Hengst voor een Clintonmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:34

besita schreef:
Tangelo vd Zuuthoeve
als Heartbreaker zoon Orlando misschien ? Komen tegenwoordig grote moedige springpaarden van met een prettig karakter :j
Cicero z
Kannan

Ik heb helaas van Tangelo een D-pony gefokt en ken 1 Orlando en das ook een kleintje. Kwa karakters ga ik helemaal mee. Tuurlijk valt van iedere hengst iets te zeggen en garanties bestaan niet in de fokkerij. En uitzonderingen bevestigen de regel. Maar wilde toch even reageren :o

koend

Re: Hengst voor een Clintonmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 22:12

Tangelo zie ik echt niet graag van model, het lijkt wel of zijn hals veel te kort is.
Orlando fokte al prima op clintonmoeders maar is nu allen maar in diepvries te krijgen en kost nu 2050 €. Ook kannan is 2000 voor diepvries. Twee prima hengsten, maar boven mijn budget.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:20

Orlando is vers en kost 350 voorschot en 1100 bij levend veulen op 48h te betalen
Kannan is vers maar 350 voorschot en 1700bij levend veulen

Nabab dan ?
Arezzo vdl ?
Wat Tangelo betreft: je moet niet enkel naar de hengst zelf kijken maar naar hoe hij fokt

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:40

Ik heb de filmpjes van tangelo aan het werk bekeken en ze zijn indrukwekkend. Grootte en nakomelingen zijn ook prima. Ze omschrijven zijn karakter als gemakkelijk en ook tijdens de ritten op filmpje laat hij zich mooi rijden (voor wat het waard is, maar op zo'n niveau echt niet vanzelfsprekend)
Omdat hij buiten bwp gekeurd is, vind ik niets over bewegingen ... Hebben jullie er iets van?

Als Orlando nog voor die prijs kan, staat hij op het lijstje (ik had hem elders duurder gevonden.)

Arezzo is mij te klein.
Nabab is een heel goed fokkend springpaard maar biedt qua exterieur en qua karakter niet wat ik zoek.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:15

De nakomelingen van Arezzo op de KWPN hengstenkeuring waren bijna allen grootramige paarden en vielen positief op.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:20

Vigo? Maat, super springen, bewezen. Vagabond? Hetzelfde argument. Een zoon van baloubet, genre brantzau, als het jonger mag zijn. Air jordan? Beweging en maat, veel goede paarden van.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 09:08

Vigo was als jonge hengst niet correct genoeg om bwp te keuren, neem ik dus niet.
Vagabond is een van zijn zonen, super afstamming, super springen, voor zijn uiterlijk moet je het niet doen,die sluit aan bij zijn voorvaderen. Misschien zou zijn vermogen wel goed aanvullen op het vele volbloed van mijn merrie. Jammergenoeg enkel diepvries. Samengevat, een hengst voor op het lijstje.
Air Jordan alpha z is misschien iets. Ik vraag me wel af of die clonen inderdaad zomaar in de voetsporen van hun vaders kunnen treden. Misschien moeten we daarover wel eens een topic openen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 09:10

Mijn lijstje:
1orlando met voorbehoud van prijs en beschikbaarheid. Als ik me niet verges staat hij nu in Duitsland.
2 Elvis, jammer van de mindere bewegingen
3 Excenel V, maar waar zijn zijn afstammelingen?
4 I'm special de muze, die moet ik nog eens life bekijken, nog niet zoveel bewezen ook.
5 Air Jordan Alpha Z, wil ik ook nog wel eens zien.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:13

Gewoon ter info: vigo is nooit op de bwp keuring geweest, heeft niks met zijn correctheid te maken. Het was de periode dat de bwp-keuring eerder een pensenkermis was die een paar hengstenhouders organiseerden en waar iedere andere geen kans maakt. zeker niet met een groot groen paard zoals vigo toen (normaal) nog was. Natuurlijk moet je het niet doen als je er geen goed gevoel bij hebt, maar wou toch even dat gerucht relativeren. veel succes met je keuze!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:12

ja dat zijn heel vaak geruchten , je kan ze ook wel bwp goedgekeurd ( of ander stamboek ) hebben waar ze al met 18 maanden "geholpen " zijn ..je weet nooit alle in -en outs van de hengsten
maar Clinton mondje en Vigo mond lijkt me verder wel een aandachtspunt voor een amateur fokker/ ruiter

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 18:34

Nog eentje vergeten:
6 Chester Z maar ik heb meer info nodig.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 18:51

