Goeie merrie zonder papieren.. kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:51

Sky_As schreef:
ClaudiaHS schreef:
Met Dna testen moet het mogelijk zijn haar in te schrijven bij het stamboek inderdaad.
Maar waarom zou je.
Papier is alleen interessant voor de fokkerij

Bij het KWPN niet hoor, dan zul je toch echt eerst het dekgeld af moeten rekenen als het goed is. (zou er anders uit zien, met bijv. Totilas fokken, niet afrekenen en na een paar jaar DNA test doen en er dan papier bij krijgen).

Maar dat is natuurlijk nog wel een optie. Als ze weten welke de vader is, DNA test laten doen, alsnog dekgeld betalen en papier aanvragen.
(mits de prijs er nu naar is dat het interessant is).

Jawel hoor. Dat dekgeld maakt voor het KWPN niets uit. De afdracht naar het stamboek echter wel. En doordat het dekgeld niet aan de hengstenhouder is voldaan heeft deze geen afdracht naar het stamboek gedaan...

En dan dus geen papier.

Als de ouders achterhaald zijn zal je er heus een papier voor krijgen.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:09

ambre schreef:
Een papierloos paard is toch minder waard.Tenzij je haar echt hoog in de sport hebt.
Voor de verkoop zou ik haar laten staan,wil je er zelf plezier mee hebben dan zou ik er geen probleem mee hebben.

klopt maar ook in aankoop zal de prijs een pak lager uitvallen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:32

Maar als de moeder niet bekent is kunnen ze sowieso geen volledig papier afleveren volgens mij?
Schrik maar niet van hoeveel het kost. Ik was €270 kwijt om papieren bij eentje te krijgen die door omstandigheden nooit aangevraagd waren maar waar wel nog een dekbon bij zat (moeder en vader bekent, moeders DNA ook bekent bij het stamboek in kwestie en vader is Apache dus aan diens DNA konden ze ook wel aan komen. :')) En dan heeft het stamboek nog een "efforke" gedaan omwille van het verhaal dat er bij hoorde. :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:49

Als het verder een goede is...

Ik heb drie jaar geleden ook een papierloze merrie gekocht bij een handelaar en letterlijk uit de stront gehaald, een appaloosa C pony. Daarbij het geluk dat ze gewoon in het appaloosa stamboek kon worden ingeschreven. Ik liet haar meedoen met een keuring, kreeg ze al een dikke 1ste premie en werd ze gewoon Nederlands kampioen :D ik kon haar toen flink verkopen hoor, afstammingsloos, inene was ze meer waard als een ander met afstamming.
En om het nog mooier te maken, ze kreeg een veulen en dit veulen werd veulenkampioen en als jaarling jeugdkampioen *D. Ze loopt nu ook nog eens onder het zadel, is een top kinderpony en ook nog erg getalenteerd in diverse takken van de paardensport. Echt een goede merrie hoor, zo zie je maar...

loempia93

Re: Goeie merrie zonder papieren.. kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:55

Ik heb een bloedmooie papierloze merrie die de sterren van de hemel loopt en een super fijn werkwillig karakter heeft.
Terwijl buurman een uitsteken papier heeft, handen vol met geld gekost heeft, goede gangen heeft maar niet opvallend en vreselijk lelijk is.

Welke kies je?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:58

loempia93 schreef:
Ik heb een bloedmooie papierloze merrie die de sterren van de hemel loopt en een super fijn werkwillig karakter heeft.
Terwijl buurman een uitsteken papier heeft, handen vol met geld gekost heeft, goede gangen heeft maar niet opvallend en vreselijk lelijk is.

Welke kies je?

Geen van de twee. Dan ging ik verder kijken naar een merrie met papier die goed in elkaar zit en goede gangen heeft.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:08

harbourlight schreef:
loempia93 schreef:

Welke kies je?

Geen van de twee. Dan ging ik verder kijken naar een merrie met papier die goed in elkaar zit en goede gangen heeft.

