Welke hengst voor mijn Don Romantic x Painters Row merrie???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:55

Dees schreef:
Wat dat aangaat is de halfbroer van Apache wellicht een veel betere optie: de bij NRPS goedgekeurde Forty (UB40 x Contango). Forty heeft een heel fijn karakter, lijkt veel minder heet te zijn dan Apache.
*Forty*

Halfbroer!? Daarmee bedoel je dezelfde moeder. En dat hebben ze niet. De moederlijn telt het zwaarst in vererving.

Wellicht is Apache wat heet maar hij loopt er wel GP mee.

Forty vind ik een beetje een raar verhaal. Ik denk dat er iets met hem is omdat hij het verrichtingsonderzoek bij het KWPN niet kan volbrengen.

Dees

Re: Welke hengst voor mijn Don Romantic x Painters Row merrie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:04

Bij mijn weten hebben halfbroers 1 gezamenlijke ouder, in dit geval vader UB40.
Het woord halfbroer staat gewoon in de Dikke Van Dale hoor, jan, dat jij er iets anders onder verstaat ligt aan jou.

Ik geloof wel in Forty. KWPN is voor mij dan ook niet heilig.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:15

De halfzus van Forty staat bij mijn merrie in de opfok (uit dezelfde moeder, baulina), is van Bretton Woods en die is in ieder geval helemaal goed op de foto. Maar ben wel benieuwd waarom het niet door ging bij het kwpn met forty, kan vanalles zijn imo.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:22

Dees schreef:
Bij mijn weten hebben halfbroers 1 gezamenlijke ouder, in dit geval vader UB40.
Het woord halfbroer staat gewoon in de Dikke Van Dale hoor, jan, dat jij er iets anders onder verstaat ligt aan jou.

Ik geloof wel in Forty. KWPN is voor mij dan ook niet heilig.

Omdat de moederlijn veel meer van invloed is dan de vader. En dat weet jij best wel.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:25

Helabitha schreef:
De halfzus van Forty staat bij mijn merrie in de opfok (uit dezelfde moeder, baulina), is van Bretton Woods en die is in ieder geval helemaal goed op de foto. Maar ben wel benieuwd waarom het niet door ging bij het kwpn met forty, kan vanalles zijn imo.

Forty is ook wel goed op de foto. Maar feit is dat hij het verrichtingsonderzoek niet kan volbrengen. En dan kan ik wel van alles gaan verzinnen wat er uit zou kunnen komen als hij daar 70 dagen staat maar dat is giswerk.

NRPS is maar 3 keer een (klein gedeelte van) dag. En dan ook nog met de eigen ruiter.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:26

Als ze niet goed zijn op de foto, worden ze bij NRPS zeker niet goedgekeurd. KWPN is daarin echt soepeler.
Forty is röntgenologisch helemaal goed en hij presteert prima in de sport.

Dikke Van Dale schreef:
half·broer (de; m; meervoud: halfbroers)
1 broer die dezelfde vader heeft maar niet dezelfde moeder of omgekeerd

Dat moeders wellicht meer invloed heeft dan vaders op het veulen, is misschien zo maar dat verandert helemaal niets aan de definitie van halfbroer.
Daarnaast krijgt een veulen van beide ouders ongeveer evenveel genetisch materiaal mee. De merrie maakt vaak het verschil omdat zij de enige van beiden is die de opvoeding verzorgt. Dat zegt dus helemaal niets over erfelijkheid.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:35

Dees schreef:
Als ze niet goed zijn op de foto, worden ze bij NRPS zeker niet goedgekeurd. KWPN is daarin echt soepeler.
Forty is röntgenologisch helemaal goed en hij presteert prima in de sport.

Dikke Van Dale schreef:
half·broer (de; m; meervoud: halfbroers)
1 broer die dezelfde vader heeft maar niet dezelfde moeder of omgekeerd

Dat moeders wellicht meer invloed heeft dan vaders op het veulen, is misschien zo maar dat verandert helemaal niets aan de definitie van halfbroer.
Daarnaast krijgt een veulen van beide ouders ongeveer evenveel genetisch materiaal mee. De merrie maakt vaak het verschil omdat zij de enige van beiden is die de opvoeding verzorgt. Dat zegt dus helemaal niets over erfelijkheid.

Ik ken de omschrijving

Google jij maar op: de merrie maakt het verschil

De merrie maakt het verschil omdat in een goed gefokte moederlijn bepaalde genetische eigenschappen verankerd zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:57

Helabitha schreef:
Elisa2 schreef:

Ik ben de afgelopen jaren op aardig wat keuringen geweest en daar zijn behoorlijk wat apache's voorbij gekomen. Ik ben met je eens dat hij een hellend kruis meegeeft (en heeft). Ik heb een hoop opwaarts gebouwde en bewegende paarden gezien van apache. Denk dat ie inderdaad eerder smallere paarden geeft, wat betreft maat denk ik dat hij best strooit, heb hele grote en kleinere, rond 165, gezien.

