Toekomst plan: "klein schalige" fokkerij.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:08

Laureas schreef:
Oh my God! Ik wist niet dat ik zo'n dure hobby had na deze professionele berekeningen te lezen hier! :') ... (sarcastische kuch... )

En ja,.. minipaarden heb je in veel verschillende prijsklasses, en neen,... het zijn niet de geschoren mini shets die ik fok. Mijne zijn ingeschreven in verschillende stamboeken in binnen- en buitenland, zijn allen veterinair gekeurd en krijgen dagelijks de beste verzorging. En toch heb ik nog geld over voor de boodschappen te gaan doen. :D

_O- :(:)

ElenaMM77, mag ik vragen in hoeverre je bekend bent in de echte mini wereld ?
Ook in de mini's komen prijzen voor waar je een mooi sportpaard voor kan kopen hoor.

Tuurlijk zijn er diverse segmenten binnen de mini's en denk ik ook dat de TS zich eerst eens goed moet gaan oriënteren wat ze precies wil.
en op keuringen of bij fokkers/showers moet gaan kijken om te leren en te verdiepen of dat iets voor d'r is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:25

Happinez schreef:
ElenaMM77, mag ik vragen in hoeverre je bekend bent in de echte mini wereld ?
Ook in de mini's komen prijzen voor waar je een mooi sportpaard voor kan kopen hoor.

die vraag heb ik eerder al beantwoord in mijn reacties, anders zou ik TS wel kunnen helpen met een goed kostenoverzicht..

Dat er mini's voorkomen voor prijzen van een goed sportpaard, dat kan.. Maar ik reageerde op iemand die zelf mini's fokt, en goede mini's vergelijkbaar stelt met een basis d sportpony kwa prijzen..

En nogmaals, lees beide draadjes van TS nog even door.. TS heeft het niet over top of the bill mini's of shets fokken.. zelfs niet over goede.. maar over hobbymatig.. Als het even kon had ze gefokt met haar papierloze mini shethengstje (jammer dat ie geruind was, of is het gelukkig) die in haar ogen perfect was om mee te beginnen.

Ik heb geen inzage in wat een gemiddelde mini/shet kost met de juiste papieren.. Echter, ik eet mijn eigen pony op als je met een papierloze mini shet hengstje en een matige mini/shet (de wijze waarop TS spreekt getuigd niet van de wil van grote investeringen) de garantie kunt geven dat je zo'n 4000-5000 euro kunt vangen..

en dan is natuurlijk nog even de vraag waar jij de top van de minifok nu mee vergelijkt.. wat is een 'mooi sportpaard' in jouw ogen, over welke prijsklasse hebben we het dan.

Wat mij hier erg opvalt, is dat de mensen die anderen hier verwijten dat ze grove berekeningen maken, terwijl zij er meer verstand van hebben, zelf niet een globaal overzicht geven waar TS wat mee kan.. Valt mij een beetje tegen.. laat degene die er werkelijk inzicht in hebben er dan licht op schijnen, want wijzen is erg gemakkelijk

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:42

Omdat je dat niet kan doen, door de verschillende types en prijsklasses die er zijn.
Wat jij zegt papierloos enz valt idd onder tientjes werk.
Prijzen voor stamboeken/shows staan vaak op de site's maar dat hangt ook weer af van wat je precies doet en welk stamboek je kiest.
Je kunt het allemaal zo gek maken als je zelf wilt.

Een simpele mini in de wei houden kwa onderhoud kost over het algemeen de wereld niet, maar zodra je er wat mee gaat doen en dieren hebt die kwaliteit zijn ... kan het soms anders worden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:47

Happinez schreef:
Omdat je dat niet kan doen, door de verschillende types en prijsklasses die er zijn.
Wat jij zegt papierloos enz valt idd onder tientjes werk.
Prijzen voor stamboeken/shows staan vaak op de site's maar dat hangt ook weer af van wat je precies doet en welk stamboek je kiest.
Je kunt het allemaal zo gek maken als je zelf wilt.

