Doorgefokt paardenras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Doorgefokt paardenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:52

Wat dachten jullie van de show arabieren?
Kan me niet voorstellen dat daar geen oa kaakproblemen gaan ontstaan.

De zgn práchtige hoofden zijn imo karikaturen van wat ooit mooie arabische hoofden waren..

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:00

Daar ben ik het mee eens Punz.

En over Amerika: dat staat natuurlijk bekend als een land dat.erg ver gaat in het uiterlijk van mens en dier. Kijk bijvoorbeeld naar toddlers and Tiaras en de Tenneese walking horse.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:05

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:06

Die foto ken ik. Te afschuwelijk voor woorden inderdaad!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:11

Zoek mar eens op afbeeldingen van de 'saddlebred' krijg je spontaan een zere rug en nek.

Bij mini's komen de dwergjes voor, bij friezen waterhoofden en andere ziektes, bij quarters die spierziekte (ik weet zo even de naam niet), en zo kun je nog wel even doorgaan.. Bij paarden komt het dus helaas ook voor.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:13

silversomali schreef:
Mini's inderdaad en Friezen hebben het moeilijk vanwege de beperkte genetische pool

Dat is niet waar, gezien binnen het nmprs sowieso nog diverse rassen zijn toegestaan als het maar onder de 1.06 blijft. Een genenpool met heeel veel soorten genen dus :Y)
Eerder de geheel gesloten stamboeken zullen die beperking mogelijk hebben.

Dwergen komen niet alleen bij Mini's voor maar ook bij bijv. Friezen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:15

Jaime_ schreef:
Zoek mar eens op afbeeldingen van de 'saddlebred' krijg je spontaan een zere rug en nek.

Bij mini's komen de dwergjes voor, bij friezen waterhoofden en andere ziektes, bij quarters die spierziekte (ik weet zo even de naam niet), en zo kun je nog wel even doorgaan.. Bij paarden komt het dus helaas ook voor.

Bij friezen ook dwergen en merries die aan de nageboorte blijven staan en aorta rupturen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:38

Jemig, eigenlijk is de mens dan het ergst, die heeft alle noembare afwijkingen allemaal in hun ras :P

Ik vind mini's geen doorgefokt paardenras, het zijn over het algemeen sterke gezonde en correcte paardjes, doorfokken met dwergen is gewoon onkunde en domheid maar is geen ras opzich de dwergen, de afwijking komt helaas wel voor bij de mini's, maar tegenwoordig kan je bewusten fokken omdat de dwerggenen te testen zijn.

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:11

8nnemiek schreef:
Ik denk dat vooral de minishetlanders te ver doorgefokt worden.. Het moet maar kleiner en kleiner waardoor je steeds meer dwerggroei ziet waar mensen vervolgens weer verder mee fokken..

dit zou best kunnen! ik heb gehoord dat ze een nieuw ras willen fokken en daardoor de mini's extra willen fokken. door de teveel keren fokken worden de moeders minder energie vol en ook wel eens ziek. daardoor wordt de mini ook kleiner maar ze zeggen dat dit vooral de bedoeling is. ik vind het wel sneu -O- :(:) :(

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:22

Gelukkig bestaat de mogelijkheid te paard te testen op de Waterhoofd en dwerggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:32

[***] schreef:
Alles wat gesloten stamboek is zoals friezen

Als er te weinig bloed is, en het bestand te klein is: ja.

Als er wel genoeg bloed is, en er meeeer dan genoeg materiaal is ben ik het niet met je stelling eens.

Wat ik doorgefokt vind zijn de overdreven sokken en manen die je vaak bij tinkers ziet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:37

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:11

Koper schreef:
NatasjavE schreef:
Tuigpaarden Mwoh... valt mee hoor. De Amisch kopen er veel tegenwoordig.
Waarom is me een raadsel.

Nu niet meer:
http://www.npo.nl/2doc/17-02-2015/VPWON_1240302

Gezien,..maar het is me nog steeds een raadsel.

Zeggen dat je zo gelovig bent, sober leven. En toch zo hypocriet om een showpaard te kopen.

Koop dan een groninger.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:11

Het grootste probleem met de genen pool bij de Amish is de mens zelf, wat daar een afwijkingen voorkomen en ze vinden het nog normaal ook om dan maar door te gaan met kinderen krijgen.

Een Groninger zou in ieder geval een stuk meer nut hebben in het werk dan een tuigpaard. Helaas is het paarden bestand van de Groninger nog steeds vrij klein, de vraag naar volwassen paarden kunnen we eigenlijk niet aan.
Doordat het een open stamboek is, is de genetische basis breed en kan er voor bloedverversing naar verwante stamboeken worden uitgeweken.
Ernstige geboorte defecten, zoals waterhoofden en dwerggroei, ben ik bij de Groningers gelukkig nog niet tegen gekomen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:38

tiwi1969 schreef:
Het grootste probleem met de genen pool bij de Amish is de mens zelf, wat daar een afwijkingen voorkomen en ze vinden het nog normaal ook om dan maar door te gaan met kinderen krijgen.

Een Groninger zou in ieder geval een stuk meer nut hebben in het werk dan een tuigpaard. Helaas is het paarden bestand van de Groninger nog steeds vrij klein, de vraag naar volwassen paarden kunnen we eigenlijk niet aan.
Doordat het een open stamboek is, is de genetische basis breed en kan er voor bloedverversing naar verwante stamboeken worden uitgeweken.
Ernstige geboorte defecten, zoals waterhoofden en dwerggroei, ben ik bij de Groningers gelukkig nog niet tegen gekomen.

Helemaal mee eens.

Ze kunnen ook aan de slag met een Gelderse....maar die hou ik ook liever hier. ;)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:51

De haflinger is ook wel aardig door gefokt, haflingers waren vroeger, rond en klein, en nu slank en groot. Op bokt zit een haflinger van 1,63 geloof ik.. Niet echt de maat van vroeger, toen waren ze 1,36/1,40
Onze eerste haflinger Tessa (+/- van 1992 denk ik) 1,36 hoog, compact en stevig
Afbeelding
Mijn merrie van nu Sientje, al een stuk slanker, hoger op de benen, langer en groter (1,46) (Sientje is van 1994)
Afbeelding
En mijn ruin, van bijna 3 is een stuk ranker op zijn hoofd, breedte valt nog niet veel over te zeggen, maar hij blijft wel ranker als Sientje.

Om maar een voorbeeldje te noemen, voor tessa had ik halster maat xFull, voor sientje Full en arko Cob.

Nu heb maar 3 voorbeelden maar ik zie ook om mij heen, de grote veranderingen. Ik vind het voortaan meer welshjes en NRPS ponys dan haflingers.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:44

NatasjavE schreef:
tiwi1969 schreef:

Helemaal mee eens.

Ze kunnen ook aan de slag met een Gelderse....maar die hou ik ook liever hier. ;)

Ja houdt ze maar hier, dan kan ik nog eens gebruik maken van een Gelderse hengst op mijn Groninger merrie. Goed voor de bloedspreiding.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:48

tiwi1969 schreef:

De Amish lossen dat bij hun zelf anders op...Ze adopteren op redelijk grote schaal kinderen zodat ze bloedverversing hebben.