[TI] Mijn tinker meisje laten dekken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mijn tinker meisje laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:52

Ben je nog stees niet overtuigd over dat het beter is om haar niet te dekken?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:52

Tjee... Wat een negativiteit hier. Kom op zeg, hoeveel mensen fokken er wel niet met paarden/Tinkers die exterieurmatig niet prachtig zijn? En hoeveel mensen fokken er wel niet met de hengst van de buurman (of nog erger; enkel eigen hengst) zonder te kijken of de combinatie elkaar (in details) aanvult? Om nog maar te zwijgen van het aantal dat fokt met paarden/Tinkers waarvan bekend is dat ze ZE/pssm1/CPL/artrose of wat dan ook hebben.

Bovenstaande merrie is voor een kwart Fries, en vader vereft de slechte (friesen)rug helaas door, ondanks dat hij die zelf niet heeft. Dat is een minpunt en heel groot verbeterpunt, maar ik ben van mening dat met de juiste hengst deze merrie best een leuke nakomeling kan geven. De vader en opa's langs beiden kanten zijn allemaal STER....

De nakomeling die hier getoond wordt is van onbekende hengst, vanwege een ongelukje, dus is niks naar gekeken hoe de combinatie past.

Als ik de rug weg denk zie ik persoonlijk een merrie die best goed in elkaar zit, tuurlijk zijn er details te verbeteren, maar in de basis zie ik verder geen groffe fouten.

Wel lijkt ze te schuren, ZE? In dat geval zou ik je afraden ermee te fokken, zoveel frustratie als dat de jeuk mee brengt voor een paard is geen fijn leven :( Waarom koop je niet gewoon een veulen als je graag je eigen diertje wilt opvoeden, en graag een merrietje wilt? Dan kan je precies kiezen wat je wilt en tevens bespaar je het risico wat een dracht en een bevalling meebrengt voor een merrie.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:56

Caily schreef:
Tjee... Wat een negativiteit hier. Kom op zeg, hoeveel mensen fokken er wel niet met paarden/Tinkers die exterieurmatig niet prachtig zijn? En hoeveel mensen fokken er wel niet met de hengst van de buurman (of nog erger; enkel eigen hengst) zonder te kijken of de combinatie elkaar (in details) aanvult? Om nog maar te zwijgen van het aantal dat fokt met paarden/Tinkers waarvan bekend is dat ze ZE/pssm1/CPL/artrose of wat dan ook hebben.

Dus...? Beetje hetzelfde als als je buurman in de sloot springt doe jij t dan ook?
Dat anderen het doen maakt het niet goed. Sterker nog, het is gewoonweg onverantwoord vermeerderen. Heeft niks met fokken te maken.

En merrie met zo'n rug zou je ten eerste het risico niet van willen lopen dat het veulen het ook krijgt maar ten tweede ook niet dat het erger wordt bij de merrie.
Om over de ZE nog maar te zwijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:59

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:01

Ze heeft geen zomer exceem, is ze op getest, en alles was negatief, zoon heeft nergens last van ..

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:01

Vraag het gewoon aan de dierenarts... die heeft er denk ik nog de beste kijk op. Vind ze best aardig gelukt. Zie het dramatische probleem niet.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:03

Ik zou ook zeker niet fokken met deze merrie. En als reden "ze vind het leuk om een veulen te hebben." Hou je er ook rekening mee dat je het veulen of in ergste geval ook de merrie kan verliezen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:14

Ik zeg niet dat ik voor ben, maar ik vind de reacties van sommigen hier een beetje overdreven. Ik zie liever iemand die met liefde een veulen fokt met een merrie als deze (mits ze bewust van de risico's), en er vervolgens jarenlang plezier van heeft, dan een fokker die ieder jaar alle merries (die veelal ook niet perfect of hoog geprimeerd zijn) maar vol stopt (van enkel eigen hengst :x ) en vervolgens loopt te klagen dat er zoveel moeite is met verkoop, waardoor de veulens niet eens zeker zijn van een liefdevolle baas.

De rug is zeker niet goed, maar ik kan je genoeg kromme Tinkers noemen die erg goede nakomelingen geven, dat is het spannende/onbekende van het Tinkerras. Die rug is een souvenirtje uit de Friesenkant en daar kijken (of inmiddels keken) ze heel anders tegen zoiets aan en is veelvuldig mee gefokt, argumenten als moeite in geboortekanaal zijn grote onzin. Wel grote kans dat door het gewicht van het veulen de rug nog erger zakt en de grote vraag is of je al die risico's samen het fokken met deze merrie waard vind.

Ik zou dus persoonlijk zeggen van niet, maar als TS die risico's durft te nemen en een bewuste hengstenkeuze maakt kan ik me voorstellen dat ze vanwege emotioneel idee liever een veulen met bloed van haar eigen merrie ziet, dan een veulen van buitenaf aankoopt.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:24

Caily, je reactie is ook erg tegenstrijdig... mensen raden het haar af (ongeacht de reden) en dat keur je af, vervolgens raad je het zelf ook af? Ik vind de negativiteit wel meevallen, mensen geven antwoord op de vraag van TS op een eerlijke manier. Logisch dat daar ook antwoorden tussen zitten die minder romantisch zijn.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:26

Nou eerlijk gezegd vroeg ik alleen naar de staat van haar rug. Ik heb nooit gevraagd of ze ook op een tinker lijkt of niet ! Want dat is ze gewoon, ook al heeft ze nu minder sok en manen ...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:28

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:29

Azara71 schreef:
Nou eerlijk gezegd vroeg ik alleen naar de staat van haar rug. Ik heb nooit gevraagd of ze ook op een tinker lijkt of niet ! Want dat is ze gewoon, ook al heeft ze nu minder sok en manen ...

