hulp nodig bij keuze tussen sport en/of fokmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Re: hulp nodig bij keuze tussen sport en/of fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:51

Als de merrie zelf fijn beweegt en al punten heeft in het Z1 dan zou ik me om de minder bekende vader geen zorgen maken. Het voornaamste is toch dat je een fijn merrie hebt die haar eigenschappen deels gaat doorgeven aan haar veulens. Mijn merrie heeft ook een minder bekende vader, maar ze heeft kwaliteit genoeg om een veulentje te fokken als ik dat wil en daar hebben verschillenden al om gevraagd waaronder ook handelaars. Mijn ruin die heeft een papier om U tegen te zeggen (moeder gaf enkel internationale top paarden en vader is canturo) en die moet niemand hebben omdat hij te groot is en daar weinig markt voor is. Tenzij ik hem morgen op een fijn niveau kan uitbrengen heeft dat papier geen waarde.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:58

Ben ik het mee eens, als ze igg uit een lijntje komt met sport of fok, en zelf boven gemiddeld is, dan is ze voro de fok geod te gebruiken na een sportcarriere. Vader is imo minder belangrijk dan moederlijn en eigen prestatie

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:03

persoonlijk zou ik als koper geen bal geven om het feit dat het papier gevuld is met allerlei predicaten.
Deze merrie is met haar 10 jaar en redelijk predicaatloze papier toch ook al best ver gekomen.
Op een goed papier hoef je niet altijd goed te kunnen rijden.
Mijn inziens zouden fokkers meer moeten kijken naar het te fokken veulen als gebruikspaard dan naar het papier wat er bij zal gaan horen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:06

Dat gaat toch samen op.. Als een merrie uit een lijn komt waar veel sport in zit (en dus sportpredikaten), dan weet je dat de moederlijn sport aanleg vererft. Moederlijn is daar behoorlijk bepalend in, die maakt het verschil!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:13

GJ9 schreef:
Dat gaat toch samen op.. Als een merrie uit een lijn komt waar veel sport in zit (en dus sportpredikaten), dan weet je dat de moederlijn sport aanleg vererft. Moederlijn is daar behoorlijk bepalend in, die maakt het verschil!

Hoeft toch niet per definitie zo te zijn. Zekerheden heb je nooit.
Als ik dan toch naar de achtergrond van een aan te schaffen paard moet kijken dan kijk ik liever naar de directe verwanten en hun eigen prestaties ipv hun nakomelingen.
Persoonlijk kijk ik nog altijd liever naar het paard zelf maar goed dat is offtopic.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:15

veulens verkopen gewoon makkelijker met een goed papier, dat zegt wat over de verwachting en ze zijn ook interessant voor fok en hengstenkeuring

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:19

easygoing schreef:
GJ9 schreef:

Hoeft toch niet per definitie zo te zijn. Zekerheden heb je nooit.
Als ik dan toch naar de achtergrond van een aan te schaffen paard moet kijken dan kijk ik liever naar de directe verwanten en hun eigen prestaties ipv hun nakomelingen.
Persoonlijk kijk ik nog altijd liever naar het paard zelf maar goed dat is offtopic.

Wat bedoel je dan met directe verwanten? Als het gaat om paarden uit dezelfde moederlijn, dan hebben we het wel over hetzelfde.

Hengsten worden streng gekeurd op mogelijkheden voor de sport en het karakter. Er zitten natuurlijk wel verschillen in, maar er zijn niet gauw hengsten die alleen maar stakers voortbrengen.
De merrie moet dus het verschil maken, dan is alle info toch welkom die je kunt krijgen (eigen sportprestaties, maar ook van andere nakomelingen uit dezelfde moeder en oma etc).

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:19

Mijn merrie komt uit een heel fijn stammetje met goede moederlijn maar zou er nooit mee fokken (ook al lijkt me dat fantastisch).

