milieu gaat niet pas in als het veulen geboren is.

Ik vind het vooral wetenschappelijk heel interessant, ik denk dat we van klonen heel veel kunnen leren. Vooral Nurture VS nature is uitstekend te bekijken in klonen.
Voor de fokkerij is het qua doorgeven van eigenschappen echt geen probleem, je krijgt geen slechter paard van de kloon dan dat je van het orgineel had gekregen. Vaak zijn de klonen wel wat goedkoper in dekgeld, omdat mensen 'bang' zijn voor het woord kloon.
Toch vind ik klonen voor de fok een beetje onzinnig, je wil voor de fokkerij vooruit en steeds maar weer dezelfde hengst 'terug laten komen' door klonen zorgt voor stilstand. Beter een goede zoon selecteren om het genetisch materiaal te behouden dan een kloon te maken.

Een kloon is met DNA een 100% kopie van zijn of haar evenbeeld.
Het millieu waar het veulen (de kloon) in opgroeid kan van invloed zijn, alsook de ruiter die er op komt en de kansen die het paard krijgt.
Maar dat alles neemt nog steeds niet weg dat het een identieke kopie is.
Baarmoeder van de draagmoeder heeft er niets mee te maken.

Glock's London is een ET paard, en heeft niets van de draagmoeder meegekregen.
Itot du chateau is een ET paard (draagmoeder was een ijslander merrie) en ook Itot heeft het tot het allerhoogste niveau gehaald, en geen eigenschappen van de draagmoeder meegekregen.

Ik heb al heel veel veulens gezien uit top merries die via embryo transplantatie zijn geboren uit bijvoorbeel draver merrie's en neem van mij aan dat de draagmoeder geen enkele invloed heeft op het veulen.
Het DNA is immers afkomstig van een andere hengst en merrie.

Ze moeten zeker niet ieder paard klonen, maar sommige zijn zeker de moeite waard voor de fokkerij. Denk aan de volbloed hengst Gem Twist, zijn kloon Gemini heeft de eerste nakomelingen al rond lopen en deze zijn fantastisch.
Ik heb er hier ook al van gezien die uit draagmoeders (dravers) komen.
Fantastische veulens, uit geweldige moederlijnen.

Maar ieder heeft zijn eigen mening over het klonen :-)
Sommige mensen zijn zoals me zegt ook inderdaad bang voor het woord "kloon"

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:17

Booster84 schreef:
mooney schreef:

Een kloon is met DNA een 100% kopie van zijn of haar evenbeeld.
Het millieu waar het veulen (de kloon) in opgroeid kan van invloed zijn, alsook de ruiter die er op komt en de kansen die het paard krijgt.
Maar dat alles neemt nog steeds niet weg dat het een identieke kopie is.
Baarmoeder van de draagmoeder heeft er niets mee te maken.

Glock's London is een ET paard, en heeft niets van de draagmoeder meegekregen.
Itot du chateau is een ET paard (draagmoeder was een ijslander merrie) en ook Itot heeft het tot het allerhoogste niveau gehaald, en geen eigenschappen van de draagmoeder meegekregen.

Ik heb al heel veel veulens gezien uit top merries die via embryo transplantatie zijn geboren uit bijvoorbeel draver merrie's en neem van mij aan dat de draagmoeder geen enkele invloed heeft op het veulen.
Het DNA is immers afkomstig van een andere hengst en merrie.

Ze moeten zeker niet ieder paard klonen, maar sommige zijn zeker de moeite waard voor de fokkerij. Denk aan de volbloed hengst Gem Twist, zijn kloon Gemini heeft de eerste nakomelingen al rond lopen en deze zijn fantastisch.
Ik heb er hier ook al van gezien die uit draagmoeders (dravers) komen.
Fantastische veulens, uit geweldige moederlijnen.

Maar ieder heeft zijn eigen mening over het klonen :-)
Sommige mensen zijn zoals me zegt ook inderdaad bang voor het woord "kloon"

Baarmoeder van de draagmoeder heeft wel zeker invloed, kan je hard roepen van niet. Het heeft invloed op het fenotype van de kloon, misschien begreep je dat verkeerd uit mijn bericht. Dit is hetzelfde principe als het dekken van een kleine merrie met een grote hengst, het veulen zal zich aanpassen aan de grootte van de baarmoeder (in zekere mate).
Ik zeg nergens dat de kloon niet 100% hetzelfde is als het origineel wat betreft genetica.
Voor het geval je wetenschappelijke onderbouwing wilt.. astu:
http://www.reproduction-online.org/cont ... /445.short

Natuurlijk krijgen de nakomelingen van een kloon niets van de draagmoeder van die kloon mee. Zoals aangegeven heeft deze een invloed gehad op het fenotype, niet op het genotype.

