Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:52

Ik hou alijd aan dat de ruiter max 15% van het gewicht van het paard mag zijn. Op onze fjord van ongeveer 500kg willen we dus iemand van max 75kg.

Dan heb je nog wat ruimte over voor zadel e.d.

Voor ieder paard met een normale, stevige rug , goede conditie en spieren e.d. Vind ik dit een hele geschikte richtlijn

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:53

Om die reden, ik ben ook stevig en 1.72, rijd ik een drumhorse :)
Paard zelf is tussen de 800/900 kilo. En haar schofthoogte is 1.73

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:56

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:00

Een Groninger! Lieve leuke paarden, die vaak heel veelzijdig zijn. Stiekem ben ik ook wel een beetje benieuwd naar je gewicht. Als je inderdaad uitgaat van 15% gewicht dragen, dan zal er vast wel een paard te vinden zijn denk ik..

Edit, ik heb even gespiekt. Ik denk dat het meer je gevoel is dan dat een paard het niet aan kan hoor. Ik ben 1.77 en ook niet de dunste, rijd nu op een kwpn'er van ongeveer 1.65 denk ik en hiervoor reed ik op een fjord.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 12:20

Ik had deze topic al ontstipt, omdat ik geen reactie krijg.

Ik zal even een kleine uitleg geven, het is meer dat ik samen met een vriendin opzoek naar een paardje voor mij. Zodat we samen op wedstrijd kunnen eventueel.
Voor mijn gewicht doe ik het liever via pb eerlijk gezegt, dump niet graag alles op internet.
Zelf voor afvallen ben ik al bezig, en ben ik in 2 weken zo'n 5 kilo kwijt. Dus een start is al bezig.

Zelf ben ik niet een typ van een fries, vind ze voor de rest echt prachtig. Maar niet echt een typ.
Zelf hou ik van Kwpn's tot haflingers.

Ik reed tot vorige jaar nog op de manege bij mij zo, maar aangezien het paardje wat ik 6 jaar al reed is ingeslapen kon ik eigenlijk vrij wel nergens meer op.. En dit vind ik gewoon zonde.
Ben toen echt 1 jaar met van alles bezig geweest, en sinds 2 weken volg ik een 10 weken programma van de sportschool en dit werkt echt prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:29

Heb jou even opgezocht op facebook en zo heel erg zwaar ben je niet hoor ts. Kruip maar gerust op een ouderwetse haflinger etc. Ik reed met mijn 95 kilo op een tinker van 500 kilo. Ze is nooit gestruikeld en liep echt geweldig :) Als je fijn met het paard mee beweegt zie ik er niet veel probleem in.

Heb je het topic van KoudbloedKim gezien over Lana, haar nieuw paard? Zoek anders even op lauwbloedje. Echt leuk paard veel body.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:32

Renee_S schreef:
Ik hou alijd aan dat de ruiter max 15% van het gewicht van het paard mag zijn. Op onze fjord van ongeveer 500kg willen we dus iemand van max 75kg.

Dan heb je nog wat ruimte over voor zadel e.d.

Voor ieder paard met een normale, stevige rug , goede conditie en spieren e.d. Vind ik dit een hele geschikte richtlijn

10-15 % is volgens het onderzoek ideaal gewicht van de ruiter, tot 20% is het nog niet schadelijk. De 20% is dan inderdaad wel weer een bovengrens, dus daar moet je rekening mee houden.

Ikzelf houd voor bijrijders van mijn pony een max van 15% aan, ik wil graag zijn rug gezond houden. Zelf ben ik 12%. Pony is 8 jaar, heb hem al vanaf zijn derde en heeft een super gezonde rug.

Het hangt dus een beetje van je gewicht af wat voor paard een goede keuze is. Een fjord van 400 kilo , daarvan is 80kg de bovengrens. Een Groninger van 800 kilo kan al weer heel wat meer aan.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 19-03-15 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 12:32

DeMolenhoek schreef:
Heb jou even opgezocht op facebook en zo heel erg zwaar ben je niet hoor ts. Kruip maar gerust op een ouderwetse haflinger etc. Ik reed met mijn 95 kilo op een tinker van 500 kilo. Ze is nooit gestruikeld en liep echt geweldig :) Als je fijn met het paard mee beweegt zie ik er niet veel probleem in.

Heb je het topic van KoudbloedKim gezien over Lana, haar nieuw paard? Zoek anders even op lauwbloedje. Echt leuk paard veel body.

Ik zie vaak topic's van Koudbloedkim, maar zover wil ik het niet laten komen bij mezelf. Het is misschien niet zo erg leuk om te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:34

Heb het niet over de persoon die erop zit. Ik heb het over haar nieuw paard :+
Een leuke kruising, breed genoeg, heel erg nuchter en zeker groot genoeg.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 12:34

DeMolenhoek schreef:
Heb het niet over de persoon die erop zit. Ik heb het over haar nieuw paard :+
Een leuke kruising, breed genoeg, heel erg nuchter en zeker groot genoeg.