Een goede moederlijn geeft een indicatie maar geen garantie. Paard zelf heeft ook een belangrijk aandeel.
Maar inderdaad, aan een fijne lijn wordt vaak meerwaarde gehecht.
Zal in ieder geval zoeken naar een merrie met minimaal het sterpredikaat, hoewel een sportpredikaat in combinatie met PROK mij persoonlijk ook zeker aan zal spreken.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-01-15 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:20

fokfanaat schreef:
veulens verkopen gewoon makkelijker met een goed papier, dat zegt wat over de verwachting en ze zijn ook interessant voor fok en hengstenkeuring

Dat is waar, maar als je een bekendere vader uitkiest en de moeder zelf op niveau loopt vind ik dit toch ook onder goed papier vallen. Een goede merrie met minder bekend bloed is juist wel welkom op de keuring. Nieuw bloed heeft ook een toegevoegde waarde vind ik.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:22

Snorlex schreef:
Mijn merrie komt uit een heel fijn stammetje met goede moederlijn maar zou er nooit mee fokken (ook al lijkt me dat fantastisch).

Een goede moederlijn geeft een indicatie maar geen garantie. Paard zelf heeft ook een belangrijk aandeel.
Zal in ieder geval zoeken naar een merrie met minimaal het predikaat 'ster'.

Zou van mij niet persé hoeven, voor de handel van de veulens misschien wel.
Ik heb liever een eenvoudige stamboekmerrie uit een goed presterende lijn (sport) dan een voorlopig keur merrie uit een lijn met paarden die niets presteren in de sport en het misschien wel goed doen op keuringen.

Dus wat bedoel je uiteindelijk met goed papier: keuringspredikaten of sportpredikaten.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:23

GJ9 schreef:
Wat bedoel je dan met directe verwanten? Als het gaat om paarden uit dezelfde moederlijn, dan hebben we het wel over hetzelfde.

Hengsten worden streng gekeurd op mogelijkheden voor de sport en het karakter. Er zitten natuurlijk wel verschillen in, maar er zijn niet gauw hengsten die alleen maar stakers voortbrengen.
De merrie moet dus het verschil maken, dan is alle info toch welkom die je kunt krijgen (eigen sportprestaties, maar ook van andere nakomelingen uit dezelfde moeder en oma etc).

Dan heb ik het vooral over de prestaties van de voorouders zelf en niet van neefjes nichtjes ooms en tantes.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:27

GJ9 schreef:
Snorlex schreef:

Zal in ieder geval zoeken naar een merrie met minimaal het predikaat 'ster'.

Zou van mij niet persé hoeven, voor de handel van de veulens misschien wel.
Ik heb liever een eenvoudige stamboekmerrie uit een goed presterende lijn (sport) dan een voorlopig keur merrie uit een lijn met paarden die niets presteren in de sport en het misschien wel goed doen op keuringen.

Dus wat bedoel je uiteindelijk met goed papier: keuringspredikaten of sportpredikaten.

Ik heb net even iets toegevoegd :)
Voor de handel van de veulens is een moederlijn (met keuringspredikaten en/of sportpredikaten) voor mij een pré.
Überhaupt voor het fokken eigenlijk.
Mijn eerste gedachten ging uit naar een keuringspredikaat omdat ik het idee heb dat veel mensen dat toch meer aanspreekt dan een sportpredikaat (voor de fok).
Of ik zit er totaal naast, dat kan ook :) Voor mij persoonlijk: ik kijk naar beide, maar het hoeft niet persé en/en te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:30

Een goed gereden eerlijk dressuurpaard Z gestart onder de 10 jaar met potentie tot meer, uitstraling, Prok en een mooi predikaatrijk papier zijn er sowieso niet te veel van op een doorsnee verkoop site, die gaan vaak al van hand tot hand zonder dat je hoeft te adverteren.
Ik zou wat grotere fokkers en sportstallen bellen en genoeg geld mee nemen (10-15000 in iedergeval met dit eissen pakket).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:51

easygoing schreef:
persoonlijk zou ik als koper geen bal geven om het feit dat het papier gevuld is met allerlei predicaten.
Deze merrie is met haar 10 jaar en redelijk predicaatloze papier toch ook al best ver gekomen.
Op een goed papier hoef je niet altijd goed te kunnen rijden.
Mijn inziens zouden fokkers meer moeten kijken naar het te fokken veulen als gebruikspaard dan naar het papier wat er bij zal gaan horen.