Als je in een bepaalde prijsklasse zoekt kan het natuurlijk opzich wel zo zijn dat dat derde paard van jou daar sowieso boven uit gaat vallen :$

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:10

Casarell schreef:
Juist ja.. ik sta in dubio.. :+

Ik heb een mooie 4 jarige onbeleerde merrie gezien.. zwart, mooie maat en goed gebouwd.
Paard heeft 3 correcte gangen, en laat een hele goeie sprong zien..
Maar.. er zitten geen papieren bij.. -O-

Nu twijfel ik dus.. want een merrie zonder papieren is veel minder interessant als ik ze weer zou willen verkopen..

3 correcte gangen en mooie sprong? Nou ik wist het wel. Er zijn zoveel paarden die die eigenschap niet eens hebben.
Oke voor de markt ongunstiger, maar daar is de prijs nu ook naar denk ik.

Tegen die tijd dat jij mogelijk verkoopt ligt die paardenmarkt misschien ook wel weer anders.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:14

loempia93 schreef:

Welke kies je?

de eerste! en naderhand al knijpend in mijn handjes :j , omdat een ander het niet eerder zag dan ik. En de advertentie wegklikte.
Nee af en toe ben ik wel blij dat de rest anders denkt.

En de illusie dat ik rijker wordt bij een latere verkoop, heb ik toch niet. Want als ik alles bij elkaar op tel, kost het mij altijd nog geld. En als het toch geld kost, dan maar met een gaaf werkwillend diertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:18

Paarden met papieren... pff.

Het enige paard dat ik heb kunnen rijden en mij voor altijd ook zal bijblijven omdat hij zo fantastisch was, was een (uiteraard papierloze) kruising van een engelse volbloed en een bwp. Hij was in één woord fenomenaal, op alle vlakken.

De papieren van mijn eigen merrie liggen al 10 jaar onaangeroerd in de kast.

Als je echt van jezelf weet: ik ben een persoon die paarden koopt en verkoopt, tja dan is een papier wel handig misschien. Maar als het gewoon je hobby is en je zoekt een goed paard, niet twijfelen!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:44

liedje89 schreef:

Als je in een bepaalde prijsklasse zoekt kan het natuurlijk opzich wel zo zijn dat dat derde paard van jou daar sowieso boven uit gaat vallen :$[/quote]

Dan spaar ik nog even door. Voor mij is fokken erg belangrijk, als het alleen om de sport zou gaan zou ik niet zoveel problemen hebben met een merrie zonder papier.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:27

Ik heb nu al 6 jaar een merrie (nu 13jr./1.63) zonder papieren. Wel ben ik achter haar moeder gekomen en daar de vader weer van.. dus van haar moeder's vader is alles bekend.
*even afkloppen* Nooit geen gezeik gehad met de dierenarts, nooit kreupel, keihard paard. alleen haar karakter is wel lastig. Nu na 6 jaar, Z gesprongen te hebben, is de kans groot dat ik er toch een veulen uit haal, puur dat ik mijn merrie geweldig vind en ik voor mijzelf een opvolger wilt hebben en die wellicht in de toekomst verkocht gaat worden.
En ja, ik wil daar mee een veulen fokken voor de sport en in de hoop dat mijn merrie iets makkelijker wordt. Wat je ook wel is hoort nadat ze een veulen hebben gehad.

Denk dat het met springen altijd wel iets makkelijker is dan met dressuur.. maar zodra je ziet dat ze het goed doen dan is de afstamming een extra-tje, in mijn ogen.

Tuurlijk blijf ik altijd nieuwsgierig wat haar vader zou zijn geweest.. maar daar zal ik nooit achter kunnen komen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:33

Persoonlijk vind ik een papier zo niets zeggend. Ja als je wilt gaan fokken..
Hier staan 2 paarden met dikke papieren op stal en beide zijn ze afgekeurd voor de sport. Terwijl van mijn pony niks bekend is(geen ras, geen leeftijd, geen papieren, niks) ze zou minimaal 25 zijn volgens de dierenarts en heeft nooit ergens last van en rijdt nog steeds keurig haar L2 proefjes ondanks dat er dus geen papiertjes bij zitten.

Als het goed voelt, laat het dan niet afhangen van een paar papieren.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:37

Casarell schreef:
Juist ja.. ik sta in dubio.. :+

Ik heb een mooie 4 jarige onbeleerde merrie gezien.. zwart, mooie maat en goed gebouwd.
Paard heeft 3 correcte gangen, en laat een hele goeie sprong zien..
Maar.. er zitten geen papieren bij.. -O-

Nu twijfel ik dus.. want een merrie zonder papieren is veel minder interessant als ik ze weer zou willen verkopen..

