Arabieren kenner HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:46

Je wil dus een Arabierhengst met Gelderse beweging. Dat wordt denk ik een naald in een hooiberg.

Waarom eigenlijk?

Arabier op een warmbloed kan zeker goed uitpakken hoor. Ook binnen de KWPN fokkerij zijn daar voorbeelden van.

Maar als je een showarabier wil zou ik een Showarabier kopen en je elitemerrie laten dekken door een KWPNer.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:48

Er zit een dame op bokt, missfcdb, die Poolse is. Zij heeft ook wat arabieren, en kan je misschien verder wegwijs maken voor wat betreft de Poolse arabieren, die nu eventueel in aanmerking zouden kunnen komen. Zelf weet ik er niet zoveel van. Wel kun je in Nederland ook eens gaan kijken bij de shows. Er zijn niet zoveel shows, maar ze laten daar ook de hengsten zien, vrij lopend.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:50

Flow888 schreef:
Allemaal hele mooie paarden, maar niet wat ik zoek. Ik zal eens op een keuring gaan kijken, daar zal ik Jan Calis ook vast kunnen vinden.

Iig bedankt voor de reacties

http://youtu.be/j4DVczd5EUE

Dit blijft toch wel echt wat ik zoek..

Ohhh, daar moet je je alsjeblieft niet op verkijken: dit zijn vaak zwaar geprepareerde paarden, er wordt getraind met gewichten aan de voeten, verlengde hoeven, schoenen (zoals bij de tuigers). Ik heb jarenlang HET amerikaanse tijdschrift gelezen (Arabian Horse World) en alles draait om geld en show--ze weten precies hoe ze die paarden moeten trainen om ze zo spectaculair te laten lopen.
Je ziet het in dit filmpje ook: het sterk optrekken van de hakken.
Tuurlijk gebruiken ze voor de Liberty classes de paarden met de beste bewegingen, maar zulke bewegers heb je hier ook, alleen dan zonder dat extreme er-aan-getrainde-spektakel wat je op dit filmpje ziet.

Ik wil je niet teleur stellen, maar wat je hier ziet is 'niet helemaal wat je ziet', helaas. Wat niet weg neemt dat het hele beste paarden zijn, maar nogmaals, kan best dat je in Nederland vergelijkbare kwaliteit kunt vinden. Amerikaanse wereldkampioen Patron was bijvoorbeeld ook in Nederland gefokt, uit Russische ouders (met Pools bloed daarachter).

Op keuringen in Nederland gaan kijken, wat je aan geeft, is denk ik inderdaad een goed idee, dan kom je er vast een beetje in. :)

Sorry dat ik er zo op door ga, daar zat je vast niet op te wachten, maar ik heb me heel wat jaren met de Arabieren bezig gehouden, heel wat (hengsten)keuringen bezocht en ook wel wat insiders informatie meegekregen :o

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:51

ik denk dat jij je wel goed zou voelen bij de Russische bloedlijnen, mijn 3/4 rus was van Marco Polo ( Neptun, Pommeranets) de oude bloedlijnen dus. Egyptische, spaanse doen mij ook niet veel. De russen zijn ronder, minder typisch in het hoofd, maar keihard op de benen, eigenlijk ren gefokt.

of terug op de shagya lijnen, daar vind je hele mooie sterke exemplaren van in Hongarije, zijn ook net iets groter gemiddeld.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:52

Hier een ruintje van Apaladin, mooi beestje hoor (leuk liedje ook) maar spectaculaire beweging? Niet echt; zo kan mijn nrps ook lopen.

Flow888

Re: Arabieren kenner HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:06

Hihihi, nee.. Ik zoek geen Arabier met Gelderse beweging, dan zou ik ook richting een hackney kunnen gaan. Ik zoek een grijze Arabische hengst die met veel actie beweegt ( in iig uitzonderlijk veel voor een Arabier) ik zie dat idd terug in de Poolse hengsten. Mooi om te horen dat die hard op de benen zijn. Zelf vaak paarden van Ramiro Z tegen gekomen, maar die waren vrijwel allemaal niet goed op de foto's.... Helaas, want ze waren wel fijn van karakter..

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:21

Jadem Arabians in België van Christine Jamar. Heeft Poolse lijnen en kan denk ik ook wel aam import sperma uit de USA komen.

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:27

Set_Elkol schreef:
Ik noem even wat schimmels voor je

Najjar
http://kooarabians.com/stallions/najjar/index.html

Lobeke
http://zenitharabians.nl/wordpress/?page_id=17

Bovenstaande Zenith Arabians heeft meer schimmels

Overigens Najjar komt qua beweging wel aardig in de buurt van wat ik zoek... Maar is wel moeilijk te zien op de filmpjes op de site.. Zal een kijken wat ik verder van hem kan vinden..

ponymens schreef:
Jadem Arabians in België van Christine Jamar. Heeft Poolse lijnen en kan denk ik ook wel aam import sperma uit de USA komen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:29

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:33

Deze heb ik gezien ja en de andere ook.. Maar moeilijk om dit te zien vind ik.. Misschien maar eens kijken of ik hem op een show kan zien..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:40

Je kan altijd aan Nadine vragen of je hem mag komen bewonderen :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:46

Jan Calis van Zenith heeft ook een voorbrengcursus, in het voorjaar. Dan laat hij ook altijd wat hengsten zien, die hij daar op stal heeft. Het is een heel gezellige dag. Hij heeft dan waarschijnlijk ook wel de tijd om het een en ander te vertellen over de hengsten daar, en vragen te beantwoorden over wat het beste zou kunnen passen bij jouw situatie.