Een simpele mini in de wei houden kwa onderhoud kost over het algemeen de wereld niet, maar zodra je er wat mee gaat doen en dieren hebt die kwaliteit zijn ... kan het soms anders worden.

dat is precies wat 'we' hier bedoelen.. de simpele mini, met een papierloos hengstje die wel leuk lijkt..
daar kun je geen broodwinning van maken. dan kost het onderhoud meer dan dat te verwachten is dat de veulens kunnen opleveren.

en dat kan misschien om van te leren, en vervolgens steeds naar wat duurder te gaan.. Maar voor al die aankoopskosten (goede merrie waar je dan mee wilt fokken, goede hengst aanschaffen of dekgeld). Goede omstandigheden kwa huisvesting om je investering een zo goed mogelijke kans te geven.. Dan zal ze toch een goede baan erbij moeten hebben om die investeringen bij elkaar te sparen. immers naast je 'bedrijfje' heb je dan ook nog je normale levensonderhoud + het toeleggen op je hobby de eerste jaren.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:55

Is dat niet in 90 % van de gevallen in de paardenwereld dat er geld bij moet ?
Dat is denk ik niet iets wat alleen bij mini's van toepassing is.

elenaMM77

Re: Toekomst plan: "klein schalige" fokkerij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:18

klopt zeer zeker..
alleen van andere draadjes meen ik mij te herinneren dat het onderhoud van een mini of shet echt niet veel goedkoper is dan die van een gemiddeld formaat pony.

alleen de gemiddelde formaat pony heeft een wat bredere afzetmarkt.. waardoor de prijs wat hoger ligt. Een d pony'tje in het goedkope segment ben je toch snel zo'n 750-1000 euro voor kwijt.. even verondersteld dat er niets mis mee is.. alleen geen papieren en geen bijzondere belofte.

voor een shetje of mini zakt de prijs dan ineens veel harder onderuit.. of het nu echt om tientjes gaat, dat geloof ik ook weer niet.. zo vaak zie ik die nu ook weer niet.. maar echt veel meer dan 100 hoef je er meestal niet voor te betalen..

daarmee kom ik als 'leek' dan tot de conclusie dat je, 'als je gewoon maar wat op elkaar ploft' je er meer op moet bijleggen bij shetjes en mini's dan bij andere ponies.

maar sowieso, houd ik niet zo van dat hobbyfokken.

in mijn ogen wil TS een toekomst in de paardenwereld.. dus er op den duur een boterham in verdienen.. Dan kun je er geen geld op bijleggen (dat klinkt als failliet binnen een jaar).

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:58

Dat ik hier mijn kostenplaatje niet bloot wil leggen van mijn hobby/fokkerij, is puur omdat ik vind dat niemand hier daar zaken mee heeft. ;) Maar laat ons stellen dat ik vind dat alles hier wel fel overdreven wordt.

Ik ga wel akkoord dat het hengstje waarmee TS zou beginnen mee te fokken gelukkig nu een ruin is,...want die zou inderdaad nooit een meerwaarde gebracht hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:17

elenaMM77 schreef:
Dat er mini's voorkomen voor prijzen van een goed sportpaard, dat kan.. Maar ik reageerde op iemand die zelf mini's fokt, en goede mini's vergelijkbaar stelt met een basis d sportpony kwa prijzen..

Als je hiermee op mij doelt, stel ik nog even voor om mijn post eens goed te lezen. Net als de posts van TS. Ze heeft nergens gezegd in welk segment ze gaat fokken, dat zijn de aannames die je doet. Ze is zich slechts aan het oriënteren. Tevens ga je er van uit dat het direct een professionele fokkerij wordt, ook dat is nergens benoemd.
En als je mijn post hebt gelezen heb je als het goed is ook gelezen dat ik nergens heb gezegd dat ik mini's fok, ook weer een aanname die je doet, op het feit dat ik bij veel bij een gerenommeerde fokker/hengstenhouder kwam. Dan zal ik je er ook maar bij vertellen dat mijn D-pony hengst, die ik zelf gefokt heb, daar ter dekking stond, en ik in de D en E maat fok.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:35

Je kunt je beter op de minipaardjes gaan richten dan op de shetten. Zegt een voormalig fokker van shetten :o

Wat een ellende heb ik gehad met de fokkerij, pech na pech na pech. Uit 2 1e premie ouders kwam de kromste bok die ik gefokt heb, terwijl hij de beste papieren had. De correctste die hier geboren is kwam uit 2 2e premie ouders.
Om maar niet te spreken over het verkoop gedeelte. Het deed mij teveel pijn om ze weg te moeten doen.

Vorig jaar op de paardenmarkt geweest, rijen vol shetland hengstjes met vol stamboekpapier. De shetland handel ligt gewoon op zijn gat, of je moet iets speciaals hebben.

Heb me nooit zo in de minipaardjes verdiept, maar kom daar wel prijzen tegen die ver boven slacht prijs liggen, wat de kans op een leuk huis vergroot ipv. slacht.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:29

Wil je echt een goede kans maken in een fokkerij dan moet je zorgen dat je je onderscheid door iets, dus bijv. super zeldzame bloedlijnen, een lijn die goed presteert o.i.d.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 00:35

Elena als er ooit iemand 100 euries voor mijn amha/nmprs veulen zou bieden zou ik diegene wellicht niet eens serieus nemen :')