welke inentingen noodzakelijk ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:15

Nammie schreef:
Polly schreef:
Ik zou ook kiezen voor niet enten en in overleg met je dierenarts een geschikt moment bepalen voor een evt basisenting van je veulen

Ik denk persoonlijk dat je merrie niet meer kans loopt op influenza als ze niet van huis komt (laat je aan huis insemineren?) denk dat een zieke merrie met koorts meer risico's met zich meeneemt tijdens de dracht

De bedoeling is dat ik een hengstenhouder vind , die een gezondheidsverklaring accepteert.

Ik zou me meer zorgen maken over wat mijn niet geënte merrie bij een ander zou kunnen oplopen..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 14:29

FriesWytske schreef:
Zou dan haar eerst laten controleren. Want heb zelf ook een merrie gehad, waaraan je niet zag dat ze hengstig was. Maar die is gewoon door goede controle bij de dierenarts op een natuurlijke manier hengstig geworden (zonder spuiten). En was ook altijd vrij vlot drachtig.
En een hengst die natuurlijk dekt heeft geen vrij schone piemel. Net zoals een merrie geen vrij schone vagina heeft.

Ze wordt vaak genoeg hengstig , maar laat het thuis niet zien.
Als ik met haar bij een vriendin kom met meerdere ruinen , is ze accuut hengstig , en loopt ze zelfs te knipogen naar een merrie...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 14:31

Polly schreef:
Ik zou me meer zorgen maken over wat mijn niet geënte merrie bij een ander zou kunnen oplopen..

Deze opmerking is zo niet bokt , maar ben er blij mee!
En zeker weten dat ik daar echt wel op let , ook al kan ik niet alles uitsluiten of zien... ;)

NatasjavE

Re: welke inentingen noodzakelijk ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:34

Een goedgekeurde hengst is geënt want anders kan hij niet naar de hengstenkeuring.
En wordt regelmatig getest op CEM.
En als hij natuurlijk dekt(uit de hand dus) wordt zijn geslachtsdeel ook netjes schoongemaakt.
Zou zou het in ieder geval moeten gaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:42

Nammie schreef:
FriesWytske schreef:
Zou dan haar eerst laten controleren. Want heb zelf ook een merrie gehad, waaraan je niet zag dat ze hengstig was. Maar die is gewoon door goede controle bij de dierenarts op een natuurlijke manier hengstig geworden (zonder spuiten). En was ook altijd vrij vlot drachtig.
En een hengst die natuurlijk dekt heeft geen vrij schone piemel. Net zoals een merrie geen vrij schone vagina heeft.

Als ik met haar bij een vriendin kom met meerdere ruinen , is ze accuut hengstig , en loopt ze zelfs te knipogen naar een merrie...

Dan hoeft ze dus ook niet hengstig gespoten te worden.

Maar ik zou als hengstenhouder geen merries bij mijn hengst willen hebben (natuurlijke dekking) die niet geënt zijn. Een hengstenhouder moet aan hele zware eisen voldoen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 14:45

FriesWytske schreef:
Nammie schreef:

Dan hoeft ze dus ook niet hengstig gespoten te worden.

Maar ik zou als hengstenhouder geen merries bij mijn hengst willen hebben (natuurlijke dekking) die niet geënt zijn. Een hengstenhouder moet aan hele zware eisen voldoen.

Thuis laat ze niks meer zien , en ki vind meestal thuis plaats , of ik moet haar naar de stal brengen waar de goedgekeurde hengst staat...maar bij de friezen kom ik er dan niet in , omdat ze niet goed ge-ent is...

En ja , ik besef dat echt niet alle hengstenhouders mij met open armen zullen ontvangen , en dat neem ik ze ook niet kwalijk. Dan moet ik zelf maar niet zo moeilijk doen...Als het niet lukt , dan maar niet.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 14:49

Of....er loopt ergens in nederland een zeer mooie hengst die graag een dame wil bedienen , is mij al per pb toevertrouwt :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:55

Nammie schreef:
En ja , ik besef dat echt niet alle hengstenhouders mij met open armen zullen ontvangen , en dat neem ik ze ook niet kwalijk. Dan moet ik zelf maar niet zo moeilijk doen...Als het niet lukt , dan maar niet.

Je kan haar laten scannen en dan ziet de DA precies wanneer er gedekt moet worden.

