Kan mijn pony nog een veulen krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunnyblue

Re: Kan mijn pony nog een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:57

Ik zie er in eerste instantie geen probleem in maar je moet wel van tevoren een scan laten maken bij de DA zou ik je aanraden. Mijn arabiertje heb ik laten dekken toen ze 12 jaar was en ze heeft haar veulen dus gekregen toen ze 13 was. Ik heb ook toentertijd om advies gevraagd omdat mijn merrie ook nog nooit een veulen heeft gehad en ze toch niet heel jong meer was voor een veulen. De dierenarts heeft mij dus geadviseerd om een scan te maken en als je pony verder in goede lichamelijke conditie is (o.a. regelmatig per week rijden/beweging ca. half uur en iedere dag voldoende overige beweging) dan zouden de risico's dat het mis zou gaan vrij klein zijn. Ik heb die van mij natuurlijk laten dekken en de eerste poging was meteen geslaagd en alles is vlekkeloos gegaan. Belangrijk is wel tijdens de dracht dat ze in goede lichamelijke conditie blijven. Ook in de laatste weken is het belangrijk om elke dag voor voldoende vooral stapbeweging en beetje drafbeweging te zorgen. Ik merkte wel dat ze de laatste 2-3 weken het wel iets zwaarder kreeg lichamelijk dus ben ik toen helemaal gestopt met rijden met zadel en galopperen en heb alleen nog zonder zadel beetje gedraafd en gestapt en verder gelongeerd met zelfde gangen. Maar bij de 'bevalling' merkte ik zeker dat lichamelijk conditie bij het paard erg belangrijk is aangezien het vrij zwaar was. Ging wel snel ;) maar was voor het paard wel zwaar .

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:28

Ik zie er zelf geen probleem in hoor, hier op stal staat nog een pony is op haar 19e (uiteraard in hele goede staat) nog gedekt en heeft nu een heel mooi kerngezond veulentje.
Dus ik zie het probleem niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:02

Een zwaluw maakt nog geen zomer..

kayleevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:05

ik vind dat het nog wel kan!
zolang je er goed voor zorgt dat alles goed gaat moet het geen kwaad kunnen :) :)

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:18

Mijn veearts zij altijd het BESTE is dat een merrie tot een leeftijd van max. 8-10 jaar het eerste veulen krijgt.. Daarna kan het met gemak op elk andere leeftijd nog een veulen voor brengen.
Na die leeftijd kan het eerder complicaties met zich mee brengen. Kans op verklevingen en moeilijker drachtiger te worden en soms moeten oudere merries gespoeld worden. (geld uiteraard niet voor elk paard)
Kost veel energie voor de merrie, om te dragen en ook te bevalling. En neemt meer risico's met zich mee.

Zou gewoon even aan je veearts vragen hoe hij er tegen over staat. Want de een zegt dit en de ander zegt weer dat ;)
Uiteraard is het wel belangrijk dat je paard gezond is, geen afwijkingen en dergelijke heeft.
Natuur regelt het eigenlijk wel zelf.. Kan ze drachtig worden dan word ze dan en anders niet ;)

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:21

Hillady schreef:
Ik zie er zelf geen probleem in hoor, hier op stal staat nog een pony is op haar 19e (uiteraard in hele goede staat) nog gedekt en heeft nu een heel mooi kerngezond veulentje.
Dus ik zie het probleem niet.

Had die pony al eerder een veulen gekregen, of kreeg ze op haar 19e haar eerste veulen