4 jaar? van jaargang 2010(anders al 5 :o ) of 2011.. en mijn vraag bij een 4 jarige is waarom is deze onbeleerd? te groot/ slap? of geprobeerd en niet voor elkaar gekregen?

vind dit belangrijkere vragen dan papier. (papier rijdt niet) :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:39

Of gewoon netjes gewacht omdat 3 eigenlijk gewoon nog te jong is?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:42

Hier staan er 4 waarvan 3 stamboompapieren hebben.
Maar ik kijk niet naar de papieren :)
Talent gaat mij toch nog boven een papier, genoeg paarden die lopen waarvan je denkt jeetje.
Een vriendin van mij heeft een onbeleerde E pony gekocht gehad voor 1500 euro zonder stamboompapieren.
Deze liep verdorie goed en had na een tijdje ook de nodige interesses van mensen.
Dier is voor 7000 euro verkocht :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:52

Pony's zijn daar toch anders in. Ik heb mijn E pony zonder papier ook goed kunnen verkopen, was binnen een halve week verkocht.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:54

Klopt maar in België 'kennen' ze geen E-pony, dus gewoon paard, word ook gewoon tussen de paarden gestart.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:55

Ik zeg ook een papier leg je in de kast maar.
Afstammingspapieren zijn toch belangrijker dan je denkt je kunt de voorouders bekijken op afwijkingen en erfelijke gebreken inteelt enz.
Als je er echt de sport mee in wil of fokken is dat niet onbelangrijk buiten de prijs van aanschaf.
Zijn de ouders bekent dan zou ik me daar zeker in verdiepen.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:55

Albert schreef:
Op het papier kun je niet rijden...

:j

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:56

Mag ik vragen uit welke lijn deze merrie dan zou komen?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:00

Mijn ene merrie is ook papierloos,maar kan heel leuk lopen.Ik heb er toen de tijd 2000 gulden voor betaald.Vond ik best veel voor een niet zadelmak paard.Ik denk dat ik ze zelf niet eens gekocht had.Maar goed mijn man heeft haar dan achter mijn rug voor mij gekocht omdat ik helemaal weg van de merrie was.
Toch heb ik best vaak de vraag gehad of ze niet te koop was,ondanks dat mensen wisten dat ze geen papier had.Het laatste bod was 4000 euro.En dan was ze al 16.
Maar ze is gewoonweg niet te koop :-).Ondertussen is ze ook al bejaard.

Persoonlijk zou ik dus een papierloze merrie niet laten staan.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:04

Waarom twijfel je?
Ik zag ergens staan dat je aangaf dat als er iets mis zou zijn met de merrie dat je haar dan eventueel zou willen laten dekken.

Als je dat echt zou willen zou ik het persoonlijk niet doen.

Als dat niet echt je twijfel is, gewoon doen!
Er zijn zoveel paarden met problemen en het kan lastig zijn om een paard te vinden waar je helemaal gek op bent. Naar mijn mening zou ik een paard nooit door afwezigheid van de papieren laten staan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 15:06

Ik heb besloten om het niet te doen..
Er zijn teveel factoren van onzekerheid; en ik zeg altijd tegen iedereen: bij twijfel, niet doen! Dus nu ook tegen mezelf.. :o

Want...
Hoe zal ze zijn onder het zadel, zijn de genoemde ouders wel de werkelijke ouders, en goed op de foto's zegt nog niets over de weke delen..
En aangezien ik nu blijf twijfelen, doe ik het gewoon lekker niet :+

Tuurlijk kan je op een papier niet rijden, maar het zegt wel wat over de afkomst.
Bovendien is het fokken nu nog niet aan de orde, maar wellicht wel in de toekomst.. en alsnog aanvragen van een papier zie ik niet zitten.
Want wie zegt dat de namen van dr ouders kloppen?? En dan is het ook nog maar de vraag of daar al DNA materiaal van bekend is..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:32

Heel goed TS! Bij twijfel niet doen. Onderbuikgevoel is heel belangrijk, en er staan zo veel leuke paarden te koop.