Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

GJ9 schreef:Dat gaat toch samen op.. Als een merrie uit een lijn komt waar veel sport in zit (en dus sportpredikaten), dan weet je dat de moederlijn sport aanleg vererft. Moederlijn is daar behoorlijk bepalend in, die maakt het verschil!
easygoing schreef:GJ9 schreef:Dat gaat toch samen op.. Als een merrie uit een lijn komt waar veel sport in zit (en dus sportpredikaten), dan weet je dat de moederlijn sport aanleg vererft. Moederlijn is daar behoorlijk bepalend in, die maakt het verschil!
Hoeft toch niet per definitie zo te zijn. Zekerheden heb je nooit.
Als ik dan toch naar de achtergrond van een aan te schaffen paard moet kijken dan kijk ik liever naar de directe verwanten en hun eigen prestaties ipv hun nakomelingen.
Persoonlijk kijk ik nog altijd liever naar het paard zelf maar goed dat is offtopic.
fokfanaat schreef:veulens verkopen gewoon makkelijker met een goed papier, dat zegt wat over de verwachting en ze zijn ook interessant voor fok en hengstenkeuring
Snorlex schreef:Mijn merrie komt uit een heel fijn stammetje met goede moederlijn maar zou er nooit mee fokken (ook al lijkt me dat fantastisch).
Een goede moederlijn geeft een indicatie maar geen garantie. Paard zelf heeft ook een belangrijk aandeel.
Maar inderdaad, aan een fijne lijn wordt vaak meerwaarde gehecht.
Zal in ieder geval zoeken naar een merrie met minimaal het predikaat 'ster'.

GJ9 schreef:Wat bedoel je dan met directe verwanten? Als het gaat om paarden uit dezelfde moederlijn, dan hebben we het wel over hetzelfde.
Hengsten worden streng gekeurd op mogelijkheden voor de sport en het karakter. Er zitten natuurlijk wel verschillen in, maar er zijn niet gauw hengsten die alleen maar stakers voortbrengen.
De merrie moet dus het verschil maken, dan is alle info toch welkom die je kunt krijgen (eigen sportprestaties, maar ook van andere nakomelingen uit dezelfde moeder en oma etc).
GJ9 schreef:Snorlex schreef:Mijn merrie komt uit een heel fijn stammetje met goede moederlijn maar zou er nooit mee fokken (ook al lijkt me dat fantastisch).
Een goede moederlijn geeft een indicatie maar geen garantie. Paard zelf heeft ook een belangrijk aandeel.
Maar inderdaad, aan een fijne lijn wordt vaak meerwaarde gehecht.
Zal in ieder geval zoeken naar een merrie met minimaal het predikaat 'ster'.
Zou van mij niet persé hoeven, voor de handel van de veulens misschien wel.
Ik heb liever een eenvoudige stamboekmerrie uit een goed presterende lijn (sport) dan een voorlopig keur merrie uit een lijn met paarden die niets presteren in de sport en het misschien wel goed doen op keuringen.
Dus wat bedoel je uiteindelijk met goed papier: keuringspredikaten of sportpredikaten.

Voor mij persoonlijk: ik kijk naar beide, maar het hoeft niet persé en/en te zijn. easygoing schreef:persoonlijk zou ik als koper geen bal geven om het feit dat het papier gevuld is met allerlei predicaten.
Deze merrie is met haar 10 jaar en redelijk predicaatloze papier toch ook al best ver gekomen.
Op een goed papier hoef je niet altijd goed te kunnen rijden.
Mijn inziens zouden fokkers meer moeten kijken naar het te fokken veulen als gebruikspaard dan naar het papier wat er bij zal gaan horen.
florentine1 schreef:zo weer even nieuwe input,
ik ben ondertussen in contact geweest met div. goede fokkers, en allemaal als advies gegegeven dat ik goed op moest letten of er vooral veel sport in de lijn zit, veulens van merries waar bekend van is dat ze goede sportpaarden fokken in de stam zijn vaak erg gewild.
de merrie waar ik dit topic over opende is helemaal geen sport en of keurings in de stam terug te vinden en heb het even opzij geschoven, maar ik ben ondertussen ook als geinteresseerd geraakt in
http://www.sporthorses.nl/advertentie/9 ... /feld.aspx
heb vandaag haar stam aanschouwt, moet zeggen was toch wel onder de indruk zit echt veel sport in en ook veel keuringspaarden moede ren oma zijn beide keur, prestatie en preferent lijkt me een mooie basis om een stam mee op te bouwen
het rijden kan denk ik nog veel verbeteren bij deze merrie maar ze is wel heel braaf volgens eigenaresse
omdat de merrie op vorige pagina al genoemd is durf ik link wel te geven, merrie is gunstig geprijsd houd ik mooi geld over vh budget. moet alleen nog live gaan kijken, twijfel een beetje over de draf zuiverheid voor maar misschien zie ik het niet goed.