Nammie schreef:Ik hoop niet aan te rommelen , maar rassen kruisen is toch gokken...Ik hoor het vaak , ook van fokkers , dat fokken gokken blijft.
Heb wel wat verbeterpunten aan mijn merrie [kfps trouwens niet , qua bouw], en ben serieus op zoek.
Een niet goed gekeurde hengst(?) van een totaal ander type(paso?) is voor mij een categorie aanrommelen. Sorry, dat is mijn visie daarop.
Op een Friese stermerrie zijn ook qua bouw nog verbeter punten. Zelfs op een keurmerrie(bestaat dat bij het KFPS? bij het KWPN is dat qua bouw nog beter dan een stermerrie) zijn er zelfs nog verbeterpunten. Zelfs een goedgekeurde dekhengst is niet perfect. Dat bestaat eenvoudig niet.
Gokken wordt het als je een hengst neemt die niet goedgekeurd is. (niet op bouw beoordeelt, niet op prestatie en of karakter getest en geen gezondheidsverklaring)
Echte fokkers zijn mensen die alleen met stamboekdieren fokken binnen stamboekverband en daarop ook selecteren(dus niet verder fokken met dieren die niet goed genoeg zijn) en die roepen nooit dat fokken gokken is.
Fokken is gokken wordt meestal geroepen door mensen met weinig verstand van fokkerij. Niet door echte fokkers.
Een gangen paard op een Friese merrie,...sorry. In mijn wereld is dat niet fokken maar een veulen de wereld op helpen.
Wil je een ander ras gebruiken. Neem dan een Barock Pinto. Dan fok je tenminste stamboek verband, weet je iets van de hengst en is het veulen tenminste geregistreerd bij een stamboek.
En insemineren doen die gewoon aan huis. Hoef jij niet te enten en de merrie niet onnodig belast door een natuurlijke dekking. 2 keer scannen(is echt het geld niet op het geheel) en dan kan de DA kan mooi op de eisprong insemineren.