Bij de indexering van het KWPN wordt uitgegaan van gemiddelden in de populatie. Dat is dan 100. Het gemiddelde in de populatie waar de stokmaatvererving op berekend wordt is 1.65. Is dus niet klein maar het gemiddelde van de populatie. Daarom scoort hij er iets boven. Normaal gaan ze bij de berekening uit van de wetenschappelijke factor 20. Als ze 20 nakomelingen gezien hebben kun je een berekening maken. Op keuringen zijn in ieder geval al 70 merrie's geweest en ook een stuk of 30-40 hengsten. Daarom is het percentage betrouwbaarheid ook zo hoog in zijn index en kun je daarom zeggen dat hij niet klein fokt. En dan kan er best eens een kleintje zijn maar dat komt dan door de moeder.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:57

Ja helemaal eens. Hij fokt niet klein. (Getallen liegen niet) Mijn punt was meer dat index niet alles zegt over de spreiding van de data. En ik kan het niet nakijken, maar ik heb het idee dat de data bij apache een grote spreiding heeft. Maar goed, maakt verder niet veel uit, behalve dat je dan eerder hebt dat mensen verschillend denken.

En 165 is inderdaad niet goed gekozen als vertaling voor klein. Dank.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:36

ik ben ook geen gelderse fan maar ik vind alexandro p wel bij dit paard passen.
jouw merrie heeft er zeker en vast genoeg bloed voor en ik denk dat alexandro p de bewegingen kan verbeteren en een nuchter en werkwillig karakter kan meegeven.
het is een gok maar ik denk dat het bij deze merrie heel leuk kan uitpakken.
alexandro p wordt trouwens wel meer op dressuurmerries gezet.
Laatst bijgewerkt door xxx88 op 25-01-15 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:37

Helabitha schreef:
Ja helemaal eens. Hij fokt niet klein. (Getallen liegen niet) Mijn punt was meer dat index niet alles zegt over de spreiding van de data. En ik kan het niet nakijken, maar ik heb het idee dat de data bij apache een grote spreiding heeft. Maar goed, maakt verder niet veel uit, behalve dat je dan eerder hebt dat mensen verschillend denken.

Kun je niet op de KWPN site kijken of bedoel je dat die cijfers te summier zijn?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:19

1.65m hoog zonder body is voor de hedendaagse Nederlandse ruiter vaak niet groot genoeg.
Er is meer dan hoogte alleen.

Helabitha heeft gelijk wanneer ze het heeft over grote spreiding. Immers 1.60m. en 1.70. maakt gemiddeld ook 1.65m.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:30

janderegelaa schreef:
Helabitha schreef:

Kun je niet op de KWPN site kijken of bedoel je dat die cijfers te summier zijn?

Volgens mij kun je bij het kwpn alleen de indexen (gemiddelden) zien en niet de spreiding van de data (ik kan het iig niet vinden op de site). Je hebt paarden waar alles tussen de 164 en 169 ligt en paarden waar de een 158 en de ander 176 meet, geeft een ander beeld terwijl het gemiddelde ongeveer gelijk is en de index dus ook.

En inderdaad de mate van body is weer een ander verhaal.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:45

Tja...daarvoor zijn het ook indexen natuurlijk. Met wat speurwerk kun je het wel uitvinden want je kunt de gekeurde merrie's ook opzoeken op kwpn.nl

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:56

Klopt, mocht het voor mijn merrie zijn en maat was een issue zou ik dat misschien doen, misschien een idee voor TS? Haha, we vervuilen het topic met statistisch gepraat.
Het was nu mede een verklaring waarom mensen zo'n verschillend beeld bij de maatvererving van bepaalde hengsten hebben, en bij anderen niet, ondanks de cijfers.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:05

Het enige wat ik TS mee zou willen geven: ik zou echt nooit fokken met een merrie met eczeem. Het is hartstikke erfelijk, ook als je een hengst gebruikt die geen eczeem heeft.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 07:55

janderegelaa schreef:
Het enige wat ik TS mee zou willen geven: ik zou echt nooit fokken met een merrie met eczeem. Het is hartstikke erfelijk, ook als je een hengst gebruikt die geen eczeem heeft.

Ik ga er vanuit dat het geen exceem is want het bevind zich alleen op de eerst 25 a 30 cm van de hals vanaf haar oren gezien (schuurplekjes en soms een wondje ). Haar staart en de rest van haar manen heeft totaal nergens last van, en dat terwijl ze 24/7 buiten staat. Maar ze heeft sowieso wel een gevoelig huidje.
Maar om deze reden wil ik dus wel een hengst dit absoluut niet doorgeeft of waarbij het bij de nakomelingen wel eens voorkomt!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 08:00

Of een hengst eczeem door geeft lijkt mij niet te achterhalen. Het wordt iig niet opgenomen in de statistieken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 08:06

Helabitha schreef:
Elisa2 schreef:
Ik heb nog nooit een Apache gezien met een opwaartse romprichting...dat is imo een van de dingen die hij niet verbeterd. Samen met een erg lang achterbeen en hellend kruis...wat hij ook door geeft..zou voor mij een reden zijn om deze hengst te laten staan.