Ik vind de kritiek op de vroegere bwp keuring goedkoop.
1) Een goed paard dat er uit springt werd vroeger ook gekeurd.
2) ook nu heb je de Brabander en de rest, maar of je hem dat kan kwalijk nemen? Neem de grootste hengstenhouders weg en de uitstraling van je evenement zal heel wat minder zijn, wat dan weer ten nadele van het geheel zal zijn.
3) kom me niet vertellen dat het in andere stamboeken anders is. Overal vormen de groten een kring om de macht te houden en moeten de anderen tevreden zijn met de overschot. Zowel in de wereldpolitiek, bij de paardenstamboeken, bij de dressuurbeoordeling ... Om je ertussen te wringen moet je het dubbel bewijzen!
4) het is wel een feit dat bwp jarenlang het strengst was op ocd en dergelijke. Een hengstenhouder controleert vooraf zijn hengst. Als er wat twijfel is, waar gaan ze hem dan voorbrengen, denk je?
Bwp was dan exterieurmatig iets toegeeflijker, met het omgekeerde effect natuurlijk. Na vele jaren is het effect dan ook te zien.
Kwpn heeft het ondertussen wel begrepen en neemt nu wel doeltreffende maatregelen.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:36

Ieder recht op zijn mening maar een nabab had in die tijd minder kans bij het bwp, nabab was nu eenmaal sbs'er. Denk je echt dat de universiteit van gent anders keurt voor bwp dan voor sbs? Ik vind dat een zeer grove Beschuldiging aan het adres van de betrokken faculteit. in elk geval, wat Vigo gepresteerd heeft zegt genoeg, zeker wat betreft hardheid. Zonder sbs hadden we trouwens nooit Kashmir, Bon ami, Toulon gehad. Allemaal niet correct? Lugano, afgekeurd bwp, waar hadden we zonder hem geweest? Er is geen enkele club onfeilbaar.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:55

koend schreef:
Nog eentje vergeten:
6 Chester Z maar ik heb meer info nodig.

Had ik ook toegevoegd maar vind helemaal niets over nakomelingen. Ms pas na zijn sportcarrière in de fokkerij gekomen?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 22:05

Sorry Merelhof, ik reageerde op het feit dat je de oude bwp-keuring een pensenkermis noemde.
Ik wil geen enkel stamboek schofferen, integendeel.
Laat ons maar toegeven dat wij nu profiteren van het werk van de vorige generatie stamboekbeheerders.
Wij met onze drie concurrerende stamboeken in België, hebben toch heel goede springpaarden. Zou het beter zijn met 1groot stamboek zoals in Nederland? Geen idee.

Ondertussen moet ik wel voor een hengst kiezen, dat houdt dus ook in dat ik hengsten moet laten afvallen. Met de weinige info waarover ik beschik.
In elk geval bedank ik iedereen voor de tips.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:05

Concurrentie is goed :) weet je, na jaren hier mee bezig mee te zijn heb ik een ding geleerd: Doe je zin, je werkt er hard genoeg voor. Godspeed met je keuze!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:30

Stamboeken fokken geen paarden, fokkers fokken paarden...
Stamboeken pronken met namen, maar hebben daar eigenlijk zelf amper iets mee te maken imo... (om ff volledig off-topic te gaan :D)

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:35

Mijn paard Diva, zie horsetelex, heeft vader Excenel V.

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:25

Exxon Hedonist
Boyfriend du seigneur
Aganix du seigneur
Dominator 2000 Z
Iceman de Muze
Arezzo VDL
Vigo D Arsouilles

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:14

Ik zou ook voor Exxon Hedonist gaan, gaat maat geven, cool karakter en een pak vermogen!
Enige dat hij wel heeft is dat hij een echt darco/argentinus hoofd heeft.
Maar ik neem aan dat je merrie een eerder bloedgemaakt hoofdje heeft?
Ik kan je een aantal veulens laten zien als je wilt.
Ben zelf ook super tevreden van mijn exxon veulen en heb mijn andere merrie dit jaar ook laten insemineren van hem.

Chacco Me Biolley zou ook leuk passen, geeft ook maat door en is enorm modern gebouwd.
Aangenaam karakter, maar wel bloed genoeg.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:08

Het is orlando geworden. Hij heeft reeds veel toppers uit clintomerries gegeven.
Het moet deze discussie echter niet stoppen want volgend jaar proberen we weer een nieuwe combinatie.

Chacco me heeft vorig jaar indruk op mij gemaakt. Echt een complete hengst. Maar sindsdien lijkt hij me helemaal niet zo gemakkelijk in parcours.

Exxon zal ik verder volgen. Hij is nog jong. Hoe beweegt hij? Idem voor dominanter.

Aganix bewijst dat hij vermogen heeft. Het lijkt me een brave springer. Op het filmpje dat ik vond, droeg hij wel overduidelijk "kipgetjes".

Iceman is echt mooi en is op goede weg. Maar hij heeft niet het formaat dat ik zoek.

Arezzo is top