mooney schreef:Voor de fok zou de echte hengst of de kloon niets uit moeten maken, genetisch materiaal is precies hetzelfde.
De kloon zelf zal fenotypisch (uiterlijk) altijd verschillen van het orgineel, omdat dit niet alleen bepaald wordt door je genen maar ook hoe die worden geactiveerd en de omgeving. Zo heeft de draagmoeder bijvoorbeeld ook invloed op hoe het veulen uit zal groeien omdat het baarmoederlijk milieu van de kloon dus anders is dan die van het orgineel. Milieu gaat niet pas in als het veulen geboren is.
Ik vind het vooral wetenschappelijk heel interessant, ik denk dat we van klonen heel veel kunnen leren. Vooral Nurture VS nature is uitstekend te bekijken in klonen.
Voor de fokkerij is het qua doorgeven van eigenschappen echt geen probleem, je krijgt geen slechter paard van de kloon dan dat je van het orgineel had gekregen. Vaak zijn de klonen wel wat goedkoper in dekgeld, omdat mensen 'bang' zijn voor het woord kloon.
Toch vind ik klonen voor de fok een beetje onzinnig, je wil voor de fokkerij vooruit en steeds maar weer dezelfde hengst 'terug laten komen' door klonen zorgt voor stilstand. Beter een goede zoon selecteren om het genetisch materiaal te behouden dan een kloon te maken.
Een kloon is met DNA een 100% kopie van zijn of haar evenbeeld.
Het millieu waar het veulen (de kloon) in opgroeid kan van invloed zijn, alsook de ruiter die er op komt en de kansen die het paard krijgt.
Maar dat alles neemt nog steeds niet weg dat het een identieke kopie is.
Baarmoeder van de draagmoeder heeft er niets mee te maken.
Glock's London is een ET paard, en heeft niets van de draagmoeder meegekregen.
Itot du chateau is een ET paard (draagmoeder was een ijslander merrie) en ook Itot heeft het tot het allerhoogste niveau gehaald, en geen eigenschappen van de draagmoeder meegekregen.
Ik heb al heel veel veulens gezien uit top merries die via embryo transplantatie zijn geboren uit bijvoorbeel draver merrie's en neem van mij aan dat de draagmoeder geen enkele invloed heeft op het veulen.
Het DNA is immers afkomstig van een andere hengst en merrie.
Ze moeten zeker niet ieder paard klonen, maar sommige zijn zeker de moeite waard voor de fokkerij. Denk aan de volbloed hengst Gem Twist, zijn kloon Gemini heeft de eerste nakomelingen al rond lopen en deze zijn fantastisch.
Ik heb er hier ook al van gezien die uit draagmoeders (dravers) komen.
Fantastische veulens, uit geweldige moederlijnen.
Maar ieder heeft zijn eigen mening over het klonen

Sommige mensen zijn zoals me zegt ook inderdaad bang voor het woord "kloon"