De hengst via PB,...een goedgekeurde? (nee ik hoef niet te weten welke)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 16:59

Dat scannen moet sowieso toch rondom de eisprong plaats vinden? want anders kan de dierenarts toch niet zien of er een rijp eitje is , of dat er net 1 gesprongen moet hebben?
Ze laat haar hengstigheid wel zien op die andere plek , maar vindt er dan binnen 5 dagen elke keer een eisprong plaats?

Goed gekeurd of niet , het wordt zowieso geen friese hengst vanwege het entingsverhaal.
Wel een waarvan ik nakomelingen kan bekijken , maar fokken blijft gokken....

In principe moet het wel een gebruikspaardje worden wat er uit komt. In duitsland zijn de friese kruisingen met de paso's erg populair , wie weet...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:54

Mijn paard wordt niet meer geënt tegen influenza. Dit op advies van mijn da die van mening is dat het overbodig is en alleen om de farmaceutische industrie te supporten. Influenza krijgen is niets anders dan griep krijgen. Vervelend, maar niet onoverkomelijk. Daarnaast kan je wel geënte paard nog steeds influenza krijgen.
Mijn paard reageerde overigens ook heftig op de enting, alleen duurde dit gelukkig maar een paar dagen.

Tetanus enting geef ik op advies van mijn da wel. Dit omdat het een echt gevaarlijke ziekte is. Volgens haar is eens per drie jaar echter voldoende.

Hoe het met drachtige merries en veulens zit durf ik niet te zeggen.

Over dekkingen -ik heb er weinig verstand van- naast mijn stal staat elk jaar een kudde van een fokker (prachtige paardjes <3 ). Zij laten er gedurende een periode een hengst tussen lopen en de natuur doet zijn werk. Dit ziet er heel ontspannen uit en een dekking verloopt heel snel. Paarden staan dag en nacht op het land en blijven gewoon bij elkaar staan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:09

Nammie schreef:
, maar fokken blijft gokken....

.

Fokken is alleen gokken als je maar aan rommelt.

Als je je verdiept in de bloedlijnen, selecteert op exterieur en type(en dan kwaliteit als selectiecriterium), een doel voor ogen houdt en steeds met hetzelfde type fokt, is het geen gokken.

Dan is de uitkomtst redelijk zeker(binnen een zekere bandbreedte)

Geen enkele DA zal overigens zeggen dat enten alleen is voor de farmaceutische industrie. Als je een DA hebt die dat zegt....zoek een andere DA. (is het wel een dierenarts?)

Prima als je niet ent vanwege allergie hoor. Daar wil ik niets over zeggen. Ik ken ook een paard die in shock raakte vanwege allergie op de entstof. Maar enten is voor de rest van de paarden erg nuttig.

Succes met je veulen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 13-03-15 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:10

NatasjavE schreef:
Nammie schreef:

.

Als je je verdiept in de bloedlijnen, selecteert op exterieur en type(en dan kwaliteit als selectiecriterium, een doel voor ogen houdt en steeds met hetzelfde type fokt, is het geen gokken.

Dan is de uitkomt redelijk zeker(binnen een zekere bandbreedte)

Geen enkele DA zal overigens zeggen dat enten alleen is voor de farmaceutische industrie. Als je een DA hebt die dat zegt....zoek een andere DA. (is het wel een dierenarts?)

Prima als je niet ent vanwege allergie hoor. Daar wil ik niets over zeggen.

Succes met je veulen.

Amen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 20:45

NatasjavE schreef:
Nammie schreef:

.

Als je je verdiept in de bloedlijnen, selecteert op exterieur en type(en dan kwaliteit als selectiecriterium), een doel voor ogen houdt en steeds met hetzelfde type fokt, is het geen gokken.

Prima als je niet ent vanwege allergie hoor. Daar wil ik niets over zeggen. Ik ken ook een paard die in shock raakte vanwege allergie op de entstof. Maar enten is voor de rest van de paarden erg nuttig.

Succes met je veulen.

Ik hoop niet aan te rommelen , maar rassen kruisen is toch gokken...Ik hoor het vaak , ook van fokkers , dat fokken gokken blijft.
Heb wel wat verbeterpunten aan mijn merrie [kfps trouwens niet , qua bouw], en ben serieus op zoek.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:56

Nammie schreef:
NatasjavE"
[quote="Nammie schreef:

.

Succes met je veulen.

