2 Jarige laten dekken, ervaringen en tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:57

Dees schreef:
Werd vroeger best wel vaker gedaan en eigenlijk zonder problemen.
Het werd vooral gedaan bij 2-jarigen die wat fors aan de ontwikkeling waren, iets te veel rijp zeg maar. Eenmaal drachtig zouden ze dan zelf minder hard doorgroeien.
Met een anderhalf/twee jarige van nu al 1.64m., heb je maat genoeg.

Lees je eigen post nog eens een keer.

Ik ben er ook zeker geen voorstander van. Het heeft echt een grote invloed op de veranderingen in het lichaam en de groei en gezondheid.
Liever met 3 als het echt moet. Zou zeker nog eens gaan praten met de beste man

Azara71

Re: 2 Jarige laten dekken, ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:30

Als je de eigenaar bent van je merrie kun je toch gewoon zeggen dat je het nu niet wil. Als je dan wel je afspraak wilt na komen zeg je gewoon volgend jaar en niet eerder.

Ik zou het echt niet doen. Te veel risico's en ze kan er wat aan over houden waardoor ze daarna niet meer bereden kan worden...

troi

Re: 2 Jarige laten dekken, ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:19

Wie draagt de kosten als er wat misgaat en de da regelmatig op de stoep staat? Daar zou ik goede afspraken over maken. De dracht zou bij een gezond goed gevoed paard geen problemen moeten opleveren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:33

knuffeldier schreef:
Dat ze in de natuur veel jonger al gedekt worden betekend nog niet dat het goed is. Mensen zijn met rond de 11 jaar ook vruchtbaar. Maar die wil je op die leeftijd ook echt niet zwanger hebben.

Precies dat dus, een mens is rond de 11 jarige leeftijd ook vruchtbaar....net zo ook bij de dieren, zijn ze ook vroeg vruchtbaar, maar liever nog geen kindjes.

Dus liever voorkomen dat een merrie te jong veulen gaat krijgen.

In de natuur is het heel anders: ze leven niet erg lang en ze worden niet bereden en of voor de kar gezet. Daar is het gewoon puur als soort overleven en zich voortplanten/ zo veel mogelijk en zo snel mogelijk, dat is de natuur wanneer ze vruchtbaar zijn.

Het is toch nu jouw paard en dus bepaal je het zelf wel of niet......... en niet de vorige eigenaar, gegeven is gegeven tenzij je ermee akkoord was gegaan op zijn voorwaarden...........dan moet je niet ineens gaan terugkrabbelen, want afspraak is afspraak en je hebt het dier nu gekregen op met deze voorwaarde.......

Niet zo handig, want het gaat om een late merrie en dan ook nog eens weer een late veulen........gaat ie in de al afgegraasde weilanden geboren worden en in de gure herfst moeten gaan opgroeien.......dat wordt dus in een stal/paddock gehouden veulen...........

Tja, jouw paard, jouw keuze.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:37

Hier bij kennissen ook meerdere 2 jarige gehad die gedekt zijn.
Nooit problemen gehad eigenlijk.
En ken heel wat stallen waar het gebeurd en nooit problemen.
Gewoon netjes voeren dan komt het allemaal goed.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:19

Ik ben er ook niet tegen, maar zelf kijk ik wel naar de merrie. Ik heb 1 lijn die het liefst als jaarling al gedekt worden hihi, als dat dan niet gebeurt jatten ze op hun tweede jaar gewoon een veulen van een ander, die dek ik dus wel met twee jaar. Het is ook een lijn met veel ruimte en een ruim bekken. Als ik ze een jaar niet dek ben ik er ook achter dat ik beter veulen erbij kan laten, dan zijn ze minder bezitterig over de andere veulens. Een merrie is dus nog niet gespeent en veulen wordt binnenkort 1 jaar. Zij heeft zelf ook een jaar bij haar moeder gelopen maar haar moeder kreeg toen een nieuw veulen. Echte moedertjes.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:02

Orrie_VBW schreef:
@Madje1992, Dan is ze gedekt toen ze net een jaar was? Dat is wel heel vroeg

klopt, de hengst is bij haar veulen ook onbekend. Dus het is waarschijnlijk ook een ongelukje geweest.