Zou jij je merrie 'uitlenen' voor een veulen voor een ander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:38

bigone schreef:
Tja, fokken is gokken en ze weet niet wat ze krijgt, of ze wil goedkoop een veulen of ze romantiseert een veulen nogal. Gewoon naar een aantal erkende fjordenfokkers mailen en gaan kijken als de veulens er zijn. Waarom jezelf het risico op de hals halen van hoge da kosten en het leasen van een merrie.

Goedkoop een veulen, het is juist duurder op deze manier.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 19:40

baudyh schreef:
Ja hoor waarom niet. Je moet wel duidelijke afspraken maken. Wij hebben het ook wel gedaan.

kan je me vertellen wat voor afspraken je gemaakt hebt (mag ook via pb) want daarin is ze geïnteresseerd ze wil het beste voor zowel de merrie van de eigenaar/eigenaresse als voor het veulen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:42

Hmm, afhankelijk van de afspraken zou het best een optie kunnen zijn. Ik denk er op dit moment over na om 1 van mijn 2 merries weer te laten dekken. Veulen zouden we niet houden, dus wellicht zou dit een mooie optie zijn.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:44

Wij hadden een merrie en iemand wilde graag uit onze merrie een veulen van een bepaalde hengst. Hij heeft alle kosten betaald kwa dekking. Dus het dekgeld en de kosten aan het kwpn. Hij stond dan ook als fokker op papier. En voor het veulen hadden we een bepaalde prijs af gesproken. Of het nu een merrie of hengst was. De rest van de kosten zeg maar stalling en voer en evt DA was gewoon voor ons.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:44

1 van mijn merries wel, maar die heeft (cru weg gezegd) geen andere functie dan drachtig worden en veulentjes krijgen en mijn andere paard gezelschap houden ;) Maar dan wel met de afspraak dat ze gedurende periode september - maart wel in het natuurgebied blijft lopen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:45

Haar idee vind ik persoonlijk niet beter dan een bestaand veulen kopen.Ik heb altijd wel meer eisen aan een veulen dan alleen het ras. Koop ik een veulen weet ik al hoe het gebouwd is, dat het de dracht overleefd heeft enz. Het is dan alleen nog het risico van opfokken en nog niet weten hoe het dier onder het zadel is....

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:46

Het is helemaal niet zo raar hoor. Wij hadden vorig jaar een kampioensveulen en een kinnis zou graag van een bepaalde hengst een veulen uit deze merrie willen. Wij verkopen meestal de veulens. Dus nu weet je al wat je voor het veulen gaat krijgen. Dat moet je altijd maar weer afwachten als het er is.
Wij fokken tuigpaarden. Als daar niks of bijna geen wit aanzit zijn ze lastig te verkopen. Dit risico is nu voor diegene waar je de deal mee hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:47

Zoals ik zei, fokken is gokken, wat doet ze als het veulen tegenvalt?? Je kunt toch veel beter fokkers benaderen, daar kun je terecht met vragen over bloedlijnen, karakters enzenz. En je krijgt meteen al een gevoel bij een veulen, druk, niet druk. De keus uit merrie of hengst??

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:48

Maar er gaat niks boven zelf een hengst bij je merrie zoeken en hopen dat het goed uitpakt.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:48

ik zou het zelf wel doen, maar dan wel afspreken dat het paard bij mij blijft. En dat de dekkosten en zo, van die persoon zijn.

Ik zou namelijk ook alleen een veulen fokken met mijn fjordenmerrie als ik bijvoorbaat weet dat het paard verkocht is bijvoorbeeld.
Als dit voor een bekende is, zou het helemaal geweldig zijn. Dan weet je zeker dat het paard goed behandeld wordt en dat je in contact kunt blijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:52

baudyh schreef:
Maar er gaat niks boven zelf een hengst bij je merrie zoeken en hopen dat het goed uitpakt.

Misschien wel maar dan weer mijn opmerking, wat als het veulen tegenvalt!!! De handel in!!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:56

veranadautje schreef:
stel dat je een fjord hebt en graag een veulen wil maar veder geen plek hebt voor 2 en dus zou moeten verkopen dan zou het een optie zijn. maar zelf zou ik het niet kunnen. een veulen fokken en weg doen.

juist dat heb ik nu....bezint eer ge begint! dat is echt mijn tip! ;)

wat als je merrie onbruikbaar wordt of overlijdt? hoe is de vriendschap dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:57

Het is in feite niets anders dan een veulen fokken voor de verkoop. Dus bij fokkers kun je daar zeker mee aankomen. Meer zekerheid voor de fokker en minder zekerheid voor de koper.
Die vriendin geeft zichzelf daarmee een risico factor.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:00

Ja, ik heb er geen problemen mee.
Meer nog, ik heb een jonge merrie die mijn eigendom is. Maar waar iemand anders nog fokrechten op bezit.
Die persoon mag er dus nog een aantal veulens uit fokken, indien ze dat wenst. Dat staat allemaal op papier ook.
Maar moest er nog een andere partij interesse tonen om te fokken met mijn merrie, zou ik dat eveneens durven overwegen.
Jammer genoeg voor TS haar vriendin is het geen fjord. :+

NatasjavE

Re: Zou jij je merrie 'uitlenen' voor een veulen voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:52

Ik zou mijn merrie op verzoek wel laten dekken hoor. Maar dan wel alles vooraf betalen. (dus de dekking, DA kosten, extra voer en een klein stukje winst)

ik zou niet zomaar mijn merrie uitlenen om er mee te fokken.