Ik hoop niet aan te rommelen , maar rassen kruisen is toch gokken...Ik hoor het vaak , ook van fokkers , dat fokken gokken blijft.
Heb wel wat verbeterpunten aan mijn merrie [kfps trouwens niet , qua bouw], en ben serieus op zoek.[/quote]

Sorry, maar jij wilt wel rommelen. Als je goed wilt doen voor je paard. Zoek je uit wat bij je paard past, qua afstamming. En qua erfelijkheid. Dus dna-testen. Maar jij wilt dat niet.
Fokken is zeker niet gokken tot op een zekere hoogte. Want als je het goed wilt doen, dan kun je aan de hand van resultaten die bij het stamboek bekend zijn. De minder goede dingen aan je eigen merrie proberen te verbeteren. En dat kun je dus niet bij een niet goedgekeurde hengst.

En er zijn genoeg kruisingen die heel slecht geslaagd zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:59

Nammie schreef:
Heb wel wat verbeterpunten aan mijn merrie [kfps trouwens niet , qua bouw], en ben serieus op zoek.

Een niet goed gekeurde hengst(?) van een totaal ander type(paso?) is voor mij een categorie aanrommelen. Sorry, dat is mijn visie daarop.

Op een Friese stermerrie zijn ook qua bouw nog verbeter punten. Zelfs op een keurmerrie(bestaat dat bij het KFPS? bij het KWPN is dat qua bouw nog beter dan een stermerrie) zijn er zelfs nog verbeterpunten. Zelfs een goedgekeurde dekhengst is niet perfect. Dat bestaat eenvoudig niet.

Gokken wordt het als je een hengst neemt die niet goedgekeurd is. (niet op bouw beoordeelt, niet op prestatie en of karakter getest en geen gezondheidsverklaring)

Echte fokkers zijn mensen die alleen met stamboekdieren fokken binnen stamboekverband en daarop ook selecteren(dus niet verder fokken met dieren die niet goed genoeg zijn) en die roepen nooit dat fokken gokken is.
Fokken is gokken wordt meestal geroepen door mensen met weinig verstand van fokkerij. Niet door echte fokkers.

Een gangen paard op een Friese merrie,...sorry. In mijn wereld is dat niet fokken maar een veulen de wereld op helpen.
Wil je een ander ras gebruiken. Neem dan een Barock Pinto. Dan fok je tenminste stamboek verband, weet je iets van de hengst en is het veulen tenminste geregistreerd bij een stamboek.

En insemineren doen die gewoon aan huis. Hoef jij niet te enten en de merrie niet onnodig belast door een natuurlijke dekking. 2 keer scannen(is echt het geld niet op het geheel) en dan kan de DA kan mooi op de eisprong insemineren.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 13-03-15 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:00

Mijn opa had altijd wat Shetlander merries die hij elk jaar dekte. Hier kwam de hengst met een trailer aan. Merrie werd uit het land geplukt en hoppa hengst erop (zonder dat de merrie gekluisterd was). En ze gingen weer. Dus niet zo romantisch. Een kennis heeft ook een Shetlander laten dekken. Zij heeft haar merrie een paar weken weggebracht en zij stond dus bij de hengst in het land. Maar dat is voor jou merrie dus niet van toepassing omdat zij niet geënt is. En is er eigenlijk wel 1 hengst die een merrie mag denken van zijn eigenaar als de merrie niet goed geënt is? En zo kun je natuurlijk ook ziektes overbrengen en zelfs soa's. Ik had persoonlijk in jou geval voor Ki gekozen. Even off topic, ik kan mij nog vaag een verhaal herinneren hier op bokt. Iemand die ook zijn merrie liet dekken natuurlijk en die hengst had de merrie geloof ik vast gegrepen bij haar hals/schoft en meegesleurd. Alles lag open en dat herstel heeft wel even geduurd. En volgens mij ook nog wonden over de rest van haar lijf

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:01

FriesWytske schreef:

Maar die zien we niet want die verdwijnen via de achterdeur.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:05

NatasjavE schreef:
FriesWytske schreef:

Maar die zien we niet want die verdwijnen via de achterdeur.

Ja, die gaan de worst in.

Keur, bestaat niet bij de Friezen. Wel Ster, Kroon en Model. Model is het hoogst haalbare wat een Fries op een keuring kan halen. Maar moet voordat dat predikaat definitief wordt toegekend een IBOP met voldoende punten hebben afgelegd.