Ik blijf er echter bij dat in de fokkerij stilstand meestal achteruitgang is. Geweldige hengsten hebben vaak al een groot aantal nakomelingen lopen. Voor de genenpoel is het dan niet voordelig om nog meer kopieën van die hengst te maken. Daarnaast mag ik hopen dat je met 20 jaar wel weer verder bent met het fokken en dus een 'beter' exemplaar tot je beschikking hebt.
Wat voor de fok interessant zou kunnen zijn is een kloon maken van een succesvolle ruin, dat zou ik mooi gebruik vinden.
Wellicht kan je dan zelfs in de toekomst zeggen dat je het orgineel in de sport wilt gebruiken en dus ruint (of niet gebruikt voor de dekdienst) en een kloon gebruikt voor het doorgeven van de genen. Dan heb je ook het probleem niet dat sportcarrière en dekseizoen elkaar dwars gaan zitten.

Beetje raar om uit mijn bericht op te maken dat ik bang ben voor klonen. Ik probeer hier een wetenschappelijk correcte inbreng te geven omdat er nogal wat werd geroepen wat niet waar was en ik door mijn vakgebied (bioloog en dierwetenschappen student) het klonen een zeer interessante zaak vind. Volgende keer misschien wat beter lezen voordat je ervan uit gaat dat iedereen tegen jouw mening is ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:25

cjb schreef:
Ik denk dat je gelijk hebt met dat activeren. Maar dat dit voor alle genen zo is. En dus WEL invloed heeft bij het fokken met een kloon.

Hier ben ik het mee eens, als zoiets als een aftekening al significant kan afwijken door een andere activatie van genen lijkt het me vrij logisch dat dit dus met alle genen kan en zal gebeuren. Zoiets als karakter (een winnaarsmentaliteit bijvoorbeeld) kun je dus al nooit garanderen bij een kloon.

Maar dat neemt niet weg dat een kloon meer zal lijken op het origineel dan een willekeurige andere hengst en dan ook beter kan passen bij een bepaalde merrie. Wellicht dus alsnog interessant als je het origineel niet kunt betalen.

Ook voor ruinen en te vroeg overleden hengsten kan het inderdaad interessant zijn.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:32

sallandval schreef:
cjb schreef:

Hier ben ik het mee eens, als zoiets als een aftekening al significant kan afwijken door een andere activatie van genen lijkt het me vrij logisch dat dit dus met alle genen kan en zal gebeuren. Zoiets als karakter (een winnaarsmentaliteit bijvoorbeeld) kun je dus al nooit garanderen bij een kloon.

Maar dat neemt niet weg dat een kloon meer zal lijken op het origineel dan een willekeurige andere hengst en dan ook beter kan passen bij een bepaalde merrie. Wellicht dus alsnog interessant als je het origineel niet kunt betalen.

Ook voor ruinen en te vroeg overleden hengsten kan het inderdaad interessant zijn.

Karakter ligt denk ik toch aan opvoeding en milieu.
Als de kloon volledig anders wordt opgevoed in een volledig andere omgeving kan je er bijna een stempel op drukken dat het een ander karakter heeft.
Mede door opvoeding/verzorging van draagmoeder, die ook een ander karakter als biologische moeder zal hebben.

Ik denk dat het dan een kwestie is van afwachten hoe de kloon uitpakt in de sport/karakter voordat het voor de fok interessant zal zijn.

Verder ben ik niet zo thuis in het DNA en klonen dus ik kruip weer onder een meeleessteen. :Y)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:39

@nontie: Karakter is deels bepaald door in de genen vastgelegd materiaal. Zo is er een gen wat de afgifte van dopamine beïnvloed. De verschillen in dit gen kunnen dus zorgen voor een nieuwsgierig of juist argwanig paard. Zo hebben meerdere karaktereigenschappen een genetische grondlegging.
Waar je echter helemaal gelijk in hebt, is dat opvoeding (van zowel de moeder, andere dieren en mensen) een grote rol heeft in het verder vormen van het karakter. Je krijgt een blokje klei aan karaktereigenschappen, maar dit kan je zelf nog flink boetseren zeg maar.

Wat de kloon doet in de sport is in principe voor de fokkerij helemaal niet interessant. Welke genen die heeft en dus doorgeeft weten we toch wel.
Voor de wetenschap is het presteren (en het gedrag) van een kloon dan wel weer ontzettend interessant omdat dit ons helpt in te schatten hoeveel een eigenschap wordt bepaald door de genen en hoeveel er komt door de opvoeding/omgeving van een paard.