Hengst voor Zardando x Havel merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 17:53

Welke hengst zou jij aanraden dan Dees? En om even op de Duitse hengsten door te gaan, welke hengst zou passen waarbij ik wel een vol KWPN papier krijg?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:59

Je krijgt altijd een KWPN-papier als je dat wilt omdat je merrie KWPN-geregistreerd is. Waarom de kleur van dat papier belangrijk zou zijn ontgaat mij, je wilde toch voor eigen gebruik fokken?

Van mijn kant helaas geen hengstsuggestie.
De pedigree van je merrie staat stijf van de lijnteelt op Cocktail/Purioso/Furioso en Contango en daarachter zit helaas ook nog een flinke scheut Engels volbloed wat dit model extra bevestigd (misschien wel veroorzaakt). Ik denk dat het meerdere generaties gaat vragen om dit model weer enigszins 'opwaarts' te krijgen. De eerste hengst zal dit sterk bevestigde bloed niet kunnen doorbreken.

Kies vooral maar een hengst die je zelf helemaal fantastisch vindt. Kies niet op ratio en uit het boekje, kies met je hart. Dan maakt het fokken alleen maar leuker.

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 18:22

Klopt het is wel de bedoeling het veulen aan te houden, maar we kunnen helaas niet in de toekomst kijken. Er kan altijd een reden zijn dat ik het paard moet verkopen (financieel/tijdgebrek), of misschien heb ik wel helemaal geen klik met rijden. Of wellicht wil ik daar weer mee gaan fokken in de verre toekomst. Dus wil het liefst wel dat het veulen gewoon in het veulenboek opgenomen wordt.

En uiteindelijk zal ik ook een hengst kiezen die ik fantastisch vind, maar dat zijn er zo veel en ook zeker een hele hoop waarmee ik niet wil fokken. En met fokken wil je je merrie toch verbeteren (ook al is dat wellicht lastig), anders kan ik ook de hengst van de buren erop zetten. Jullie hebben daar iets meer kijk op/ervaring mee dan ik :)

misterA

Re: Hengst voor Zardando x Havel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:30

Kijk ook eens naar de jonge Belissimo, een goed ontwikkelde hengst met een fijn bewerkbaar karakter. En heel anders gefokt.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:36

Mooie merrie! Interessant bloed heeft ze ook. Ik zou inderdaad wel voor een ggk KWPN hengst gaan.
De Belissimo nakomeling, Gunner KS, zal veel maat geven.
Googel (Bordeaux x Johnson) zou wellicht ook een optie kunnen zijn.
Ik ben benieuwd voor welke hengst je uiteindelijk gaat! :)

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 16:08

Bedankt! Googel heb je zowel Jazz als Gribaldi terugkomen, en twijfel of die genoeg maat gaat geven.

Gunner KS is wel interessant voor de bloedspreiding en maat! Maar daar zijn nog geen veulens van, dus wel weer een groter risico dat je neemt. Maar is zeker een optie ja!

Ik neig naar Dreamboy, die had ik al langer in gedachte. Of anders Dorado als die dit jaar toch beschikbaar is.

Lucky48

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:17

Ik zou eerst met de merrie naar de stamboekkeuring gaan en als er geen predikaat bij komt, zou ik er niet mee dekken.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:03

Predicaten zijn niet heilig, zeker niet omdat ze het veulen voor zichzelf wil houden.

Dreamboy lijkt mij ook nog wel mooi passen, vond Gunner niet echt overtuigen op de HK.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:45

Dees schreef:
Helaas staan veel van de populaire jonge KWPN hengsten enigszins in dit model..

Maar misschien is dit ook wel het door het KWPN gewenste type dan...

Wel niet ontopic , maar imo een goede opmerking / constatering :j

misterA schreef:
Ja, Jan...ik heb het over succesvolle zoons, Rubiquil gaf nog wel sportpaarden maar kijk niet naar de bewegings vererving.

Ahum .. We fokken toch paarden voor de sport en niet om met ze op de keuring met zwaaiende benen aan een touwtje te lopen ?!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:05

En ik bedoel vooral de beweging van achter naar voren, sterk achterbeen dus, en dat mis ik zo af en toe bij de Rubinstein nafok.
En wat is een sportpaard??? Als het op 10 jarige leeftijd M loopt?? Of nóg hoger?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:43

Een sportpaard is imo een paard dat op landelijke of (inter)nationaal niveau wedstrijden loopt.
Enne .. wat leuk dat je naar onze merrie refereert! ;)

Gribaldi heeft ook niet het beste achterbeen gebruik vererving, maar toch lopen er veel van zijn nakomelingen op hoger niveau.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:21

Achterbeen van Vivaldi is ook niet alles. Heb je ook een goeie merrie bij nodig.