Dacht over koudbloedkim zelf. Oeps :+
Het is wel een leuk paardje om te zien, maar ik zoek dan wel een soort paardje waar ik wel wat dressuur mee kan rijden. Ben totaal geen spring typ _O-

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:35

heb ook even gespiekt :) Maar je valt heel erg mee hoor ! Je hebt ongeveer zelfde bouw als ik alleen ik ben dan 1.60 :)

Je kan als ik t zo zie, en moet gokken, vast wel op een haflinger of fjord of iets ! Tinker zou helemaal mooi staan beetje groter.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 12:36

Moet ook wel zeggen dat wat ik heb, alles letterlijk op mijn benen zit. Dus ik pas net bijna in een 18 inch zadel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:37

Al gedacht aan een knabstrupper? Of een freiberger?
Ken iemand die freibergers heeft, lopen echt wel leuk en zijn breed genoeg :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:42

Op mijn zwaarst woog ik 112kg. Toen mijn paard eenmaal op gewicht was (toen ik hem (terug)kocht had hij zo'n 100kg ondergewicht), had hij daar geen moeite mee, mits ik niet langer dan een uur ging rijden.

Dat zag er zo uit: https://www.youtube.com/watch?v=YUYLQd8pKKk (ik blijk geen foto's uit de periode online te hebben, maar het geeft een beeld. Hij had wel een buitenrijprobleem, maar dat is ondertussen in de stad geen probleem meer. De polder moet ik nog oefenen).

Dit is een brede kwpn'er, volle tuiger (Manno x Unicum x Renovo), van 1.80 hoog en ±750kg.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:44

Moet eerlijk zeggen @ Mizora ik vind het niet eens erg storend eruit zien ! Past er prima op, lijkt me een sterk paard !

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:47

Gelders zou denk ik perfect zijn :j Je hebt ze verschillend gebouwd, maar beestje wat ik rijd is redelijk stevig. Kan leuk lopen, rijd heerlijk en ook lief karakter. Verschillende veulens van haar hebben wat tuigerbloed erbij en zijn dan weer veel ranker gebouwd.
Afbeelding
Dit is t paard waar ik t over heb. Ik ben zelf ook 1.65 en paard is 1.70. Je hebt ze ook zeker maatje kleiner.

Afbeelding
Dit is dan weer een dochter van haar, duidelijk wat ranker gebouwd en ook een stuk kleiner.

Gelderse paarden zijn ook ontzettend veelzijdig. Je kan er echt alle kanten mee op, kunnen dus ook een leuk dressuurproefje lopen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:48

En Gelders paard? Die zijn ook robuust met genoeg mogelijkheden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:48

hallo heb jij even een mooi peerd onder je kont ! Alleen kwa bouw ben ik meer fan van t stevige :)

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:51

Is een Groninger niet wat voor je? heb je verschillende types in. Zelf heb ik er ook een, ontzettend lieve beestjes :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:53

Voor het mooi had er een maat groter zadel op gemoeten, dat was namelijk wel wat krap. Gelukkig ben ik ondertussen 17kg kwijt. Dus dat scheelt. Alleen past het paard het zadel niet meer (hij heeft er 4 versleten in een jaar tijd, incl. een wintec en een barefoot cheyenne), tegenwoordig rij ik met een bbp met extra dikke inlages eronder.

Een foto van toen ik nog maar net met de bbp reed (en ±95kg woog), de bbp ligt te ver naar voren en ik zit te ver naar achteren, dus het is geen flaterende foto, maar het geeft toch een beeld.

http://www.mizora.nl/foto/zomer.png

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:00

Ik ben ook niet een van de lichtste en heb nu een stevige klassieke gelderse onder mijn kont. Die heeft geen moment moeite gehad met mijn gewicht in het lopen. Nu ben ik fanatiek aan het sporten en op mijn eten aan het letten waardoor ik een heel eind ben afgevallen (zit nu rond de 80) en ik merk wel bij mezelf dat ik het nu eerlijker vind naar mijn paard om de duurafstanden te gaan vragen.

Vrienden van mij zijn beide stevig en hebben een stevige rondgeribte KWPNer van 1.72 die gaan ook super als combi. We zijn er wel een jaar naar op zoek geweest.

Wat ik kan aanraden is Groninger, Gelders (klassieke), Haflingers en Fjorden. Allemaal robuuste beestjes die wel wat aankunnen. Wat ik je vooral kan aanraden is rustig rondkijken en heel veel paarden gaan bekijken en niet denken bij de eerste de beste dat het niet mogelijk is.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:07

Ts ik zie dat je in mijn omgeving woont, en je had het over dat je een manege ruiter was :) Ben je wel eens op manege Middenhof geweest? de dieren daar rijden meerdere uren per dag, hebben een enorme conditie en zijn een hoop gewend. Ze hebben ook een paar flink grote dieren staan (geen koudbloeden, maar grotere flinke stevige sportpaarden). Waaronder ook zo'n flinke Gelderse? Tuigpaard? Groninger? (sorry ik kan ze niet zo goed uit elkaar houden) type. Ook zijn er fnrs wedstrijden voor de manege ruiters :) Zo uit mijn hoofd geven ze geloof ik ook les in dressuur, springen en carrousel.

Het is niet hetzelfde als een eigen paard hebben natuurlijk, maar misschien is het een leuk omstapje om weer terug te komen in de sport?

http://www.middenhof.nl/

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 13:17

Als ik ga rijden, ga ik terug naar mijn eigen stal en dat is in Rozenburg. Middenhof is voor mij zelf te duurt namelijk!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:50

Kom eens een kijkje nemen in het groninger topic hier op bokt, kan je diverse foto's zien van de Groninger paarden.
[HK] Bokkers met Groninger paarden deel 2
Op de eerste pagina zie je diverse foto's van deze geweldige dieren.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:28

Een Groninger! Grote en zware paarden met een lange maar toch sterke rug! Kunnen goed mee in zowel de dressuur- als springsport en zijn doorgaans enorm brave paarden :)