Als je als fokker je veulen wilt verkopen of laten veilen dan is het wel handig om te weten dat je voor dat doel maar beter wel een bal om predicaten moet geven

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 19:26

zo weer even nieuwe input,

ik ben ondertussen in contact geweest met div. goede fokkers, en allemaal als advies gegegeven dat ik goed op moest letten of er vooral veel sport in de lijn zit, veulens van merries waar bekend van is dat ze goede sportpaarden fokken in de stam zijn vaak erg gewild.

de merrie waar ik dit topic over opende is helemaal geen sport en of keurings in de stam terug te vinden en heb het even opzij geschoven, maar ik ben ondertussen ook als geinteresseerd geraakt in

http://www.sporthorses.nl/advertentie/9 ... /feld.aspx

heb vandaag haar stam aanschouwt, moet zeggen was toch wel onder de indruk zit echt veel sport in en ook veel keuringspaarden moede ren oma zijn beide keur, prestatie en preferent lijkt me een mooie basis om een stam mee op te bouwen

het rijden kan denk ik nog veel verbeteren bij deze merrie maar ze is wel heel braaf volgens eigenaresse

omdat de merrie op vorige pagina al genoemd is durf ik link wel te geven, merrie is gunstig geprijsd houd ik mooi geld over vh budget. moet alleen nog live gaan kijken, twijfel een beetje over de draf zuiverheid voor maar misschien zie ik het niet goed.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 19:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:40

florentine1 schreef:
zo weer even nieuwe input,

ik ben ondertussen in contact geweest met div. goede fokkers, en allemaal als advies gegegeven dat ik goed op moest letten of er vooral veel sport in de lijn zit, veulens van merries waar bekend van is dat ze goede sportpaarden fokken in de stam zijn vaak erg gewild.

de merrie waar ik dit topic over opende is helemaal geen sport en of keurings in de stam terug te vinden en heb het even opzij geschoven, maar ik ben ondertussen ook als geinteresseerd geraakt in

http://www.sporthorses.nl/advertentie/9 ... /feld.aspx

heb vandaag haar stam aanschouwt, moet zeggen was toch wel onder de indruk zit echt veel sport in en ook veel keuringspaarden moede ren oma zijn beide keur, prestatie en preferent lijkt me een mooie basis om een stam mee op te bouwen

het rijden kan denk ik nog veel verbeteren bij deze merrie maar ze is wel heel braaf volgens eigenaresse

omdat de merrie op vorige pagina al genoemd is durf ik link wel te geven, merrie is gunstig geprijsd houd ik mooi geld over vh budget. moet alleen nog live gaan kijken, twijfel een beetje over de draf zuiverheid voor maar misschien zie ik het niet goed.

Ik denk dat dit echt een hele goede keuze is voor dat geld. En zoals ik al zei, vols mij kan deze merrie best nog wat meer op dat achterbeen komen en dan krijgt ze wellicht een betere draf. Maar ik denk dat je ook heel veel waarde moet hechten aan het makkelijk te rijden. Dat zie je ook wel terug op het filmpje en ik denk dat dat voor je dochter ook heel fijn en leerzaam is.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:50

Volgens mij ook een goede keuze zowel voor sport als fokkerij!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:54

Ziet er veelbelovend uit :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:06

Cijfers voor de stamboekopname waren echt niet hoog en fokindex is maar 104....

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:18

Ook even gekeken op kwpn.nl
Stamboekopname was idd niet heel spectaculair. ex 75 bew 65 dus geen ster.
Dat was is 2008. Ze heeft pas t ster predikaat in 2013 gekregen maar daarvan staat geen keuringsresultaten vermeld. Misschien via thuiskeuring?
de moeder is zoals ik al dacht idd keur preferent prestatie, staat niet op HT maar wel op kwpn.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:21

janderegelaa schreef:
Cijfers voor de stamboekopname waren echt niet hoog en fokindex is maar 104....

Kun je mij vertellen wat een fokindex inhoudt? :)

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:45

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 08:29

was me idd ook opgevallen dat ze eerst geen ster is geworden maar je kan het ook positief zien, de laatste jaren zijn ze op de keuringen vind ik ook kritischer geworden dus als ze in 2013 ster is geworden heeft ze zich iig positief ontwikkeld, fokwaardecijfers hecht ik niet zoveel waarde aan mits zoals nu in de stam overduidelijk veel sport zit.

aan de hand van het papier wordt zo'n waarde geschat maar in praktijk moet een paard het toch waarmaken en ik denk dat in dit geval de praktijk toch duidelijk heel positief uitvalt voor deze stam.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:47

Je gaf het zelf al aan, maar ik zou ook even kijken naar de drafzuiverheid voor.