Hij heeft op stal Lobeke (schimmel), Sagrand (schimmel), Sabak (schimmel) en nog meer prachtige paarden. Sagrand heeft op de renbaan gelopen, en is heel veelzijdig. Hij heeft ook de arabissimo gewonnen. Dat is een wedstrijd waarbij het paard vijf onderdelen doet. Dressuur, show, snelheid, springen en cross. Kijk maar op de website van Zenith, daar staat nog meer informatie.

Najjar is ook een erg mooi paard, en wordt in de show en onder het zadel uitgebracht (meen ik).

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:48

zoutenootjes schreef:
Jan Calis van Zenith heeft ook een voorbrengcursus, in het voorjaar. Dan laat hij ook altijd wat hengsten zien, die hij daar op stal heeft. Het is een heel gezellige dag. Hij heeft dan waarschijnlijk ook wel de tijd om het een en ander te vertellen over de hengsten daar, en vragen te beantwoorden over wat het beste zou kunnen passen bij jouw situatie.

Hij heeft op stal Lobeke (schimmel), Sagrand (schimmel), Sabak (schimmel) en nog meer prachtige paarden. Sagrand heeft op de renbaan gelopen, en is heel veelzijdig. Hij heeft ook de arabissimo gewonnen. Dat is een wedstrijd waarbij het paard vijf onderdelen doet. Dressuur, show, snelheid, springen en cross. Kijk maar op de website van Zenith, daar staat nog meer informatie.

Najjar is ook een erg mooi paard, en wordt in de show en onder het zadel uitgebracht (meen ik).

Thanx!! :-)

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:49

Sorry als ik niet op alles reageer hoor.. Maar ik doe dit bokt nooit, en begrijp het systeem nog niet helemaal geloof ik XD

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:57

Geeft niks, hoor. We hebben het allemaal een keer moeten leren, tenslotte (soms lukt het mij ook niet zo goed). Op de site van het stamboek (avsweb) staat een agenda, met de shows vermeld.

De tulip cup is op 2 mei in Ermelo, in het federatie centrum.
De open dag bij de Kossack stud is op 14 mei, in de Beemster.
Daarna zijn er nog wat shows, die je kunt bezoeken.

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:59

Oké, thanx!!!

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:16

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:33

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:25

Flow888 schreef:
Hihihi, nee.. Ik zoek geen Arabier met Gelderse beweging, dan zou ik ook richting een hackney kunnen gaan. Ik zoek een grijze Arabische hengst die met veel actie beweegt ( in iig uitzonderlijk veel voor een Arabier) ik zie dat idd terug in de Poolse hengsten. Mooi om te horen dat die hard op de benen zijn. Zelf vaak paarden van Ramiro Z tegen gekomen, maar die waren vrijwel allemaal niet goed op de foto's.... Helaas, want ze waren wel fijn van karakter..

Ik snap de Hackney in het verhaal niet. Hackney's zijn nog ergere hakkentrekkers dan deze Apalatin. En trekken ook de knie nog eens op en plaatsen het voorheen te weinig naar voren.

Gelderse hebben een mooiere bewegingsvorm. Alleen dan, als ik die Apalatin bekijk, wil je dat dus, zonder die gekke ijzers en minder de hak naar de staart.

Een Arabier dus met een Gelderse beweging.(op het achterbeen en ruim uit de schouder)

Ik snap je redenatie over Ramiro...dan moet je opzoek naar een Shagyia.

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 08:30

Ik bedoel juist dat ik geen hackney achtige beweging zoek. Want dan had ik wel met een hackney gedekt.. Misschien was het filmpje van Apaladin niet zo'n handig voorbeeld, ik zal eens kijken of ik iets beters kan vinden als ik tijd heb..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:38

Kijk eens shamalarabians, zij hebben de prachtige poolse schimmel Kuray ter dekking.
Een dame met zeer veel verstand van bloedlijnen, fokken en natuurlijk haar arabieren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:39

Flow888 schreef:
Allemaal hele mooie paarden, maar niet wat ik zoek. Ik zal eens op een keuring gaan kijken, daar zal ik Jan Calis ook vast kunnen vinden.

Iig bedankt voor de reacties

http://youtu.be/j4DVczd5EUE

Dit blijft toch wel echt wat ik zoek..

Als dat is wat je zoekt moet je dan voor Lobeke ox gaan. Die zit bij Jan Calis.
Die Hackney beweging komt doordat ze opgefokt zijn en het is part of the show. Lobeke ox is Z dressuur, Z springen en Z sgw. Hij heeft meer dan vaak zat de paarden eruit gereden met Chantal Mechelenbrink.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:56

Je kunt ook nog kijken en informeren bij The Kossack Stud. Zij hebben ook hengsten die bij jouw wensen aansluiten (welliswaar niet veel schimmels, maar zij hebben ook weer connecties buiten NL)

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 09:02

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:07

Lobeke is inderdaad echt super. Zou ik zeker overwegen.