Ben het voor de rest helemaal met je tekst eens, NatasjavE :j

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:15

Entingen kan je prima een jaar overslaan. Tetanus is 3 -5 jaar werkzaam, is je reinste geldkloperij dat dat jaarlijks zou moeten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:19

knuffeldier schreef:
Entingen kan je prima een jaar overslaan. Tetanus is 3 -5 jaar werkzaam, is je reinste geldkloperij dat dat jaarlijks zou moeten.

Off-topic.

Het gaat er hier niet over of er wel of niet geënt moet worden.
TS wil weten hoe deze merrie gedekt kan worden zonder dat ze geënt is daar de merrie allergisch reageert op een enting.
Zonder jaarlijkse enting kan ze het paard tenslotte niet naar een dekstation brengen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:35

Nammie schreef:
Dat scannen moet sowieso toch rondom de eisprong plaats vinden? want anders kan de dierenarts toch niet zien of er een rijp eitje is , of dat er net 1 gesprongen moet hebben?
Ze laat haar hengstigheid wel zien op die andere plek , maar vindt er dan binnen 5 dagen elke keer een eisprong plaats?

Nog even over de cyclus.

Als het nog lang duurt tot de volgende eisprong kan de DA dat ook zien. Op de eierstokken kan de DA het volgende follikel in reiping al zien.
De DA kan dan een inschatting maken hoe lang het ongeveer duurt tot de volgende eisprong. Dat kan natuurlijk niet zo heel erg precies.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:45

NatasjavE schreef:
[

Ik ben meer dan tevreden over mijn dierenarts, ik ga zéker geen andere zoeken. En ik neem zelf ook niet de griepprik ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:03

Nikass schreef:
NatasjavE schreef:
[

Ik ben meer dan tevreden over mijn dierenarts, ik ga zéker geen andere zoeken. En ik neem zelf ook niet de griepprik ;)

Oh,..okee. Is het een echte DA? :wow: Laat maar,..niet belangrijk.

Weet dat humane influenza echt iets anders is dan paardeninfluenza. De meeste mensen nemen geen griepprik. Je kan hetniet met elkaar vergelijken.

Maar goed.... Off- topic. TS wil dekken zonder te enten....en het gaat niet over het nut van enten maar hoe ze haar merrie gedekt krijgt zonder te enten.

Verzend KI zou dan de beste optie zijn. :)

Paard van TS is allergisch.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 22:58

NatasjavE schreef:
Nammie schreef:

Een niet goed gekeurde hengst(?) van een totaal ander type(paso?) is voor mij een categorie aanrommelen. Sorry, dat is mijn visie daarop.

Op een Friese stermerrie zijn ook qua bouw nog verbeter punten. Zelfs op een keurmerrie(bestaat dat bij het KFPS? bij het KWPN is dat qua bouw nog beter dan een stermerrie) zijn er zelfs nog verbeterpunten. Zelfs een goedgekeurde dekhengst is niet perfect. Dat bestaat eenvoudig niet.

Gokken wordt het als je een hengst neemt die niet goedgekeurd is. (niet op bouw beoordeelt, niet op prestatie en of karakter getest en geen gezondheidsverklaring)

Echte fokkers zijn mensen die alleen met stamboekdieren fokken binnen stamboekverband en daarop ook selecteren(dus niet verder fokken met dieren die niet goed genoeg zijn) en die roepen nooit dat fokken gokken is.
Fokken is gokken wordt meestal geroepen door mensen met weinig verstand van fokkerij. Niet door echte fokkers.

Een gangen paard op een Friese merrie,...sorry. In mijn wereld is dat niet fokken maar een veulen de wereld op helpen.
Wil je een ander ras gebruiken. Neem dan een Barock Pinto. Dan fok je tenminste stamboek verband, weet je iets van de hengst en is het veulen tenminste geregistreerd bij een stamboek.

En insemineren doen die gewoon aan huis. Hoef jij niet te enten en de merrie niet onnodig belast door een natuurlijke dekking. 2 keer scannen(is echt het geld niet op het geheel) en dan kan de DA kan mooi op de eisprong insemineren.

Nee , geen paso!! Geen gangenpaard , echt niet! Was zomaar iets wat in mij op kwam.
Ik was bezig met een andalusier , maar helaas dekt die niet meer natuurlijk. Kortere rug , en meer dragend beenwerk aan de achterhand.