Hoe komen de manen en staart dan in zo'n korte staart als ze geen exceem heeft. Ze schuurt duidelijk wel.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:30

Azara71 schreef:

Dan alleen naar haar rug gekeken zou ik het risico al niet nemen. Helemaal niet als je het gaat verkopen als het een hengstje wordt. Dat moet je zelf gewoon niet willen.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:34

Caily schreef:
Bovenstaande merrie is voor een kwart Fries, en vader vereft de slechte (friesen)rug helaas door, ondanks dat hij die zelf niet heeft. Dat is een minpunt en heel groot verbeterpunt, maar ik ben van mening dat met de juiste hengst deze merrie best een leuke nakomeling kan geven. De vader en opa's langs beiden kanten zijn allemaal STER....

Waar baseer je dat op? Ts noemt de afstamming van de merrie en dat zijn allemaal tinkers toch?

TS, ik ga mee met de voorgangers, ik zou het ook niet doen. Al is het alleen maar om de kans dat de klachten van de merrie verergeren en de kans dat het veulen een hengstje zou worden met een slechte bouw, die vervolgens in de handel terecht komt en nooit een fijn plekje vindt. De markt is helemaal niks meer voor paarden die 'niet goed' zijn. Je kunt dit leed voorkomen, door voor je paard (en het eventuele veulen) te kiezen in plaats van voor jezelf. Want wat ik uit je posts opmaak, is dat het hier om een veulentje 'voor de leuk' zou gaan.

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd wat je bedoelt met dat de merrie niet meer wil werken? Is het niet een leuk idee om gewoon een discipline te zoeken die haar ligt en daar je energie in te steken?

En wat het plezier van de merrie aangaat (je zegt dat ze ervan geniet om moeder te zijn), ook een gekocht veulen zou door je merrie als pleegkind aangezien kunnen worden. Echte 'moedermerries' hebben vaak een moedergevoel voor de jongere dieren in een kudde en kunnen deze echt beschermen alsof het hun eigen veulen was...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:38

Danko is half fries, daar heeft Caily gelijk in.
Deels terug te vinden in stamboekregister van ICS-NL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:38

Hier zou ik niet mee fokken. Er zijn nu al genoeg kwalitatief mindere dieren op de markt. Je zou ook enkel fokken omdat jouw merrie het fijn vind? Daarvoor moet je het niet doen...
Geen ZE? Mag ik dan weten waarom ze dan haar staart en manen kaal schuurt?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:44

Ik vind de grote overtuiging waarmee hier geroepen wordt van niet (en vooral een aantal bokkers die het ras en ervaring niet kennen) nogal hard overkomen (Er wordt nog net niet gezegd: "Hoe durf je eraan te denken?!"). Mijn post is zeker niet tegenstrijdig, ik snap waarom de TS wel zou fokken met deze merrie en wil haar laten weten dat dat een eigen keuze is en er veel meer wordt gefokt met dieren die verre perfect zijn. Maar dat IK PERSOONLIJK deze merrie niet goed genoeg vind om mee te fokken.

Dobbelicious, dat de vader een halve Fries is, is niks nieuws, dat is zijn hele leven al zo... Terug te vinden in meerdere databases

Ik denk dat deze merrie misschien een paard is wat later in het seizoen begint met schuren? Dat doen meer Tinkers, verklaring is onbekend. Ze beginnen wel overal tegelijk en wordt alleen gevonden bij dieren die veel op het gras lopen. Komend jaar wordt op verschillende locaties getest of er rond diezelfde periode wellicht een opvallende verandering in samenstelling vh gras plaats vindt.

meliss2102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:54

TS: Als ik jou was zal ik het aan een dierenarts vragen. Die zal het net iets beter weten.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:56

Veel dierenartsen hebben echt geen flauw benul van fokkerij.... buiten bevallingen en de cyclus e.d. om.

OK Caily, ik snap je post nu iets beter.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:07

Schuren kan ook komen door teve suiker/fructaan. Daar heb ik er ook een van. Maar deze heeft hrt dan wel heel erg extreem. Het lijkt toch echt meer eczeem te zijn.
Maargoed de vraag ging over de rug en zoals ik al zei, ben je niet bang dat dit erger wordt? Het veulen het ook krijgt? De bevalling wordt erdoor bemoeilijkt dus een groter risisco wil je dit nemen?

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:18

snowdon schreef:
Danko is half fries, daar heeft Caily gelijk in.
Deels terug te vinden in stamboekregister van ICS-NL.

Dankjewel voor je uitleg, ik wist niet dat Danko half fries was. Ik zit iets minder in het wereldje dan jullie. Was oprecht nieuwsgierig hoe de merrie kwart fries kon zijn, maar dat is me nu duidelijk ^^

Caily schreef:
Dobbelicious, dat de vader een halve Fries is, is niks nieuws, dat is zijn hele leven al zo... Terug te vinden in meerdere databases

Ja, ik begrijp dat als een paard half fries is dat hij een dag later dan niet ineens een volle Arabier is. Zo ver was ik. Ik wist alleen niet dat Danko half fries was en was oprecht geïnteresseerd naar waar jij je uitspraak over de merrie op baseerde. Ik wil graag bijleren en vragen om uitleg mag toch?

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 12:50

Waar staat dat Danko Half fries is ?? Hij lijkt mij toch echt een stevig gebouwde tinker ...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:55

het zou wel die rug misschien verklaren...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:03

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 13:16

Ja maar hij is een STER hengst. Als hij half fries was geweest was hij nooit goedgekeurd binnen de irish cob society ... En als je hem op de fotos ziet kun je toch echt geen fries er uit halen ...