Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
silversomali schreef:Mini's inderdaad en Friezen hebben het moeilijk vanwege de beperkte genetische pool
Jaime_ schreef:Zoek mar eens op afbeeldingen van de 'saddlebred' krijg je spontaan een zere rug en nek.
Bij mini's komen de dwergjes voor, bij friezen waterhoofden en andere ziektes, bij quarters die spierziekte (ik weet zo even de naam niet), en zo kun je nog wel even doorgaan.. Bij paarden komt het dus helaas ook voor.
8nnemiek schreef:Ik denk dat vooral de minishetlanders te ver doorgefokt worden.. Het moet maar kleiner en kleiner waardoor je steeds meer dwerggroei ziet waar mensen vervolgens weer verder mee fokken..
[***] schreef:Alles wat gesloten stamboek is zoals friezen
NatasjavE schreef:Tuigpaarden Mwoh... valt mee hoor. De Amisch kopen er veel tegenwoordig.
Waarom is me een raadsel.
Koper schreef:NatasjavE schreef:Tuigpaarden Mwoh... valt mee hoor. De Amisch kopen er veel tegenwoordig.
Waarom is me een raadsel.
Nu niet meer:
http://www.npo.nl/2doc/17-02-2015/VPWON_1240302
tiwi1969 schreef:Het grootste probleem met de genen pool bij de Amish is de mens zelf, wat daar een afwijkingen voorkomen en ze vinden het nog normaal ook om dan maar door te gaan met kinderen krijgen.
Een Groninger zou in ieder geval een stuk meer nut hebben in het werk dan een tuigpaard. Helaas is het paarden bestand van de Groninger nog steeds vrij klein, de vraag naar volwassen paarden kunnen we eigenlijk niet aan.
Doordat het een open stamboek is, is de genetische basis breed en kan er voor bloedverversing naar verwante stamboeken worden uitgeweken.
Ernstige geboorte defecten, zoals waterhoofden en dwerggroei, ben ik bij de Groningers gelukkig nog niet tegen gekomen.

NatasjavE schreef:tiwi1969 schreef:Het grootste probleem met de genen pool bij de Amish is de mens zelf, wat daar een afwijkingen voorkomen en ze vinden het nog normaal ook om dan maar door te gaan met kinderen krijgen.
Een Groninger zou in ieder geval een stuk meer nut hebben in het werk dan een tuigpaard. Helaas is het paarden bestand van de Groninger nog steeds vrij klein, de vraag naar volwassen paarden kunnen we eigenlijk niet aan.
Doordat het een open stamboek is, is de genetische basis breed en kan er voor bloedverversing naar verwante stamboeken worden uitgeweken.
Ernstige geboorte defecten, zoals waterhoofden en dwerggroei, ben ik bij de Groningers gelukkig nog niet tegen gekomen.
Helemaal mee eens.
Ze kunnen ook aan de slag met een Gelderse....maar die hou ik ook liever hier.
tiwi1969 schreef:Het grootste probleem met de genen pool bij de Amish is de mens zelf, wat daar een afwijkingen voorkomen en ze vinden het nog normaal ook om dan maar door te gaan met kinderen krijgen.