Mijn ervaring is dat waar mijn merrie heeft gestaan voor de keuring , die mensen alleen maar hun hengst aanraden , want dat was de beste en zou het beste veulen kunnen geven. Toen ik verder vroeg zeiden ze zelf dat fokken gokken bleef , en mijn voorkeur , die niet op dat station stond aan het afraden waren.
Maar goed , dat maakt niet uit.
Welk hengstenstation ik ook zou kiezen , en zou vragen voor info , zouden mij alleen maar hun hengsten aanraden...
Ik vind friezen mooi , maar die van mij heeft nogal wat minpuntjes voor het gebruik , ondanks dat ze 1 ster premie is. En nee , ik ben niet met haar naar de centrale keuring geweest , want dat vond de fokker ook niet nodig. Wij zouden dan hebben moeten betalen voor ibop en centrale keuring , omdat hij zijn merrie een goed papier wil geven. Mijn merrie heeft mi een lange rug , en zou dan met 3 jaar al bereden moeten worden , en dat wou ik absoluut niet , dus had het geen zin om verder te gaan.

Over ki ben ik echt wel serieus aan het denken...ben er alleen nog niet uit

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:06

Nammie schreef:
Nee , geen paso!! Geen gangenpaard , echt niet! Was zomaar iets wat in mij op kwam.
Ik was bezig met een andalusier , maar helaas dekt die niet meer natuurlijk. Kortere rug , en meer dragend beenwerk aan de achterhand.

Mijn ervaring is dat waar mijn merrie heeft gestaan voor de keuring , die mensen alleen maar hun hengst aanraden , want dat was de beste en zou het beste veulen kunnen geven. Toen ik verder vroeg zeiden ze zelf dat fokken gokken bleef , en mijn voorkeur , die niet op dat station stond aan het afraden waren.
Maar goed , dat maakt niet uit.
Welk hengstenstation ik ook zou kiezen , en zou vragen voor info , zouden mij alleen maar hun hengsten aanraden...
Ik vind friezen mooi , maar die van mij heeft nogal wat minpuntjes voor het gebruik , ondanks dat ze 1 ster premie is. En nee , ik ben niet met haar naar de centrale keuring geweest , want dat vond de fokker ook niet nodig. Wij zouden dan hebben moeten betalen voor ibop en centrale keuring , omdat hij zijn merrie een goed papier wil geven. Mijn merrie heeft mi een lange rug , en zou dan met 3 jaar al bereden moeten worden , en dat wou ik absoluut niet , dus had het geen zin om verder te gaan.

Over ki ben ik echt wel serieus aan het denken...ben er alleen nog niet uit

O sorry, ik dacht dat gelezen te hebben dat het om een paso ging.

Als een merrie een eerste premie heeft wordt ze niet automatisch kroon of model daarna. Dat moet een merrie qua exterieur ook echt zijn. Model zal vergelijkbaar zijn met het KWPN predikaat Keur. Dat zijn de beste merrie's. Alleen ook dan dus is er nog wel iets te verbeteren.

Een lange rug betekend niet dat deze rug minder sterk is. Of een rug al dan niet sterk is heeft met het verloop en de verbindingen te maken. Een weke rug( holle rug) en (weke) lendenen bepalen of een rug sterk is of niet. Ik heb een paard wat "lang" is(ben ik blij mee!) en die heeft een erg sterke rug met brede sterke lendenen.
En eerlijk gezegd kan ik een te lange rug bij een stermerrie (en zeker een Fries) niet voorstellen.
Veel mensen roepen tegenwoordig: mijn paard is lang en dan zie ik er nog steeds niets langs aan. Meestal gaat het dan om een paard wat goed in verhouding is en juist alleen maar niet te beknopt.

Je wil meestal graag een lange rug. (een ruim grootramig paard dat goed in verhouding over voldoende bodem staat) Een korte rug is niet sterker en zorgt er voor dat lengte buiging lastiger is en dat het paard minder makkelijk over de rug tot dragen komt. Lange paarden zijn minder makkelijk bij elkaar te rijden in het begin,...maar met goed dressuurrijden komt dat meestal wel goed.

Moet ik erbij zeggen,...ik heb jou paard uiteraard niet gezien. Wellicht dat die van jou inderdaad lang is. (heb je een standfoto van de merrie?)

Een PRE zou qua type op zich nog wel kunnen. Toch zou ik als je iets anders dan Fries wil voor een Barok Pinto gaan. Vanwege mijn eerder genoemde punt.

Overigens,...als je een PRE op je Fries zet betekend dat niet automatisch ook een kortere rug. Het kan,...maar je kan ook de rug van je merrie krijgen. Bij twee verschillende types is de uitkomst minder zeker en word het inderdaad gokken in plaats van fokken.