Ik ben de afgelopen jaren op aardig wat keuringen geweest en daar zijn behoorlijk wat apache's voorbij gekomen. Ik ben met je eens dat hij een hellend kruis meegeeft (en heeft). Ik heb een hoop opwaarts gebouwde en bewegende paarden gezien van apache. Denk dat ie inderdaad eerder smallere paarden geeft, wat betreft maat denk ik dat hij best strooit, heb hele grote en kleinere, rond 165, gezien.

Dat lange achterbeen herken ik ook niet, op z'n kwpn score heeft ie daar 97, wat een minimale afwijking van het gemiddelde is, dus ietsie langer. Maar met zoveel buiging in de gewrichten denk ik niet dat dat een probleem is.

Het valt me trouwens op dat in heel veel van je reacties staat dat een hengst een "heel lang" achterbeen heeft, heb je daar iets speciaals mee?

On topic, op deze merrie zou ik apache niet zo snel gebruiken, eerder een paard mer iets meer massa, maar wie weet, voor een aantal punten kan hij zeker verbeteren.

Ja ik vind dat er bij het kwpn teveel hengsten rond lopen met een lang achterbeen die meer stuwen dan dragen. Ik vind dat niet wenselijk, in de hogere sport moet een paard kunnen verzamelen en dat betekend de hoeken in het achterbeen kleiner maken en het bekken kantelen. { om te gaan zitten}
Dan is het belangrijk om een goede bovenlijn te hebben met een niet te sterk hellend kruis en een goed gevormd achterbeen. Lang achterbeen is niet zo'n probleem, maar kruis ligging en rug kunnen dat wel zijn. Wat ik zie bij Apache's na fok is een erg sterk hellend kruis met een lang achterbeen wat wel goed buigt maar voornamelijk stuwt. Ik denk dat ze niet kunnen zitten...maar wellicht heb ik het mis, dat moet de toekomst uit wijzen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:16

Dat het achterbeen lang is klopt wel. Dat ze niet kunnen dragen klopt niet. Volgens de index kunnen ze juist extreem goed dragen. Over Apache als vaderdier is niet altijd even positief gedaan, nu blijkt uit de harde cijfers dat niet terecht was.

Afbeelding

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:55

Citaat:
Ja ik vind dat er bij het kwpn teveel hengsten rond lopen met een lang achterbeen die meer stuwen dan dragen. Ik vind dat niet wenselijk, in de hogere sport moet een paard kunnen verzamelen en dat betekend de hoeken in het achterbeen kleiner maken en het bekken kantelen. { om te gaan zitten}
Dan is het belangrijk om een goede bovenlijn te hebben met een niet te sterk hellend kruis en een goed gevormd achterbeen. Lang achterbeen is niet zo'n probleem, maar kruis ligging en rug kunnen dat wel zijn. Wat ik zie bij Apache's na fok is een erg sterk hellend kruis met een lang achterbeen wat wel goed buigt maar voornamelijk stuwt. Ik denk dat ze niet kunnen zitten...maar wellicht heb ik het mis, dat moet de toekomst uit wijzen.

Ok, duidelijk verhaal. Ik ga er eens goed op letten. Hoewel ik niet het idee heb dat alleen een lang ab en of hellend kruis ervoor hoeft te zorgen dat een hengst niet kan dragen. Maar ik ga het voor mezelf in de gaten houden, dank.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:51

Graag gedaan, nee het hoeft niet inderdaad...maar de kansen dat ze echt goed kunnen gaan zitten zoals bijvoorbeeld een Totilas kan worden wel kleiner.

Het is gewoon heel belangrijk imo hoe het verloop van de rug/achterhand en achterbenen zijn om te weten of een paard echt 2/3 van het gewicht op de achterhand kan nemen en kan gaan zitten.

Jan, dat is niet het soort dragen wat ik bedoel...ik bedoel echt het "zitten".

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:57

Echt zitten zie je dan toch alleen in de piaffe?
Opwaarts bewegen doen de apaches zeker wel.

Is die talent voor piaffe wel zo belangrijk voor iemand die gewoon ene leuk veulen dr merrie wil.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:00

Echt kunnen zitten of niet kan net het verschil maken tussen een gewoon GP paard en een topper..ook in de passage en piaffe moeten ze gewicht op de achterhand kunnen nemen.

Je kunt je inderdaad afvragen of dit belangrijk is voor iemand die een gewoon leuk veulen wil...maar wil je echt fokken en verbeteren? of vermeerderen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:03

Dus als je doel niet het allerhoogst haalbare is: een top GP dressuurpaard fokken ben je aan het vermeerderen?