Ik denk echter dat vooral hengstenhouders van dit soort constructies gebruikmaken. Die willen graag van een bepaalde merrie of merrie lijn een veulen van hun hengst opdat de hengst goede veulens kan laten zien.

Als je vriendin een fjord wil kan ze beter een 3 jaar of oudere Fjord kopen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:57

Maartje1990 schreef:
Dat ligt er aan. Ik ben zelf heel erg anti stallen en hoefijzers etc. Dus alleen als ik 100% weet dat ze dat paard nooit in een stal gaan stoppen of hoefijzers etc zullen onderslaan. Verder heb ik er geen probleem mee, uiteraard niet gratis.

Dat kun je nooit garanderen.. Paardje van vriendin moet rest van t leven op speciaal beslag ivm verkeerde stand..

Dus jij zou ook dan geen ijzer onder slaan?

Ontopic: mijn stalgenootje (dianneM op bokt) heeft t wel gedaan voor een vriendin.. Als je meer wil weten, denk ik dat je dr vast een PB mag sturen.. :j

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:04

Ik denk dat het voor sommigen wel een uitkomst zou zijn. Sommigen willen graag een veulen van hun merrie maar hebben geen tijd of geld om merrie en veulen later aan te houden. Dan zou je dus je merrie kunnen 'uitlenen' en laten dekken voor iemand anders, en heb je er zelf ook veel plezier van.
De risico's heb je altijd, of je nou voor jezelf fokt of voor iemand anders.
Misschien zou ik het ook wel doen als ik een merrie zou hebben die bijvoorbeeld niet perse aan het werk hoeft, dan denk ik aan een oudere merrie of een weidemaatje oid. Als er maar duidelijke afspraken worden gemaakt over de kosten, stalling, afspeentijd en wat te doen bij ongevallen/sterfte.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:10

Waarom gaat je vriendin niet naar een goede fjorden fokker?
Bij Bart van den Berg hebben ze elk jaar tien tot twintig veulens, je kan er zo een kiezen, voor de prijs die ze vragen hoef je ze zelf niet te gaan fokken, want dat is sowieso duurder.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:18

Vorig jaar financieel gezien beslist maar een merrie te dekken ipv 2. Nu wou een vriendin wel graag een veulen uit de 'lege' merrie. Dek/transportkosten/scannen en straks de kosten van het veulen zijn voor de nieuwe eigenaar. Wel een aantal voorwaarden gesteld (geen grote hengst en merrie blijft ten allen tijde bij mij op stal, ook eventuele medische kosten en derg, veulen gaat ook pas weg als het oud genoeg is, of eerder als het ten koste van de merrie gaat)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:36

Merrie hier zou dolgraag n veulen willen, wil zelf niet meer fokken, maar als iemand anders dat zou willen, be my guest. :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:41

lianne304 schreef:
josje4 schreef:
Straks is de merrie dood en leeft het veulen, en dan? :P

dan zou ik het veulen willen houden :+

Dat geeft je nooit de garantie dat het veulen bijvoorbeeld hetzelfde karakter zal hebben als de merrie die je dan verloren bent. Dan heb je een veulen waar je alleen maar herinneringen aan hebt aan de merrie die je kwijt bent en die haar plaats nooit in zal kunnen nemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:31

Maar dan heeft ie wel tenminste een nakomeling van de merrie.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:45

Ragdollcat schreef:
Maar dan heeft ie wel tenminste een nakomeling van de merrie.

ja inderdaad.

en Als ik een ijgen paard HAD dan had ik er zeker een veulen bij gewild

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:43

nine1987 schreef:
Maartje1990 schreef:
Dat ligt er aan. Ik ben zelf heel erg anti stallen en hoefijzers etc. Dus alleen als ik 100% weet dat ze dat paard nooit in een stal gaan stoppen of hoefijzers etc zullen onderslaan. Verder heb ik er geen probleem mee, uiteraard niet gratis.

Dat kun je nooit garanderen.. Paardje van vriendin moet rest van t leven op speciaal beslag ivm verkeerde stand..

Dus jij zou ook dan geen ijzer onder slaan?

Ontopic: mijn stalgenootje (dianneM op bokt) heeft t wel gedaan voor een vriendin.. Als je meer wil weten, denk ik dat je dr vast een PB mag sturen.. :j

Als ik niet 100% weet zou ik het niet doen. Al dat speciale beslag dat zogenaamd nodig is is meestal niet nodig. Dus nee dat zou ik niet doen nee en zou het dus alleen voor iemand doen die dat ook niet doet :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 16:30

Dank jullie wel allemaal voor de vele reacties en ook pb's over dit topic. Hier blijkt uit dat er zeker interesse is voor dit onderwerp. Mijn vriendin heeft inmiddels een merrie bij haar inde buurt gevonden en ze zijn het ook eens over de hengst. Dus dat komt wel goed! Wellicht een opsteker voor andere bokkers!!

Hier kan wat mij betreft een slotje en nogmaals Bedankt allemaal!!